Hur ser ni på travsporten?

Sv: Hur ser ni på travsporten?

Diskuterade detta med en som är verksam i travsporten och ofta är på träningar & tävlingar. Och kör egna hästar. Tog upp det med att man inte borde få satsa pengar på loppen och hästarna eftersom att det finns stor risk att man då pressar hästarna för hårt.

Fick till svar att det tyvärr är de pengar folk satsar som finansierar travsporten. Men är det verkligen så? Skulle inte travsporten fungera utan alla dessa pengar som satsas?

Väldigt nyfiken på detta.

Diskuterade detta med en som är verksam i travsporten och ofta är på träningar & tävlingar. Och kör egna hästar. Tog upp det med att man inte borde få satsa pengar på loppen och hästarna eftersom att det finns stor risk att man då pressar hästarna för hårt.

Fick till svar att det tyvärr är de pengar folk satsar som finansierar travsporten. Men är det verkligen så? Skulle inte travsporten fungera utan alla dessa pengar som satsas?

Väldigt nyfiken på detta.

Fast nu får vi hålla skillnad på spelet och sporten.

Spelet finansierar sporten, dvs att spelpengarna bla. går till prispengar och ju mer som spelar desto bättre ekonomi för sporten i sig.

MEN om jag startar min häst i ett lopp, så har spelet i just det loppet inget att göra med hur mycket pengar min häst springer in.
Det är förutbestämt hur mycket prispengar det är i varje lopp och spelet påverkar inte.

Dessutom får du inte som kusk och/eller tränare spela i de lopp du startar häst i, dvs att vinner min häst tilll 30 gånger så spelar det ingen roll, jag och kusken får ändå inte spela och där är en stor skillnad på spelet o sporten.

Jamen, vad tusan har man en travhäst för då ? Varför förekommer det så enorma summor i den sporten ? du kan väl knappast påstå folk har travare för nöjjes skull...samt tävlar för de tycker det är roligt att komma ut och träffa folk ? Klart som fan det handlar om prispengar. Vem tusan vill inte att ens häst ska håva in flera mille...

Men då kanske du kan förklara: VAD det är som dominerar i travsporten, dvs om det nu inte är pengar. Vad är det då ?

Varför skulle man inte kunna köra travare för nöjes skull? :eek:
Precis som att jag rider för nöjes skull, kör andra för nöjes skull.
Precis som att folk tävlar för nöjes skull, tävlas det även i travsporten för nöjes skull.

Jag tycker travsporten är dominerad av vinstpengaberoende människor utan hälsosam syn på hästarnas bästa, men jag är inte dum nog att tro att alla är sådana :mad:

"Några hundra meter från travbanan på Mantorp ligger den flotta hästkliniken med all medicinsk och vetenskaplig utrustning som man kan tänka sig. Här får kuskarna och hästägarna all hjälp de behöver för att kunna förbättra hästarnas prestationer. Men när travet börjar och djurskyddet skall träda i funktion, är kliniken stängd. Så ser det ut över hela landet."

Källa: http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=3079348

Här kan man se hur mycket osaning det skrivs i tidningar.
Alla kliniker stängs inte när travet börjar, på Åby har hästkliniken öppet på torsdags kvällar villket även är den kvällen det körs trav på.

Vet inte hur det är på andra travbanor då Åby är den enda banan jag har varit på stallplan under löp.

Kl
Sedan kan jag bara skriva att jag tycker att en v75 häst oftast har det många gånger bätter än en WC häst och ändå är mitt stora intrese inom hästar just hoppning.

Kram

Varför skulle man inte kunna köra travare för nöjes skull? :eek:
Precis som att jag rider för nöjes skull, kör andra för nöjes skull.
Precis som att folk tävlar för nöjes skull, tävlas det även i travsporten för nöjes skull.

Jag tycker travsporten är dominerad av vinstpengaberoende människor utan hälsosam syn på hästarnas bästa, men jag är inte dum nog att tro att alla är sådana :mad:

bra sagt:bow:

Alltså, ryck inte saker ur ett sammanhang sådär. Man kan inte jämföra dig, mig eller grannen hur vi gör. Det är bara 3 droppar i ett hav. Ska man granska måste man ju se till helheten och inte enstaka personer.

Men vad menar du nu?
inget annat än det jag skrev och sa. Visste inte jag var så otydlig.

Trav är en tävlingsgren där målet är att tävla med hästen, precis som de som håller på med hoppning, dressyr, fälttävlad, galopp osv..
Det är ju inte jämnförbart med att luffsa runt i skogen, men där målet är att just få rida hästen utan tävlingsambition.
Känner du tex hoppryttare oxå som har hästen för nöjes skull och nöjer sig ed att luffsa i skogen?
Du får väl jämnför tävlingsgren med tävlingsgren och efter ambition?

Jo, jag vet trav är en tävlingsgren, likaså dressyr och hopp. Och vad jag vet och sett genom alla år så har jag sett folk köpa dressyr, hopp eller brukshästar...utan att ens sätta sin fot på banan eller tävlingsplats för det. Jag har aldrig sett någon göra så när det handlat om en travhäst. Alltså, jag har INTE sett någon som gillar trahästar och att köra dessa vara nöjda med att bara hålla det hemmavid.

Jag la in vad mina kostat mig, just för att förklara att vi inte är pengakåta, snarare galna som fortsätter år ut o år in utan att som så många tror tjäna några pengar. Och ändå fortsätter vi betala...
För anklagelsen var just att tjänar de inga pengar så skickar vi dem till slakt eller säljer dem som ridhästar, det stämmer verkligen inte!

Det jag menar är att, travet omsätter fruktansvärt med pengar. Detta borde inte få förekomma eftersom det blir i långa loppet på bekostnad av hästarna. Finns ingen anledning med dessa tv sändna lopp fleraq ggr/dag, dessa vadslagningar, denna press. För inte bara hästarna blir pressade, tränarna borde ju ha enormt tryck på sig om dom kör en favorit där ALLA tror dom ska vinna storkovan..också blir det inte så.

Men har du haft häst i 9 år så antar jag den kostat dig minst lika mycket. Dock tror jag inte dina hästar kostar dig ca 15 000:-/månad? Eller?

Kostar din häst eller menar du flera hästar dig 15 tusen i månaden, borde du kanske se över vart pengarna åker. Troligtvis tränare, tävling osv...vad vet jag. Det skrev du inte. Men alltså, är det unikt att travhästar ska kosta ? Lägger man ned så mycket pengar så har man väl knappast målet att hästen ska lufsa runt i skogen eller hur ? En ridhäst kan gott och väl kosta dessa summor med...om man vill.

Det är 10 minuter mellan defilering och start, en veterinär hinner kolla startande hästar..
De kollar att hästen är i startmässigt skick, alltså rörelsestöringar och hästen allmäntillstånd.

På 10 min hinner man enbart se en rörelsestörning. Ingenting mer. Deras arbetsintruktioner är ganska förlegade. Det utformades för länge sedan då hältor samt olyckfall under loppet var det största incidenterna. Det är inte så nuförtiden. Magsår och lungblödning är bra mycket mera utbredd än hältor...men detta ges ingen tid till att undersöka innan ett lopp. När vets instruktioner utformades, fanns heller inga kliniker anslutna till varje bana, det fanns heller inte tillgång till dagens moderna teknik i form av röntgen osv. En banveterinär har varken tid eller medel till att noggrant undersöka alla hästar före start. Det blir ju helt enkelt en okulärbesiktning med det mänskliga ögat. travets reglemente borde ändras anser jag så banveterinärerna ges tid till att grundligt undersöka varje häst. I dagens tid går ju inte det, loppet måste ju hålla sin tid, för det ska visas på tv...

Jag tycker tvärtom, travet är stort och media bevakat och du kommer inte undan med särkillt mycket.
Men så är det ju inte. Sporten kommer undan med mycket. Så länge man häller pengar över travsporten och inte lägger focus på djurskyddet så kan det aldrig bli bättre. Tex, ingen lägger pengar på forskning som ex. Varför kan man då undra ? Varför finns inte intresse att göra det inom sporten ?

Eller tycker du vi ska acceptera att bli kallade pengakåta idioter som skiter i hästarna och bara använder dem som redskap att tjäna pengar på, även om det inte är sant?
Alltså, nu pratar du ju bara för dig själv. Som en person. Man måste väl se helheten inom vad det nu är man granskar. Sporten innefattar väl mer än bara fotfolk eller hur ?

Alltså, ryck inte saker ur ett sammanhang sådär. Man kan inte jämföra dig, mig eller grannen hur vi gör. Det är bara 3 droppar i ett hav. Ska man granska måste man ju se till helheten och inte enstaka personer.
Du menar alltså att allt ska dras över samma kam?
Alla hobbyryttare saknar kunskap och ambition, allt travfolk vill tjäna pengar o skiter i hästen?

Det är ju enstaka personer som skapar helheten.

inget annat än det jag skrev och sa. Visste inte jag var så otydlig.

Jo, jag vet trav är en tävlingsgren, likaså dressyr och hopp. Och vad jag vet och sett genom alla år så har jag sett folk köpa dressyr, hopp eller brukshästar...utan att ens sätta sin fot på banan eller tävlingsplats för det. Jag har aldrig sett någon göra så när det handlat om en travhäst. Alltså, jag har INTE sett någon som gillar trahästar och att köra dessa vara nöjda med att bara hålla det hemmavid.
Fast det är ju inte samma sak, folk köper travare för att göra andra saker än att tävla dem i trav, de kallas ofta ridtravare men används oxå inom "vanlig" körning..
Men ska du jämnföra ska du väl jämnföra en ryttare med tävlingsambiton med en travtränare och inte en hobby ryttare utan tävlingsambition som köper en hopp häst?

Det jag menar är att, travet omsätter fruktansvärt med pengar. Detta borde inte få förekomma eftersom det blir i långa loppet på bekostnad av hästarna. Finns ingen anledning med dessa tv sändna lopp fleraq ggr/dag, dessa vadslagningar, denna press. För inte bara hästarna blir pressade, tränarna borde ju ha enormt tryck på sig om dom kör en favorit där ALLA tror dom ska vinna storkovan..också blir det inte så.
Det finns ju 2 sidor, pengarna gör ju oxå hästarna mer värda och tas ordentligt om hand.

Men visst öppnar pengarna en möjlighet för proffisionell verksamhet och precis som i ridsporten blir det ekonomisk dyrt och inte försvartbart ur ekonomisksynpunkt att hålla hästar som inte kan tävla i längden.

Varför skulle kusken till en favorit har mer press?
Vad tror du sker om han förlorar? Blir han o hästen lynchade på plats?
Vi aktiva bryr oss inte så mycket om spelet i sig på den nivå ni verkar tro, självklart är spelarna viktiga, men inte på hästens bekostnad.

Kostar din häst eller menar du flera hästar dig 15 tusen i månaden, borde du kanske se över vart pengarna åker. Troligtvis tränare, tävling osv...vad vet jag. Det skrev du inte. Men alltså, är det unikt att travhästar ska kosta ? Lägger man ned så mycket pengar så har man väl knappast målet att hästen ska lufsa runt i skogen eller hur ? En ridhäst kan gott och väl kosta dessa summor med...om man vill.
Den ena hästen står i proffsträning, följer du länken jag gav dig så förstår du och slipper leta upp inlägget i denna tråden :)
En enkel uppskattning om Vad det kostar, vad vi gått back trots att hon sprungit in en halv miljon.
Och jag vet exakt vart pengarna gått.

Målet är såklart att hon ska tävla, det är ambitionen, men det betyder inte att man går + eller ens tror att det ska gå runt.

På 10 min hinner man enbart se en rörelsestörning. Ingenting mer. Deras arbetsintruktioner är ganska förlegade. Det utformades för länge sedan då hältor samt olyckfall under loppet var det största incidenterna. Det är inte så nuförtiden. Magsår och lungblödning är bra mycket mera utbredd än hältor...men detta ges ingen tid till att undersöka innan ett lopp. När vets instruktioner utformades, fanns heller inga kliniker anslutna till varje bana, det fanns heller inte tillgång till dagens moderna teknik i form av röntgen osv. En banveterinär har varken tid eller medel till att noggrant undersöka alla hästar före start. Det blir ju helt enkelt en okulärbesiktning med det mänskliga ögat. travets reglemente borde ändras anser jag så banveterinärerna ges tid till att grundligt undersöka varje häst. I dagens tid går ju inte det, loppet måste ju hålla sin tid, för det ska visas på tv...
Vi har ju redan tagit upp den saken i tråden och frågan är ju fortfrande om man ska gå in i en häst för att kolla om den t ex har magsår innan ett lopp? Gör du det innan du rider ut med din häst eller åker på tävling?
En häst som inte är frisk åker man inte på tävling med, läs tråden!

