Hur ser era höanalyser ut?

Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Du kan beställa mineralanalys på företaget som gjort näringsanalysen för en liten extrapeng. Jag gjorde så idag hos agrilab :-)

Bonden jag tillslut köpte av skrev ut de två analyserna (hade ej mineral) på de två hösilagen som var till salu. Skitsmidigt tycker jag! Många jag ringt på har haft jättelågt protein men fattar inte ett nej utan fortsätter tjata om hur många stora stall fodret duger till och om jag försökt förklara att jag har ponny som behöver lite andra värden så verkar de mest tycka man är korkad :-( sådana samtal slipper jag gärna ringa överhuvudtaget!

Absolut . Men jag har som sagt inte sett en enda som skriver ut analysvärdena i annonsen .

Jag har också sett någon som lägger ut värdena i annonsen, men det kan säkert bero lite på om det är en stor eller liten leverantör också. Finns det bara en eller två analyser kan det ju fungera att lägga med delar av dem i annonsen, men för de som säljer många olika partier blir det hopplöst.

Min leverantör har många olika analyser att välja mellan och han lägger upp dem som pdf på sin hemsida.

Det blir troligtvis till att göra något sådant. Pratade med tjejen jag delar hösilage med och hon ville också gärna ha mineralanalys så vi ska nog ta och dela på en sådan hon och jag. Men det hade blivit tusen gånger smidigare om bonden hade lagt ut 140kr extra för mineralanalysen på en gång. Iland kan jag inte annat än bli upprörd över småsnåla bönder.

Angående att skriva ut analysen i annonsen så borde det väl underlätta för bönderna också som då slipper svara på en massa mail och telefonsamtal om analyserna. De flesta jag vet skulle vara rätt nöjda med om bara smrp och MJ var utskrivna i annonsen och det kan inte vara allt för mycket jobb att skriva ut det om du bara har några få analyser. Men har man många olika analyser så kan jag förstå att man inte skriver ut dem.

KL
Japp, det var precis så illa som jag gissade.
Hö, skördat i början på Juli, 6,8MJ och 20g smb rp.
Härligt!

lånar sista knappen. har fått analysen idag och jag vet inte om jag är trög, men jag kan helt plötsligt inte ens läsa av pappret !!!! :O :crazy:

kan någon här hjälpa? är det bra eller dåligt? :bump:

sdc11110_50719084e087c33d793dc811.jpg

lånar sista knappen. har fått analysen idag och jag vet inte om jag är trög, men jag kan helt plötsligt inte ens läsa av pappret !!!! :O :crazy:

kan någon här hjälpa? är det bra eller dåligt? :bump:

sdc11110_50719084e087c33d793dc811.jpg

Vilka hästar ska ha det? Låg kvot mellan energi och protein, men inte absolut värsta sorten men beror på vad för hästar som ska äta det hur okej/inte så bra det är

Vilka hästar ska ha det? Låg kvot mellan energi och protein, men inte absolut värsta sorten men beror på vad för hästar som ska äta det hur okej/inte så bra det är

det är blandade hästar som ska ha.
min häst är 20 år och tävlas aktivt i dressyr på la/msv-nivå.
vilket värde är torrsubstans i procent? :o hur ser mineralinnehållet ut?

hästapålle brukar ha ett ngt högre proteinbehov än normalt. vill helst ge så mycket grovfoder som möjligt... och i så fall ge extra tillskott men så tuggtiden blir så lång som möjligt :)

Inga unghästar och inga lättfödda?

Du har vikt pappret där det står TS, men jag TROR det står 769, reservation för sexan. Då är det 76,9% TS (dvs för torrt men..)

Dock har de ett väldigt mycket lägre medel, det vet jag inte riktigt vad de tar ifrån- från de prov som skickats in av dig, eller alla prov.

Inga unghästar och inga lättfödda?

Du har vikt pappret där det står TS, men jag TROR det står 769, reservation för sexan. Då är det 76,9% TS (dvs för torrt men..)

Dock har de ett väldigt mycket lägre medel, det vet jag inte riktigt vad de tar ifrån- från de prov som skickats in av dig, eller alla prov.

det är någon 3åring som ska ha och några av de andra "vanliga" ridhästarna är nog lättfödda... annars "normala".

det står 769, jag minns bara att analysen jag kollade på sist så stod det i procent och inte g/kg TS... vårt hösilage brukar vara väldigt torrt, i stort sett som hö.

medel vet jag inte heller var det kommer ifrån?!

men är det sämre för min häst eller bättre?

det är någon 3åring som ska ha och några av de andra "vanliga" ridhästarna är nog lättfödda... annars "normala".

det står 769, jag minns bara att analysen jag kollade på sist så stod det i procent och inte g/kg TS... vårt hösilage brukar vara väldigt torrt, i stort sett som hö.

medel vet jag inte heller var det kommer ifrån?!

men är det sämre för min häst eller bättre?

Ring företaget och fråga

Jag har svårt säga något gott alls om ett så torrt plastat foder... :S

Men det är inte helt ofunktionellt till en vuxen hyfsat svårfödd/normalfödd ridhäst nej.

Jag har svårt säga något gott alls om ett så torrt plastat foder... :S

Men det är inte helt ofunktionellt till en vuxen hyfsat svårfödd/normalfödd ridhäst nej.

Varför gillar du inte torrt hösilage? Nyfiken :) Pga lätt för att mögla eller något annat?

Okej. Men är det för mkt energi eller för mkt protein i förhållande till varandra? (dvs: bör man komplettera med proteinrikt eller energirikt foder?) :p

Varför gillar du inte torrt hösilage? Nyfiken :) Pga lätt för att mögla eller något annat?

Okej. Men är det för mkt energi eller för mkt protein i förhållande till varandra? (dvs: bör man komplettera med proteinrikt eller energirikt foder?) :p

Ja, du har som sagt en låg kvot, dvs förhållandet mellan protein och energi. Det är lite proteinsvagt. Till en vuxen häst går det få ihop med tillskott dock.

Så hög TS ger sämre lagringsstabilitet, sämre hygienisk hållbarhet osv. Över ca 65% TS rek inte, då ska det vara 84% eller högre, dvs hö

vilket är enkelt att räkna ut om man har TS-halten ;)

till de flesta: skriv gärna om det är värden per kilo foder eller per kilo TS som ni delar med er av!

Mina värden är per kilo TS.... ;)

Jag ger lucern - ca 1 kg. Ska ge soja mjöl oxå. Hur mycket behövs?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 268
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 931
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25