Hur ser era ridtravare ut, exteriörsmässigt?

Sv: Hur ser era ridtravare ut, exteriörsmässigt?

På bilderna 14 årigt sto (idag 15). Stor och grov för att vara travare och har minst en gång blivit tagen för att vara halvblod. Hon ska enligt två tränare (dressyr och western) ha bättre förutsättningar än "genomsnittstravaren" och kunna få en "ridmässigt" korrekt trav.. Trots det, och snart tio år som ridhäst orkar hon inte galoppera lika mycket som en häst med ridhäststam på ridbanan (men i skogen så är det inga problem).

IMG037.jpg

IMG024c.jpg

IMG002c.jpg

Exteriört sa hennes uppfödare att han tyckte att hon som travare var ok, men "något gracilt underrede". Jag har även av en tränare fått kommentaren att halsen är lågt ansatt.

http://www.youtube.com/watch?v=a5fu7uLQFYo - kolla! F.d travare (numera ridtravare) som är(var) helt gudomlig! Enda sedan klippet lades ut har jag suttit och drömt mig bort :love: :D

Har tyvärr inga bilder av mina, numera sålda, älsklingar på denna datorn, tillför bilder sedan! :)

så tränar vi piaff, samlad galopp och skolorna såklart. kan även tölta och göra levad.

alla hästar oavsett ras och kroppsbyggnad kan komma nästan hur långt som helst - utbildningsmässigt.
Kan du lägga ut lite bilder på piaff och levad? Skulle faktiskt vara spännande att se!

Sedan vet jag inte om jag håller med om sista meningen ovan.
Fast vad definerar du som nästan hur långt som helst?

Min Grålle (också ridtravare nu)
24483447.jpg
Vilken härlig färg och söt häst! :D

4940_100376222233_627552233_2566964_629587_n.jpg

Vår lilla Lady Ann West, dålig bild men :P Hon är inte så stor, ganska smäcker. Veterinären trodde hon var ett fullblod när vi var på kliniken :P

Senast ändrad:

kl vi har två ridtravare hemma. har tyvärr dåligt med extriörbilder på båda.

Den svarta ser ut så här ..(iof gammal bild från våren 2008 tror jag .men det är den enda nakna bilden jag har på honom där han står still från sidan)han är inte så avvikande extriört men är väldigt känslig ridmässigt och får huvudbry ofta och går då in i spänning .
27163769.jpg

han är lite maffigare i dagsläget och ser ut ungefär så här (tyvärr ridbild)
30752314.jpg

Och den bruna.som är under igångsättning.Har ridmässigt bättre förutsättningar än ovanstående på flera plan.
30808891.jpg

En bild från första dressyrträningen sen han kom till oss.
30924496.jpg

det mesta extriört kunde varit något bättre på båda som har betydelse för ridbarheten.Men de funkar väl för de de används till (hobbyridning med dressyrinriktning)

Då får väl jag och mina pållar också lägga ridkläderna på hyllan och ta fram sulkyn.. Haha, nej. förlåt att jag tog upp en gammal kommentar. Men är det något jag stör mig på här i världen så är det folk som dömmer hästar utefter ras, speciellt travare. En häst blir vad man gör den till.. Folk som köper sig framgång är inte i min smak, stort beröm till alla som jobbar och lägger ner energi på sina hästar och får det de vill ha! Ni ser djuret i sig, och är inte ute efter enbart utmärkelse och beröm.

Jag själv har lagt ner hyffsat mycket arbete på min travare, men idag har jag också den häst jag alltid önskat mig. Och det finns inget bättre än att titta på honom, och tänka; Fan, den hästen har jag skapat! ;)

Tycker bara det är bullshit från de människor som påstår att travare inte ska ridas..

Här kommer iaf lite bilder, har inga bra exteriörbilder. Men ni ser kanske hur han är byggd ändå.
28132757.jpg

30980424.jpg

30980429.jpg

27678592.jpg

30980467.jpg

30980473.jpg

Hittade några bra bilder där man ser hur mitt sto är byggt, hon är liten och smäcker jämfört med min valack som jag tidigare visade.

30980485.jpg

30980490.jpg

30980492.jpg

30980486.jpg

Tack så mycket!:)

Den här "ridtravaren" tycker jag har/hade bra ridhästmodell, däremot hade jag gärna haft mer hals -ser lite oproportionerligt ut, och egentligen vet jag inte hur hållbart det är med den bakbensställningen/överbyggd fram. Ur bärighetsaspekt är det ju bra och den hade lätt för sig (relativt, hade mer med skolning och fysik i övrigt att göra än hästen i grunden) i galopp, samling, hoppning.

nisseihagen2_8862869.jpg

En grej jag tycker man kan se genomgående på travare och travare under omskolning är att länden är svag. Exteriören kan ju påverkas mycket beroende på hur hästen är musklad så i mina ögon betyder det alltså att de har mindre bra teknik eller mindre bra exteriör ur bärighetsaspekt, eller kanske en kombination av båda delar. Fast jag tror ändå det kan stärkas mycket genom ridningen även om det tar mycket längre tid om de är "felinlärda" eller har dålig teknik från början.
Sen har de i regel inte så bra sadelläge. Vilket man kan diskutera hur mycket det har med ridbarhet att göra! ;)
Jag tror iaf att många hade kunnat se betydligt bättre ut när de kommit längre i sin skolning, att man lätt blir lurad till att se hästen som den är "just då" istället för att se hästen i grunden, eller tvärtom vad den skulle kunna bli :)

Men det du skriver - angående "fan, den här hästen har jag skapat!" är ju precis det som skulle kunna hända med alla hästar eftersom hästar går att påverka så enormt med hjälp av träning och hästägare/ryttare som lägger märke till detaljer (inser hur allt påverkar hästen).
Det jag menar är att det blir så tydligt med en f.d. travare för att det ofta krävs så mycket för att det inte ska bli pannkaka - tvingar ryttaren till att förbättra sig och lägga märke till dessa detaljer. Men det är ju inte bara travare som har svårigheter av något slag, och alla hästar har sina svagheter/brister bara det att man oftast inte blir "tvingad" på samma sätt att utvecklas om man vill få något vettigt gjort öht.

En häst är en häst är en häst... ;)

Och jag tycker att du skriver en massa bullshit. Så man köper sig till framgång om man köper en häst som är avlad för ridning?

Men det du skriver - angående "fan, den här hästen har jag skapat!" är ju precis det som skulle kunna hända med alla hästar eftersom hästar går att påverka så enormt med hjälp av träning och hästägare/ryttare som lägger märke till detaljer (inser hur allt påverkar hästen).

...............

En häst är en häst är en häst... ;)

Jamen eller hur!
Jag kommer få möjlighet att göra intressanta jämförelser framöver...red in min travare som rätt ohanterad nioåring och har lagt ner en del blod svett o tårar i projektet.
Nu har jag köpt ett halvblod med ungefär samma förutsättningar, dvs oinriden, lite äldre och inte så mycket hanterad. Ska bli jättespännande att notera likheter och skillnader under arbetets gång med honom :)

Jag inbillar mig iaf definitivt inte att allt ska gå enklare bara för att halvblodsherrn är "ridavlad"...däremot kommer jag ju inte behöva lägga ner en massa jobb tex för att få honom att trava rent, vilket jag gjort med min travare (som haft passgångstendenser). Dessutom är han en helt annan typ av individ, vilket kan spela större roll än rasskillnaden.

Precis! :)
Halvbloden har ju svagheter de också, de är inte "ridhästavlade" i den bemärkelsen att de bär sig per automatik, tvärtom så tittar man på träningarna så kan de ha väldigt svårt för en bra (hållbar) teknik, bara att kanske inte alla tänker på det så länge man kan få till något som funkar tillräckligt bra för det man vill göra - och inte hinner märka av några slitageskador man själv ridit dit :devil:
Men det är oftast andra typer av svaghet.

Nu har inte jag själv hunnit testa så många olika raser, mer än standardraserna. Men av de som provat skola alla delarna - travare/halvblod/ponnyer/islandshästar/PRE så skulle nog vissa ponnyer och PRE kunna klassas som i en klass för sig när det gäller att ha enkelt för sig, medans ex. islandshästar/travare (ofta, inte alltid) är i en klass för sig med att behöva tålmodigt och noggrannt jobb för att resultatet inte är lika självklart, halvbloden där mittemellan. Även om det såklart är lättare att skaffa en häst som är avlad och hela sitt liv tränad/tävlad med en speciell tävlingsinriktning som ändamål så är absolut inte hållbarheten något säkert kort, eller att nästa ryttare klarar av att plocka fram kapaciteten för den delen (men det förstnämnda gäller ju oavsett tävlingsresultat).
Hmm, nu blev det ytterliggare en generalisering, men jag vill påpeka att det är just det det är - och i praktiken kan hästar vara väldigt olika varandra! Och jag tänker inte ett dugg ur tävlingsprestations-aspekt utan förmågan att skolas till att bära upp sin ryttare på skonsamt/hållbart sätt.

Senast ändrad:

nej, absolut inte så jag menade. Och jag nämnde inget om framavlad ridhäst iheller? Jag klankade ner på folk som påstår sig att travare inte ska/kan ridas, och ville bara ha fram att de har fel. Min åsikt iallafall..

Kosmostanten & totola: Jag syftade inte enbart på travare, helt klart så som ni säger. Men att det är kul att lägga ner energi på sin häst, arbeta med den och sedan få belöning för det man åstadkommit. Så om det är en travare, halvblod, shetlandsponny spelar ingen roll. Hästar är som sagt olika =)

Kallblodstravarsto, åtta år, gått på travet sedan barnsben och hämtad från banan förra sommaren. Jag upplever inte att hon har exteriören emot sig, däremot finns det väldigt mycket att jobba med vad gäller takt, tempo, smidighet osv.

30906859.jpg

30906807.jpg

Vad menar du då med att köpa sig framgång?

Jag skulle nog vända på det och säga att om jag hade, säg 200k i hästköpsbudget, då skulle jag självklart vilja få ut något av pengarna i form av häst som har lättare för sig för ändamålet alt. redan kommit långt och skolningstiden blir så gott som obefintlig.

Då är det klart att det är närmare prestationsmålen än att tvärtom skaffa en häst som har svårt för sig och kräver tid, energi, kunskap, skolning (kanske t o m vet.vård eller andra behandlingar/specialvård) innan man kommer dit den dyrare hästen är -OM man öht gör det.

Det betyder såklart inte att den som har en dyrare häst får allt gratis och inte behöver rida. Lära sig rida och ha känsla för den gren man pysslar med måste man oavsett. Men jag antar att du hänger med på resonemanget att häst som startar på minus kan gå toklångt i utvecklingen utan att ens komma så långt som till en tävlingsbana.

Ja fast det är inte för mig att köpa framgång, det är att köpa häst efter sina egna resurser och sin egen förmåga.
Köper man en häst som är en bra bit över sin egen förmåga så går det åt pipsvängen även om den går grand prix.

Absolut! :)

Det är åt båda håll det där. Det är ju lätt att förstöra en riktigt fin häst om man inte kan rida.

"Problemet" kanske egentligen är hur man ser på prestation. För i mina ögon är det självklart att ett bra jobb med utveckling av sig själv och sin häst alltid är mer värt än vilka klasser man tävlar i och hur många placeringar man kniper. Självklart ska prestationer på tävlingsbanan också belönas/berömmas, men det är liksom två olika saker och ofta upplever jag att det är det senare som räknas! ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 737
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 765
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar