Hur ser era höanalyser ut?

Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Så kan det nog vara, jag har eget stall med bara tre hästar så jag kan inte ha storbal :) Kommer lite billigare undan än vad du gör men då har jag 150 kg balar. Tidigare när jag bara hade två körde jag med 40-50 kg balar och det blir rätt mycket dyrare.

Tycker inte det låter så farligt för småbalssilage med bra värden utan snarare rätt normalt. Men det kanske är jag som är van vid dyrt foder... :)

Ungefär där jag betalat med, så nej inte dyrt så. Men som redan sagts så beror ju på vad man jmf med. Är man van ge småbal så blir ju priset helt annat, eller som för mig som har småbal men ger 2.50 kr/kg (dock oavsett TS, och jag ger BLÖTT... )

kl

Mitt hö är inte så bra va? :confused: till en äldre häst.

ts 84%
smrp 34
mj 7,3
kvot 4,7
ca 2,1
p 1,3
k 9,3
ca/p kvot 1,6

Råprotein 19 gram/kg foder
Smrp 26 gram/kg foder
MJ 7,0

Har precis bytt stall och fick då ovanstående hösilage...

Ngt svårfödd tävlingshäst, 595kg, hon äter 12kg av det hösilaget.
2 överfulla liter-mått lucern hackad strå.
1.5 kg krafft grund
0.5 betfor
Tidigare åt hon också havre men vilar nu så den har jag dragit ner på.

Funderar på soja eller krafft muskel/protein. Vad skulle ni ge? Vill vekligen inte att hon ska falla ur..
Samt byta grund mot grov?

Samma häst, men numera dräktig på ca 100 dygn. Arbetet hon gör nu är lättare träning. Hon väger nog fortfarande 595 kg

Nu äter hon 13kg hösilage, men inom kort 15kg (börjar med lunch då)
Hösilaget ser ut såhär:

Råprotein 88 kg/Ts
Smältbart Råprotein 51 kg/Ts
Energi 10.7 MJ/kg TS
Kalcium 2.7
Fosfor 2.5
Magesium 0.9

Ni får gärna hjälpa mig att räkna så jag ser om vi kommer fram till samma sak :)

Hmm har fått en ganska usel analys...Hur sjutton ska jag göra? Mitt stall erbjuder inte en full analys så det är endast dess värden jag har... Det är ett hösilage vi utfodrar med.

Smb protein 20
energi 7,5
ts 75

Hästen är ett halvblod som är ganska slank och högrest. Ganska svårfödd.
Rids och tränas lagom mycket just nu. Kommer att tränas hårdare om ca 2 veckor. Nu motioneras hästen varje dag ca 30 min skritt och ca 30 min trav/galopp.

Jag har funderat på att ge hästen havre, lusern, soja, och betfor. Vad tror ni? I Vilka mängder? Vill ju helst ge så mycket grovfoder som möjligt, men verkar bli svårt med denna analysen...!!

hej, både du och froggy får för låg kvot mellan energi och protein.
Den är rekommenderad runt 6, för en äldre behövs det oftast mer.

lucern eller proteinfoder behövs.

Fast i det foderprogrammet jag har räknat nu ska det anges i per kg/TS :)

Men absolut:

Råprotein 88 kg/Ts
Smältbart Råprotein 36 g/kg foder // 51 kg/Ts
Energi 7.4MJ/kg foder // 10.7 MJ/kg TS
Kalcium 1.9 // 2.7
Fosfor 1.7 // 2.5
Magesium 0.7 // 0.9

Det är för lågt i protein och högt i mj vilket är en utmaning att fodra lättfödd häst som
Ändå behöver proteinet med.
Du behöver räkna på foderstaten .
Mineraler hade jag fixat med i slutänden när du fått till smrp / mj nivån .

*kl*

Årets analys, för lättfödda Isläningar.....

Råprotein 69 kg/Ts

Smältbart Råprotein 23 g/kg foder // 33 kg/Ts
Energi 7,4MJ/kg foder // 10.4 MJ/kg TS
Kalcium 2.0 // 2.9
Fosfor 1.9 // 2.8

Inget riktigt bra för lättfödda det där tyvärr =/ Kvoten för låg, du måste proteinkomplettera hårt - vilket ger dig extraMJ. Trist =(

I know! :(

Passar dock "bättre" till våra två 1-åring + ett sto jag har som bara vägrar att lägga på sig!

Fast till åringarna får du ju proteinkomplettera än värre, men är de matglada och gärna äter kraftfoder så funkar det ju bättre än till de andra ja.

Men har du lättfödda, och unga - du kan inte få tag på annat?

nja. Jag har lärt mig att det inte är så lätt utan att per kg/foder kan ge andra siffror än att bara räkna om.

Fick därför rådet att alltid ta värdena per kg foder.

nja. Jag har lärt mig att det inte är så lätt utan att per kg/foder kan ge andra siffror än att bara räkna om.

Fick därför rådet att alltid ta värdena per kg foder.

Fast det är exakt så de gör på analysen.

De analyserar inget per kg foder. Utan de fastställer TS och analyserar per kg TS. Sen räknas det om, som en service till djurägaren, till per kg foder.

Kolla på en analys du har får du se, att t ex MJ/kg TS multiplicerat med TShalt i decimalform (t ex 0,6 för 60% TS) är vad som står på raden för MJ/kg foder.

OK, då vet jag.

Jag har gjort så själv men fick höra att det var fel.
Har inte kontrollräknat på analysen mellan ts och foder, på min
står det inte specifikt hur värdena är beräknade.

Nej det står ju sas inte på dem att vi räknat så. Men det är så de gör, just för de inte räknar något per kilo foder. De börjar med att torka provet och sen analyserar de. Så alla värden de analyserar fram blir per kilo TS. Men iom att de vet TS är det lätt räkna fram sen.

På samma vis om man har balar som diffar, är extra blöta eller torra, kan man då kolla TS själv, och med hjälp av TShalt och analysen värde per kg TS räkna om till per kilo foder för de där diffbalarna. Hemma i stallet alltså =)

Har fått analysen på mitt hösilage :)
Tre lättfödda isisar ska livnära sig på detta i vinter...

Tolkning av denna?

Torrsubstans 65%
10,5 MJ
råprotein 95 g
smältbart protein 58 g
Kalcium 3,2 g
Fosfor 2,1 g
Magmesium 1,0 g
Kalium 22,0 g
Natrium <0,5g
Svavel 1,5 g
Koppar <5,2 mg
Zink 50,0 mg
NDF 610g
Järn 89 mg
Megan 40 mg
Socker 103 g

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 268
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 931
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25