Hur ser era höanalyser ut?

Sv: Hur ser era höanalyser ut?

KL
Letar efter hö/hösilage för fullt, verkar knepigt här i krokarna just nu.
Det hösilaget jag har hittat nu har 110 i smrp och 7,5 i MJ per kg foder vilket ju ger en kvot på 15.... Behöver nog inte lägga mer pengar på lusern:angel:

Vi har ett hösilage med värderna:
TS: 84%
Smrp: 39 g/kg foder
Energi: 8,6 MJ /kg foder
Ca: 1,6 g
P: 1,8 g
Mg: 0,9 g

Är detta ett bra eller dåligt hösilage? Hästen i fråga är en nordsvensk/arab, ganska normalfödd. 14 år och rids dagligen både träningar och uteritter.

Jag tycker att det är för lite protein samt att kvoten mellan smrp/MJ och Ca/P är för låg. Det hade aldrig fungerat på min fullblods korsning, så det beror ju lite på hur pass lättfödd din häst är? Sedan behöver du komplettera med något passande mineralfoder och eventuellt något för att få upp proteinvärdet:)

Kl

Fick analysen förra veckan, och det varlåga värden! Lite väl lågt protein, men det är eget hö som vi har mkt avtill ett lågt pris och tre av fyra hästar är lättfödda. Så med lucern och bryggerijäst ser det ändå ok ut! 7 mj, 28 g Smrp.

Kombinerat med ett drygt kilo lucern och 300g bryggerijäst till den mest svårfödda är det ok, så det får duga. Det positiva är att de kan få en ordentlig mängd i år att tugga på!.

*kl*
Min hö analys ser ut så här: (per kg)

8,4 MJ
67 smbrp
3,6 Ca
1,9 P
1,4 Mg

Lite hög energi men det ska nog funka iaf :)

Kl
Silage :
Ts 62
Smrp 42
MJ 5,4

Valde mellan 6 andra analyser och de hade smrp varierande 28-31 och hög Mj .

Är helt ok med ovan vi tar då balansen smrp/ MJ är vettig och därmed lätt att komplettera protein och MJ för olika hästars individbehov .

*KL*
Som vanligt på höstskörden, väldigt högt proteinvärde :eek:

TS 64 %
smrp 84 g/foder
Energi 6,5 MJ
Kalcium 10,8 g/foder
Fosfor 2.1 g/foder
Magnesium 2,1 g/foder
Kalium 11,9 g/foder
Socker (NIR) 8,5 %

Högg den 7 september södra Skåne
(timotej, ängsgröe, rödsvingel, ängssvingel och 5 % vitklöver)

Känns som om det inte behöver kompletteras ;)

Rolle
IpL

Köpte hösilage andraskörden i Tomelilla häromdagen hade jättehöga värden så det såg lite för bra ut för att vara sant, men då kan man kanske tro att analysen stämmer. Hade tänkt skicka en ny för att verkligen kunna tro på siffrorna.

Det är nog rimligt, har höga värden på höstskörden varje år men det var nog rekord i år. Det växer bra här runt Tomelilla :D

Rolle
IpL

*KL*

Tydligen skitår här. Min producent fick katastrofdåligt protein på förstaskörden. Och misslyckas HAN, då vill jag inte veta hur det ser ut för de andra..

Men 3,8 i kvot på en förstaskörd :eek: - det är bara börja gräva..

(TS 65%, 6,1 MJ/kg foder, 24 gr SRP/kg foder.. :crazy:)

Så jag har idag köpt hela hans andraskörd, oanalyserad. Det kan inte bli värre..

Förhoppningsvis bättre dock, men den är omöjlig gissa. Förra året höll den på att regna bort och kom in milt sagt i elfte timmen, i SLUTET av oktober. Jag trodde mest den skulle vara bukfylla. Kvot på 7.

Så bara hålla tummarna att jag köpte vinstlotten och inte en ännu värre nitlott än förstaskörden..

Fick också analysen igår. Förra året tog jag det näst minst kraftiga partiet, i år ett av de kraftigare. Förra året hade jag en kvot på 9, i år 5,7.. Ordentlig skillnad, men 5,7 går att leva med med fyra ganska vuxna hästar varav en av de lite rundare slaget. Förstaskörd, andraskörden var kraftigare men mina dräller så mkt med de mer späda stråna i andraskördar. Fri tillgång och slösaktiga hästar:P

Per kilo foder: (TS 65%)

g Smrp/kg 33,0
MJ/kg: 5,8

Mineralerna har jag ingen analys på än men jag misstänker att de är dåliga då grannvallen hade väldigt lågt:(

Senast ändrad:

Såg att vetfoder hade ett trevligt. 58% TS, 6 MJ/kg, kvot 6,5 och 7.7% socker. Me like. Men jag vill inte ge 3,4 kr/kg + frakt, nä.. (Köpt därifrån förr, när mitt kräsna fullblod vägrade äta min producents skörd, det var för grova strån minsann.. Och det året fick han ingen andraskörd. Så bara leta annat).

Så, jag håller tummarna andraskördsgudarna är snälla i år. Jag är ju dubbelt beroende av en hög kvot. Jag vill idealiskt ha så lågt MJ som det går och så hög kvot det är möjligt men minst 6. I år eg minst 7 iom unghingsten.

Så det blir inte bara dyrt med proteintillskott, det blir praktiskt knepigt med. För de vuxna adderar det MJ de inte behöver och jag måste dra ner silaget och då blir det det där med TS. För unghingsten så dels adderar det MJ han inte behöver (men ju tål bättre än de andra), men framförallt så han tycker inte om kraftfoder. Jag får med nöd och näppe i honom 300 gram lucern nu liksom...

kl

155g socker per kg TS är ganska mycket va? :confused:
Har inte haft med den punkten på analysen tidigare så jag har inget att jämföra med. (har ingen fånghäst men det är klart man vill vara lite försiktig ändå)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 268
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 931
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama