Hur ser era ridtravare ut, exteriörsmässigt?

Sv: Hur ser era ridtravare ut, exteriörsmässigt?

*kl*
Så här ser min pojke ut (med lite vinterpäls kvar...) Klickbara bilder

Tycker han har en trevlig modell, kort o kompakt (155 cm i mankhöjd) med bra vinklar och rättställda ben. Väldigt trevlig och ambitiös att jobba med. Utbildad ca den här nivån

Film, LC

Med tillägg för skolor i skritt o trav, skänkelvikning, fram-/bakdelsvändning, galoppfattning från skritt och start till skrittpiruett. På filmen bara jobbad med galoppen i ett par månader.
Inte hoppad mycket, då jag vill ha ordentlig o bra galopp innan dess. Clear round 70 cm, hemma hoppad banor på 80 och enkla hinder på 1 m

Senast ändrad:

S6300473.jpg

Min är nog vad man kallar dålig ridmodell. Långa höga bakben, svankad och nära på överbyggd. + dålig benställning som gör att han inte kan ta vänster galopp då han slår på sig själv för kraftigt. Men trots det så är han tävlad i hoppning upp till 1m dock bara. Han går stadigt i form i skritt, trav och galopp, dock svår att få ihop om man inte kan knapparna, antagligen pga sina dåliga förutsättningar. Nu så tränar vi western och där är han startad i skritt*/trav klasser där jag fått bra omdömen:love:

Han tycker jag har kommit långt för att vara traving trots sin dåliga kroppsbyggnad, vilket den också medfört att han inte håller för trav och nu efter 7års ridande så börjar det även gå nedför där.

KL
Såhär ser min varmblodskille ut. Har inga bra uppställningsbilder, men bidrar med det jag har :)

19182_1254604118.jpg

12859_1257769148.jpg

30850_1254604410.jpg

56536_1255096930.jpg

79315_1255174063.jpg

67441_1260640351.jpg

Nä, nu får det räcka. Ursäkta bildbomb:angel:

Åh tackar! :love:
Hoppas du och Jazz har det bra! :)

n610391174_432099_6530.jpg

Detta är då min häst :)

Utbildningsnivå är väl 1.20 hoppning, sen kan han bas i dressyr så som galoppombyte, skänkelvikning, fram-bakdelsvändning m.m sen tycker jag att dressyren är är mkt färskvara så i dagsläget kan han sakerna men hade säkert gjort dom bättre för 1 år sedan :)

Åh, tacktack :D

Jag tror att halvblodet hade klarat sig fint med att trava framför en vagn. :D Däremot hade de nog inte haft en chans att hävda sig i ett travlopp.

Nej, det var ju självkart ett travlopp jag menade. 4 spann eller "vanlig" körning osv är ju långt ifrån samma sak som travlopp. Jag trodde det framkom rätt tydligt att det var ett travlopp mot travare jag menade och inte "dressyr körning". (jag kan inte kör begreppen, sysslar bara med dressyr, hopp och trav så det är det jag har koll på):angel:

Och som tidigare nämnts så finns det halvblod som absolut inte borde ha ryttare på sig, så de skolar man om och kör med.

Man får inte snöa in på rasen, utan man måste kolla på kroppen på hästen och dess förutsättningar.
:)

Senast ändrad:

Varför kallar man det ridhästmodell? Jo, för att hästens modell lämpar sig för ridning - alltså kan bära en ryttare på ett sätt som minimerar slitaget på ben och rygg. Den har helt enkelt bättre förutsättningar att klara det som krävs av dem. En travare är byggd för...just det dra sulky och trava fort, vilket den också gör bra. Men låta dem ta varandras uppgifter? Är inte det att göra det onödigt svårt för alla? Men som sagt det beror ju på vad jag vill ha ut av min häst.

Ska genast tala om för pållen att vi ska lägga av med hoppningen som han tycker är så kul! Tydligen har han inga förutsättningar till det, Du verkar ju verkligen vara superduktig på det här:angel:
Tydligen ska dom bara springa runt,runt på banan elr, även om dom inte trivs eller håller för det??:devil:

Ja, att de inte skäms :mad:
Han hade ju gjort sig mkt bättre framför en sulky :D

KL

Här har ni min ena plutt

29452792.jpg

29452811.jpg

29452825.jpg

Min andra plutt kommer här, tvr inga uppställda bilder på han
29890883.jpg

29890876.jpg

Nån som har någon åsikt?

Ser väldigt trevlig ut :)

*kl*
Min första travare. Jäkligt skitig på bilden. Travtränad men aldrig startad LIte lång i kroppen och vi kom inte så långt i utbildningen pga skador jämt. Blev tvungen att avlivas efter 2 år hos mig och då hade han gått från oinriden till LC dressyr och han kunde hoppa typ 50-60 om han var tvungen. Vi var även redo att gå en CR distans. Ingen bra ridhästmodell egentligen men han kämpa för att göra det jag ville
392701.jpg

Min andra kom som 1 åring och såldes som 3 åring. Då var hon påbörjad inriden men hon och jag fungera inte riktigt ihop. Dålig extriörbild men hon var också ganska lång i kroppen. Bättre ridhästmodell men inte superbra.

1173835.jpg

Min fjärde hade tycker jag bra ridhästmodell. Kom till mig oinriden som 4 åring. Såldes vidare knappt ett år senare eftersom jag helt enkelt inte klarade henne. Då var hon inriden och riden i alla gångarter.

23879301.jpg

Min senaste älskling. Gått på travet som 2 åring men blev inte bra då han enligt tränaren hade för kort rygg. Kom till mig sista mars i år och var då aldrig skolriden. Har pga skador på mig haft endel riduppehåll men kan hålla formen bra i skritt och trav. Slår lite i övergångarna och blir lång i galoppen som vi precis börjat leka fram lite. Tycker själv han har en bra ridhästmodell.

Ni får gärna tycka till om extriören på hästarna.

Han står lite i uppförsbacke med bakdelen på denna bild. Så här såg han ut när han kom.
27308210.jpg

Ingen jättebra bild i och med att han går bakom lod men så här ser han ut när han rids.

28626905.jpg

Och en bonusbild på min älskling.
28059148.jpg

Åh tackar! :love:
Hoppas du och Jazz har det bra! :)

Vi har det bara bra! Myser på i skogen som vanligt :)

Tycker själv att min har hyfsad "ridhästmodell"

Omusklad på bilderna men man ser i alla fall hur han ser ut.

28392572.jpg

28217787.jpg

Skulle väl säga att han kan grunderna i dressyr, det var dock 4-5 år sedan så vad han "kan" nu vet jag inte riktigt.. än så länge har vi bara lufsat i skogen men tanken är att vi ska komma igång med lite "dressyrträning" framåt våren när vi byggt muskler och kondition.

Fritt fram att kommentera om någon känner sig manad :laugh:

Nej, det var ju självkart ett travlopp jag menade. 4 spann eller "vanlig" körning osv är ju långt ifrån samma sak som travlopp. Jag trodde det framkom rätt tydligt att det var ett travlopp mot travare jag menade och inte "dressyr körning". (jag kan inte kör begreppen, sysslar bara med dressyr, hopp och trav så det är det jag har koll på):angel:

Och som tidigare nämnts så finns det halvblod som absolut inte borde ha ryttare på sig, så de skolar man om och kör med.

Man får inte snöa in på rasen, utan man måste kolla på kroppen på hästen och dess förutsättningar.
:)

Jag förstod det, men uttryckte mig nog lite klumpigt i mitt svar. Det jag menade var att man säkerligen kan träna ett halvblod (eller någon annan ras för den delen) till trav, med sulky och att trava fort, men att det är just när det kommer till tävling som de kommer få svårt att hävda sig mot just travarna. Samma sak är det för travarna när det gäller ridning, det är just när man börjar jämföra dem med hästar som är avlade för ridning som de får svårt att hävda sig. Men jag tror varken att travaren som rids eller halvblodet som travtränas lider.

Tror att vi menar samma sak egentligen, tar man hänsyn till hästens egna förutsättningar så kan man ha roligt tillsammans oavsett ridning eller travkörning. :)

så här ser travaren ut som jag har på foder:
26296653.jpg

han hoppar rätt bra men lite stort:
30059443.jpg

30059433.jpg

30059445.jpg

han kan vara lite speciell att rida, vi jobbar fortfarande en hel del med traven och så har vi trubbel med högergaloppen. Jag har hittat några knappar på honom, andra som sitter upp har det värre och hittar enbart vänstergaloppen, varken skritt eller trav:crazy:
bilder från ridning på stubb:
30059447.jpg

30059484.jpg

min travare Lottis,

Är hobbyryttare som håller mig mest till skog och liknande, köpte henne förra året är inte vidare utbildad. Hon är nu 7 år vi har haft henne i 1 ½ år. Omusklad på bilderna!

25545420.jpg

27443093.jpg

Vår andra travare, Effie. Också skogsmulle, hon är iofs utbildad till LA dressyr och har hoppat ca 1 m. hon är nu 18 år vi har haft henne i 1 ½ år. Omusklad på bilderna!

24142436.jpg

Här är min Travare. En hingst 8 år som blev inriden av mig i sommras. Vi har hoppat 90 cm 1 hinder. klara han utan problem. Tränad 60 cm bana. Ej tävlad än. Dressyren ligger han på L:C skulle jag tro eller L:B. Han är 152 cm & kompakt har ponny rygg & rör sig som en ponny.

Här finns bilderna
http://www.pixbox.se/pic_show_id30082278.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id30082280.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id30082279.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id30082281.html

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 737
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 761
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar