Hur ser ni på travsporten?

Sv: Hur ser ni på travsporten?

Min hade fått stryk av den tidigare ägaren (verifierat av både travtränare och ägarens familj). Det handlade om både spö och kedjor. Det fanns inte ett tillstymmelse till skador/märken någonstans men hästen var mentalt avstängd. Blev dock en kanonhäst med god träning och vettig hantering. Alltså ett känt fall av misshandel som ändå inte kunde ses på hästen rent fysiskt.

VARFÖR någon ska slå kan ju inte jag svara på, men konstigare saker har väl folk sysslat med än att piska upp en häst. Varför skulle det vara så konstigt undrar jag ? Är väl hur lätt som helst att spöa en häst på magen om man sitter bakom den i en vagn.
j

Min tanke var snarare hur man skulle lyckas slå en häst på just magen när man sitter bakom i en vagn. Det blir liksom väldigt konstig vinkel... och sitter du i långvagn måste du isf ha ett väldigt långt spö. Eller sticker man spöet mellan bakbenen på hästen?

Däremot kan hästen självklart ha blivit slagen på magen t ex i boxen, på gången, i grimskaft... Men i vagn? Nä, det får jag inte ihop. Naturligaste stället att slå en häst på om man sitter bakom måste vara rumpan. (och då ska man nog se till att ha en bra livfösäkring)

VARFÖR någon ska slå kan ju inte jag svara på, men konstigare saker har väl folk sysslat med än att piska upp en häst. Varför skulle det vara så konstigt undrar jag ? Är väl hur lätt som helst att spöa en häst på magen om man sitter bakom den i en vagn.

Alltså...vad är det som är konstigt ? Att folk lyckas spöa upp hästar eller vad ? Herregud, var ju när jag var yngre var det en travhästägare som slog sönder knäskålarna på sina hästar ( han gjorde det med några, inte alla för han åkte fast) för att få ut försäkringspengar. Han åkte dit mitt i natten, gjorde detta i hagen så att andra skulle hitta hästen dagen efter och tro denne skadat sig i hagen.

Folk lyckas med de mest otroliga saker. Blir man förvånad..nej, för människor kan i prinsip göra allt. Bara dom är till räckligt kokko i huvudet. *nu snackar jag INTE BARA TRAV OBSERVERA DETTA ALLA* Jag menar MÄNNISKAN är kapabel att utföra vad som helst bara man släpper spärrarna.

Tack å hej

Ja, hästar är ju helt viljelösa och tar stryk och nej, visst, att slå hästen så hårt när man sitter i sulk (vilket är en förutsättning för att träffa magen) att det uppstår sår är ju otroligt modigt och dumt om man ser ur säkerhetssynpunkt... för risken att hästen skenar och slår borde vara överhängande och då befinna sig en halvmeter bakom röven på den, en väldans dum placering.. :idea:

commander_crow.jpg

Skulle du tycka det var en bra idé att börja klå upp enhäst regält om du satt i den positionen?

Nu vet inte jag vad elspö är, men spömärken kan alla få. Men för att det ska bli ärr av dem så ska det väl ha varit ett sår..
Och då är väl framförallt frågan varför någon skulle slå en häst på magen med ett spö (el?) och slå den så hårt att huden spricker?

Har hästen ärr där så låter det mer troligt att hästen gjort sig illa och sen har någon fått det till att hästen fått spö...
Skulle dock vara intressant med bilder, för jag har aldrig sett en häst som fått så mycket spö att den fått ärr. *intresserad*
Nu fotade jag aldrig såren som högt älskade hade, men där hade fodervärden använt såväl spö som sporrar som lämnade både sår och ärr. Hon misshandlades när hon var 9 år och avlivades som 24-åring men var efter det spörädd i resten av sitt liv och ärren efter spöet på ena länden bar hon med sig i resten av livet. Syntes när hon hade sommarpäls. Hon blev aldrig helt återställd då hon kunde få flashbacks och tom lägga sig i gången i ren vanmakt och jag förstod aldrig vad som utlöste hennes skräck de gångerna, de kom mer och mer sällan men försvann aldrig helt. :cry: Tyvärr kunde jag inte bevisa att det var han som hållit i pisken, men jag får väl vara tacksam över att jag hade en levande häst att hämta hem en tidig morgon från det andra stallet innan någon vaknade, istället för det stackars sto som fick nödslaktas i ridhuset efter att ha slitit av sig ena senan i paniken under misshandeln. :crazy:

De vittnen som fanns och inte gjorde ngt åt att stoppa honom hoppas jag kommer få anledning att gråta resten av sina usla liv som straff! :devil:

Måste bara fråga så jag fattat rätt. Har hästen fått skadorna av en ryttare? Du skriver skador av sporrar och spö. Har den som gjort detta varit en travtränare eller en ridmänniska?

Men jag har väl aldrig sagt att det är en bra ide ? :confused:

Det jag försöker få fram vilka många missar är att: MÄNNISKAN kan göra vad tusan den vill...och jag undrar varför ni promt måste försvara och försöka förklara att: nehej, det går INTE slå en häst på magen för man åker vagn ? Tror ni inte att någon kan lyckas med det ? Varför måste ni hela tiden vrida, vända på allt ? Ni läser väl dagligen om misshandel av djur, det ena värre än det andra ? Folk tar sig för konstigare och konstigare saker..så varför skulle då inte en människa lyckas piska en häst på magen för att den åker i en vagn efter den ? Är det ren omöjlighet i eran värld ? :confused:

Vad har det med saken att göra om det var trav eller ridmänniska ?? Skador som skador, människa som människa....same shit.

Det här var en "ryttare" som misshandlade min häst, ingen travtränare men Humlan hade ju aldrig sett en häst som piskats så den fått sår, därav inlägget. Hästen var ingen travare heller utan ett hbl och var uppstallad i ett vanligt stall med ryttare och inga kuskar vad jag vet. Jag har aldrig sett eller hört talas om att ngn travmänniska misshandlat en häst som den här jävla idioten gjorde. :mad: Fanstyget håller fortfarande på med hästar men har bytt från fälttävlan till akademisk och leker hovslagare. Hans egen syrra låter honom inte komma i närheten av sin egna häst och min egen hovis har sett hur en häst kan se ut efter hans framfart, men utan vittnen som träder fram kommer man tyvärr inte långt. :( Vad är man för idiot som klipper till en häst med verkkniv och sedan ställer in den blodiga hästen i boxen och åker? Hovis upptäckte att det var blod i gången och hittade en blödande häst i en box när han kom efter att idiot åkt! :eek:

Helt ärligt så förstår jag inte hur ngn öht skulle klara av att piska en häst på magen när man kör. :confused: Stå bredvid och slå en häst man håller är fullt möjligt, men sitta bakom i en vagn under tiden som man kör är i mina ögon fysiskt omöjligt. :cool:

Vaddå vrida och vända på allt? Sätt dig i en vagn bakom en häst och försök slå den på magen då så får du se själv... Det är fakta och inte att vrida och vända. Människan kan göra nästan vad den vill men såvida du inte har sju meter långa armar och är gjord av gummi så kanske du ska hålla dig till sånt som är fysiskt möjligt i dina egna påståenden!

Har hästen fått stryk på magen så har den väl fått det på nåt annat sätt och inte framför vagn.

Vaddå vrida och vända på allt? Sätt dig i en vagn bakom en häst och försök slå den på magen då så får du se själv... Det är fakta och inte att vrida och vända. Människan kan göra nästan vad den vill men såvida du inte har sju meter långa armar och är gjord av gummi så kanske du ska hålla dig till sånt som är fysiskt möjligt i dina egna påståenden!

Har hästen fått stryk på magen så har den väl fått det på nåt annat sätt och inte framför vagn.

Och det spelar ingen roll om jag sett sådant själv ? Kuskarna är stelopererade...eller hur ?

Du har rätt med andra ord, jag bara hittar på. :angel:

7 meter, överdrift av stora mått. Kom med sanning.

Magen är väl större än vad man tror. Den hänger knappast som en potatissäck under en häst. Magen är under och på sidorna av en häst.

Men jag har väl aldrig sagt att det är en bra ide ? :confused:

Det jag försöker få fram vilka många missar är att: MÄNNISKAN kan göra vad tusan den vill...och jag undrar varför ni promt måste försvara och försöka förklara att: nehej, det går INTE slå en häst på magen för man åker vagn ? Tror ni inte att någon kan lyckas med det ? Varför måste ni hela tiden vrida, vända på allt ? Ni läser väl dagligen om misshandel av djur, det ena värre än det andra ? Folk tar sig för konstigare och konstigare saker..så varför skulle då inte en människa lyckas piska en häst på magen för att den åker i en vagn efter den ? Är det ren omöjlighet i eran värld ? :confused:

Nej, du frågade om en användare förutsatte att personen med påståendet hittade på, jag gav bara det hypotetiska förloppet och ställde en fråga.

Hästar behandlas illa, men frågan i denna tråden var ju just om det var vanligare inom trav..

Jag vet var magen sitter på en häst, jag vet även var skacklar och sele sitter och var man sitter när man kör eftersom jag kört både halvblod, kall- och varmblodstravare. Om jag skulle slå dig i sidan så har jag inte slagit dig i magen utan i njurtrakten. Jag tycker det låter otroligt om du har sett en kusk som lyckats med konsstycket att slå en häst i magen samtidigt som den körs. Om han hypotetiskt hade lyckats, vad ville han uppnå? Få hästen att springa i ngn sorts skänkelvikning? :confused:

Kl

Det förekommer faktist hemska saker i andra inriktningar, än i bara travsporten dock.
Såklart det förekommer olika mindre bra tränings/uppfostrings metoder inom travet, men detta händer också i galopp/islands/hoppning dressyr ect.

Att en hopptränare håller i en metallstång som sedan körs upp på den hoppande hästens hovar när den är påväg över hindret, detta för att få hästen att dra upp frambenen ännu mer.
Är detta en bra lösning?

Att slag och sparkar förekommer i uppfostran, detta beror oftast på dåligt tålamod hos hästskötare eller ägare.
Detta är inte bara i travet, utan i andra inriktningar också.

I ponny stall där små tjejerna och killarna lär sig att kicka till hästen i magen när dom ska spänna gjorden, för att hästen inte ska blåsa upp sig.
Det förekommer även där i ett ponnystall, och dom är framtidshoppen i hästsporten!

Märken av spö kan väl vilken häst som helst få. Det är väl bara att spöa den. Antar du bara att inläggsskrivaren ljuger ? Har du sett hästen ?

mig veterligen finns inget el spö. det brukar användas ett bakvänt spö med en dit tejpad dosa med el eller en kvast med grisfösaren fastsatt på. inte ett elektriskt spö som elar hela vägen.

det jag skriver är att jag tror inläggsskrivaren ljuger om att hästen fått ärr av el - har aldrig någonsin nämnt ordet spö! och nej jag har inte sett hästen men tror inte för en sekund att man kan få ärr av el om man inte hängt upp hästen i elledningen ovanför tåget. det är liksom inte 10 000 volt du har i en grisfösare - kanske snarare 12 volt (gissar) som ger en liten stöt som i ett elstängsel. men dina hästar kanske får spörapp av ditt elstängsel?? läs så slipper du sitta ifrågasätta saker som inte skrivits ens..

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka