Hur ser era ridtravare ut, exteriörsmässigt?

Sv: Hur ser era ridtravare ut, exteriörsmässigt?

*kl*

Haha, där fick jag för att jag trodde att jag visste hur man gjorde!
Jaja får göra ett nytt försök helt enkelt!

Här nedan följer (kanske:angel:) lite bilder på min häst & dotter!
Har som sagt följt dessa "travar-trådar" och tycker att det är roligt att
se så många fina ekipage! Och ville presentera mig & mina prinsessor:love:

Dotter: snart 11 år och har så smått börjat rida mammas häst.
I kombo med ridskola 1 gång/v.

Sessan: född- 99. Ca 155 i mkh. Har tränat och startat i trav.
Nu enbart ridhäst. Mycket personlig häst som väljer sin människa.
Underbar med barn!

31014094.jpg

31014089.jpg

31014099.jpg

31014111.jpg

31014116.jpg

/J.

hur lägger man in en bild här?? jag kan inte sååå mycke om datorer ;)

Den där är fin tycker jag :) Finns många halvblod med hemsk exteriör - borde inte ens ridas på en del :S Men eftersom de är "gjorda" för ridning så ska dom hålla för ridning?

Travarna är avlade på snabbhet i trav och uthållighet, halvblod är avlade på exteriör och gångarter.
Kan inte hålla med om att de är "byggda" för sulky, man avlar inte på exteriör på travhästar - bara prestationer.

Montéhästarna då? Ojoj vad fel det borde bli att springa med ryttare när de har körkroppar?? Nej :) Går jättebra, de gör bara det som de är avlade för ändå - Springa snabbt i trav :P

Sen en bra ridmodell, gäller alla raser, har en korrekt exteriör som hjälper hästen att bära upp ryttaren rätt. Med bra exteriöra förutsättningar får du bättre förutsättningar att kunna träna den.

fast jämför du orlovtravare med "dagens riktiga travare".....?

För det första finns orlovtravaren i tre olika typer, en nätt för travtävling, en tung för vagnskörning och en mittimellan för ridning.

Den lätta typen orlovtravaren har generellt inte en chans mot den ryska travaren och den ryska travaren har i sin tur mindre lycka internationellt mot franska och amerikanska travhästar på banan... (och svenska)

Jag har sett super här på buke med sin förra häst göra galoppiruetter och passage. Helt fantastiskt och fick mig att inse att man kan göra underverk med travarna också. Rätt häst hos rätt ryttare! :)

Här är min sessa.
Hon har en hel del emot sig exitörmässigt sätt. Men sköter de bra endå och är en riktigt pärla att rida. Älskar hoppning & gör alltid sitt bästa! :)

Något överbyggd. Blir dock ingen känsla utav nerförsbacke, vilket är skönt.
31060384.jpg

Ignorera trött matte :angel:
31060386.jpg

29993745.jpg

31035795.jpg

Senast ändrad:

"Ändamålsenlig exteriör eftersträvas" Står det i avelsmålet, MEN för att få gå in i avel behöver dom inte ha korrekt exteriör. Det är ju prestationerna som det i första hand gås efter. En hingst som sprungit bra tider och pengar stoppas ju inte pga exteriöra svagheter i avlen?

Det är faktiskt så att travhästarna avlas på prestationer i första hand.

Va?

"Ändamålsenlig exteriör eftersträvas" Står det i avelsmålet, MEN för att få gå in i avel behöver dom inte ha korrekt exteriör. Det är ju prestationerna som det i första hand gås efter. En hingst som sprungit bra tider och pengar stoppas ju inte pga exteriöra svagheter i avlen?

Det är faktiskt så att travhästarna avlas på prestationer i första hand.

Va?

Jo men rätta mig om jag har fel här.... för att ha några prestationer att avla på måste man väl se ut som en körhäst och inte som en ridhäst? Om det är skit samma hur en travare ser ut så borde ju vilken häst som helst vinan travtävlingar, tycker jag. Visst avlar man på prestationer ( och det gör man inte på halvbloden?), men för att prestera måste hästen funka som en körhäst exitörsmässigt.

Men för att nå dessa resultat så måste dom ju ha en ändamålsenlig exteriör, så perfekt som möjligt för att nå så långt som möjligt. Så det går ju lite hand i hand just exteriör och prestation.

Däremot kan man glömma bort andra kvalitéer så som psyke, hovkvalitet, behåring osv...

Det ser man ju mycket i andra raser där man avlat extremt väldigt länge...

Tex reininghästar-quarter, har fantastiskt stora arslen och kan stoppa som bara den, men dom har ingen man eller svans att tala om...

Eller galopphästar med dåliga hovar men ett otroligt löphuvud och speed...

Hopphästar som kan hoppa hinder på 2 meter utan att ta i, men i stallet är dom rena mardrömmen att hantera osv...
Såg även en dokumentär om arabhästar för ett par år sedan. Dom avlades så hårt för utställning, dom vann allt. Men personal skadades i stallet varje vecka när de skulle hanteras!! (detta var inte i sverige)

Jag tycker man är duktig på travavel. Jag tycker generellt travhästar är mycket harmoniska och förlåtande hästar. Hållbara och stenhårda hovar! Mycket man och svans. En och annan hård i huvudet men just generellt sett....

Jag går inte emot andras påståenden men svarar :)
Det finns ingen "perfekt" exteriör för trav, alla uppfödare, stoägare, stuterin, hingstväljare, travtränare osv. har ju oftast en filosofi eller önskan om vilken exteriör de tycker lämpar sig bäst på travhästar.

Men kolla runt på våra varmblod, finns små(en del mäter ponnymåttet), stora, långa, höga, överbyggda, karpryggade, "ridmodeller", "körmodeller", ädlare, kraftiga, en del med hemsk exteriör och benställning...

Hållbara och snabbaste hästarna har ju (läs: oftast)bättre exteriör, MEN det som är så irriterande/kul är att det finns ingen logik, -plötsligt vinner den fulaste och minsta hästen som har exteriören emot sig. Där springer den på kapacitet och då kan vi tacka faktumet att de är avlade efter prestationer och inte exteriören.

Jag går inte emot andras påståenden men svarar :)
Det finns ingen "perfekt" exteriör för trav, alla uppfödare, stoägare, stuterin, hingstväljare, travtränare osv. har ju oftast en filosofi eller önskan om vilken exteriör de tycker lämpar sig bäst på travhästar.

Men kolla runt på våra varmblod, finns små(en del mäter ponnymåttet), stora, långa, höga, överbyggda, karpryggade, "ridmodeller", "körmodeller", ädlare, kraftiga, en del med hemsk exteriör och benställning...

Hållbara och snabbaste hästarna har ju (läs: oftast)bättre exteriör, MEN det som är så irriterande/kul är att det finns ingen logik, -plötsligt vinner den fulaste och minsta hästen som har exteriören emot sig. Där springer den på kapacitet och då kan vi tacka faktumet att de är avlade efter prestationer och inte exteriören.

JAg pratar inte om perfekt exteriör utan om en exteriör som är lämpad för körning. Det är trots allt inte allt för vanligt att man har en ridhästmodell på en travare. Varför inte? Om man bara avlar travare på prestationer borde det ju finns mängder med travare som även ser ut som ridhästar?

När folk beskriver travares utseende så beskriver de ju ändå hästar som ser annorlunda ut än tex Briar med resten av gänget som går i dressyr och hoppning.

Självklart finns det ju fula hästar av andra raser, vet några halvblod som ser rent förskräckliga ut, men de gör inget på tävlingsbanorna heller. Hade varit intressant med statistik på hur många travare av ridhästmodell som springer in pengar på travet! :)

Det finns helt klart undantag, men travare avlas rätt friskt i Sverige så man borde ju kunna se "generellt hur en travare ser ut.

Min och flera andras erfarenheter av travare är just att de är så lugna, välhanterade och inte alls speciellt komplicerade. Jag brukar hävda att det är det finaste hos min häst! Det som gör att hon är kvar hos mig :p

"ridmodellerna" av travhästarna går inte att jämföra med Briar, nää.. sån pass mkt ridkropp får dom nog inte ofta ;P

Men det jag menar är att det finns som ingen riktig "körmodell", alla är så himla olika och kapaciteten går inte att se utifrån deras exteriör, god exteriör underlättar, men sedan det som avgör är vad hästen har inne i huvudet :)

Många av de med bättre det vi kallar "ridmodell" springer ju mkt bra på travet, tror inte man kan påstå att de springer sämre eller så jämfört med de som har "sämre" ridmodell(=körmodell??)

Men hade varit otroligt roligt att se någon statistik mellan tider, prestationer, ridning, och exteriör :P
Det ska bli mitt nästa projektarbete om jag hamnar på en ny hästutbildning ;)

En varmblodstravare är inte en draghäst (de är inte byggda för att dra tungt). Hur menar du att en körhäst skulle skilja från en ridhäst i övrigt? :)
En kallblodstravare är mer av en draghäst, ändå anses de vara ganska ridbara. Hur skulle det gå ihop? :p

Här är några bilder på min travare. Hon är 10 år, travtränad tills hon var 3,5 år. Jag har ägt henne sedan februari-10 men ridit henne i två år innan dess. Tyvärr är hon skadad nu och vilar, suck. När hon är frisk och hel så tränar vi dressyr och hoppning.

En fantastisk individ, snäll och lätthanterlig, gillar att mysa. Lite svår att rida ut på då hon e en riktig fegis, hihi.

v%C3%A4nster+galopp.jpg

:love:

europa-0001.JPG

tre år, i träning.

europa-0002.JPG

Liten parvel :love:

Jag tar gärna emot kommentarer om hennes exteriör. Själv tycker jag så klart att hon är perfekt :angel:

KL

Slänger in en av dem sista bilderna på min travartant.

KopiaavP4050006.jpg

Här hittade jag en till bild tagen under hennes bästa sommar (hon hade KS, eksem, fel på kindtänderna osv osv).
KopiaavP5120101.jpg

Senast ändrad:

alltså jag kan egentligen inte något mkt om exteriör, travhäst, ridtravare osv.. Och jag vet inte riktigt vad folk skrivit innan, bara läst litegranna.
Men spelar det inte också roll hur den ridits "innan" ?. Alltså en som travtränat skapar du den sortens muskler, och en som ridtränats skapar andra muskler, vilket gör att de sen ser väldigt olika ut. Även om de från början hade tpy samma exteriör... lr något sånt, blev väldigt luddigt inlägg utan ngn "mening" nu . men det kom upp i huvudet och skulle egentlgien skriva lite mer, men det blev så krånglig o kunde inte formulera hur ja tänkte xD

Jättefina ridtravare dessutom!! Hjälpte en tjej med sin ridtravare lite förra året. Red lite på bana och i skogen, lättare ridning. Funkade ganska bra, lite travartrav och svårt för galoppfattningar än så länge men mysig häst :)!

Här kommer lite bilder på min nya häst :D
Min syster och han

Min kompis rider han

Min kompis rider han

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 737
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 764
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel