Hur ser era ridtravare ut, exteriörsmässigt?

Sv: Hur ser era ridtravare ut, exteriörsmässigt?

Nu funkade det :)

10203_1252178185.jpg

16957_1260145076.jpg

Skitsamma, har ni något emot travare så är det bara att ni pyser iväg från den här tråden!
Den är till för glada & trevliga ridtravarälskare! Syftet med den är att dom ska kunna visa upp sina fina hästar & dom har valt sina hästar för att dom älskar dom ;)

Håller med dig helt. Tycker det är väldigt tråkigt att i vilken tråd man än går in i som handlar om RIDtravare så är det alltid någon som ska tala om för alla att det är fel att rida travare. Är så otroligt trött på folks "viktigpettersfasoner". Varför kan man inte bara ta för givet att folk som rider travare även de faktiskt tar hänsyn till hästens EGNA förutsättningar. De behöver inte höra från någon att det är fel att rida travare och att dessa egentligen är byggda för körning för de ha själva bevis för motsatsen hemma i stallet, att det går att rida en travare och att de mår bra av det med.
Vad spelar då avel för roll egentligen? Om hästen funkar bra att rida och tycker om det så spelar det väl ingen roll om det är en travare eller ett halvblod, det blir ju inte annorlunda för att raspapprena säger något annat?

Så alla ni som känner ett otroligt begär efter att upplysa alla med er övermänskliga visdom, att travare egentligen är avlade för trav (tro det eller ej men vi visste sen tidigare att de är) och inget annat, låt bli det. För ingen här är intresserad av vad ni har att säga. Du gör bara folk irriterade. Inte minst med tanke på att tråden inte handlade om huruvida man ska rida travare eller ej.
Tack för mig.

Vad spelar avel för roll? Det spelar extremt stor roll. Att tro något annat är exremt korkat.

Vad spelar avel för roll? Det spelar extremt stor roll. Att tro något annat är exremt korkat.

Tror inte riktigt att du förstod vad jag menade. Därför kan jag förklara det tydligare så det inte blir något missförstånd.
Jag anser att om man trivs med sin häst och hästen mår bra och presterar på den nivå som man vill och utvecklas på det sättet man vill så spelar det inte någon roll vilken ras den tillhör. Då spelar det ingen roll om det är ett ex. varmblod eller ett halvblod utan då är det helt enkelt individen som uppfyller dina krav.
Förstår du vad jag menar?

Den är fin, har du köpt den från Axmar By så känner jag den litet :)
Isåfall x-tra kul att den ser ut att ha det bra!

Självklart är det så, men det är i alla fall så att det är just - avel - som har producerat fram hästen, oavsett om det är en ridponny, travare eller ett halvblod.

Självklart är det så, men det är i alla fall så att det är just - avel - som har producerat fram hästen, oavsett om det är en ridponny, travare eller ett halvblod.

Det är väl självklart, kan ju inte gå till på så många andra sätt. ;)

Jag har haft ett halvblod som är avlad rent för hoppning. Hoppade som en gud ute i skogen men om du försökte trava över en bom på ridbanan så fick du problem. Du kan ta åsnan till vattnet men aldrig få den att dricka....
Sålde kräket och köpte en varmblodig travare istället. Älskar att hoppa och gör det väldigt bra. Kommer säkert att gå 120 när han om några år är klar. Men jag har bara ambitioner att hoppa lite lokalt och rida lite dressyr på LB nivå. Så mitt vbl fungerar alldeles utmärkt till vad jag köpte honom till. Kan tillägga att när jag hade sålt halvblodet hade jag till övers ca 70000kr att spara.

Här kommer bild på min. Ingen bra bild, men tror inte att jag har någon bra avsutten exteriörbild.. Han är född -99, och är dressyrriden sedan han var knappt fyra. Han såg alltså lite annorlunda ut i kroppen när jag först köpte honom. Svagheterna i hans exteriör är framförallt att han är ngt överbyggd bak tillsammans med något lågt ansatt hals, också är han inåt-tåad fram. Han ser ut såhär:

Rasse1.jpg

Häst
Hurvida han är en bra ridhästmodell kan jag inte riktigt uttala mig om. Finns säkert någon annan som kan hissa eller dissa honom :D
Han är ganska överbyggd (4cm), lång och bred mellan frambenen.
Nu är han bara riden under maj månad, men det kommer att bli en heldel jobb för att få honom tillräckligt stark för att orka bära sig.

Vill bara lägga till en liter grej till "debatten" (tråkigt att det blir så).

Inga hästar är födda till att bli ridna. Det handlar om hur vi tränar dom till det...

Var det till mig??? :confused:

Enligt mig så är alla hästar individer med olika förutsättningar. Det gäller bara att göra det bästa utav det :)
Ridtravaren startar ju lite från minus då den oftast inte bara ska lära nytt utan lära om, och byggas om. Tar längre tid och oftast mer tålamod, men behöver inte bli sämre :D
Det handlar ju inte bara om hästen utan också människan som handhar hästen, oavsett ras!

kl

Jag gillade modellen på en av mina fd foderhästar. Har inte så bra bilder från sidan men de här är de bästa jag har (Bild nr 2 är grymt mysko i vinkeln och på första bilden blåser han upp sig)
Han hade grymt lätt för galoppen, riktigt kompakt och rund galopp. Dock skulle jag säga att han är mer av ponnymodell än halvblodsmodell. Nackdelen i hans exteriör är att han har kort hals.

n589361155_1899191_4616.jpg

n589361155_1899188_3899.jpg

Jag har haft ett halvblod som är avlad rent för hoppning. Hoppade som en gud ute i skogen men om du försökte trava över en bom på ridbanan så fick du problem. Du kan ta åsnan till vattnet men aldrig få den att dricka....
Sålde kräket och köpte en varmblodig travare istället. Älskar att hoppa och gör det väldigt bra. Kommer säkert att gå 120 när han om några år är klar. Men jag har bara ambitioner att hoppa lite lokalt och rida lite dressyr på LB nivå. Så mitt vbl fungerar alldeles utmärkt till vad jag köpte honom till. Kan tillägga att när jag hade sålt halvblodet hade jag till övers ca 70000kr att spara.

Där ser man. Som du säger, individen kunde/ville inte, ett annat halvblod hade troligen klarat att trava övar bommar men den du hade gjorde inte det, då spelar det ju ingen roll vad papprena säger. Härligt att du i alla fall hittade en häst som passar dig :) Önskar er lycka till!

Där ser man. Som du säger, individen kunde/ville inte, ett annat halvblod hade troligen klarat att trava övar bommar men den du hade gjorde inte det, då spelar det ju ingen roll vad papprena säger. Härligt att du i alla fall hittade en häst som passar dig :) Önskar er lycka till!

Tack!

Här är en bild på min nya buffel!:love::love::love:

daffy5.jpg

*kl*

Det här är våran prinsessa:love:
Tänkte presentera oss nu när jag har lärt mig att lägga in bilder!
Har följt denna tråden samt de andra "travar-trådarna" ett tag nu:).
Det är min dotter som rider denna regniga söndag....
/J.

/J.
31014066.jpg

31014089.jpg

31014094.jpg

31014111.jpg

31014116.jpg

Inte? Jag ser dom ju:confused:
Vad konstigt...
Någon som vet vad problemet kan vara?

/J.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 737
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 765
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar