Hur ser era höanalyser ut?

Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Bra protein/energi-kvot. Den bör ligga runt 6 för vuxna hästar (högre för växande hästar). Du har 65/10,3 = 6,31 :)

Mineraler - efter att du först fått ordning på hästens energi och proteinbehov med i första hand grovfoder och i andra hand kraftfoder. Kvoten som blir efter det rättar du till med mineraler. Olika mineraler har olika kvot :)

Eller så finns det Fosforbalans som man kan justera kvoten med. Behövs sen Magnesium så kan man använda Biomag tex som innehåller både magnesium och fosfor.

Jippii - eller så inte - fick analyssvaren på stallägarens hö idag :eek:

ME 9,1 MJ
Socker 173 g
SRP 9 g !!!
allt per kg ts

mata nu sen lättfödda hästar på nåt vettigt sätt med det.... :devil:

ajaj jösses det blir inte lätt det där... Högt i socker och inget protein. Stackare!

Men kan det verkligen stämma? inte blivit något fel med analysen?
Kan ett hö ha så dåliga värden?

Stämmer säkert att det kan vara så lågt. Stallets hö innehöll 0 gram smältbart råprotein i år. Noll! Det innehöll visserligen 30 gram råprotein men höet var så grovt och sent slaget att inget av proteinet var smältbart utan bundet till fibrer fick jag förklarat av analysföretaget. Nu är höet uppeldat :devil: efter att vi var flera i stallet som bara vägrade gå med på att lösa vintern med detta hö.

Tror tyvärr det stämmer eftersom vädret ställde till det en hel del med och skördetidpunkten blev för sen mm.
Hade usla proteinvärden redan i fjol och hade hoppas på ens liiiite bättre i år, men nu visade det sig tyvärr vara ännu sämre :(

Analysen är visserligen inte gjord på hela hölagret utan på höet från ena åkern, men med tanke på växt- och skördeförutsättningarna kan man tyvärr inte hoppas på att resten heller ska vara så värst mycket bättre.
Till råga på allt är kalcium/fosfor-kvoten också helt fel i år, men det går ju att lösa relativt lätt i alla fall. Värre blir det med proteinet :crazy:

*kl*
Jag är nöjd med mitt hösilage. 40kg balar.
Två lättfödda, en något överviktig Isis.
53%ts (lite för blött för min smak egentligen)
Mj 5.2
Sbrp 49
Ca 5.3
P 1.4

Det blir fri tillgång på fin halm och 6kg hösilage!

Jag är bara rädd att det ska frysa?!
Annars är jag sjukt nöjd! Och att man betalar per ts gör ju inte saken sämre! Änrligen en bonde som har fattat. Men tydligen så tycker många av hans kunder att det är svårt att fatta??

Hösilage 2 skörd

66 % TS
Per kg foder:
smrp 43
energi 7.1

kalcíum 4.1
fosfor 1.8

socker 16.3 gram per kg ts.

Förutom sockret är jag supernöjd. Men hästen verkar klara av fodret trots sockerhalten så jag fortsätter vara nöjd :)

Avis! sånt silage vill jag också ha! :)

Jag fick analysen igår av stallägaren. TS 82 % (silage.. ehh. Men tydligen hade det hunnit torka en del innan de fick iväg provet.. så det ska vara ca 70-75 % TS "på riktigt" i balarna).
Värdena per kilo 82%-igt foder:
8,5 MJ, 34 SBRP
(10,3 MJ per kilo ts, 41 smrp per kilo foder).

Blir till att ge lite grovfoder och mkt proteintillskott i år :P Han har tillgång till halm i lösdriften och lär ju äta några kg halm också, på gott och ont..

kl
TS 61%
Smp 54 per kg foder
MJ 6,6
Ca 3.1
P 1.2
Det blir en billig vinter igen :) 6 kg + fin halm i vindskyddet

Socker 11% bra för ev fånghästar(?)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 268
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 931
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25