Hur ser era ridtravare ut, exteriörsmässigt?

Sv: Hur ser era ridtravare ut, exteriörsmässigt?

Säger som Taxilock. Bra skrivet.

Vad man menar med ridhästmodell är ju just modellen av en typisk ridhäst. Klart att varenda travare går att rida på, men de är ju mer eller mindre byggda för antingen just "springa fort" eller mer ridhållet. Av de man såg här i tråden var de flesta av just "ridmodellen" tyckte jag. Och de kanske inte skulle göra så himla bra ifrån sig på en travbana just för att de är byggda mer som en ridhäst -och en som är byggd i räsermodellen kanske inte är lika lämpad för dressyr eller hopp på högre nivå än mulle. För DET klarar allihop.
Nu blev det lite rörigt, men hoppas nån fattar vad jag menar.

Har inte läst hela tråden men måste bara få snika in en liten kommentar.

En travhäst kan lika mycket väl lämpa sig för ridning som ett halvblod, allt har med exteriören av individen att göra, inte rasen i sig. Vet otroligt många halvblod (och ponnys + kallblod!) som inte alls lämpar sig för ridning, men ägarna propsar ändå på att hästen SKA banne mig kunna ridas.
När vi har haft Anders Eriksson (får man skriva ut namnet så där??!?) på kurs hemma har han visat upp ett gäng skräckexempel där hästar som ser bedrövliga ut, vissa var det omöjligt att ens tänka att en sadel, ännu mindre en ryttare kunde sitta på! Dessa skolades om till körhästar.

Så det jag vill säga är att allt har med individen att göra, exteriört och psykiskt, men ja, självfallet, travarna har i generationer avlats fram för att trava fort så antalet hållbara ridhästar eller snarare lämpliga ridhästar är mycket få.

Vi spänner inte för ett halvblod för vagn och kör ett trav lopp, eftersom dessa inte klarar av detta kroppsmässigt.
Man måste ju tänka på hästen också, har den förutsättningarna för att göra det JAG vill?

Tänkte bara komiskt påstå att för i tiden var det just halvbloden som gick på travbanan... :angel:

Tack för mig, Monna

Ja, nu handlade det om ordet ridhästmodell vs travare. En travare med ridhästmodell bör ju i rimlighetens namn vara mer lämplig för ridning än en typisk travhästmodell. Hur många travare har ridhästmodell?

Vi spänner inte för ett halvblod för vagn och kör ett trav lopp, eftersom dessa inte klarar av detta kroppsmässigt.

Jag tror att halvblodet hade klarat sig fint med att trava framför en vagn. :D Däremot hade de nog inte haft en chans att hävda sig i ett travlopp, men jag tror inte att de skulle fara illa av det. Allt handlar ju egentligen om vilken nivå man lägger ridningen eller körningen på, det viktigaste är att man anpassar sig efter hästen.

Min häst kommer aldrig kunna gå MSV dressyr eller vinna Elitloppet, men det betyder inte att han lider av vare sig ridning eller körning.

Min varmblodstravare. -00. Tränad för trav, ej startat.
Min sen 6 år tillbaka, dock har skadorna avlöst varandra men förhoppningsvid är vi på väg att lösa det nu.

Pga av skadorna ej vidare utbildad.
Inte perfekt bild för att se exteriören. Ska be syster skicka bild från senaste träningen.

DSC00651.jpg

edit:
hittade en bild från i somras. ej igång alls där.
DSC00310-1.jpg

Kallblodstravaren. -93. Även han tränad för trav men ej startad.
Min sen 5 år tillbaka. Frisk "jämt" men åkte på fång i våras.
DSC00649.jpg

Senast ändrad:

*kl*
MIn anser jag själv har trevlig extriör, dock är han något överbyggd(vanligt för travarna)
Har en lite halvkass bild på exriören nu:
IMG_5216.jpg

Klart extriöeren spelar in på både hållbarhet, ridbarhet osv, men om man bara utgår från sin häst förutsättningar, och sätter rimliga krav, så tror jag iaf att man kan få en mkt trevlig häst för ändamålet. Dock kräver detta stort kunskap och förståelse för individen och framförallt tålamod, om hästen har extriören mot sig. Min kille var tex rätt markbunden och pga sin överbyggnad har jag, och är jag noggrann med att han inte för bli tung fram, utan bär sig med frihet och kommer upp framtill!
Vi blir ju aldrig några mästare på dressyrbanan, men för mig är han en mkt trevlig kille att rida, som har mkt mer att ge!
Under arbete blir han dessutom rakare i ryggen och mer kompakt:
IMG_5182.jpg

IMG_5203.jpg

Är det där en ridtravare? :eek:

Ja, nu handlade det om ordet ridhästmodell vs travare. En travare med ridhästmodell bör ju i rimlighetens namn vara mer lämplig för ridning än en typisk travhästmodell. Hur många travare har ridhästmodell?

Men det är väl bland annat det som ts undrar också? :confused: H*n vill väl se bilder på olika 'travare' för att se olikheter/likheter osv? Eller har jag helt missuppfattat TS?

Själv har jag bara ridit (varmblodiga) travhästar 3 gånger i mitt liv. Den första kunde jag inte komma av snabbt nog. Men han hade aldrig fått en ärlig chans heller, kom direkt från banan till en tjej i mitt stall som inte kunde något alls om hästar. Huvudet i stjärnorna, bakdelen i en annan kommun (hmm...nästan iaf) och det enda han kunde var att gå i skritt och 'travartrav'. Hu. Slutade med ett benbrott på en ridtur när hon haft honom ett par år tyvärr.

Den andra red jag 2 ggr och han var verkligen jättetrevlig! Välutbildad, lätt att rida ihop, 'vanlig' lugn trav, lugn galopp. Mycket trevlig häst. Men tyvärr blev han såld.
De såg ganska olika ut, den första var ganska liten och 'tunn' med lång rygg, den andra var stor och grov med välproportionerlig rygg.

För övrigt tycker jag att allas hästar här är superfina. :love:

Då slänger jag väl in en bild på min kompis.

Han är grundutbildad men inte så mycket mer.
Vore jättekul med kommentarer om hans exteriör.

*KL*
Här har ni Crazzen i höstas, elr kanske på sensommaren.. nåt sånt (:

Innan jag börja träna med han så såg han ut som på den första bilden, den andra bilden är 1 år senare (mend et är för 1 år sedan) :

Åh, du verkar rätt hajj på det här :P
kanske du kan "bedöma" min grabb :angel: ?

Här har vi en bild från februari-09

Och en från December-09
Kanske lite dåligt bild med ländtäcket :P

Han är utbildad L:A dressyr och hoppar 1,20-1,20m på träningarna :)
Mattes gullpojke<3

Åh, tack:p Vet ju bara vad jag själv tittar efter och smaken är ju som baken.
Spontant så tycker jag att din häst ser väldigt trevlig ut:).

/J.

Jag personligen tror att alla hästar kan komma långt, med rätt ryttare. Tror att en travare av travmodell kan komma lika långt som en travare med ridhästmodell. Inga motbevisningar behövs, folk har redan försökt.

Slänger in bilder på min pålle i olika lägen. Rids enbart i skog utan träning, hoppas väldigt sällan.

Bild stillastående omusklad. Dock ser man inte mkt av rumpan :/
30043831.jpg

Bild musklad. Samma där, man ser inte särkilt bra.
30043814.jpg

Bild i rörelse omusklad:
30043863.jpg

Hittade en bättre bild där man ser honom stillastående omusklad, men dock med vinterpäls.
30043875.jpg

Han rids som sagt bara i skog, utan någon direkt träning. Mest muskelbyggande i sådana fall.

Oj, är en travare gjord för att dra sulky och trava fort? Det visste inte jag. :o Tack så jättemycket för att du, en sån erfaren och kompetent människa upplyste mig om det! :bow: Nu ska jag börja köra min fina ridtravare istället för att rida, hon är ju inte gjord för det. :angel:

:bow::bow::bow:

Exteriören är viktig för hållbarhetens skull, inte skulle en body builder springa 100 m häck?

Dock kan en travare av mindre god exteriör självkart hålla för mulleridning, men ska man träna så tycker jag det är viktigt att hästen har förutsättningar för att göra detta. Men det behöver inte betyda att en travare inte har det, det finns ju "fula travare" som istället är jättefina ridhästar.

Man måste ju tänka på hästen också, har den förutsättningarna för att göra det JAG vill?

Tycker att din häst har en fin exteriör och verkar vara rätt välmusklad!

//Daredevil - som även rider "ridtravare" och älskar det!

Jösses, jag har sett massor av halvblod som tävlat medelnivå i 4-spann.. Visserligen inget travlopp som du skrev, men de finns också i körhäst-modell :)

Jag har ett kallblod som är 8 år. Han har tränats för trav fram till i somras, men har också drssyrtränats vid sidan av! Ganska nyligen "pensionerades" han från travet och numer ridtränas han nästan enbart. :laugh: Vi har kommit till skänkelvikningar och början till att gå i form i skritt.

Ni får gärna kommentera bilderna! =D

42694_1260968499.jpg

På den här bilden var han travtränad, men gick för tidpunkten på sommarbete, därav magen! :grin:

63706_1260968455.jpg

Det här var i höstas :)

71387_1260968391.jpg

I söndags

Senast ändrad av en moderator:

Min ridtravare se ut sånhär. Har tyvärr inga bra uppställda bilder på honom då jag är ensam med honom. Men hoppas det duger med ridbilder =) Jag själv är inte alls bra på det här med extriör så om någon vill så vore det jätte snällt om någon vill bedömma honom på det ni ser av bilderna.

29657514.jpg

Ej jag som rider
27722234.jpg

Hittade den här ^^ Ser kanske lite bättre men ändå inte den bästa.

30044099.jpg

Kadde är grundutbildad + lite till kan man säga. Jätte fin att rida och ta galopperna jätte bra. Hoppat 105 med mig och 135 cm löshoppning.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 737
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 761
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Ännu en kvinna
  • Matlagning med en hand?