Hur ser era höanalyser ut?

Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Vad har du för TS på det?
Mest nyfniken, med tillräckligt lågt TS skulle det där vara riktigt trevligt där, men då må man ner på 50% TS och så blött tas ju tyvärr sällan.

Våra värden i år på första skörden är jag helt nöjd med dock lite frågetecken på den lägre då jag strulade till det med provet så chansen finns att den vallen också egentligen är som den högre. Spelar inte så stor roll blir hö och lite krubbskrammel oavsett vilket behöver ju inte kompletteras åt något håll i alla fall.

(per kg TS)
MJ 10,6
Smrp 90
Alltså kvot på 8,6

den som förbryllar
MJ 10,6
Smrp 64
Alltså kvot på 6,0 ideal för mig men tyvärr nog inte riktigt sann.

Superfin halm in i år också så skall nog bli ett enkelt år att hålla dem i hyffsat hull till skillnad från ifjor utan halm och med kvoter över 10 i hösilaget.

Andra skörden kom in som toppenfint torrhö i augusti dock brydde jag mig inte om att analysera den alltid bra värden i den och det var inga mängder i år och iom att vi fick in den som torrhö så har vi fodrat med den direkt och iom att de fortfarande går i sommarhagarna och käkar gräs hela dagarna så är det inte så mkt lönt att räkna. Går över på det analyserade snart nu när gräset börjar tryta.

Första skörd (nysådd vall):

Ts 62
Smrp: 40 g/kg
Energi: 6,5 Mj

Ca: 1,9
P: 1,4

Fick in dubbelt så mkt som vi skulle ha själv... Första året för oss med egen vall så har helt litat på maskinstationens erfarenheter.
Återstår att se vad andra skörden säger men verkar som om den är snäppet kraftigare...

Min analys ser så här ut: g/kg foder
Ts 84%
Råprotein : 58.8
Smältbart rp : 28.9
OE : 7.2
Kalcium 3.7 g/ kg ts
Fosfor 1.6
Magnesium 1.3
Kalium 13.4

Dom som äter detta hö är ett lättfödd 24 årig travsto och en 6 månaders ardenner hingstföl.
Tänkte att ttillsätta lusern.

Senast ändrad:

Ja helt klart är det värt det, man får ju tänka på kraftfoder kostnader också, behöver inte ge supermycket extra.
Sen så köpte jag det för att det var lågt i socker, ganska bra kvot och i 40 kg balar.

nej precis, med ett dåligt hö går det enorma mängder kraftfoder... mina foderkostnader har tredubblats de senaste månaderna då jag har haft ett näringsfattigt hö :crazy:

Jag skickar mitt på analys nästa vecka, än så länge har jag bara prover från fyra balar men jag får skicka om senare i vinter... just nu känner jag att jag verkligen behöver ha ett hum om hur det ser ut i alla fall.

KL

Min foderanalys ser ut så här:

TS: 71%
Smrp: 25
Energi: 7,8

Ca: 2,8
P: 1,3
Mg: 1,0
K: 15,4

Vad är svindyrt?

Det där hade mitt dräktiga, gamla fullblod behövt.
Vårt hö har visserligen kalasbra kvoter (6,5 mellan Mj/smrp och 1,4 mellan ca/p) men jag hade behövt högre värden.

43 och 6,4 ger inte så mycket till en häst som inte äter mer än 11-12 kg och behöver sisådär 120 mj i grund.

Haha ja, det kan man säga. Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna få till en bra foderstat på det där...

Tycker inte det låter så farligt för småbalssilage med bra värden utan snarare rätt normalt. Men det kanske är jag som är van vid dyrt foder... :)

KL

Jag trodde jag hade bra grejer att räkna på, men får (enligt hästsverige) för lite energi... Vet inte riktigt vad jag ska lägga till.

Värdena är smrp 84, energi 8,3 - alltså en kvot på 10,1, TS 88%. När jag räknade på freefarm fick jag ihop det, men inte nu. Försvåras av att det ges gräsfröhalm i hagen i fri tillgång som jag inte har värden på.

Det är väl för att jag är bortskämd med billigt superduper silage i stora balar. ;) (dvs ännu bättre värden än det här.)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 268
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 931
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25