Sv: Hur ser ni på travsporten?
Asså denna eviga diskussion om travet på varierande hästforum!
Dom roligaste inläggen är ändå den typen "Ja men jag har minsann pratat med en kompis till pappas kusins grannes systers man som jobbade på travet..." eller "Ja men jag läste faktiskt i Norrköpings Posten (eller vad det var för skittidning) att en veterinär sa det och det och det.." och låt oss inte glömma den evigt diskuterade käkremmen eller för den delen tungbandet.. Den "hemska" utrustning som används är endast en säkerhetsåtgärd, som jag såg en mycket bra förklaring på tidigare i tråden så jag släpper det for now.
Magsår då, javisst det är mer vanligt än vad som kanske erkänns men är det endast i travsporten? Såg ett tidigare inlägg av en medlem som undrade varför inte detta kollades av banvet? (Inget emot dig som frågade detta, frågor är bra, påstående utan kunskap är skit och det kom en del efter din fråga) När idiotförklarades alla verksamma inom travsportens vardag??
Det finns väl en massa anledningar till varför en häst inte ska komma till start och det är väl bara inte hälta?! Menar "ni" allvar att ALLT ska kollas av banvet innan start? Görs det inom ridsport? Inte mig vetligen. Det ligger väl ett ansvar på hästskötare, kusk, tränare och stall vet att komma ut med en frisk och startklar häst till banan? Eller har jag missat något?
En annan rolig sak, någon som inte sett en travhäst med öronen framåt? Oooj ta dig tid att åka till en travbana. Ta en god kopp kaffe och sätt dig ner och njut av dom vackra djuren som visar en kämparglöd och glädje som vi människor borde lära oss mer av, du kommer inte ångra dig och rent av lär dig något om en annan hästsport. Hästen är ändå vårt gemensamma intresse!
Ska vi ens gå in på pengafrågan, jag hade turen av att få min första travhäst, då ett 1,5årigt sto när jag var 13år gammal. Min mamma med vän gick in och betalade nästan 10.000kr/mån (proffträning) i slutändan med henne. Sanna mina ord, ekonomiskt sett gjorde hon oss inga tjänster även om hon placerade sig i varenda start i början av karriären. Som någon annan sa " Vill du göra av med pengar, köp en travhäst" men vad gör det, hon gav oss så mycket annat. Mao tjänade inga pengar = men massor av glädje, jooo travhästar kan oxå ge glädje
Nu till det tråkiga, ja det finns såå mycket skit inom travsporten............OCH hoppningen (barrering mm) OCH dressyren (rollkur mm) OCH show tex tennesse walking horse OSV, det finns skit i HÄSTSPORTEN.
Sista andningen nu, (kan fortsätta hur länge som helst men) ja 2åringar matchas hårt hos
vissa tränare, det är sant, MEN dom flesta är duktiga på vad dom gör och vet hur mycket man kan pusha hästen. Förebyggandet av sjukdomar och skador ligger på en mycket högre nivå inom travet om man räknar på svensson nivå, än vad det gör inom ridsporten, det kan inte sägas emot. Inom travsporten finns det nytänkande träningsmetoder som många gärna provar på (läs: ej gamla griniga "hästakarlar ala det var bättre förr) för att se till att var häst får den träning den trivs med medans det är MYCKET vanligt att se en ridhäst/ponny släpa hovarna efter sig på fyrkantspåret om och om igen för att "han gillar inte att hoppa" eller "nejnej ingen hoppning, jag är dressyr ryttare ta-da-da-da), den har banne mig inga öron på spets.. Tänker inte ens gå in på att jämföra med treårstesten inom ridsporten fastän jag borde
Nej usch blev en roman!
Tack för mig