Men så är det ju inte. Sporten kommer undan med mycket. Så länge man häller pengar över travsporten och inte lägger focus på djurskyddet så kan det aldrig bli bättre. Tex, ingen lägger pengar på forskning som ex. Varför kan man då undra ? Varför finns inte intresse att göra det inom sporten ?
Lägger ingen pengar på forskning? :eek:
http://www.travsport.se/svetfraga?kommando=forskningHuvudsida

Bakgrund
Stiftelsen Svensk Hästforskning (SSH) har bildats av Nationella Stiftelsen för Hästhållningens Främjande (NS) i samverkan med AB Trav och Galopp (ATG), Agria Djurförsäkring, och Stiftelsen Lantbruksforskning (SLF). För att främja svensk hästforskning avsätter ATG, Agria och SLF tillsammans 7 miljoner kronor i år till forskningsstiftelsen. Regeringen har via Jordbruksverket till forskningsrådet Formas avsatt 9 Mkr för hästforskning, av vilka minst 7 Mkr ska användas till med hästnäringen samfinansierad forskning. Formas har beslutat att lägga in dessa 7 Mkr i den nu aktuella utlysningen hos Stiftelsen Svensk Hästforskning, d v s totalt omfattar hästforskningsprogrammet minst 14 Mkr.
Då det är en insamlingsstiftelse finns också möjlighet för enskilda och organisationer att bidra till svensk hästforskning. Bidrag kan lämnas genom insättning på stiftelsens 90-konton, Pg 90 00 38-1 eller Bg 900-0381.

Forskningsprogram
Inför ansökningsomgången hösten 2007 annonserades följande av hästnäringen prioriterade forskningsområden:
* Hästens hälsa, skador och sjukdomar
* Hästens reproduktion, uppfödning och utfodring
* Hästens betydelse för miljön, människan och samhället

FoU-programmet finns i sin helhet att hämta på respektive hemsidor enligt nedan (t ex www.lantbruksforskning.se under Hästvinjetten).

Läs även:
http://www.travsport.se/svetfraga?kommando=forskningsProjekt
Så vet du!

Alltså, nu pratar du ju bara för dig själv. Som en person. Man måste väl se helheten inom vad det nu är man granskar. Sporten innefattar väl mer än bara fotfolk eller hur ?
Jag pratar för de aktiva jag känner...

Jag har alltid varit lite emot travsporten därför att jag har haft dåliga erfarenheter helt enkelt. Tog hand om ett varmblod som var fyra år och totalt utsliten och sjuk ... såpass att han som femåring fick åka till slakt då jag insåg att hans kropp inte orkade mera :( Gubbar som inte är ett jota intresserad av hästar utan bara att vinna pengar. Vinna eller försvinna liksom.
Känns som att det pågår någon himla massproduktion av travhästar?

Sen undrar jag varför han kör in dom så tidigt 2-3 års åldern?? Det finns ju såklart en anledning, men det känns så väldigt tidigt, eller?

Å andra sidan har jag medryttarhäst i ett stall med "travfolk" nu och jag är faktiskt lite förvånad över hur trevliga dom är, inte bara mot mig utan mot sina hästar :) Så det känns jätte roligt att man fått uppleva den bra biten också.

Sen undrar jag varför han kör in dom så tidigt 2-3 års åldern?? Det finns ju såklart en anledning, men det känns så väldigt tidigt, eller?

Jag undrade också det, när jag frågade en som håller på endel med trav varför, sa hon att travhästarna (varmblodet) utvecklas och växer fortare, alltså bli vuxnare tidigare än andra hästraser. Precis som det är med olika hundraser (små hundar är ju färdigvuxna tidigare än stora). Har för mig hon förklarade det så. Men inte helt säker. Ngn som vet?

Jag undrade också det, när jag frågade en som håller på endel med trav varför, sa hon att travhästarna (varmblodet) utvecklas och växer fortare, alltså bli vuxnare tidigare än andra hästraser. Precis som det är med olika hundraser (små hundar är ju färdigvuxna tidigare än stora). Har för mig hon förklarade det så. Men inte helt säker. Ngn som vet?

Alla som läst tråden vet? :p

De körs in vid 1 år och börjar tränas vid 2 års ålder, det är viktigt att vara försiktig och anpassa träningen till indvididen.
Anledningen är att förbereda bla skelettet, muskulatur, lungor och hjärta för den påfrestning travet innebär.

Träningen trappas upp succesivt och försiktigt efter hur hästen som individ är redo :)

Dressyr och hopp hästar RIDS in vid 2-2½ så vad är skillnaden?

såg även film på youtube om sånna amerikanska showhästar som tävlas vid 2 års ålder med ryttare på ryggen.

Så ridhästar används tidigt dom också och dom har vikt på ryggen vilket en travhäst inte har

Alla som läst tråden vet? :p

De körs in vid 1 år och börjar tränas vid 2 års ålder, det är viktigt att vara försiktig och anpassa träningen till indvididen.
Anledningen är att förbereda bla skelettet, muskulatur, lungor och hjärta för den påfrestning travet innebär.

Träningen trappas upp succesivt och försiktigt efter hur hästen som individ är redo :)

Jupp vet varför ;) undrade bara om varmblodet utvecklas tidigare och växt klart tidigare än andra hästraser. Som hon nu påstod.

Grymt bra vet jag väl inte, men stoet du hänvisar till verkar den 080819 ha fått ett hem som ridhäst/sällskap/avel whatever o är inte längre en tränande travhäst.

Djurens Rätts artikel har diskuterats flitigt här på Buke förr o jag ser inte anledningen till ännu en tråd som kommer sluta i Pajkastning?

Ang ihopsytt kön så är en av anledningarna, som inte tas upp , infektionsrisken.

Amputerat gomsegel? nej men man opererar gomseglet på dessa hästar som får förslappat gomsegel. Man amputerar inte för sakens skull.

Tips; ut i ett travstall o skaffa dig en egen uppfattning av verksamt folk istället för att bilda dig en på nätet av folk som tror sig veta hur hästarna har det genom en kompis kompis fasters mans kusins dotters klasskompis mosters mormor....

Håller helt med dig.. vi tränar travhästar på amatörbasic och jag har inte sett den sidan av travet som folk tror sig veta att det är utan ens varit i närheten av travsporten...

Det finns ju trotts allt hästar som trillar ihop och dör utanför travbanan och som inte ens är travhästar men det syns ju inte i median alls. Bara för att man ser en häst trilla ihop på tv så är det för det är travhäst och travsport...

Usch vilken hemskt människa jag och många andra är, jag är generellt ridmänniska men min egna uppfödning kördes in som 2-åring! :eek: Usch, kommer djurskyddet och tar henne från mig nu?

SYND att fler inte kör in sina unghästar innan ridningen börjar, man får så otroligt mycket gratis och får en häst som verkligen blir allround. Fram för mer körning! :bow:

Jag förstår inte hur folk tänker när de säger att travfolket inte bryr sig om sina hästar. Varför skulle vi travmänniskor inte tycka om och älska våra travare?
Utan rätt skötsel och träning så skulle de inte springa alls.

Men som jag skrivit innan, om nu ridhästarna alltid visas i toppskick på hopp eller dressyrbanan. Varför ska de då bli tillåtet att tävla då hästarna som har Butta i kroppen??? Döljer inte det problemet?? Är de så man ska se på de hela, hästen har lite muskelvärk, vi ger den butta och går sedan ut och gör vår 160 runda?

Nää, men som sagt i alla grenar finns det troll. Travet är ingen sport där det händer oftare, varför skulle det göra det?? Som de tidigare har skrivit, det tävlas om prispengar även inom ridsporten där ryttaren drar hem 2 bilar och lite pengar under en helg. Man måste ta mycket väl hand om sin travhäst och träna den väl för att den ska kunna springa och förhoppningsvis kunna dra in någon krona då och då.

Sen som folk säger att travhästar har det dåligt, man tar tydligen inte hand om dom på ett bra och riktigt sätt. Men jag kan bara säga att jag har jobbat i ett proffstall under 6 år och jag har inte sett mer välmående hästar.

De går i stora hagar tillsammans med andra hästar, även de hingstar som kan gå med andra går med andra hingstar. Enbart hingstar som inte kan gå tillsammans går själva. Alla har stora hagar, även de som går själva. Nöjda glada harmoniska hästar.

Sedan under en tid så jobbade jag en väldigt kort tid i ett hoppstall, med dyra fina hopphästar. Dom hästarna kom ut sent, när dom väl kom ut så gick de ensamma i små fyrkanter. Man kunde inte ha dom tillsammans med andra på grund av skaderisken. De vantrivdes i dessa hagar, så man fick stup i kvarten jaga hästar som tagit sig ur hagarna. Jag slutade efter en mycket kort tid i det stallet då jag insåg att detta var inget för mig. Jag är van vid något helt annorlunda, där man jobbar på ett helt annat sätt.

Med detta vill jag bara säga att man kan tolka allt på olika sett. Det jag tycker är bra, kanske är mindre bra i andras ögon. Men är det viktigaste inte i slutänden att hästarna har det bra??

knapplån.

Jag förstår inte varför det skulle vara omöjligt att ha en travhäst för sitt egna höga nöjes skull? Om jag sedan tävlar med den för att det ingår i mitt nöje hör väl inte till saken? Jag tycker om att ha ett mål att arbeta mot. Oavsett vad jag gör. När jag tränar skriver jag från gång till gång upp hur mycket vikt jag lyfte samt hur många repetitioner. Detta för att jag vill se framsteg, jag vill se att jag blir bättre. Det är det som är roligt att hålla på med trav i mitt tycke, att ha ett mål att jobba emot. Varför skulle det inte gå att göra det samtidigt som jag har hästens bästa för ögonen?

Nu har jag på grund av tidsbrist sålt min häst, men när jag gjorde det var mitt mål inte att hon skulle springa in miljoner. Jag är inte naiv. Mitt mål var att hon skulle må bra, och att hon skulle ut och tävla i sin egen takt. Hade hon sprungit in till stallhyran hade jag varit överlycklig, men det var aldrig något jag räknade med. Hon tyckte att det var roligt att komma ut och jobba, att komma ut för att röra på sig.

Jag för min del förstår inte hur människor kan tycka att det är roligt att bara lufsa i skogen - men jag dömer dem inte. Trivs de med det så varsågoda. Men personligen vill jag utvecklas och bli bättre. Efter att jag sålde hästen red jag lite sporadiskt, då ville jag också se framsteg och hur jag blev bättre. (När jag hade utvecklats mer i min ridning hade jag även velat se hur hästen blev bättre, men nu hann vi aldrig komma så långt. Jag var för ringrostig för att hästen skulle kunna utvecklas för mig, det hade fått komma senare när jag utvecklats till samma nivå hästen låg på.) Hade jag inte varit tvungen att sluta rida hade jag börjat rida för instruktör och träna inför att tävla i någon gren inom ridningen. För det är vad jag tycker är roligt, att träna inför ett mål.

Varför måste det vara svart eller vitt, måste man antingen lufsa i skogen helt utan mål i sin hästhållning eller skita totalt i hur hästen mår och bara vilja tävla för att tjäna så mycket pengar som möjligt? Kan man verkligen inte bry sig om hästen samtidigt som man har ett mål för sig och sin häst?

Och givetvis finns det idioter inom travet också, precis som det finns inom ridsporten. Men att travsporten skulle ha större problem än ridsporten? Nja, det köper jag inte. Finns det några tillförlitliga undersökningar som jämför ridsporten med travsporten som visar på att travhästar överlag har det sämre än ridhästar?

*kl*

Tycker inte man ska jämföra hästarna, jag tkr att idioter som aldrig varit i ett travstall inte ska uttala sig om att travmänniskor är pengakåta för så är det INTE.

Jag som håller på med ridhästar har tagit mycket kunskap ifrån en travtränare om vård/fodring/inkörning osv .
Jag kan säga helt ärligt att våran travtränare är som en förebild för mig. Hon har mycket mer kunskaper än hopptränaren även om denna också är faktiskt grymt duktig. Jag tycker att travhästarna har det bättre ur kunskapsvis synpunkt. Det finns riktigt duktiga ridmänniskor med men i överlag tycker jag travmänniskor är mer öppna för förslag, går att disskutera med få råd av osv. Stått i både rid och travstall som inackordering ett antal ggr och jag trivdes bäst i travstallet.

Jag menar , jag t.ex efter ett ridpass tar jag hand om hästen osv men uppe i ett travstall är dem mer detaljerade tkr jag, svårt att förklara. Jag har tagit efter en hel del. Förr så tog jag inte tempen varje morgon & eftermiddag , vet ej varför men har börjat gjort det osv massa saker har jag tagit efter och kommer fortsätta för att "mina" travmänniskor har mer kunskap än mig och jag lär mig saker varje gång jag pratar med dem.

Jag ÄLSKAR att följa med som hästskötare på travlopp, alla förberedelser, följa värmningen, sedan stå där ,hålla tummar och bli glad när det går bra, Bra kan vara allt från att inte hoppa, komma på placering eller vinna. Beroende på häst. T.ex vi skrek och hoppade av glädje när hästen kvalade sitt andra lopp för säsongen efter att ha galopperat i varje lopp, så gav träningen resultat och hästen gjorde godkänt kval. Det var stor glädje för en sådan sak. Småsaker ger hopp helt enkelt. Men inte så man tänker att vinner inte hästen då är det skit. utan skulle nått gå fel /gå dåligt så ser man över träning/foder osv...

Det jag försöker säga är att både trav och rid häst människor borde kunna se glädjen i sporten för dem båda parter. Förr så var jag den som fick påhopp av andra elever i ridskolegruppen för att jag sa emot när dem sa att travare har det skit och allt. Men jag hade hjälpt till i travstall och ahde erfarenhet och kunde komma med argument istället för att hitta på att travare har det skit och att alla ridhästmänniskor räddar dem.

Jag vände några stycken mot att prova vara i travstall varav ena tjejen köpte en ridtravare senare och började tävle så småningom. Vill bara säga ge travet en chans istället för att sitta och skrika pengakåta hästägare/tränare osv.

Hälsningar trav/ridmönniskan Cinora

Humelibumlan;13041168]Du menar alltså att allt ska dras över samma kam?
Alla hobbyryttare saknar kunskap och ambition, allt travfolk vill tjäna pengar o skiter i hästen?
en helhet 'är väl som 'även du borde förstå, inte en person...utan hela sporten. HELHET = Alla som ingår.

Fast det är ju inte samma sak, folk köper travare för att göra andra saker än att tävla dem i trav, de kallas ofta ridtravare men används oxå inom "vanlig" körning..
Alltså, nu pratade jag INTE om ridtravare, utan folk som gillar köra med vagn med en travare. Skriver jag SÅ otydligt ?

Men ska du jämnföra ska du väl jämnföra en ryttare med tävlingsambiton med en travtränare och inte en hobby ryttare utan tävlingsambition som köper en hopp häst?

Alltså, jag kan inte förklara bättre eftersom du vrider allting. Jag MENAR: Det finns ingen som köper en häst ÄMNAD för trav som vill ut och nöjesköra. Har INTE skrivit något om tävlingsambition. Varför måste du vrida och vända på mitt skrivna ord ????????? Läs VAD jag skriver i stället.

* sen så skrev jag mer, men det försvann...*

Jag MENAR: Det finns ingen som köper en häst ÄMNAD för trav som vill ut och nöjesköra. Har INTE skrivit något om tävlingsambition. Varför måste du vrida och vända på mitt skrivna ord ????????? Läs VAD jag skriver i stället.

Jo...jag är en, visserligen kombinerade jag ridning och körning. Utbildade hästen till western i övrigt. Jättefin häst som verkligen hade brett användningsområde. En bekant till mig köpte också en travare, den fick dra henne runt tidningsutdelningsområdet bl.a. Finns många som kör sina travare i rent nöje. Sen har vi en fyrspannskusk som har två travare som förlöpare. Kunde ses på Globen nu senast.

Ska jag ha en körhäst igen så är jag inte ett dugg främmande för att köpa just en varmblodstravare. Gillar dom skarpt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka