Hur ser era höanalyser ut?

Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Lånar tråden lite. Hoppas det är ok.

Har tyckt att det här med höanalys inte spelar nån roll.
Har aldrig haft några problem med mitt halvblod. Alltid haft bra hull, och sett välmående ut. Det gör hon än.

I somras fick hon ett hingstföl och även min shettis fick ett litet stoföl.
Men har funderat ett tag nu, och jag har inte en aning vad jag ska ge dem i foder om dem får i sig allt dem ska.
Så hjälp någon!?

Känner att jag måste skicka in en analys, men vart skickar jag och vad är det viktigaste att ta reda på?
Har sett att det finns lite olika alternativ.

KL

Min stallägare har bara gjort analys på MJ och smrp på hösilaget, går det ens att räkna ut en vettig foderstat utan att veta värdena på kalcium och fosfor?

86.5% ts
51 smrp
9.1 MJ

mailade han vi köpt hö av idag och ville ha analysen av höet. fick detta som svar "Det hö ni köpt har följande värde P65 E30. Det är det spädaste/mest p innehåll som jag har på höet." Detta säger mig inget, bra med protein eller inte??

Jag kan ju inte sådant här med analyser är helt nybörjare.

har en D ponny, lite runt om magen, men pigg och en shettis på 1 år som är som många andra shettisar, lite rund. Rider inte d ponnyn så mkt nu då vi lär känna varandra (ägt henne i 3 mån) och har haft problem med att rida ut(hon vill inte riktigt rida ut med mig själv ännu). Från och med igår så promenerar jag henne i ca 50 min med shettisen som sällskap. Hur mkt grovfoder ska de ha med tanke på svaret som jag fick av mannen med höet

mailade han vi köpt hö av idag och ville ha analysen av höet. fick detta som svar "Det hö ni köpt har följande värde P65 E30. Det är det spädaste/mest p innehåll som jag har på höet." Detta säger mig inget, bra med protein eller inte??

Jag kan ju inte sådant här med analyser är helt nybörjare.

har en D ponny, lite runt om magen, men pigg och en shettis på 1 år som är som många andra shettisar, lite rund. Rider inte d ponnyn så mkt nu då vi lär känna varandra (ägt henne i 3 mån) och har haft problem med att rida ut(hon vill inte riktigt rida ut med mig själv ännu). Från och med igår så promenerar jag henne i ca 50 min med shettisen som sällskap. Hur mkt grovfoder ska de ha med tanke på svaret som jag fick av mannen med höet

Be att få se analysen och se värdena på protein/smp och energin/ MJ. Siffrorna du fick säger inte så mycket, alls. Återkom sen.

kl

Innan hade hästen smrp 30 och MJ 8.5 i sitt grovfoder och det var av ganska dålig kvalité.

Nytt stall sen en vecka tillbaka, hösilage nu (innan hö) med TS på 74%, smrp 68 och 7.5 MJ. Något bättre va :)

Knapp!

Vi har fått nytt ensliage i stallet som är analyserat men tyvärr är jag väldigt dålig på detta med värden.

Så någon som kan hjälpa mig? Något jag borde tänka på?

TS 62.7 %
Rå protein 138
Smb protein 98
Energi 10.7 Mj
AAT Ensilage Grönm 71
PBV Ensilage Grönm 16
NDFNIR 558
Aska 78.1

Jag är helt nybörjare på det här med höanalyser, men vi fick våran idag.. Någon som kan hjälpa mig och tyda den? Har ett halvblodssto f 2005, som är relativt svårfödd. Hittills har hon fått 2kg lusernpellets/dag, ½kg korn/dag, 2dl olja/dag samt fri tillgång på hösilage i hagen mellan 8-16, samt 2+3kg inne.

Torrsubstans 78%
Råprotein 73g/kg
Smbråprotein 44g/kg foder
Oms.bar energi 7,4g/kg
Mj 7,4
Ca 2,6
P 2,1
Mg 1,4
K 21

Vet inte vilka man ska använda men såhär ser det hösilaget vi får ut
Torrsubstans 56 %
Smältbart råprotein 41 g/kg foder
Energi foder 5,9 MJ/kg foder
NDF(?) 585 g/kg Ts
Socker (NIR?) 107 g/kg Ts

Vad skulle ni rekommendera för mängd till en 11 årig halvblod/fullblodskorsning som hobbyrids på LB nivå i dagsläget, under igångsättning?

Om jag ska anta att din häst väger 500 kg så minst 10 kg/dag bara baserat på TS-halten.

Du har en bra kvot på höet måste jag säga :)

NDF står för fiberhalt, lite förenklat sagt, och jag har förstått att den bör överstiga 50% - någon som har mer koll på just det får gärna hojta till om det är fel!

Jag skickade in en ny analys på mitt hösilage och har nu fått resultatet. Inte jättestora skillnader mot proverna som skickades i höstas men jag hoppas ändå på att dessa stämmer lite bättre då de är från 11 olika storbalar istället för två som sist. Alla balar kommer från samma vall.

Det är knappt värt att kalla det silage med tanke på TS-halten, men vi gör av med balar ganska fort och håller noga koll så att det inte fodras med dåligt silage. (Har ej balar stående i hagarna) Jag har dock haft 5 av hittills 23 balar som varit dåliga när de öppnats. Ska försöka föreslå bonden att inte slå det så torrt nästa år... :crazy:

TS 75%
Per kg foder:
7,5 MJ
39 g smrp

3,2 g Ca
2 g P
0,8 Mg
13,1 g K
<0,4 g Na
1,3 g S

56,2% NDF
12,2 % socker (NIR Ekelunds metod för kalibrering)

Det jag oroar mig lite över är sockret... Jag har ingen IR-häst och ingen som har fånghistorik, men jag har två dräktiga ston... Jag har heller ingen möjlighet att byta grovfoderleverantör om det skulle behövas. Jag läste att NIR kan slå på så mycket som +- 20% så frågan är ju om det säger någonting alls då?? På följesedeln är det ikryssat hösilage, och vårt foder borde ju alltså vara jämfört med hur det står sig mot andra "normala" silagefoder. Mitt är ju egentligen mer jämförbart med torrhö... Hästarna går på lösdrift och har fri tillgång i finmaskiga nät.

Förra analysen visade på 75% även den, och gjordes av ett annat företag. (7,3 MJ, 31 g smrp) Inget socker togs då.

Kvoten energi/protein är visserligen kass till mina hästar, men det löser jag sedan innan med lusern och till en av hästarna även ett annat proteinfoder.

12,2 % socker (NIR Ekelunds metod för kalibrering)

Det jag oroar mig lite över är sockret... Jag har ingen IR-häst och ingen som har fånghistorik, men jag har två dräktiga ston... Jag har heller ingen möjlighet att byta grovfoderleverantör om det skulle behövas. Jag läste att NIR kan slå på så mycket som +- 20% så frågan är ju om det säger någonting alls då??

Om dina ston inte är IR eller är predisponerade för IR (har du testar dom?) så behöver du nog inte vara så orolig. Dräktighet kan dock leda till insulinresistens särskilt hos vissa hästraser.

Man brukar rekommendera att summan av socker och stärkelse i ett grovfoder bör vara högst 10% för en IR-häst. Det är dock individuellt hur mycket en IR-häst tål utan att drabbas av laminitis. En del hästar med allvarlig kronisk IR tål mindre medan hästar med lättare IR tål mer.

Om du inte har höga halter av baljväxter, t.ex. vitklöver, i ditt hösilage är förmodligen stärkelsehalten låg. Sen kommer rekommendationen från USA och avser socker- och stärkelsehalten per kg foder. Hö i USA brukar ha en Ts-halt på ca. 90% så om dina 12,2% socker avser Ts så motsvarar det 12,2 x 0,9 = 11% socker per kg foder enligt deras sätt att räkna. Har du inga baljväxter i ditt hösilage kan du anta att stärkelsehalten inte är högre än ca. 1%. Du skulle då hamna på socker + stärkelse = 11 + 1 = 12% vilket inte är speciellt mycket över 10% särskilt om man beaktar att dina ston inte tidigare har visat tecken på IR. Håll dock ett vaksamt öga på stona och motionera dom så mycket som möjligt. Motion kan göra underverk.

Ang IR så vet jag inte riktigt mekanismen bakom det och ska väl inte uttala mig men jag vet att du har två äldre damer som varit dräktiga många gånger utan problem :)
Jag tror faktiskt inte du behöver oroa dig för sockret på dom.

Sessan har aldrig någonsin visat några tecken på IR vare sig dräktig eller inte och jag har aldrig sockeranalyserat innan Clara blev sjuk när hon var dräktig. O ingen lär ha sockeranalyserat fröken fläcks foder under alla år innan heller. Sessan för övrigt (som du vet) verkar må som allra allra bäst i kropp o själ när hon är dräktig!

tack Wrangler du är en pärla!! Nej fröken fläck lär aldrig ha haft någon sockeranalys :P Egentligen vet jag ju att det borde vara lugnt, men ju mer man läser och lär sig du vet... :P

Men hur är det generellt sett, kan man läsa något alls av den sockeranalysen, eller är det likvärdigt med att inte veta alls? Min kompis har en shettis som har haft ett fånganfall för många år sedan och vill ju så klart ha det bästa möjliga till henne.

Om dina ston inte är IR eller är predisponerade för IR (har du testar dom?) så behöver du nog inte vara så orolig. Dräktighet kan dock leda till insulinresistens särskilt hos vissa hästraser.

Man brukar rekommendera att summan av socker och stärkelse i ett grovfoder bör vara högst 10% för en IR-häst. Det är dock individuellt hur mycket en IR-häst tål utan att drabbas av laminitis. En del hästar med allvarlig kronisk IR tål mindre medan hästar med lättare IR tål mer.

Om du inte har höga halter av baljväxter, t.ex. vitklöver, i ditt hösilage är förmodligen stärkelsehalten låg. Sen kommer rekommendationen från USA och avser socker- och stärkelsehalten per kg foder. Hö i USA brukar ha en Ts-halt på ca. 90% så om dina 12,2% socker avser Ts så motsvarar det 12,2 x 0,9 = 11% socker per kg foder enligt deras sätt att räkna. Har du inga baljväxter i ditt hösilage kan du anta att stärkelsehalten inte är högre än ca. 1%. Du skulle då hamna på socker + stärkelse = 11 + 1 = 12% vilket inte är speciellt mycket över 10% särskilt om man beaktar att dina ston inte tidigare har visat tecken på IR. Håll dock ett vaksamt öga på stona och motionera dom så mycket som möjligt. Motion kan göra underverk.

Tack!

Som Wrangler skrev, som känner och känner till mina hästar väl, så har ingen av dem någonsin visat disponering för IR (eller fång). De är dock inte testade. 12,2% avser per kg TS ja... Det är väldigt lite baljväxter i, kan finnas i enstaka "famnar" från någon bal men absolut inte som det foder de stod på förra året t.ex. där det var uppskattningsvis 20-30% klöver och liknande.

Jag ska erkänna att jag inte motionerar dem överdrivet mycket, dock går de på lösdrift och rör sig mycket i hagen (fyra ätstationer på dryga hektaren skogsmark, och vatten på ett femte ställe. Ligghallen i mitten någonstans :))

Tyvärr var värdena från förra årets skörd. Ska se om jag kan få tag på dom nya jag tjatat om..

*kl*

Nytt foder, till högdräktiga avelsston och avelshingst.

Per kg foder

TS 55%
Smbrp 51
MJ 5,7
kvot 9,1

Ca 1,7
P 1,4
Mg 1,0
K 15
Ca/p 1,2

VI har hämtat hö från ny bonde idag. Jag känner mig osäker på den analysen,
men ni som kan får gärna lämna en kommentar. Vi har lättfödda ponnies.
Så här ser den ut:

Torrsubstans 82%
Råprotein 98 g/kg Ts
NDF 565 g/kg Ts
Energi 9.7 Mj/kg Ts
Effektivt råprotein 78 g/kg Ts
Socker 103 g/kg Ts
Ca 3.2 g/kg Ts
P 2.4 g/kg Ts
Mg 1.2 g/kg Ts
K 21.2 g/kg Ts
Na <0.5 g/kg Ts
S 1.5 g/kg Ts
Mn 44 mg/kg Ts
Fe 310 mg/kg Ts
Zn 23 mg/kg Ts
Cu 5.4 mg/kg Ts

Välkomna att säga vad ni tycker, hästarna tar det väldigt lungt nu under vintern annars lättare träning o uteritter.

Hjälp mig någon :) den analys jag fått på höet jag ger åt mitt 6åriga sto ser ut såhär. TS: 70, protein: 60-65, energi 11.0-11.5. Jag är helt lost när det gäller sådant här. Vad tycker ni om dessa värden? Utveckla gärna. Mitt sto rids ungefär 4 till 5gånger i veckan med två hårdare pass. De andra passen är "lagom" varken hårda eller lätta.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 268
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 931
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama