Hur ser era ridtravare ut, exteriörsmässigt?

Sv: Hur ser era ridtravare ut, exteriörsmässigt?

Kl*

Kan alla snälla sluta kapa tråden med meningslösa inlägg om ridhäst/inte
jag vill se RIDTRAVARE och läsa om deras förutsättningar :)

11839439.jpg

Denna bild är då tre år gammal men den bästa jag har exteriört sett : )
Olyckan har musklat på sig grymt sedan denna bild så hon har starkare överlinje och större rumpa : )
Det jag kan säga själv är att hon är högställd,
har hög manke och kort rygg = Kepigt sadelläge
Hon har kraftiga kotor och hårda raka fina hovar,
väldigt brett mellan bogbladen, så något framtung men plus för hållbarheten
rätt utåt-tåad bak = knagglig galopp, men fotsäker och har ett fint övertramp

det jag har sett återkommande hos många ridtravare/travare överlag är att de lutar på frambenen som damen på denna bild, antar att detta bidrar till framvikt men vet inte vad det innebär rent exteriört/hållbarhetsmässigt hon har dock börjat luta mindre ju mer musklad hon blivit..

På bilden var hon sju år
154 i mankhöjd
Precis färdigvuxen av någon mystisk anledning :cool:

Några fler bedömingar och kommentarer? :)

Hittade fler bilder!

Olyckan ca. 1 år senare
19456698.jpg

19456699.jpg

något mer musklad :d

Kan väl tilläggas att vi rider western och olyckan ligger väl nu i C-D klass enligt mig själv, dock tävlar vi inte seriöst pga sköra nerver..

Senast ändrad:

Kan tyvärr ej säga något om själva exteriören, men gud vilken fin häst! Och nu gjorde du mig ordentligt sugen på att stubba min donna igen. :D Gör ju det varje vinter, men funderar på att spara ut den.. hm...

Näe jag har inte heller ångrat mig. Blir sjukt snyggt!

Här är min i stubbman, dock från 2008:

Min förra medryttarhäst, han är 19 år på bilderna tror jag! Pensionerad nu :)

Snyggt :)

Snygg gamling här ovanför också! Mums:d

Jag kan väl säga att efter vad man sett i tråden så är de flesta hästarna "ridhäst material", Jag tror att det sitter mer i muskulaturen än i exteriören i slutändan, min häst t.ex såg ut som en åsna när jag köpte henne för fyra år sedan, idag ser hon mer ut som halvblod/fullblod än något annat,
så man ska inte döma hunden efter håren så att säga, självklart ska man tänka på exteriöra för/nackdelar vid köp, men det gäller alla raser utan undantag.
Det viktigaste att titta på när det gäller blivande ridtravisar är väl då att de är någorlunda högställda, ej har för lång rygg, har bra benställning med hållbara knän, kotor, och hovar, och såklart "hårda" ben (skadefria) då klarar de sig bättre undan skador och förslitningar vilket ger en möjlighet att träna upp en riktigt fin ridhäst, men som sagt, detta är något man bör titta på oavsett ras och utbildning :)

min häst lever tyvärr inte längre men tycker han kan få vara med ändå :)
Har tyvärr dåligt me exteriörsbilder då jag inte visste att han skulle försvinna så snart. Så detta är den sista exteriörbilden tagen på honom samt bilder från de två sista fotograferade ridpassen.
Min häst hade bra resning var dock 3-4cm överbyggd och raka haser.
Han gick alla gångarter, skolor och skänkelvikning. trots att han hade benbitar i båda haserna som besvärade honom. (vilket jag självklart inte visste då) Jag hoppade även 90-100cm uppsuttet. Hade han inte haft benbitarna tror jag att han hade kunnat gå långt, han hade hjärtat.

30631213.jpg

30348730.jpg

30028281.jpg

30028329.jpg

30028233.jpg

Red in honom själv och han är den häst som jag älskat att rida. Fick goda kommentarer av min tränare om hans takt och form osv. trots att tränaren ej är så förtjust i travare. På tävling fick jag ofta kommentaren "snygg häst" osv. Jag märkte inte av att han var överbyggd mer än ibörjan och att han ofta trampade sig själv på framtassarna när han vinklade haserna.

Ber om ursäkt för bildbomb och pladder! :o Blir lätt så när man saknar någon..

Vilken Vacker:bow:

Jag är ledsen för din skull, men han är nog lycklig på trappalandas eviga ängar :)

Jag menar de som sitter och diskuterar hurvida travare funkar som ridhästar el inte, då detta är ot. uppenbarligen har vi andra här bildbevis för att de funkar alldeles utmärkt:D

Jag menar de som sitter och diskuterar hurvida travare funkar som ridhästar el inte, då detta är ot. uppenbarligen har vi andra här bildbevis för att de funkar alldeles utmärkt:D

jaha ok du menar så.. ;)
då håller jag med dig fullständingt :D

asså vill lägga in en bild på min lilla king, men de funkar inte!
är helt borta på detta! hur lägger man in en bild????

Har själv en föredetta travhäst, om jag skulle döma honom skulle inte jag säga att han är den perfekta ridhästen, han liknar typ en älg:angel:^^ nä, men skämt åsido som någon så fint sa ovan.

Saken med min lille kille är att han avskyr travet, han fixade inte pressen:(, att gå för vagn tycker han är toppen (han var mestadels monté häst, men gick även för vagn) han älskar tömkörning, promenader och ridning, det är superkul. Men allt runtomkring travlivet blev alldeles för mycket för honom och som 9åring sa ägaren att han skulle slaktas eftersom han inte presterade bra nog i slutet. Där köptes han upp av en tjej som skulle ge honom en chans, som tyvärr blev rädd för honom. Kan inte klandra henne, han är en klumpeduns på 1,70. Som vanligt med en hel del travare vet de inte vad saker innebär, min kille hade ingen aning om vad som hände om han gick på en sten tex, han fattade inte att det inte funkade, likadant med stockar, han vräkte fram överallt och fattade inte varför inte det gick likabra som på banan när vi gick ute i skogen. Tillslut greppade han ju att han var tvungen att gå ÖVER stocken och stenen eller sidan om. Han sprang över det mesta, människor med ibland om de stod illa till, nu är han aldrig dum med flit och idag har han god respekt för människor, även om han bara har varit i min ägo i ca 2 månader. Den förra ägaren red honom också och det gillar han.

Jaja, hon ville inte ha en häst som hon var rädd för, förståligt!! :)och han skulle slaktas igen. Här fick jag in en fot i spelet och köpte honom. Hästen mår bra och idag har han lagt på sig bra med muskler. Jag rider inte honom än eftersom han inte är tillräckligt byggd än, men jag anser att eftersom han avskydde travlivet så mycket och tycker ridning och skogspromenader är mycket roligare så kan han förtjäna ett lugnt liv med lite av allt inkluderat. Man märker ju på hela hästen att han tycker om att leva så, byggd som det eller inte... :banana::banana:

Jag ska se om jag kan lägga in lite bilder på honom, när han kom och nu efter 1,5 - 2 månader

Jag ska se om jag kan lägga in lite bilder på honom, när han kom och nu efter 1,5 - 2 månader

Här är lite bilder bara en vecka efter att han varit i min ägo

Här är lite bilder nu, nästan 2 månader senare:
<- i hagen med sin bästis.

Det bästa med min kille kan jag med enkelhet säga är hans personlighet, en personlighet som jag sett i många andra gamla travare, sååå sjuuukt myyyysiga hästar! Folk håller på med "han är ett varmblod, se upp!" som om de var varulvs-hästar som äter människor bara för att det är varmblod! Fina djur, mycket fina, om du frågar mig. Min kille kan hanteras av alla, till och med mina oerfarna vänner som bland annat håller tömmarna på min kille när jag fotar honom på de två nedersta bilderna. Det är första gången hon tömkör någonsin!

snygga hästar! Kallblodstravare ser så mysiga ut!

Senast ändrad av en moderator:

kl

Min 8-åring ser ut så här (omusklad då hon inte ridits regelbundet särskilt länge, och även hann falla ur lite i tidigare beteshage). Ursäkta kamelens uppsyn. :angel:

4835223485_52d078d6c8.jpg

Hon är inte utbildad överhuvudtaget då jag tidigare bara haft henne till trav och inte varit särskilt intresserad av ridning. Hon har precis lärt sig att gå rättställd i en volt, och fokus nu ligger bara på att få henne fysiskt mjuk och stark och mentalt avslappnad. Det är en väldigt lättlärd och tacksam häst att jobba med, men vid ridning väldigt tittig och koncentrerar sig gärna på allt annat utom ryttaren och uppgiften. Så bara det faktum att hon börjar slappna av och sänka huvud och hals är ett enormt stort steg framåt för oss.

Form och sådant lägger vi större fokus vid när hon är mogen för det, nu är huvudsaken att hon är avslappnad och tycker det är roligt. Jag har heller inga krav eller förväntningar i framtiden, utan är precis lika nöjd om hon bara blir en "ut och skritta på i skogen då och då"-häst.

4835222775_a6fc9a4448.jpg

4772817020_7e5d7e67f5.jpg

Senast ändrad:

hade gärna lagt in en bild på min kuse för att få höra om hans byggnad... men jag har inte den blekaste aning om hur man lägger upp bilder här :S

Finns en tråd om självhjälp under "datorer", sök där. :)

Min donna; :D

25011_323583289369_586129369_3693482_476559_n.jpg
4841_94086124369_586129369_2051273_4923748_n.jpg
n586129369_957691_6894.jpg
4411_83671864369_586129369_1893085_5024222_n.jpg

Det bästa med min kille kan jag med enkelhet säga är hans personlighet, en personlighet som jag sett i många andra gamla travare, sååå sjuuukt myyyysiga hästar! Folk håller på med "han är ett varmblod, se upp!" som om de var varulvs-hästar som äter människor bara för att det är varmblod!
Varmblodstravare heter det! Förespråkar järnet :p

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 737
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 764
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel