Hur ser era ridtravare ut, exteriörsmässigt?

Sv: Hur ser era ridtravare ut, exteriörsmässigt?

Min häst är något lång i ryggen, något överbyggd samt har lågt ansatt hals. Däremot är hon välbenat korrekt enligt domare på exteriörbedömning i våras, som dessutom gav henne på ridtravartyp 9 av 10 p, vilket jag kanske inte direkt håller med om, men jag är ju inte någon expert, så det var roligt att höra!
Tyvärr är hon ganska liten, eller ja jag är för lång, men det är inte mycket att göra åt :angel:

Hon har vart min ridhäst i över 5 år nu och vi tränar/tävlar dressyr lokalt på LC/LB nivå, med bästa resultat hittils LB:0 63%.
Vi tränar rörelser ur LA men till den nivån på tävling lär vi aldrig komma, tyvärr :grin:

Hon är travtränad och tävlad samt har haft ett föl för några år sedan.

26421365.jpg

26551615.jpg

29635857.jpg

27184944.jpg

här är min goa gubbe (den mörkbruna) från i somras och höstas.
Omusklad och ytterst lite riden pga hans separationsångest från den ljusa märren *love*
Kommentera gärna :D

varför syns inte mina bilder?????:confused:

Japp, den ryska orlovtravaren Balagur! :love:

korelova-8840.jpg

250px-Balagur.jpg

Rätta mig om jag har fel, men orlovtravaren är väl inte enbart avlad för travsporten? Vad jag förstått är orlovtravarna utkonkurrerade av den ryska travhästen (orolvtaravren är en rysk ras om jag minns rätt). Nu för tiden avlas 3 olika typer av dessa hästar och det verkar vara en lätt, en mellan och en tygre typ, där den mellersta används som ridhästar. Tror knappt man travtävlar med dessa hästar längre. Och vad jag minns är Balagur inte avlad för trav.

Hej hopp

Vet inte om ni redan har nämnt de (orka inte läsa igenom allt):o att den amerikanska travaren faktiskt är enbart fram avlad på engelska fullblod. Visserligen har ju rasen "förädlats" efter sitt syfte efter de, men iaf.:idea: Och måste säga de att jag tycker att de är sjukt tråkigt att de genast ska komma in folk och såga just ridtravare och ifråga sätta varför man har valt den typen av häst man har så fort dom hör att man har en.

Skitsamma tänkte iaf jag skulle hoppa in med ett bidrag jag med. :D

Red in tösen som 6 åring utbildningsmässigt kan hon de vanligast skänkelvikningar fram och bakdelsväningar och enklare galoppombyten :)

Sofieitltetmedtmkrningsgjord.jpg

Vet att jag som ryttare sitter hel galet på bilden men men..

P1010832_1.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Såhär såg Fjant ut, bilden är tagen strax innan han togs bort, vila i frid mitt hjärta! :love::cry:

Förhoppningsvis min nya stjärna

Såhär såg Fjant ut, bilden är tagen strax innan han togs bort, vila i frid mitt hjärta! :love::cry:

Förhoppningsvis min nya stjärna

Åh, jag har läst om Fjant på ridtravartråden, men nu slipper han ha ont:)

Gud va kul med en liten "utmaning" :D vad är det för filur då?

Såhär ser min gobit ut. Inte riktigt typisk travare. Överbyggt och rund över "rumpan"
25503811.jpg
[/url][/IMG]kl
29857661.jpg

Lite annorlunda färg också.
Antar att hon är en bra ridhästmodell. Hon har lätt för sig med fin trav och bra rund galopp.

Senast ändrad:

Inte så insatt, enda jag har sysslat med som har med travsport att göra är att lalla omkring i skogen/travaren med tävlingstravare under ett halvår. (Underbara hästar!)

Men som sagt, du har säkert rätt i det du säger.

Kl

Såhär ser våra ridtravare ut.

Prins

Nej det är inte ett spöke bakom utan bästakompisen ;)
Både Prins och Boss

Boss, syrrans.

kl
min varmblodstraver

1050736.jpg

Her har han nesten ingen muskler i overlinjen (bedre nå, gammelt bilde. ;)), mye på grunn av låsninger. Han er en stor type (173 cm) og har lang rygg. Selv om beina er spinkle har han ikke de verste vinklene i ledd, og han har nå fungert som ridehest i 2 år. Han brukes til sprangridning på lavt nivå, men også dressur og kjøring.

Ja hon är en riktig sötnos:love: Och snäll som en kattunge=) Du har väl också en likande? Ljus fux?

Rätta mig om jag har fel, men orlovtravaren är väl inte enbart avlad för travsporten? Vad jag förstått är orlovtravarna utkonkurrerade av den ryska travhästen (orolvtaravren är en rysk ras om jag minns rätt). Nu för tiden avlas 3 olika typer av dessa hästar och det verkar vara en lätt, en mellan och en tygre typ, där den mellersta används som ridhästar. Tror knappt man travtävlar med dessa hästar längre. Och vad jag minns är Balagur inte avlad för trav.

Skitsamma, har ni något emot travare så är det bara att ni pyser iväg från den här tråden!
Den är till för glada & trevliga ridtravarälskare! Syftet med den är att dom ska kunna visa upp sina fina hästar & dom har valt sina hästar för att dom älskar dom ;)

kl

här kommer lite bilder på några fler ridtravare.. först min kompis förra häst

en liten ridbild... min sits är ju ingen höjdare men men :angel:

och så mina två damer, som tyvärr springer på grönare ängar nu... men slipper ha ont i sina ben
issy

ina

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 737
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 762
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar