Hur ser era ridtravare ut, exteriörsmässigt?

Sv: Hur ser era ridtravare ut, exteriörsmässigt?

KL

Här kommer lite fler bilder på min "Lillan".

Första veckan jag hade henne..
25503767.jpg

Ett år senare och tagen ur en lite konstig vinkel, men men..
31452262.jpg

Förra våren, för dagen lite rund om magen:p
31452278.jpg

Söt:love:
31452283.jpg

Har inte så många bra ridbilder tråkigt nog, men hon är en kanon häst. Jag vet att det är en klassiker att säga, men många ser inte att hon är en travare. Brukar få frågan om hon är arabkorsning/paint/har fullblod i sig mm. men det beror förmodligen mest på färgen, och kanske inte så mkt på exteriören.

Håller på att dressyrträna för fullt, och vi har hittills varit med på en ridtravartävling där vi håvade in 65% och en andra placering :D

Nu har jag några ridbilder, dock inte så bra bildkvalitet, men men..:laugh:

31483193.jpg

31483195.jpg

Min fina :)

*lånar*
Även om det bär mig emot, eftersom jag skäms över mitt utseende... så lägger jag ut lite bilder på min madadam...Tyvärr fick jag ta bort henne hastigt nu i början av juni i år.

Den här hästen hade allt emot sig... exteriören.. bakgrunden (vanvård) och allt ni kan tänka er.. Extrem naturtravare och kunde trava åttor runt vilken annan häst i galopp som helst...Tog alltid till traven i hagen och aldrig galopp frivilligt. Hon hade dock aldrig varit i närheten av en travbana.. oregistrerad och inte frysmärkt.

Kom till mig som 7 åring och var då helt feltränad och felhanterad. Inte en muskel på kroppen och hon var smal som en planka. Hon blev mitt projekt..
Bilderna är tagna efter 5 års genomtänkt träning, dock endast på hobbynivå eftersom jag helt saknar tävlingsambitioner.

20735625.jpg

20735692.jpg

20735693.jpg

Som bilderna ger en aning om så kunde hon.. Framförallt så hade hon en underbar arbetsmoral.. Men speciellt bekväm att rida... det blev hon aldrig.

Den här bilden avslöjar rätt bra hennes exteriör
20605727.jpg

Oj, jäklar vilka muskler! Fin häst i övrigt också. Vilket enormt bra jobb du måste ha gjort! :laugh:

Lägger in den bästa bilden jag har på Pinnen.
Är ett sto född 01 vid namn Classic Pine.
Är i uppmusklandestadiet just nu men ni får gärna kommentera vad ni tycker.
40828_430083097448_733177448_4865530_8275793_n.jpg

beklagar verkligen att du fått tagit bort henne :(

hon såg trevlig ut på ridbilderna! men vad har du gjort som fått henne att bygga sådana muskler på framdelen? det ser ju inte naturligt ut. intressant!! hon ser minst sagt udda ut, odimensionerad, men ser väldigt trevlig ut för den delen!

sägs hon vara renrasig varmblodig travare?

bra jobb har du gjort!! :)

Det är fett som hänger på bogen. Sådär ser de flesta hästar ut när de är tjocka.
Inklusive min egen som fick sådana fettdepåer när hon var gravt överviktig förra året.

Inget illa menat.

Finaste "Morsan" :love:
Hemsk att sitta på men fullständigt underbar.
Med hemsk menar jag att hon var superrörlig i hela kroppen, var omöjlig att sitta barbacka på. Men otroligt välriden & lätt.

Här kommer bild på min gamling.
120 starter & ett par uppvisninglopp i Montè samt ca 140.000 kr insprunget. Han gick lopp från den dagen han var lovlig till samma månad som han blev för gammal.

Här är han 20 tror jag, fyllde 22 år i våras & är ännu mer musklad.
Han gör öppna & sluta i skritt & trav på 3 & 4 spår, skrittpiruetter, halva travpiruetter. Skänkelvikning i skritt & trav, förvänd sluta. Fattar galopp i båda varven, kan korta & länga men orkar inte mer än 30 språng med bra kvalitet än. Han har börjat bjuda på tramp när man samlar med sitsen. Han har varit under omskolning i ca 6 år. Mycket har suttit i huvudet på honom då han blir enormt lättstressad varav han går inte att tävla.

Han hoppar även 1.10 & hopptränas regelbundet.
21714756.jpg
[/url][/IMG]

dsc03790_102712966.jpg

dsc03787_102703881.jpg

Inga höjdar bilder kanske men så ser min 20åriga dam ut. :)

verkligen? hon ser ju inte tjock ut på bogen, man ser ju tydligt konturerna av musklerna.. fett lägger ju sig som ett lager och depåer och inte i sådana vältrimmade positioner. jag tycker inte det ser ut som enbart fett.

Ni har rätt båda två.... Hon var på bilderna rejält musklad.. Men också i överhull. Det är inget dåligt salladsbord hon står i som ni ser... Bilderna är tagna i maj -08 så de har några år på nacken nu... Hagbilden är ca en vecka äldre än ridbilderna...

Om hon var helt renrasig... det får jag aldrig reda på. Men att det var en mycket stor portion varmblodstravare i den hästen, det rådde det aldrig någon tvekan om. Var man det minsta osäker på det så blev man övertygad när man såg henne lägga iväg i stortrav i hagen. Då var alla tveksamheter om ras som bortblåsta.

Hennes historia innan hon kom till mig är höljd i dunkel.... Och jag själv spekulerade många gånger i om hon inte hade inslag av någon ponny. Hon hade nämligen ett mycket typiskt spjuveraktigt ponnybeteende. Men att rida var hon fullfjädrad "travare" på gott och ont.

Minns inte om jag har lagt in nån bild på min grabb innan här, men här kommer i alla fall några

14årig valack, tränas i dressyr och AR. Sprang bara på trav i några få år.
Väldigt travsäker, samtidigt som han har hyffsat lätt för galopp. Både länger och samlar ihop sig utan några större problem (utefter utbildningsnivå och styrka)
Själva extriören tycker jag inte har varit något som helst hinder inom ridningen utan det är väl mer avsaknaden av lite muskler vi kämpar mot, men dom börjar dyka upp, sakta men säkert ;)

Den till vänster

37008_424521387144_756402144_4375731_6839659_n.jpg

30557640.jpg

30768486.jpg

Fin:)

Lägger in en bild på min, hoppas på några synpunkter ang. exteriören:laugh:
Bilden är gammal, han har mycket mer muskler nu, men jag har inga nya kort på honom...
Nu är han 6år.
Kbl. Travare aldrig travtränad/startad. Inriden som 5åring.
Jättetrevlig:love:
http://www.pixbox.se/pic_show_id31517264.html

Ser ganska lågrektangulär ut, men iaf inte överbyggd (om inte sadeln, eller hållningen på bilden luras). Kommer säkert se riktigt trevlig ut med mer muskler!
Lång i kroppen behöver ju inte vara jättenegativt, men det kräver lite mer bukmuskler av hästen att orka hålla ihop jämfört med en häst med kort rygg. Kallbloden är ju oftast längre än varmblod och ändå tycker jag generellt att kallisarna brukar lära sig "hålla ihop" snabbare. Kanske pga rörelsemekaniken.

Ok tack:laugh:
Tycker han är ganska kvadratisk:p
Ca: 155cm i manken och strax under 135cm mellan manke å svansrot:rofl:

Här är min herre! 16 år, gick på travet tills det han var 11 år, har sedan dess varit ridhäst. Tävlat i hoppning mm.
Pigg och framåt, stelnar till ibland, travet har satt sina spår på kroppen! Har en manke som inte är att leka med och är högre ibak än fram.
Har varit min sedan januari i år.

004-1.jpg

Ett par dagar efter det han kom. En kass bild men jag har dessvärre ingen bättre!

036.jpg

Har ingen nyare bra bild på honom! Denna är sedan i maj.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 737
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 761
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar