Hur ser era höanalyser ut?

Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Hästar kan ju faktiskt ha pålagringar i käkleden! En relativt ung dressyrhäst som fanns i ett stall som jag jobbade
i hade något problem med sin käkled, det var arnika som skulle smörjas på och sedan så hade han en huvua där de
sytt in Back on Track tyg i. Han såg ut som Batman. :D

Har samma problem med min gamling.:(
Kblstravare, 30 år,158 hög, väger 601 kg på våg. Något tunn nu:(
Får nu 5 kg hösilage (ingen analys, men lite blött:confused:). + 2-2½ kg lusern (hack och pellets). Är kinkig med maten, så han äter inte mer hösilage, inte just nu iaf
Runt 1½ kg havre, 0,4 kg betfor, 1 dl foderjäst, 1 dl nypon + "pulver"

Olja är blä...

Provat att öka på lusernet och eventuellt komplettera med soja?

Det är lite lurigt... med vissa hästar får man liksom försöka hitta vad dom äter o ge dom så mkt som möjligt av det.

Hingsten här är av lättfödd typ, och jag hade en kanonbra foderstat uträknad till honom med mitt silage och inget annat förutom lite fosfor. Perfa tyckte jag. :grin:

Men inte han, han ville inte äta 15 kg av det så jag fick snällt räkna om.... han älskar lusern så nu får han 3-4 kg av det (ber på ts i silagebalen) och mindre mängd silage, plus betfor.

Jag har inte riktigt listat ut hans individuella behov än mer än att han inte är en typisk tabellhäst, han blir lätt bukig och tappar överlinjen så jag har fått justera protein och energigivan därefter.

Jo vist men borde inte tandläkaren ha sett nått sånt? Enligt henne så va där inget onormalt utan bara lite förslitningar och nån pyttefoderinpackning.
Bettet var förövrigt fint på honom för hans ålder.
Igår fick han 1 kg musli på kvällen och det åt han upp utan problem, vist de tar lite tid men hellre att han tuggar ordentligt än slukar i sig.
Har räknat på en ny foderstat där han får 5kg hö, om han nu kan klämma i sig de vill säga, 2kg musli, 1dl olja.
Jag har räknat på att han ska ha ett underhållsbehov på 60MJ, han är lite för tunn nu så vill ha upp honom i vikt.
Förhoppningsvis funkar de.

Jo de har jag kommit på, dom äter oftast inte de man vill att dom ska :D
Som sagt förr har jag aldrig haft problem med honom han kunde bli fet enbart på hö/silage, men det är såklart skillnad med en gammal häst.

Nja, en tandläkare tittar ju på tänder.

Din tandläkare ser ju inte när du gapar att du har ont i käkarna eller nacken.

Då har vi nog olika tandläkare ;)
Min känner igenom om jag är spänd eller så för att se om jag biter ihop eller gnisslar tänder.

Soja är blä... Mkt kinkig herre
Nu får han 6 kg hösilage om dagen.
Har "fri tillgång" på lusern i en upphängd hink i boxen, där han äter när han vill. Får 1½ skopa lusernpellets (1kg krafftskopa) krafft och edel lusern 50/50, 4-5 skopor hack, krafft eller greenpower (tror jag märket heter, citygross).
2 liter havre, 7 dl betfor torrvikt, 1 dl foderjäst, 150 g Granngårdens avelsmineral, 1 dl nypon

Kl!

Vi har fått analys på vårt hösilage nu. Men är verkligen urusel på detta. Har alltid fodrat "med ögat" & han har hållt sig fin! Någon som vill hjälpa mig? Hästen är ett halvblod född 2007. För dagen har han vintervila men ska snart igång igen. Då rids han 5 dagar i veckan.

Torrsubstans 60%
Smält råprotein 27g/kg
Energi 6,3MJ/kg
Kalcium 1,2g/kg
Fosfor 1,2g/kg
Magnesium 0,5g/kg
Kalium 8,8g/kg

Råprotein 81g/kg ts
Smält råprotein 45g/kg ts
Energi 10,4MJ/kg
NDF 552g/kg
Socker 85g/kg
Kalcium 1,9g/kg
Fosfor 2,0g/kg
Magnesium 0,9g/kg
Kalium 14,7g/kg
Natrium <0,5g/kg
Svavel 0,9g/kg

Hjälp! Fattar inget :eek:

Är det en lättfödd häst så har du problem. För mycket energi och alldeles för lite protein.
Kalcium/fosforkvoten är inte heller bra. Skall vara mellan ca 1.2 till 1.8 så du får ge extra kalcium i alla fall.

Varken lätt eller svårfödd är han.

Någon som har tips på vart man kan läsa mer om foder? Vill verkligen lära mig men dessa siffror säger mig ingenting. :(

Den bästa boken är

Hästens näringsbehov och utfodring
av Christina Planck, Margareta Rundgren

Annars kan du lära dig massor här på forumet genom att läsa trådarna. Håll ögonen öppna efter inlägg av spaderÄss och HelenaHandberg. De är mycket kunniga.

Fick min hösilage analys idag.

Är det bra el dåligt för min häst?

TS: 86.5%
råprotein: 96 g/kg/TS
smb protein: 51 g/kg/vara
energi: 9.1 Mj/kg/vara

Hästen får 11 kg hösilage om dagen. Hästen är under 160 cm och väger ca 450 kg. Vill gärna ge så mycket grovfoder som möjligt. Hästen är pigg och alert och behöver egentligen ingen mer energi än det hon får från grovfodret... Hon är jätte fin i hullet och välmusklad. Hästen tränas och tävlas i hoppning och dressyr. Hästen motioneras dagligen i varierade former.

Hästen får ca 4 dl betfor om dagen (bara för att ha nåt i krubban medan de andra hästarna äter sin mat).

Är hästen lättfödd så är det inte ett optimalt grovfoder. Det är lite för höga värden i min smak.

Sen kan det omöjligt vara hösilage med en TS på över 86%. Hö har TS 84%.

Var uppmärksam på hållbarheten på detta grovfoder, hoppas du inte har för stora balar.

Är hästen lättfödd så är det inte ett optimalt grovfoder. Det är lite för höga värden i min smak.

Sen kan det omöjligt vara hösilage med en TS på över 86%. Hö har TS 84%.

Var uppmärksam på hållbarheten på detta grovfoder, hoppas du inte har för stora balar.

Min häst verkar vara normal född. Hon har aldrig varit tjock. Dock blir hon bukig när hon går på bete. Hon är pecis perfekt i hullet nu. Lagom "rund om kanterna" och välmusklad. Revbenen känns men syns inte. Hästen är ett halvblod med lite fullblod i sig långt bakom. Vad hade varit den optimala foderstaten med det hösilaget? Hon får som sagt bara betfor utöver höt. Lite dumt att jag inte fått en mer utförlig analys dock, med kalium...osv. Men det var ju dyrt enligt stallägaren.

Det är hösilage balar på ca 500-600 kg som vi har. En och en öppnas de och körs in i stallet. Vi har 5 hästar som äter av det. Hösilaget står "öppet" i stallet och är således ganska "torrt".

Jag hade bytt ut lite hösilage mot lucern för att få upp proteinandelen.
Står hästen på halm så kan du byta ut ännu mera hö mot lucern. En liten skvätt betfor tycker jag är ok.

Väldigt tråkigt att du inte har mineralanalys. Det är det viktigaste tycker jag. Energin o proteinet får du ju svar på allt eftersom du ser hur hästen håller hullet men däremot mineralerna ser du inte innan det är försent.

*KL* Bytt hösilage igen.

TS: 79%
Smbrp: 37 g/kg foder
Energi: 8 MJ
Ca: 1,9 g
P: 1,5 g
Mg: 0,6

Är rättså nöjd och fått ihop en bra foderstat. Tyvärr tycker jag att det har lite för mycket protein eftersom att vi blandar upp detta med ett starkare hösilage på 68 g samt att energin skjuter i höjden vad man än gör. Mycket bra att Ca/P kvoten är så låg, då det proteinrika hösilaget har en kvot på 2,05(!) hamnar totalt på en kvot på 1,68, helt ok.

Nytt höensilage:
TS: 56
Mj: 5,6
Sbrp: 48
Ca: 4,2
P: 1,2
Mg: 0,9
Ka: 12,3

6st Islandshästar, ett halvblod och en Bruksnordis.
Med lite fosfor blir det nog bra!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 268
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 931
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama