Hur ser ni på travsporten?

Sv: Hur ser ni på travsporten?

fan ta den som sålt kräket för den går inte att rida och det måste vara fel på den osv osv. :crazy:

"Jag kan inte lasta min häst, jag kan inte fånga min häst, jag kan inte rida min häst för den bara stegrar, hur ska jag dominera min häst, jag kan inte slå kullerbyttor med min häst för förra ägaren är korkad!"

:rofl:

Förstår din poäng men det var väldigt roligt uttryckt!

Jag, som mestadels är rid-människa men som sagt var har min häst i ett travstall, kan bara säga att ALLA hästar skulle må bra av att få den uppfostran och inlärning som unga travhästar får. Det är inte ovanligt att en tvåårig travhäst är mer hanterbar och säker än en tre gånger så gammal ridhäst...

(sagt med reservation än en gång för rötäggen inom disciplinen)

Jag tror att unga hästar mår BRA av att få lära sig saker tidigt. Femmånaders travarfölet i stallet har blivit ledd i grimma, duschad, kan lyfta fötterna, går bredvid mamma om hon körs, är skapligt väluppfostrad att leda och man kan nästan göra vad som helst med honom... han var nog en månad gammal ungefär när han duschade hel och hållen första gången och när jag satte på honom min tröja och la upp luvan över öronen på honom. Han såg förvånad ut och blinkade lite men sedan stod han bara där och ville se vad som skulle hända sedan.

Skulle aldrig ALDRIG komma på idén ens att göra något liknande med det 18-åriga halvblodet... då skulle vi nog dö båda två.

men just denna vet har disskuterats förr. Hästarna får visst luft annars är den inte korrekt spänd. Känns som att du bara letar fel?
Jag tycker faktiskt att det är bra att disskutera sporter men inte enbart trav.

:bow: det är så dem sa hanteras som liten! :D

Jag har också hanterat min så mkt som möjligt. Hon är nu 1 år och 7 månader, ska sättas för vagn i vinter då vi tömkört en heldel nu. Vänjer min lilla med allt som går för att ha en säker underbar häst i framtiden.

Om hästen har ett magsår då? Bankontrollanterna har väl sällan med sig ultraljud och röntgen till tävlingarna? har veterinärerna inte kvalificerade metoder att grunda besluten på är väl hela djurskyddstillsynen rätt löjlig?

eller har jag fel?

Och hur ska man kunna kontrollera detta i en tävlingssituation? Att göra gastroskopi kräver att hästen fastar innan (tror det är minst 12 h men ej säker). Står veterinärerna som besiktigar ridhästar inför tävling och gör gastroskopi för att kolla om de har magsår? Nä knappast.

Det är något som tränaren/skötaren/ägaren måste ta ansvar för om misstanke finns. En häst som har stora problem av magsår kommer inte att kunna prestera och därmed kollas upp av veterinär. Det är som sagt inte lönsamt att ha hästar i träning som inte kan prestera.
Kan tippa på att travhästarna är den kategorin av hästar som kollas upp noggrannast och mest frekvent av veterinärer!

*knapp*

Oavsett vilken diciplin inom ridsporten som man tillhör, så anser jag att man ska ha ett öppet sinne och inte blunda inför felaktigheter. Susan skrev något om att se nyanserat, och det är väl just det som många inte gör. Allt är som bekant inte enbart svart eller vitt. Oavsett om man pysslar med trav, galopp, hoppning, islandshästridning osv osv osv.
Att drömma om att vinna gör väl för böveln de flesta? Oavsett om man är glad amatör eller tillhör någon form utav elit!

Pengar styr och pengar luktar! Så enkelt är det! Amatörerna tror jag dock har mer "hjärta" för sina hästar faktiskt, medans elittränarna och kuskarna ser det ur ett profit perspektiv. Om amatörens häst blir sjuk/skadad, så tror jag att amatören lider mer för hästens skull, medans eliten faktiskt tänker mer på torskade slantar som kusen då inte kan dra in.

Min syn på travsporten? Well... som med alla andra dicipliner så finns det pärlor och idioter. Okunnighet och enorm kunskap!

Självklart är det så att de som jobbar professionellt med trav tänker mer på prestation och pengar än amatörerna. Det är väl det som är grejen med att vara just professionell?
Tror du Malin Baryard behåller en häst i stallet som inte lever upp till förväntningarna eller blir skadad och inte kan tävla? Knappast... Detta är på inget sätt unikt för travsporten!

jag är skeptisk mot travsporten likaväl som mot ridsport (på elitnivå). ponnytravv däremot har jag uppfattats som positiv. när man inte blandar in pengar så brukar det vara bra, men inom hoppning, dresyr och travet är det tyvärr pengarna som doiminerar. folk glömmer att hästar är djur:(

Jag tycker det är lustigt att det påstås att travfolket bara tänker på pengar.
En akut sjuk/skada travhäst slaktar man bums.

Men ridhästfolket kan ofta inte slakta sina hästar, utan de ska stå och lida i veckor för att försäkringsbolaget ska fundera på om de betalar ut liversättning.

Snacka om att sätta pengarna före hästens väl och ve.

jag är skeptisk mot travsporten likaväl som mot ridsport (på elitnivå). ponnytravv däremot har jag uppfattats som positiv. när man inte blandar in pengar så brukar det vara bra, men inom hoppning, dresyr och travet är det tyvärr pengarna som doiminerar. folk glömmer att hästar är djur:(

På vilket sätt menar du att jag glömt att min häst är ett djur? :crazy:

Jag undrar också det, varför har vi automatiskt glömt bort att hästen är ett djur, bara för att vi tävlar om prispengar?

Jamen, vad tusan har man en travhäst för då ? Varför förekommer det så enorma summor i den sporten ? du kan väl knappast påstå folk har travare för nöjjes skull...samt tävlar för de tycker det är roligt att komma ut och träffa folk ? Klart som fan det handlar om prispengar. Vem tusan vill inte att ens häst ska håva in flera mille...

Men då kanske du kan förklara: VAD det är som dominerar i travsporten, dvs om det nu inte är pengar. Vad är det då ?

I alla grenar inom ridsport handlar det om att vinna och få prispengar, inte bara inom travsporten. Det handlar också om äran och att man är en tävlingsmänniska. Varför tävlar stjärnor som Rolf-Göran Bengtsson, jo för att vinna såklart! Inte för att han tycker det är kul att träffa folk. Det skulle han lika gärna kunna göra någon annanstans. Trav är som vilken annan gren som helst inom ridsporten. Alltså det handlar kort o gott om att vinna. Alla tävlar för att de tycker det är roligt och för att de vill vinna,vad det än är de tävlar i, vad är det annars för mening med det.

Du kan inte anklaga folk du inte känner för att bara tävla för pengarnas skull, åk ut till ett travstall och se själv hur mycket de faktiskt bryr sig om sina hästar och hur mycket de älskar sporten, det skiljer sig inte från andra stall. (självklart kan det finnas undantag)

Vad menar du med att folk inte skulle ha travare för nöjes skull? Har du ens provat på trav? Klart det finns dem som har travare men som inte tävlar.

Sedan kan man ju diskutera om det är normalt för hästen att trava så fort och inte få slå över till galopp, samt att man i vissa fall pressar hästarna för hårt och för tidigt så att de blir utslitna och slaktas i förtid.. Vilket jag själv kan tycka är mycket dåligt.

Blir så ledsen då jag läser vissa inlägg och undrar, var finns kärleken till hästen, för om man har den kan man inte använda den som ett redskap, ser ni inte hästens ögon, för mig säger de allt om hur den har det.
Förstår inte hur man kan använda dessa stolta vackra djur som ting för att tjäna pengar eller uppnå egen framgång.
Detta gäller alla inriktningar, men visst far de mer illa om stora summor pengar är i omlopp.

att folk inte skulle ha travare för nöjes skull?
Svarar detta..
Jag har aldrig träffat på någon som haft en travare för nöjes skull i alla fall. Då har jag haft ganska mycket med trav och travmänniskor att göra, både inom varm och kallblod. INGEN har köpt eller ägt en travhäst för att köra några varv runt sjön eller lite i skog/mark för nöjes skull. Däremot känner jag ännu fler ryttare som köpt häst för nöjes skull där dom nöjer sig med turer i skog och mark utan speciellt mål.

Sen var det någon som skrev något om kostander och travhästar. ALLA djur, preis alla djur kostar pengar. Travhästar är inget undantag alls. Många som håller på med hästar plöjer ned enorma summor i sina djur utan att ha i åtanke att: dom måste få tillbaka det dom lagt ned. Inom travet verkar det som att det måste inbringa några pengar för man lagt ned så mycket. travet är väl inget undantag i kostnader tycker jag. Skulle det vara skillnad att läga flera hundratusen i pengar på en travhäst än på en ridhäst ?

Sen var det något om banveterinärer...någons om skrev att det kollas innan start. Men faktum är ju att: det finns väldigt få banveterinärer, ca 50 st eller nåt sånt, det körs mycket mycket mer travlopp på dagtid numera och nästan alla direktsänds i tv. En banveterinär hinner inte kolla så noga den borde eftersom det finns ett tidschema att hålla. Dels måste loppet följa sändningstid och dels måste man hålla tiden till alla vadhållare. Förr i tiden var en travhästs största gissel hältor, det är det inte nuförtiden. Men ingen hinner kolla mer än just hältor innan start. Travsporten skulle tonas ned litegranna. Det ska inte vara sådan sk folkfest runtomkring den, men det jag inte fattar är varför man inte kan välkommna kritik inom travet utan att hugga med taggarna utåt och försvara allt in i det sista. Sådant tycker jag bara ger sporten dålig publicitet.

Nog borde väl det mesta kunna få konstruktiv kritik utan att svenska folket går i taket. Men det verkar som att vissa saker FÅR man inte röra eller kritisera. En utav dom sakerna är just travet...kungahuset får man heller inte kritisera.

Men ridhästfolket kan ofta inte slakta sina hästar, utan de ska stå och lida i veckor för att försäkringsbolaget ska fundera på om de betalar ut liversättning.

Nej det gör dom knappast. Då skulle dom nog fått djurskyddet på sig. Vad menar du med akut sjuk eller skadad travhäst ? Vissa saker är ju knappast livshotande för att det heter akut. Menar du att: så fort en travhäst blir sjuk eller skadas så avlivas den oavsett om den skulle blivit frisk med behandling ?

Blir så ledsen då jag läser vissa inlägg och undrar, var finns kärleken till hästen, för om man har den kan man inte använda den som ett redskap, ser ni inte hästens ögon, för mig säger de allt om hur den har det.
Förstår inte hur man kan använda dessa stolta vackra djur som ting för att tjäna pengar eller uppnå egen framgång.
Detta gäller alla inriktningar, men visst far de mer illa om stora summor pengar är i omlopp.

Mest illa far nog de hästar vars ägare inte har någon kunskap!

Vad menar du med att använda dem som redskap, för vems skulle rider du?

Ett redkap är ett föremål som jag använder i ett visst syfte, inget jag har en relation till.

Alltså, jag tror faktiskt hon menar att: det blir helt annorlunda förhållningssätt till hästen när det är stora pengar inblandad. Och det är ju faktiskt sant. Så är det ju inom alla sporter där det figurera fantasisummor som man KANSKE kan få del av. Man kan knappast dra en jämförelse med hobbyryttaren hemma på gården och elithästen ute på tävlingsbanan. Visst, alla använder mer eller mindre sina hästar, men förhållningssättet blir annorlunda med pengar. Man borde ärligt talat ta bort möjligheten att spela pengar på djur. Det finns egentligen ingen anledning med att ha vadslagning på djur. Vill man spela kan man hålla sig till lotto, bingo eller köpa skraplotter.

Nej det gör dom knappast. Då skulle dom nog fått djurskyddet på sig. Vad menar du med akut sjuk eller skadad travhäst ? Vissa saker är ju knappast livshotande för att det heter akut. Menar du att: så fort en travhäst blir sjuk eller skadas så avlivas den oavsett om den skulle blivit frisk med behandling ?

Det jag menar är vad jag ofta läser här på Buke.

Folk som har en sjuk häst. Så sjuk att avlivning är enda utvägen. (t ex fång)
Ändå så ska papperskvarnarna mala, innan de kan få tummen ur och se till att hästen avlivas.
Där hålls hästen vid liv i en vecka eller två extra, bara för att ägaren ska vara SÄKER på att få sina pengar.

Så att säga att ridhästfolket inte bryr sig om pengar är bara nonsens.

Svarar detta..
Jag har aldrig träffat på någon som haft en travare för nöjes skull i alla fall. Då har jag haft ganska mycket med trav och travmänniskor att göra, både inom varm och kallblod. INGEN har köpt eller ägt en travhäst för att köra några varv runt sjön eller lite i skog/mark för nöjes skull. Däremot känner jag ännu fler ryttare som köpt häst för nöjes skull där dom nöjer sig med turer i skog och mark utan speciellt mål.
Men vad menar du nu?
Trav är en tävlingsgren där målet är att tävla med hästen, precis som de som håller på med hoppning, dressyr, fälttävlad, galopp osv..
Det är ju inte jämnförbart med att luffsa runt i skogen, men där målet är att just få rida hästen utan tävlingsambition.
Känner du tex hoppryttare oxå som har hästen för nöjes skull och nöjer sig ed att luffsa i skogen?
Du får väl jämnför tävlingsgren med tävlingsgren och efter ambition?

Jag har min för nöjet att få köra/rida i skog o mark, och glädjen och stoltheten att träna henne rätt och bra, vilket gör att jag får åka till tävlingsbanan med en häst som mår bra, är lycklig, är vältränad och gör ett bra lopp.
Jag gissar att du njuter av att rida din häst i skogen och njuter av att ha en häst som tycker det är kul, mår bra och ni har en bra tur?

Sen var det någon som skrev något om kostander och travhästar. ALLA djur, preis alla djur kostar pengar. Travhästar är inget undantag alls. Många som håller på med hästar plöjer ned enorma summor i sina djur utan att ha i åtanke att: dom måste få tillbaka det dom lagt ned. Inom travet verkar det som att det måste inbringa några pengar för man lagt ned så mycket. travet är väl inget undantag i kostnader tycker jag. Skulle det vara skillnad att läga flera hundratusen i pengar på en travhäst än på en ridhäst ?
Jag la in vad mina kostat mig, just för att förklara att vi inte är pengakåta, snarare galna som fortsätter år ut o år in utan att som så många tror tjäna några pengar. Och ändå fortsätter vi betala...
För anklagelsen var just att tjänar de inga pengar så skickar vi dem till slakt eller säljer dem som ridhästar, det stämmer verkligen inte!
Ett trådtips :
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1017290

Men har du haft häst i 9 år så antar jag den kostat dig minst lika mycket. Dock tror jag inte dina hästar kostar dig ca 15 000:-/månad? Eller?

Sen var det något om banveterinärer...någons om skrev att det kollas innan start. Men faktum är ju att: det finns väldigt få banveterinärer, ca 50 st eller nåt sånt, det körs mycket mycket mer travlopp på dagtid numera och nästan alla direktsänds i tv. En banveterinär hinner inte kolla så noga den borde eftersom det finns ett tidschema att hålla. Dels måste loppet följa sändningstid och dels måste man hålla tiden till alla vadhållare. Förr i tiden var en travhästs största gissel hältor, det är det inte nuförtiden. Men ingen hinner kolla mer än just hältor innan start. Travsporten skulle tonas ned litegranna. Det ska inte vara sådan sk folkfest runtomkring den, men det jag inte fattar är varför man inte kan välkommna kritik inom travet utan att hugga med taggarna utåt och försvara allt in i det sista. Sådant tycker jag bara ger sporten dålig publicitet.
Travlopp får inte köras utan närvarande veterinär, så vad menar du med att de är få? Det är ändå alltid 1 ansvarig veterinär på plats!

Det är 10 minuter mellan defilering och start, en veterinär hinner kolla startande hästar..
De kollar att hästen är i startmässigt skick, alltså rörelsestöringar och hästen allmäntillstånd.
Skulle det vara så att hästen har tex en dold infektion i kroppen och presterar dåligt, så kan du bli ålagd med startförbud och måste uppvisa veterinärintyg innan du får starta igen..

Det är tränarens ansvar att hästen är i startmässigt skick!
Och man tar inte medvetet ut en häst som inte är frisk, varför skulle man göra det?
Det är hård konkurans och har du inte en häst som kan o vill, så kör du bara bort poäng och riskerar hästens framtida hälsa och karriär, berätta varför du tror man vill riskera det, när det är ganska självklart att en sjuk häst inte kommer springa in pengar, riskarar blir tvångsstruken, få böter och dessutom får du skämmas över att ha en häst på banan som inte är fräsch?

Jag tycker tvärtom, travet är stort och media bevakat och du kommer inte undan med särkillt mycket.

Nog borde väl det mesta kunna få konstruktiv kritik utan att svenska folket går i taket. Men det verkar som att vissa saker FÅR man inte röra eller kritisera. En utav dom sakerna är just travet...kungahuset får man heller inte kritisera.
Jag tycker absolut man ska kritisera, men samtidigt så måste ju de som är insatta få förklara hur det fungerar utan att det kallas försvar med helstängt på.
Eller tycker du vi ska acceptera att bli kallade pengakåta idioter som skiter i hästarna och bara använder dem som redskap att tjäna pengar på, även om det inte är sant?

Javisst du har rätt och visst borde man ta bort möjligheten att spela om pengar.

Alltså, jag tror faktiskt hon menar att: det blir helt annorlunda förhållningssätt till hästen när det är stora pengar inblandad. Och det är ju faktiskt sant. Så är det ju inom alla sporter där det figurera fantasisummor som man KANSKE kan få del av. Man kan knappast dra en jämförelse med hobbyryttaren hemma på gården och elithästen ute på tävlingsbanan. Visst, alla använder mer eller mindre sina hästar, men förhållningssättet blir annorlunda med pengar. Man borde ärligt talat ta bort möjligheten att spela pengar på djur. Det finns egentligen ingen anledning med att ha vadslagning på djur. Vill man spela kan man hålla sig till lotto, bingo eller köpa skraplotter.

Ja men berätta du skillnaden mellan dig och mig och vår syn på hästar?:idea:

Det är inga fantasisummor i vanliga lopp, utan det är eliten och vägen dit är väldigt lång och där hamnar ett fåtal, därför kallas det ELIT, det är de bästa.
Och där hamnar du garanterat inte och hävdar dig om du inte har en förbannat bra häst som vill och kan.

Jag får inte en krona för det som spelas på min häst i ett lopp och travets pengarna finansierar även en stor del av ridsporten, en stor del av den svenska veterinärvården och går till forskning av hästar, till ungdomsverksamhet och andra områden som är till fördel för alla aktiva inom hästeriet!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka