Sv: Hur ser ni på travsporten?
Alltså, ryck inte saker ur ett sammanhang sådär. Man kan inte jämföra dig, mig eller grannen hur vi gör. Det är bara 3 droppar i ett hav. Ska man granska måste man ju se till helheten och inte enstaka personer.
Du menar alltså att allt ska dras över samma kam?
Alla hobbyryttare saknar kunskap och ambition, allt travfolk vill tjäna pengar o skiter i hästen?
Det är ju enstaka personer som skapar helheten.
inget annat än det jag skrev och sa. Visste inte jag var så otydlig.
Jo, jag vet trav är en tävlingsgren, likaså dressyr och hopp. Och vad jag vet och sett genom alla år så har jag sett folk köpa dressyr, hopp eller brukshästar...utan att ens sätta sin fot på banan eller tävlingsplats för det. Jag har aldrig sett någon göra så när det handlat om en travhäst. Alltså, jag har INTE sett någon som gillar trahästar och att köra dessa vara nöjda med att bara hålla det hemmavid.
Fast det är ju inte samma sak, folk köper travare för att göra andra saker än att tävla dem i trav, de kallas ofta ridtravare men används oxå inom "vanlig" körning..
Men ska du jämnföra ska du väl jämnföra en ryttare med tävlingsambiton med en travtränare och inte en hobby ryttare utan tävlingsambition som köper en hopp häst?
Det jag menar är att, travet omsätter fruktansvärt med pengar. Detta borde inte få förekomma eftersom det blir i långa loppet på bekostnad av hästarna. Finns ingen anledning med dessa tv sändna lopp fleraq ggr/dag, dessa vadslagningar, denna press. För inte bara hästarna blir pressade, tränarna borde ju ha enormt tryck på sig om dom kör en favorit där ALLA tror dom ska vinna storkovan..också blir det inte så.
Det finns ju 2 sidor, pengarna gör ju oxå hästarna mer värda och tas ordentligt om hand.
Men visst öppnar pengarna en möjlighet för proffisionell verksamhet och precis som i ridsporten blir det ekonomisk dyrt och inte försvartbart ur ekonomisksynpunkt att hålla hästar som inte kan tävla i längden.
Varför skulle kusken till en favorit har mer press?
Vad tror du sker om han förlorar? Blir han o hästen lynchade på plats?
Vi aktiva bryr oss inte så mycket om spelet i sig på den nivå ni verkar tro, självklart är spelarna viktiga, men inte på hästens bekostnad.
Kostar din häst eller menar du flera hästar dig 15 tusen i månaden, borde du kanske se över vart pengarna åker. Troligtvis tränare, tävling osv...vad vet jag. Det skrev du inte. Men alltså, är det unikt att travhästar ska kosta ? Lägger man ned så mycket pengar så har man väl knappast målet att hästen ska lufsa runt i skogen eller hur ? En ridhäst kan gott och väl kosta dessa summor med...om man vill.
Den ena hästen står i proffsträning, följer du länken jag gav dig så förstår du och slipper leta upp inlägget i denna tråden

En enkel uppskattning om Vad det kostar, vad vi gått back trots att hon sprungit in en halv miljon.
Och jag vet exakt vart pengarna gått.
Målet är såklart att hon ska tävla, det är ambitionen, men det betyder inte att man går + eller ens tror att det ska gå runt.
På 10 min hinner man enbart se en rörelsestörning. Ingenting mer. Deras arbetsintruktioner är ganska förlegade. Det utformades för länge sedan då hältor samt olyckfall under loppet var det största incidenterna. Det är inte så nuförtiden. Magsår och lungblödning är bra mycket mera utbredd än hältor...men detta ges ingen tid till att undersöka innan ett lopp. När vets instruktioner utformades, fanns heller inga kliniker anslutna till varje bana, det fanns heller inte tillgång till dagens moderna teknik i form av röntgen osv. En banveterinär har varken tid eller medel till att noggrant undersöka alla hästar före start. Det blir ju helt enkelt en okulärbesiktning med det mänskliga ögat. travets reglemente borde ändras anser jag så banveterinärerna ges tid till att grundligt undersöka varje häst. I dagens tid går ju inte det, loppet måste ju hålla sin tid, för det ska visas på tv...
Vi har ju redan tagit upp den saken i tråden och frågan är ju fortfrande om man ska gå in i en häst för att kolla om den t ex har magsår innan ett lopp? Gör du det innan du rider ut med din häst eller åker på tävling?
En häst som inte är frisk åker man inte på tävling med, läs tråden!
Men så är det ju inte. Sporten kommer undan med mycket. Så länge man häller pengar över travsporten och inte lägger focus på djurskyddet så kan det aldrig bli bättre. Tex, ingen lägger pengar på forskning som ex. Varför kan man då undra ? Varför finns inte intresse att göra det inom sporten ?
Lägger ingen pengar på forskning?
http://www.travsport.se/svetfraga?kommando=forskningHuvudsida
Bakgrund
Stiftelsen Svensk Hästforskning (SSH) har bildats av Nationella Stiftelsen för Hästhållningens Främjande (NS) i samverkan med AB Trav och Galopp (ATG), Agria Djurförsäkring, och Stiftelsen Lantbruksforskning (SLF). För att främja svensk hästforskning avsätter ATG, Agria och SLF tillsammans 7 miljoner kronor i år till forskningsstiftelsen. Regeringen har via Jordbruksverket till forskningsrådet Formas avsatt 9 Mkr för hästforskning, av vilka minst 7 Mkr ska användas till med hästnäringen samfinansierad forskning. Formas har beslutat att lägga in dessa 7 Mkr i den nu aktuella utlysningen hos Stiftelsen Svensk Hästforskning, d v s totalt omfattar hästforskningsprogrammet minst 14 Mkr.
Då det är en insamlingsstiftelse finns också möjlighet för enskilda och organisationer att bidra till svensk hästforskning. Bidrag kan lämnas genom insättning på stiftelsens 90-konton, Pg 90 00 38-1 eller Bg 900-0381.
Forskningsprogram
Inför ansökningsomgången hösten 2007 annonserades följande av hästnäringen prioriterade forskningsområden:
* Hästens hälsa, skador och sjukdomar
* Hästens reproduktion, uppfödning och utfodring
* Hästens betydelse för miljön, människan och samhället
FoU-programmet finns i sin helhet att hämta på respektive hemsidor enligt nedan (t ex www.lantbruksforskning.se under Hästvinjetten).
Läs även:
http://www.travsport.se/svetfraga?kommando=forskningsProjekt
Så vet du!
Alltså, nu pratar du ju bara för dig själv. Som en person. Man måste väl se helheten inom vad det nu är man granskar. Sporten innefattar väl mer än bara fotfolk eller hur ?
Jag pratar för de aktiva jag känner...