Hur ser man om den här hunden har rabiesvaccinerats? (bilder)

EN tjej hade snokat upp hans annons på Vovve, den la han upp 4:e april: Står förstås inte om de var i Sverige då. Fast nu svarade han i sin tråd på Facebook att de varit i Sverige 2 månader.

Så jag har mailat länsstyrelsen i hans län och jordbruksverket

Engelsk Cocker Spaniel
Renrasiga Cocker Spaniel valpar
Födelsedag 2017-01-01. Födelseland-Bulgarien. Giltig EU pass
Veterinärbesiktade hos "NORRAHAMMARS VETERINÄRPRAKTIK"-tel 036-434 33 www.norrvet.com
Vaccinerade, 3 gånger Avmaskade,
Stamtavla medföljer
ID märkta med chip. chip nummer 968000010315049 resp. 968000010313986
Registrerade vid jordbruksverket

Pris: 8000
Och då är dom jätte olagliga o troligen inte rabies vacc,så därför kan han inte visa upp den vaccen

Ja, han försökte bedyra att dom var godkända i tullen. Sen verkade det nästan som de fått alla vaccinationer i Sverige. Och ja.. har de varit här 2 månader så var de ju bara typ 2 månader när han gick till veterinären. Kanske inte tog med några papper alls.

Jag har mailat allt jag har iaf så får vi se. Annonsen är borta också.

Senast ändrad:
och så kan det ju vara, tyvärr :( Faktum är ändå att många veterinärer inte har så bra koll på vad som gäller. Ser ju hur det är bland mina kollegor.
Min vet. vet reglerna men jag har aldrig sett honom kolla passet o räkna att dom är lagligt här.Nu har jag visserligen haft samma vet i 17 år och en massa importhundar så han kanske har gett upp :angel::idea::D

Min vet. vet reglerna men jag har aldrig sett honom kolla passet o räkna att dom är lagligt här.Nu har jag visserligen haft samma vet i 17 år och en massa importhundar så han kanske har gett upp :angel::idea::D

Troligtvis så! Jag är en sån där jobbig en som kollar upp allt :p Skrämmande till exempel hur många av mina kollegor som inte hade en aning om att det är olagligt att para en tik under 18 månader. Då får vi ändå in en hel del sådana då kliniken ligger i en förort till Stockholm där oseriös avel och okunskap hos djurägare är rätt poppis...

Har anmält en hund som enligt passet var chippad och vaccinerad samma dag som den var född. Även denna var besiktad i Sverige.
Kom in till klinink pga att den nya ägaren ville ha hjälp med åldersbestämning. Hunden importerad genom en av de större "adoptionsorganisationerna".
Blev hemkarantän för hunden. Tycker jbv är alldeles för slapphänta med de här hundarna. Är bara en tidsfråga innan vi har det första rabiesfallet.

Har anmält en hund som enligt passet var chippad och vaccinerad samma dag som den var född. Även denna var besiktad i Sverige.
Kom in till klinink pga att den nya ägaren ville ha hjälp med åldersbestämning. Hunden importerad genom en av de större "adoptionsorganisationerna".
Blev hemkarantän för hunden. Tycker jbv är alldeles för slapphänta med de här hundarna. Är bara en tidsfråga innan vi har det första rabiesfallet.
Ja jag hoppas de gör något åt mina anmälningar. Jag skickade print på annons, namn och adress till personen (det namn hundarna är reggade på) och skickade till både LS och jorbruksverket. De hundarna har garanterat inte rabiesvaccin.

Nej precis. Därför det skulle vara mycket intressant att se papprena från svensk vet
Om man räknar tidsmässigt så var valparna runt 8 veckor när de kom hit. Rent krasst skulle han alltså kunnat gå till veterinären för ett första besök där med chipmärkning och första vaccinationen.

Ja, han försökte bedyra att dom var godkända i tullen. Sen verkade det nästan som de fått alla vaccinationer i Sverige. Och ja.. har de varit här 2 månader så var de ju bara typ 2 månader när han gick till veterinären. Kanske inte tog med några papper alls.

Jag har mailat allt jag har iaf så får vi se. Annonsen är borta också.
Det där är under inga omständigheter godkänt i tullen. Jag skickar ett pm till dig!

Ja jag hoppas de gör något åt mina anmälningar. Jag skickade print på annons, namn och adress till personen (det namn hundarna är reggade på) och skickade till både LS och jorbruksverket. De hundarna har garanterat inte rabiesvaccin.
Hoppas verkligen de gör något.

Jag fick det här svaret från LS. Alltså har någon annan anmält honom för något annat? Bryr sig alltså LS inte alls om rabiesfrågan? Bara om huruvida hundarna tas hand om på bra sätt?

Hej, tack för ditt mejl. Vi har mottagit en anmälan gällande samma djurhållare och kontroll har gjorts på plats. Djurhållningen bedömdes vara utan brist. Dock är frågan gällande införsel och eventuell smuggling ett ärende som handläggs av Jordbruksverket. Din anmälan översändes till dem idag.

Från JBV fick jag svar att de tackar för info och ska undersöka saken,

Jag fick det här svaret från LS. Alltså har någon annan anmält honom för något annat? Bryr sig alltså LS inte alls om rabiesfrågan? Bara om huruvida hundarna tas hand om på bra sätt?

Hej, tack för ditt mejl. Vi har mottagit en anmälan gällande samma djurhållare och kontroll har gjorts på plats. Djurhållningen bedömdes vara utan brist. Dock är frågan gällande införsel och eventuell smuggling ett ärende som handläggs av Jordbruksverket. Din anmälan översändes till dem idag.

Från JBV fick jag svar att de tackar för info och ska undersöka saken,

Länsstyrelsen har hand om djurskyddet. Jordbruksverket om införsel av hund (inkl smuggling)

Att hunden inte är rabiesvaccinerad påverkar inte hundens hälsa och djurskyddsaspekter, däremot är det kopplat till införseln som är olaglig. Dvs det blir jordbruksverkets bord. Det är också Jordbruksverket som beslutar om karantän, avlivning och liknande av insmugglade hundar.

Och ja någon annan har anmält hans hundhållning eller något kopplat till den (kan vara allt från att hundarna har dålig miljö, inte sköts, är sjuka men inte får vård, avlas för hårt på, inte rastas ofta nog osv)

Ja, han försökte bedyra att dom var godkända i tullen.

Bra att anmäla då.

Citerar detta för att genom tullen är det många gånger tyvärr enkelt att medföra djur utan minsta koll på papper - jätteenkelt då att ursäkta sig med att tullen godkänt införseln, men det är inte tullen i sig ju som bestämmer över regler för införsel de ska bara göra en tillsyn och de kollar långt ifrån per djur som passerar gränserna, i många fall och många platser sker bara stickkontroller och man behöver inte alls visa varken djur eller papper per rutin alls.

Tullfrihet och tillsynsmyndigheter som inte funkar alla gånger.

Senast ändrad:
Bra att anmäla då.

Citerar detta för att genom tullen är det många gånger tyvärr enkelt att medföra djur utan minsta koll på papper - jätteenkelt då att ursäkta sig med att tullen godkänt införseln, men det är inte tullen i sig ju som bestämmer över regler för införsel de ska bara göra en tillsyn och de kollar långt ifrån per djur som passerar gränserna, i många fall och många platser sker bara stickkontroller och man behöver inte alls visa varken djur eller papper per rutin alls.

Tullen på Arlanda är det inget fel på,dom är för nitiska ibland.
Däremot var tullen över bron ett skämt innan det blev flyktingkoll.

Bra att anmäla då.

En person som jobbar på tullen har också fått all info om ärendet.

Tullen på Arlanda är det inget fel på,dom är för nitiska ibland.
Däremot var tullen över bron ett skämt innan det blev flyktingkoll.

Kommer man med andra transportmedel in kan det uppenbarligen vara jättelätt att smuggla.
Där säkerheten är hög är de rimligtvis mer noggrann.

Men mycket ofta är det alltså inga ingående kontroller alls och du behöver varken visa aktuellt djur eller papper/koll av identitet öht.

Hade min hund i bil senast, genom tullen: "aha, en hund"..thats it.

Senast ändrad:

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 837
Hundträning Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som...
Svar
8
· Visningar
988
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka