Hur ser ni på travsporten?

Sv: Hur ser ni på travsporten?

Usch vilken hemskt människa jag och många andra är, jag är generellt ridmänniska men min egna uppfödning kördes in som 2-åring! :eek: Usch, kommer djurskyddet och tar henne från mig nu?

SYND att fler inte kör in sina unghästar innan ridningen börjar, man får så otroligt mycket gratis och får en häst som verkligen blir allround. Fram för mer körning! :bow:

oj, det var inte menat som kritik. Jag undrade eftersom jag inte har någon kunskap i det.
Däremot så har jag alltid undrat om det kan vara bra att hårdträna så unga hästar som är 2-3 år bara. Och det gäller ju såklart alla höstar varesig de rids eller körs. Men denna tråden handlade ju faktiskt om trav så jag höll mig till ämnet..

Och jag kan inte svara på frågan om djurskyddet kommer att ta fin häst ifrån dig då jag inte känner er eller vet hur du sköter din häst. :grin:

Dressyr och hopp hästar RIDS in vid 2-2½ så vad är skillnaden?

såg även film på youtube om sånna amerikanska showhästar som tävlas vid 2 års ålder med ryttare på ryggen.

Så ridhästar används tidigt dom också och dom har vikt på ryggen vilket en travhäst inte har

Okej jag tycker det verkar tidigt varesig det är trav eller ridhäst men denna tråden handlade ju om trav så det var därför jag passade på att fråga.
Men jag säger inte att det ÄR fel, utan det var en fråga bara då jag får känslan av att det är tidigt på en häst som fortfarande växer.
Och då menar jag inte lite lätt träning utan hårda pass vilket jag missade att skriva.

Nej, du klagade på att hästarna kördes in redan när de var 2 - 3 år och det är inte ovanligt att även ridhästar körs in i den åldern. Ska jag hårddra det hela var min häst inte fyllda 2 utan på sitt andra levnadsår när hon första gången spändes för vagn. Skrämmande hur okunnig många är som yttrar sig i tråden!

Alla studier visar att såväl barn som hästar och andra djur mår väl av att röra på sig och för att senor och skelett ska utvecklas optimalt ska man träna för att få hållbarhet. Jag skulle aldrig köpa en häst som säljs som sent inriden eller sparsamt tagen, det är snarare en varning att köpa en häst som inte gjort ett dyft i hela sitt unga liv för att sedan sättas igång som 5-åring och kanske rent av ridas i samma utsträckning som en häst som redan fått ridas i lugnt tempo sedan den var 3. Inte konstigt egentligen att så många ridhästar dras med skador när de tränas och hålls så felaktigt som många ridhästar gör. :crazy:

Jag sysslar inte med trav själv men jag kan lova dig att även om de körs in som 1-åringar är det förhållandevis få som startar som 2-åringar utan majoriteten gör sina första starter året de fyller 3. Vad är det för mening med att köra sönder en unghäst? Snacka om kapitalförstörning, då är man inte rädd om sina pengar! De körs in, vilar på sommarbete och tränas sedan upp succesivt, precis som man ska göra med en ridhäst om man vill att den ska hålla. Den ska helst köras in som 2-åring, vila på sommarbete, utbildas i bl a löshoppning, miljötränas, hängas på och fortsätta köras i lätt arbete för att sedan ridas in som 3-åring, gå ev 3-årstest, gå på bete och sedan lättare ridning på varierat underlag, få en bra foderstat med mycket grovfoder och gå i stora hagar med jämnåriga.

Hur många ridhästar känner du till som får de förutsättningarna?

Senast ändrad:

KL

Reflekterade över en sak igår, när jag passerade en hel del ridhäststallar med tillhörande hagar under våran färd med unghästarna (travare) från norr om Sthlm till söder om Sthlm. Lämnade av våra gunstlingar i en stor hage med kompisar, där de ska tillbringa sina liv ett tag framöver på lösdrift.
Även de travare som inte gick på lösdrift utan fanns på gården hos travtränare hade bra hagar... Kan tänka mig att det finns ett 100 tal travare på den här gården.
Om jag nu ska jämnföra med de ridhästar vi nyss passerat som gick i små fyrkanter, på landet tillomed. O alldeles för många till ytan. Och det var ganska många, nån hade även slagit upp en hage för att denne köpt häst men inte haft plats för hage kändes det som.

Min stilla tanke var då , tänk om det finns någon av dessa ägare som sitter o kritiserar travet i denna tråd?

När jag sitter här och läser och folk säger att man inte kan köpa sig en travare för att köra häst för nöjes skull. Så undrar jag varför??

Om jag nu bara skulle vilja för att det är roligt, vilja komma ut i skogen och kanske inte ett dugg intresserad av ridning eller liknande. Då skulle jag kanske inte köpa mig ett halvblod för 60 000 som egentligen är tränad för hopp eller dressyr, men som man kört in för nöjes skull för att hästen ska få lite omväxling.

Varför skulle jag då inte kunna köpa mig en travare?? Undrar varför det är skulle vara så konstigt? Jag har hållt på med trav under många, många år. Skulle gärna ha travhäst igen, men för nu så passar inte det. Jag har vår gamla travare kvar. Jag kör honom för nöjes skull. Han älskar det, jag älskar det. Skulle det vara något konstigt med det?

Även om jag skulle köpa mig en 4 åring skulle jag kunna ha den för nöjes skull. Alla hästar är inte tävlingsmaterial, så jag skulle tänka mig att köpa tex en sån för att köra för nöjes skull. Ser ingen konstigt i det alls!

en helhet 'är väl som 'även du borde förstå, inte en person...utan hela sporten. HELHET = Alla som ingår.
Ja? Var det inte det jag skrev?
Om jag känner 250 peroner som jobbar med trav på olika nivårer och alla dessa älskar hästar, lever med hästar dygnet runt och gör i stort sett allt för dessa djur, gills inte de i helheten då?
Utan helheten är de andra som använder sin djur som maskiner?

Vi kan nog enkelt komma fram till att det finns idioter, dårar, kunniga, ambitiösa, hästälskare, pank, rika och alla andra beskrivningar du kan komma på, men vilken talar för helheten?

Alltså, nu pratade jag INTE om ridtravare, utan folk som gillar köra med vagn med en travare. Skriver jag SÅ otydligt ?
Ja du är ganska otydlig.

Skrev jag inte att travare även förekom inom körning?
Jag vet flera som har travare som gärna både rider på dem och tar en tur i skogen med vagn, utan att ha tävlingsambitionen.

Men det är ju fortfarande så att är man intresserad av att tävla oavsett gren, så har man sällan en häst att enbart luffsa i skogen med, men som tur är så finns det folk som vill ha hästar på de villkoren oxå.

Alltså, jag kan inte förklara bättre eftersom du vrider allting. Jag MENAR: Det finns ingen som köper en häst ÄMNAD för trav som vill ut och nöjesköra. Har INTE skrivit något om tävlingsambition. Varför måste du vrida och vända på mitt skrivna ord ????????? Läs VAD jag skriver i stället.

Men hur menar du? Är det inte självklart?
Har man ambitionen att tävla i trav så är det ju dumt att köpa en fjordning?
Har man ambition att tävla hoppning på elitnivå, köper man en häst som är lämpad för det och inte en ridtravare, fjording, ardenner.
Har man ambitionen att rida på tur i skogen så köper man väl inte ett halvblod för 500 000:- med placeringar i svår klass?

Så varför skulle en person intresserad av turer i skogen köpa sig en travare som har potensial att bli bra, de kostar ju ett par hundatusen..

* sen så skrev jag mer, men det försvann...*
Kanske en kommentar om att travet inte ger pengar till forskning? :angel:

Nej, du klagade på att hästarna kördes in redan när de var 2 - 3 år och det är inte ovanligt att även ridhästar körs in i den åldern. Ska jag hårddra det hela var min häst inte fyllda 2 utan på sitt andra levnadsår när hon första gången spändes för vagn. Skrämmande hur okunnig många är som yttrar sig i tråden!

Alla studier visar att såväl barn som hästar och andra djur mår väl av att röra på sig och för att senor och skelett ska utvecklas optimalt ska man träna för att få hållbarhet. Jag skulle aldrig köpa en häst som säljs som sent inriden eller sparsamt tagen, det är snarare en varning att köpa en häst som inte gjort ett dyft i hela sitt unga liv för att sedan sättas igång som 5-åring och kanske rent av ridas i samma utsträckning som en häst som redan fått ridas i lugnt tempo sedan den var 3. Inte konstigt egentligen att så många ridhästar dras med skador när de tränas och hålls så felaktigt som många ridhästar gör. :crazy:

Jag sysslar inte med trav själv men jag kan lova dig att även om de körs in som 1-åringar är det förhållandevis få som startar som 2-åringar utan majoriteten gör sina första starter året de fyller 3. Vad är det för mening med att köra sönder en unghäst? Snacka om kapitalförstörning, då är man inte rädd om sina pengar! De körs in, vilar på sommarbete och tränas sedan upp succesivt, precis som man ska göra med en ridhäst om man vill att den ska hålla. Den ska helst köras in som 2-åring, vila på sommarbete, utbildas i bl a löshoppning, miljötränas, hängas på och fortsätta köras i lätt arbete för att sedan ridas in som 3-åring, gå ev 3-årstest, gå på bete och sedan lättare ridning på varierat underlag, få en bra foderstat med mycket grovfoder och gå i stora hagar med jämnåriga.

Hur många ridhästar känner du till som får de förutsättningarna?

Nej jag klagde inte. Jag undrade. skilda saker.
Men nu fick jag ju okså ett bra svar från dig om hur det förhoppningvis går till för demflesta hästar. Tack för infon! Det var det svaret jag var ute efter från början.
Jag känner inte till någon ridhäst alls med de förutsättningarna, står i ett stall med mestadels travhästar så jag känner inte så många med unga ridhästar als faktiskt.

Jag är en sådan som har skaffat mig en travhäst för mitt nöjes skull. Jag har nu tagit de licenser jag behöver för att sedan kunna ut och lalla med henne på travbanan och senare skall jag göra det samma med hennes avkomma.

Vi som har våra travhästar för vårt eget nöjes skull och tycker att det är kul att köra travhäst och träna den kallar oss ofta för amatörer.

Är bara nyfiken på hur ni ser på travsporten.
Lite skeptisk till det hela, ibland undrar man varför och hur det ens får förekomma,

Kalla fakta tog i kväll upp ämnet och STC:s egen chefsveterinär bedyrade att man främst såg till djurskyddet. Trots det så tillåts huvudstång,halvstängt,helstängt,dövande ryckhuva,norskthuvudlag ex ex.

All utrustning som inom travet tillåts talar sitt tydliga språk, så även veterinär forsbergs utlåtande. Har aldrig ens hört om någon enskild övrig hästsport där så mycket olika "tingel tangel" för att uppnå överkapacitet eller ökat flycktbeteende. Veterinär som ser till djurskyddet främst???

Travet i sverige är på samma väg som travet blivit ower there!!! Man skiter i djurskyddet och ser sig blind på spelarna. Media??? Ja vad vore degens trav sport utan media???

Senast ändrad av en moderator:

Kalla fakta tog i kväll upp ämnet och STC:s egen chefsveterinär bedyrade att man främst såg till djurskyddet. Trots det så tillåts huvudstång,halvstängt,helstängt,dövande ryckhuva,norskthuvudlag ex ex.

All utrustning som inom travet tillåts talar sitt tydliga språk, så även veterinär forsbergs utlåtande. Har aldrig ens hört om någon enskild övrig hästsport där så mycket olika "tingel tangel" för att uppnå överkapacitet eller ökat flycktbeteende. Veterinär som ser till djurskyddet främst???

Travet i sverige är på samma väg som travet blivit ower there!!! Man skiter i djurskyddet och ser sig blind på spelarna. Media??? Ja vad vore degens trav sport utan media???

Jag mitt nöt, missade programmet o väntar på att det ska komma upp på tv4 play.. :mad:

Men halvstängt, helstängt, huva? På vilket sätt skadar de hästen?

Du missade ingenting, de försökte bara pressa Peter till ett svar som de inte fick.. (det enda han sa var att de givetvis står på hästarnas sida men att de inte kan kontrollera varenda utövare av sporten 24 timmar om dygnet och att de dessutom inte har samma befogenheter som polisen att leta efter otillåtna medel). Journalisten ville väl ha det till att STC ska begå brottsliga handlingar för att hitta dräggen, som till exempel gå igenom lägenheter och så:grin:

Tycker bara det är oerhört löjligt att dra in olika sorters utrustning i diskussionen som du uppenbart aldrig använt själv och inte vet vad de är till för:grin: Skrämmande okunskap.... Olika utrustning används i olika sporter, that´s it.

På vilket sätt är den svenska modellen på väg mot den amerikanska? Kan du utveckla det? Så vitt jag vet är det inte travet som har kommit med nya förslag om att häststackarna ska få tävla med smärtstillande i kroppen. Den svenska travsporten är oerhört ren dopingmässigt sett och mycket utrustning som används är säkerhetsdetaljer... Man kan aldrig få en häst att springa fortare än den har kapacitet till... Så enkelt är det.

Precis!! JAg startade då inte mina för att tjäna storkovan, de gick inte ens runt och då hade jag inte betalat så mkt för hästarna eftersom jag ofta fått sådana som ingen vill ha gratis. JAg köpte en för försäkringspengar jag fick då min ridhäst blev dålig, blind, får jag tillägga så det var inte utslagning för pengarna:). Hela 12000 kr fick jag och köpte en travare för 15 000. Kunde ha blivit bra men fick cystor på äggstockarna och skulle jag opererat bort dem skulle hon inte få tävla och inte hade det gått att avla heller så hon fick sluta sina dagar.... men jag har hästarna för att det är så himla roligt att åka in på lördagarna och köra snabbjobb o snacka lite skit med andra där. Att åka på trav och känna stämningen, alla i det stall man står i under dagen gläds med varandra och får nån pengar är alla lika glada för dennes skull, det har jag aldrig upplevt inom ridsporten, utan bara avundsjuka "ha , nu har den där köpt ny transport igen, de måste ha gott ställt" typ så:)

självklart är travsporten precis som galopp och hoppning väldigt slitsamt, men hästarna som tävlar i trav tycker att det är jättekul att komma ut på banan och ge järnet!
därför förstår jag inte riktigt hur du menar eftersom hästarna absolut inte lider av det.
dessutom, om en häst har haft en lovande karriär som travare till tio års ålder är sannolikeheten väldigt stor att de blir pensionerade som avelsdjur.
det finns även åldersgränser inom travsporten som hindrar äldre hästar från att starta.
de flesta hästarna är inte helt slut som travare när de går i pension eftersom de bara helt enkelt uppnått den ålder då de inte mer får tävla.
de hästar som löper störst risk att bli slaktade är de unga travarna som inte springer bra, inte de som haft en lovande karriär som tävlingshäst.
vad är det för fel med att låta en häst göra det som den tycker är roligast i hela världen?
i detta fall, för travarna som tävlar, är det just att trava så fort de bara kan på en bana eller ute i skogen.

Asså denna eviga diskussion om travet på varierande hästforum! :confused:

Dom roligaste inläggen är ändå den typen "Ja men jag har minsann pratat med en kompis till pappas kusins grannes systers man som jobbade på travet..." eller "Ja men jag läste faktiskt i Norrköpings Posten (eller vad det var för skittidning) att en veterinär sa det och det och det.." och låt oss inte glömma den evigt diskuterade käkremmen eller för den delen tungbandet.. Den "hemska" utrustning som används är endast en säkerhetsåtgärd, som jag såg en mycket bra förklaring på tidigare i tråden så jag släpper det for now.
Magsår då, javisst det är mer vanligt än vad som kanske erkänns men är det endast i travsporten? Såg ett tidigare inlägg av en medlem som undrade varför inte detta kollades av banvet? (Inget emot dig som frågade detta, frågor är bra, påstående utan kunskap är skit och det kom en del efter din fråga) När idiotförklarades alla verksamma inom travsportens vardag?? :confused: Det finns väl en massa anledningar till varför en häst inte ska komma till start och det är väl bara inte hälta?! Menar "ni" allvar att ALLT ska kollas av banvet innan start? Görs det inom ridsport? Inte mig vetligen. Det ligger väl ett ansvar på hästskötare, kusk, tränare och stall vet att komma ut med en frisk och startklar häst till banan? Eller har jag missat något?

En annan rolig sak, någon som inte sett en travhäst med öronen framåt? Oooj ta dig tid att åka till en travbana. Ta en god kopp kaffe och sätt dig ner och njut av dom vackra djuren som visar en kämparglöd och glädje som vi människor borde lära oss mer av, du kommer inte ångra dig och rent av lär dig något om en annan hästsport. Hästen är ändå vårt gemensamma intresse!

Ska vi ens gå in på pengafrågan, jag hade turen av att få min första travhäst, då ett 1,5årigt sto när jag var 13år gammal. Min mamma med vän gick in och betalade nästan 10.000kr/mån (proffträning) i slutändan med henne. Sanna mina ord, ekonomiskt sett gjorde hon oss inga tjänster även om hon placerade sig i varenda start i början av karriären. Som någon annan sa " Vill du göra av med pengar, köp en travhäst" men vad gör det, hon gav oss så mycket annat. Mao tjänade inga pengar = men massor av glädje, jooo travhästar kan oxå ge glädje :idea:

Nu till det tråkiga, ja det finns såå mycket skit inom travsporten............OCH hoppningen (barrering mm) OCH dressyren (rollkur mm) OCH show tex tennesse walking horse OSV, det finns skit i HÄSTSPORTEN.

Sista andningen nu, (kan fortsätta hur länge som helst men) ja 2åringar matchas hårt hos vissa tränare, det är sant, MEN dom flesta är duktiga på vad dom gör och vet hur mycket man kan pusha hästen. Förebyggandet av sjukdomar och skador ligger på en mycket högre nivå inom travet om man räknar på svensson nivå, än vad det gör inom ridsporten, det kan inte sägas emot. Inom travsporten finns det nytänkande träningsmetoder som många gärna provar på (läs: ej gamla griniga "hästakarlar ala det var bättre förr) för att se till att var häst får den träning den trivs med medans det är MYCKET vanligt att se en ridhäst/ponny släpa hovarna efter sig på fyrkantspåret om och om igen för att "han gillar inte att hoppa" eller "nejnej ingen hoppning, jag är dressyr ryttare ta-da-da-da), den har banne mig inga öron på spets.. Tänker inte ens gå in på att jämföra med treårstesten inom ridsporten fastän jag borde :d

Nej usch blev en roman!

Tack för mig :angel:

Är bara nyfiken på hur ni ser på travsporten.
Lite skeptisk till det hela, ibland undrar man varför och hur det ens får förekomma, ser hästar som är 9 år som ska gå i pension för att dom är utslitna på travet, det kroppen utsätts för där, likaså dressyr, är knappast nära "naturligt" . Enligt djurskyddslagen ska djur behandlas väl, skyddas mot onödigt lidande och hållas på ett sådant sätt att det ger dem möjlighet att bete sig naturligt och så att deras hälsa främjas.

Könet sys ihop på travston. Vulvaläpparna sys ihop och en liten öppning lämnas för att de ska kunna kissa. Anledningen är att hästar som suger in luft i vulvan blir ovilliga att springa. hästens tunga binds fast vid underkäken, att man amputerar gomsegel och syr igen könsöppningen. uppemot 70 procent av travhästarna kan lida av magsår enligt en svensk studie. de flesta hästar har en kort karriär inom travet, många skadas och skickas till slakt som unga…det är inte ovanligt att de förbrukade hästarna slaktas i Italien efter en lång, plågsam transport. Finns mycket mer. Sen är jag medveten om att det finns en annan sida av det hela också, tex att det finns få hästar som blir så välskötta som vissa travhästar, men den tråkiga väger tyngre.. vill höra tankar och åsikter! :) Jag är inte trångsynt och ser inte bara det dåliga, jag vet om att det mesta vi gör med våra hästar är långt ifrån naturligt men nu är det just synen på travsporten jag är ute efter..

Travsport handlar om att vinna eller försvinna och hästarna blir en förbrukningsvara i jakten på prispengar. Är det detta ATG menar med sin slogan ”För att hästar ger allt”?

fy fan för travsporten säger jag bara.....

har ett varmblod som är efter copiad (en känd travare)
och honom har dom haft el spö på så nu har han märken på bakre delen av magen:(
han skulle dom slakta bara för att han är för smart för travet och finner det tråkigt.

fy fan för travsporten säger jag bara.....

har ett varmblod som är efter copiad (en känd travare)
och honom har dom haft el spö på så nu har han märken på bakre delen av magen:(
han skulle dom slakta bara för att han är för smart för travet och finner det tråkigt.

alltid lika intressant med folk som inte kan nåt som sitter å hittar på.

dessa märken är lika troligt att de kommer från el som att de kommer från att hästen käkat hallonbåtar...

nu har jag inte varit i kontakt med grisfösare på hästar men utomlands på hundar med elektriska halsband som har de dag ut och in i flera år och de finns inte en tillstymmelse till märke. så att de fått märken av el är jag helt säker på att de är bullshit!!! är garanterat ärr från ja vad ska vi ta? sår kanske? men kan man ingenting så drar man gärna ihop en story.. :grin:

hade de vart SÅ enkelt att de fick märken efter ström så hade de ju vart jävligt enkelt att fälla folk som använder de - då hade de ju bara vart å kolla på arslet på hästarna.

lägg in en bild får vi se

Märken av spö kan väl vilken häst som helst få. Det är väl bara att spöa den. Antar du bara att inläggsskrivaren ljuger ? Har du sett hästen ?

Märken av spö kan väl vilken häst som helst få. Det är väl bara att spöa den. Antar du bara att inläggsskrivaren ljuger ? Har du sett hästen ?

Nu vet inte jag vad elspö är, men spömärken kan alla få. Men för att det ska bli ärr av dem så ska det väl ha varit ett sår..
Och då är väl framförallt frågan varför någon skulle slå en häst på magen med ett spö (el?) och slå den så hårt att huden spricker?

Har hästen ärr där så låter det mer troligt att hästen gjort sig illa och sen har någon fått det till att hästen fått spö...
Skulle dock vara intressant med bilder, för jag har aldrig sett en häst som fått så mycket spö att den fått ärr. *intresserad*

Personligen har jag hört ganska många omvridningar av fakta från folk som köpt travare som ridhästar.
Det verkar vara ganska "vanligt" att skylla sina egna brister och tillkortakommanden på att hästen tidigare fått stryk, farit illa eller varit varnvårdad och det gäller inte bara fd. travare.

Jag har haft praktikanter som ridit i 15 år och som får rida ut på en snäll häst och kommer åter efter en halvtimme med ett galet nervrak och talar om att hästen är knäpp, skänkeldöd och stekhet..
Då pratar vi hästar som är snälla alltså och det är "bra" gjort att få dem i de skick de kommit hem i och tar väl en månad och få tillbaka dem i deras lugna, harmoniska skick igen.. :crazy:

Jag har tex hört att en häst från "oss" fått mycket smäll i huvudet, därför var han rädd om huvudet..
Sanningen var snarare att hästen inte var van vid flaxande personer som röck och slet helt plötsligt, utan van vid lugna personer med lugna rörelser och röster.
Trist när folk väljer att inte ta reda på fakta, utan bara sprider skit vidare, det gynnar ingen :(

VARFÖR någon ska slå kan ju inte jag svara på, men konstigare saker har väl folk sysslat med än att piska upp en häst. Varför skulle det vara så konstigt undrar jag ? Är väl hur lätt som helst att spöa en häst på magen om man sitter bakom den i en vagn.

Alltså...vad är det som är konstigt ? Att folk lyckas spöa upp hästar eller vad ? Herregud, var ju när jag var yngre var det en travhästägare som slog sönder knäskålarna på sina hästar ( han gjorde det med några, inte alla för han åkte fast) för att få ut försäkringspengar. Han åkte dit mitt i natten, gjorde detta i hagen så att andra skulle hitta hästen dagen efter och tro denne skadat sig i hagen.

Folk lyckas med de mest otroliga saker. Blir man förvånad..nej, för människor kan i prinsip göra allt. Bara dom är till räckligt kokko i huvudet. *nu snackar jag INTE BARA TRAV OBSERVERA DETTA ALLA* Jag menar MÄNNISKAN är kapabel att utföra vad som helst bara man släpper spärrarna.

Tack å hej

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka