Hur ser era ridtravare ut, exteriörsmässigt?

Sv: Hur ser era ridtravare ut, exteriörsmässigt?

*KL*

Modellen på min märr, 168 cm, trevliga gångarter och har väldigt lätt för sig, nog den trevligaste ridmodell av travare jag träffat IRL. Bilden är nu 2 år gammal. Nu har hon mycket problem med sig själv i skallen vilket hon alltid haft så med henne har jag skyndat mycket, mycket långsamt med. Men hon utövar öppna, sluta, ökar/minskar galoppen och andra trudelutter när hon har sina bra dagar, som sagt är det huvudet som blockerar mycket.

22881923.jpg

19 januari 2010
30300153.jpg

28157194.jpg

Farbrorn vi har också, nu 19 år gammal, 163,5 cm i manke och 1,5 cm högre bak, egentligen väldigt kass ridmodell = överbyggd, korta framben, lågställd och alldeles för långa bakben. Har inte hindrat honom och behöver bara räkna på 2 fingrar hur många gånger han har varit halt under 8 år och dessa gånger har det berott på 1: en av hans märrar klev på hans kronrand så en bit av hoven ramlade bort & fick ett rejält köttsår, ohalt efter en vecka 2: han bockade och brallade lite för mycket i en lerig hage, halkade och satte sig med hela vikten på sitt vänstra bakben och resulterade i hälta en vecka innan det var bra igen. Dessutom gick han på travbanan tills han var 8 år och har därefter fungerat som rid/körhäst.

Stora sävliga gångarter med härlig takt. Har svårt för att få en bra bärig galopp men galopperar jättebra utanför ridhus/paddock (fast han är redigt lat även så han tar inte i mer än vad han behöver). Kan alla skolor, förvända som rätta i skritt och trav, galoppen orkade han aldrig. Har tränat hoppning upp till 1 meter och tävlat några 0,90 cm klasser. Aldrig halt eller andra bekymmer. Är numera halvpensionär och körs mest framför rockarden men hoppar och dressyrar fortfarande ibland. Var tidigare bockbent när han köptes.

sensommaren 2009, nästan bara körd och riden i skogen
29263433.jpg

14490865.jpg

24858875.jpg

exteriör höst 2008, står visserligen och lutar sig framåt efter gotta
23373926.jpg

valack *98 efter Lindys Crown. Grundutbildad enl akademisk ridkonst, men pga problem med höften rids han mycket sporadiskt i dagsläget.

Nyligen avställd från travet:
Bild

Precis när han kom till mig:
gurraefter.jpg

Efter nått år i lösdrift med flocken, och skogsridning:
Selen.jpg

Nu i sommras:
gurran.jpg

/Migo

Har en varmbloshingst. väldigt liten & kompatk otroligt fin ridhästmodell tycker jag :)

frontpage.html

kl/ trådlån
min mamma funderar på att skaffa sig en liten travare att rida,
och jag undrar då hur man inte vill att en fd trav travare ska se ut exteriörsmässigt.
mamma är ca 1,70m lång och väger ca 70kg.
tänkte att ni är bäst på ridtravarens förutsättning efter dess exteriör.

kl/ trådlån
min mamma funderar på att skaffa sig en liten travare att rida,
och jag undrar då hur man inte vill att en fd trav travare ska se ut exteriörsmässigt.
mamma är ca 1,70m lång och väger ca 70kg.
tänkte att ni är bäst på ridtravarens förutsättning efter dess exteriör.

kOLLA PÅ Zuzzis häst :) otroligt fin ridhästmodell :D

Hm, inte överbyggd, inte för lång rygg, inte för långa bakben. Är väl det jag vet om :p Jag bara tar nån som jag tkr om jag, haha. :p

tack ^^ själklart så tar man den som man tycker om. kanske inte är så smart att fråga detta men; kan ni lägga upp ngn bild på hästar som är "fel" byggda för ridning.

Min häst är inte helt optimalt byggd för ridning. Han har långa bakben, är överbyggd och har en lång manke (som gör det svårt att hitta passande sadel...). Vinklar på ben och leder kan jag inte så mycket om, så det lämnar jag åt nån annan att förklara.

30352793.jpg

Såhär kan en överbyggd häst se ut i skritt. Eller var det kanske nerförsbacke som man skulle sträva efter..? :angel: ;)

27931448.jpg

4866489.jpg

tack för bilderna^^, nu vet jag vad jag ska akta mig för, eller åtminstone tänka 2-3 gånger över innan man köper hästen.

*KL*

Modellen på min märr, 168 cm, trevliga gångarter och har väldigt lätt för sig, nog den trevligaste ridmodell av travare jag träffat IRL. Bilden är nu 2 år gammal. Nu har hon mycket problem med sig själv i skallen vilket hon alltid haft så med henne har jag skyndat mycket, mycket långsamt med. Men hon utövar öppna, sluta, ökar/minskar galoppen och andra trudelutter när hon har sina bra dagar, som sagt är det huvudet som blockerar mycket.

22881923.jpg

19 januari 2010
30300153.jpg

28157194.jpg

Vilken tjej! Ser hur trevlig som helst ut! Lite spännande med huvudet med, har en sån märr jag med men hon är dock halvblod. Man kan knappt planera ridningen för det blir aldrig som man tänker sig ändå! Men supersnygg häst är hon i alla fall!!! :love:

Fina hästar och bilder jag känner många ridtravare.Buckingam år min kompis häst som jag hjälper till med allting och med ridningen,han är nästan som min egen häst.Då jag har 3 själv.

Morning gift är en sto som står ca 5minute från mig kanske 800m.Hennes ägare tar inte hand om sina hästar så jag kollar till de jätte ofta och jobbar med henne.

Ceasar min förra medryttar häst ca 4år pigg.bra byggt och bra musklad.

jag känner fler men jag kommer inte på alla.
Skickar bilde nån dag så får ni se.

Senast ändrad:

Min granne har en travare född:88. Hon används till promenad ridning i skogen och några ggr per sommar åker vi till padocken och rider lite. Kan gå på tygel i alla gångarter (lite svårt i galoppen ibland), skänkelvikning, framdelsvändning. Hoppad 110 under ryttare :)

Bild från mar 09, välldigt tunn.
http://choklad-boll.zoomin.se/P1839358

http://choklad-boll2.bilddagboken.se/p/show.html?id=365257175&directlink=1

januari 2010.
http://choklad-boll2.bilddagboken.se/p/show.html?id=437795775&directlink=1

Sen hade min mammas kompis en travare installad hos oss i 3 år. Ponnyhuvud, överbyggd, långa ben och vääääärldens svankrygg! :-) Hon hade dock världens härligast galopp. Nu står hon i spanien sen 2 år tillbaka och bara har det bra :-)
och juste, hon fyllde 26 år igår!!

en bild från 2008 ca 2 månader innan hon åkte ner till spaninen.
http://choklad-boll2.bilddagboken.se/p/show.html?id=348559027&directlink=1

//Penny

Jag har inget emot travare alls :) ville bara rätta till ett missförstånd att balagur är en "travare".

Fy fan vad jag älskar den hästen!!
En liten uppdatering till alla så har jag för mig (inte säker) att han först var cirkushäst och en dressyr människa såg hons potential till piaff och köpte honom...^^ Tror han var 11 då? :rofl::bump::banana:

Här e min underbara flicka. Hon är 168 i manken å världens finaste å rida.. Hon är den mest arbetsvilliga häst jag suttit på =) hela tiden pigg å fram å lyssnar.. Helt fantasitisk. Hon är nu 25 år gammal och jag har haft henne i 10 år nu.. när jag fick henne va hon bara sutten på å inte den roligaste hästen å hålla på med (sparkade å hade sej) en nu e hon underbar =) Älskar min flicka =)

30409910.jpg

19911887.jpg

16349918.jpg

Här är min nya vbl sto hon är 6år och är väldigt mager hon väger 360kg och är 152cm, hon kan skritt,trav och galopp ska användas till hopp och dressyr.. lite exteriör bild på henne :D

Vilken sötnos! :love:
Vacker färg och vilket fint litet huvud, jag hoppas ni får många härliga år tilssammans.

Till alla med ridtravare: Jag är så fascinerad över er och era fina hästar, hur mycket tid och kärlek ni lägger ned på dessa goa hästar.

Kram, Maya

Vilken sötnos! :love:
Vacker färg och vilket fint litet huvud, jag hoppas ni får många härliga år tilssammans.

jag tackar så mycket..
ja hon har ett litet huvud hon har bara storlek ponny i allt.. hehe
ja det ska vi många fina och härliga och roliga år tillsammans :D

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 737
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 764
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel