Hur ser era ridtravare ut, exteriörsmässigt?

Sv: Hur ser era ridtravare ut, exteriörsmässigt?

Hoppar in från kulisserna för att säga att det är verkligen jätte roligt att se en sån fin och välriden ridtravare!

Jag personligen tror att alla hästar kan komma långt, med rätt ryttare. Tror att en travare av travmodell kan komma lika långt som en travare med ridhästmodell. Inga motbevisningar behövs, folk har redan försökt.

Slänger in bilder på min pålle i olika lägen. Rids enbart i skog utan träning, hoppas väldigt sällan.

Bild stillastående omusklad. Dock ser man inte mkt av rumpan :/
30043831.jpg

Bild musklad. Samma där, man ser inte särkilt bra.
30043814.jpg

Bild i rörelse omusklad:
30043863.jpg

Hittade en bättre bild där man ser honom stillastående omusklad, men dock med vinterpäls.
30043875.jpg

Han rids som sagt bara i skog, utan någon direkt träning. Mest muskelbyggande i sådana fall.

vilken fin och stillig pålle du hade:love:

här kommer jag med lite bilder till på olika travare jag har och har haft :laugh: lite olika modeller om man säger så..

och detta är ju då min nya..

Gud när ska denna ridtrav-fight sluta egentligen? Den har hållt på i massa år och folk fortsätter ändå. Jag tycker inte alls att det är något fel med den här tråden, men inlägg som t.ex. av denna "Sickan" asso vem är inte less på att höra sånt här? "Man måste ju tänka på hästen också, har den förutsättningarna för att göra det JAG vill?" som Daredevil skrev och självklart ska man tänka på det. Jag har en ridtravare och det är klart att jag ska tänka på hans "förutsättningar" men ändå så, Varför blev han ridhäst? Jo, för att han tycker livet på banan är tråkigt. Min häst älskar att lära sig saker och han gör framsteg varje dag, han älskar sitt liv som ridhäst och tycker om att jobba. Så det är klart att han KAN bli lika duktig som vilken ridhäst som helst, just för att man tränar och lär sig! Han har kapacitet, det tror jag att alla ridtravare har, bara dom har viljan att lära och utvecklas. För om alla tänker lite, så Hästar är hästar! Alla hästar KAN lära sig och alla hästar kan utvecklas bara man ger dom tid och stöd.

Jag skulle inte alls tycka att ridningen är lika rolig om jag skulle ha "den perfekta ridhästen" och allt skulle gå galant hela tiden. Vad är vitsen med det lixom? Det jag tycker är riktigt roligt med ridningen det är att jag verkligen ser framstegen och utvecklingen och att känna att det går så mycket bättre vecka för vecka, DET är roligt, och en riktig lycko-känsla. :)

Tack för mig!

Jag skulle inte alls tycka att ridningen är lika rolig om jag skulle ha "den perfekta ridhästen" och allt skulle gå galant hela tiden. Vad är vitsen med det lixom? Det jag tycker är riktigt roligt med ridningen det är att jag verkligen ser framstegen och utvecklingen och att känna att det går så mycket bättre vecka för vecka, DET är roligt, och en riktig lycko-känsla. :)

Tack för mig!

Ursäkta mig.

Jag gissar på att du aldrig haft en riktigt bra ridhäst om du tror att det automatiskt går galant hela tiden, bara för att hästen har bra ridbarhet.

Det är allmänt känt att ju bättre hästen blir, desto svårare blir det att rida.

Tror du inte att man kan utvecklas med en bra häst?

skulle vara kul om ni kollade på min pojke och berättade va ni tyckte om hans exteriör?:)
har tyvärr ingen aning om hur man laddar upp kort, men sök efter hooliegirl på www.bilddagboken.se så ser ni han :)

Och du strör inte på fighten nu då? :angel:

Jag tycker egentligen inte att det finns något att fighta, tycker det är ganska löjligt de här..

Man får helt enkelt bara ta fakta, travare ÄR körhästar och har ofta svårt att vinkla om höften så som man önskar för att en ridhäst ska bära sig bra, därför är det svårt för dom att hitta takt och balans när benen helt plötsligt ska under dom. För en del går detta bättre, för andra sämre.

Man väljer häst efter vad man har för önskemål. En del bryr sig enbart om personlighet, andra vill ha ett flott steg, en del vill bara att den ska kunna hoppa

Travaren kan bli en trevlig ridhäst men kommer så klart aldrig i närheten av de kvalitéer som en renavlad dressyrhäst har. Och kommer förmodligen heller aldrig gå 150 hoppningar. Och det är inte så konstigt då dom är avlade för något helt annat. Inte blir väl Nordsvenskfolket arga för att någon säger till dom att deras hästar förmodligen aldrig kommer gå höga klasser? Löjligt..

Älska din häst, det är huvudsaken.

Glömde:
Så att gå vidare till galoppombyten i varje är inte ett liksa stort steg som att kunna samla din travares galopp?
Självklart är det tuuuuuusen utmaningar även med en välutbildad häst, man är aldrig klar man kan alltid komma längre!

*kl*
min ridtravare. Tom Case ee: Super Bowl. har 25 % franskt i sig vilket jag tror bidrar till den goda ridhästmodellen som han ändå visat sig vara. riden i 15 år. utbildad i lite vad som helst :) Han är 22 år nu och därför semipensionär men när vi är igång så tränar vi piaff, samlad galopp och skolorna såklart. kan även tölta och göra levad.

Det som gör honom till bra ridhästmodell är att han är ganska grov och stor och med kort rygg. har väldigt lätt för att samla sig. nackdelen, hans bakben är inte så bra ihopsatta, björnfot och mycket tyngd på haserna viket har gett honom pålagringar... men hallå! 22 år och still going strong!

DSC_3594web.jpg

100_3198.jpg

en exteriörbilden och itne riktigt rättvis men men :)
100_2428.jpg

man får alltid räkna med att en travare är en travare, hur fint de än går så har de alltid något visst som avslöjar dom *s* Älskar verkligen travare för deras mångsidighet, variationsrikedom i utseende, temperament och glimten i ögat. Men ska man tävla i högre nivå är det ingen travare man ska ha. Vill man ha bråttom o ha en färdig häst är det ingen travare man ska ha.
De kräver kunskap och tålmodighet. Vilket de inte alltid får... tvärr.

alla hästar oavsett ras och kroppsbyggnad kan komma nästan hur långt som helst - utbildningsmässigt. Men naturligtvis tjänar man på att hitta en häst - oavsett ras- som passar ändamålen och det tycker jag man ska ta hänsyn till. Det är bara dumt att vara dum :) Men å andra sidan, vill man bara ha en kamrat och hittar den i en liten greyhond - liknande travare så är det väl bara att göra det bästa av saken :) Alla får göra vad de vill!

/Linda som ridit och utbildat åtskilliga travare

Senast ändrad:

Jag får ofta kommentarer från hästfolk och tränare vilken fin travare jag har, det känns superhärligt! han har dock ingen typisk travarkropp. Väldigt, väldigt vackert huvud som han har efter morfar Pershing ...
Jag tränar regelbundet både dressyr och hoppning. Vi hoppar oxrar på 110 utan problem!

Såhär ser min Prinsessa ut. Vi skogsmullar mest och har påbörjat lite akademiskt. En alldeles ypperlig modell för mig och passar för mina ändamål.

:love:

http://hiddencandy.blogg.se/2010/may/my-pearl.html

Det här är Segene
Född. 1996

Slutade på travet som 8 åring, på bilderna är hon 12 år. Utbildningsnivå:

L:A Dressyr

L:B Hoppning

samt 120 cm på löshoppning, även hoppad 130 på träning med sina förra fodervärdar.

27813_390076943876_697353876_4249546_1281307_n.jpg

27813_390076958876_697353876_4249549_7922355_n.jpg

6930_144790108876_697353876_2773614_7807710_n.jpg

Min brud!

Aktiv Tempo heter hon, i mina ögon fin, även om travare inte är favoritutseendet på hästar.....

Rätta mig om jag har fel, men orlovtravaren är väl inte enbart avlad för travsporten? Vad jag förstått är orlovtravarna utkonkurrerade av den ryska travhästen (orolvtaravren är en rysk ras om jag minns rätt). Nu för tiden avlas 3 olika typer av dessa hästar och det verkar vara en lätt, en mellan och en tygre typ, där den mellersta används som ridhästar. Tror knappt man travtävlar med dessa hästar längre. Och vad jag minns är Balagur inte avlad för trav.
Du har rätt!

Tack för mig!
Håller med Ironwill här nedan. :mad:

Jag gissar på att du aldrig haft en riktigt bra ridhäst om du tror att det automatiskt går galant hela tiden, bara för att hästen har bra ridbarhet.

Det är allmänt känt att ju bättre hästen blir, desto svårare blir det att rida.

Tror du inte att man kan utvecklas med en bra häst?
Håller med. Det är något som ofta skriva av okunniga i såna här trådar, att välutbildade hästar kan man minsann "åka med".. :crazy:

Jag tycker egentligen inte att det finns något att fighta, tycker det är ganska löjligt de här..

Man får helt enkelt bara ta fakta, travare ÄR körhästar och har ofta svårt att vinkla om höften så som man önskar för att en ridhäst ska bära sig bra, därför är det svårt för dom att hitta takt och balans när benen helt plötsligt ska under dom. För en del går detta bättre, för andra sämre.

Man väljer häst efter vad man har för önskemål. En del bryr sig enbart om personlighet, andra vill ha ett flott steg, en del vill bara att den ska kunna hoppa

Travaren kan bli en trevlig ridhäst men kommer så klart aldrig i närheten av de kvalitéer som en renavlad dressyrhäst har. Och kommer förmodligen heller aldrig gå 150 hoppningar. Och det är inte så konstigt då dom är avlade för något helt annat. Inte blir väl Nordsvenskfolket arga för att någon säger till dom att deras hästar förmodligen aldrig kommer gå höga klasser? Löjligt..
:bow: Du skriver så bra och vettigt.
Och din travare är rätt fin :D

KL
Måste dock rätta den som skrev det: Balagur är avlad för trav, har startat på banan i början av sin karriär, men räckte inte till helt enkelt (men trav har han tränat).

Vår treåring:
30965218.jpg

Hon ska utbildas inom ridningen här, har inte gett upp hoppet helt som travhäst men det blir troligen ridning.. Jag är inte så bra på exteriören men tror ändå att hon när hon satt muskler kommer att funka fint.

Min Grålle (också ridtravare nu)
24483447.jpg

Min tredje ridtravare (har startat hela sin karriär, tävlat LB hopp och dressyr undertiden).
30965221.jpg

Jag tycker de har helt ok ridhästmodell alla tre. Däremot ska man ta i beaktning att de faktiskt inte är avlade för att ridas, och det går inte att lära en del hästar att inte bredda, eftersom de oftast breddar redan som föl med de framsteg som aveln inom travet gör idag. Däremot finns det ju en del linjegångare, som inte breddar också, även inom travet.

Jag kan också konstatera att det som Stig H, Melander och andra travgubbar anser vara en snygg travhäst troligen inte skulle hålla som ridhäst om den skulle träna och tävlas på allvar...

Älska din häst, det är huvudsaken.

:bow::bow::bow:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 737
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 765
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar