Hur ser era höanalyser ut?

Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Min bonde hade använt Argilab så jag ringde upp dem och eftersom det var ett prov från iår så hade de provet kvar och kunde göra en mineralanalys.

Men byter man företag trår jag man "måste" analyserar energi o protein också, jag vet dock inte varför men det verkar vara det enda att välja om man tittar på deras hemsidor :p

Ja det måste du och anledningen är att analysen för mj och smrp sparas en tid framöver och det går att lägga på mineral analysen ovanpå set redan gjorda provet . Byter du bolag måste du göra grunden också .

Näe ger upp med att få svar på min fråga ang analysen.. vänder mig till andra ställen!

Näe ger upp med att få svar på min fråga ang analysen.. vänder mig till andra ställen!

NDF Neutral detergent fiber
NDF represents the total plant fiber or cell wall including hemicellulose, cellulose and lignin.

För övrigt lite dåligt med protein men inte katastrof

Eftersom det inte är tillåtet att diskutera enskilda foderstater känns det som din fråga inte blir möjlig att besvara - eller har jag missförstått vad du frågar?

NDF Neutral detergent fiber
NDF represents the total plant fiber or cell wall including hemicellulose, cellulose and lignin.

För övrigt lite dåligt med protein men inte katastrof

Tack för svar, då är det bara att fodra på med Lusern?

Eftersom det inte är tillåtet att diskutera enskilda foderstater känns det som din fråga inte blir möjlig att besvara - eller har jag missförstått vad du frågar?

Varför är det inte tillåtet att diskutera enskilda foderstater??

Alla i dennatråd frågar ju om SINA egna analyser.. så vad skulle min fråga vara EJ Tillåten??? Utveckla gärna!!

Alla i dennatråd frågar ju om SINA egna analyser.. så vad skulle min fråga vara EJ Tillåten??? Utveckla gärna!!

Läs forumreglerna
B
Nej det är inte bara att fodra på med lusern .
Sätt dig in .

Ursäkta men nu fattar jag inget... Många frågar om sitt egna foder analys och får svar på det.. men jag får inget svar på mitt?? Läs forum regler.. Det är många som slänger ut sitt foderanalys och får svar.. Men mitt är bannlyst.. Jaja visst!! Korven tack för svar får gå vidare med det. mackan= vad då "gå vidare med det" har du inget bättre för dig eller bättre svar strunta i det då!!

Lovisaleonora: Ja du ger mig inget mer svar!! Men tänker inte fråga mer här.. Med tanke på tidigare frågot ang EGNA analyser och svar så var visst mitt fel.. Så skall kontakta andra kunniga innom det och skall inte besvära detta forum med något mer oavsett frågor!!! Tack och hej!!

*knapp*
Höskörden var inget vidare för mig med mitt svårfödda fullblod.

ts 81%
Smrp 25 g/kg foder
MJ 7.8/kg foder
kvot 3.2

Ca 1.7
P 1.5
Mg 1.0
K 12.6
ca/p 1.2

Öser på med lusern, sojamjöl och kraftfoder, havre + müsli. Ligger idag enligtfoderstatsprogrammet på 124.8 MJ och 787.6 Protein. Tror dock jag borde höja kvoten något, tyvärr får det bli med soja. Får inte i mer grovfoder i hästen. Ca/P kvot 1.5.
Det går åt rätt håll sakta men säkert men det hade ju varit billigare med ett bra hö... :angel:

KL

Fått svar på min analys nu och behöver lite hjälp. Det är ett dräktigt fullblod samt travvalack, ingen av dom rids.

NIR metod:
TS 76% g/kg Ts

Råprotein 79 g/kg Ts

Smb protein 43g/kg Ts

Energi 9,2 Mj/kg Ts

Socker 125 g/kg Ts

Kalcium 2,9 g/kg Ts

Fosfor 2,2 g/kg Ts

Magnesium 0,9 g/kg Ts

Kalium 15,5 g/kg Ts

Natrium <0,5 g/kg Ts

Svavel 1,2 g/kg Ts

NorFor metod:
TS 76 %
Smb Råprotein 33 g/kg foder

Energi 7,0 Mj/kg foder

Kalium 2,2 g/kg foder

Fosfor 1,7 g/kg foder

magnesium 0,7 g/kg foder

Kalium 11,8 g/kg foder

Sen säkert en dum fråga, men varför använder man två olika metoder?

Hoppas någon har tid och lust att svara, samt är det något mer man måste kompletera med och vad?

Nu gissar jag men jag tror att NorFor är en metod anpassad för kossor.

Fast du vill ju ha detaljer ang din foderstat . Det är det folk svarar sig på . Det r inte svårt att lära sig hur man räknar på foder . Snarare borde det ligga i allas egenintresse att sätta sig in , istället för att måsta fråga här .

För att lära måste man fråga ;)

Varför finns forumet tror du? Trevligt med att vissa är full lärda och inte vill lära ut!

Men nu tänker jag inte sitta här och försvara mig, det är ju inte bara jag som har frågat ang analyser, och frågar man inte så lär man sig inte!:idea:

För att lära måste man fråga ;)

Varför finns forumet tror du? Trevligt med att vissa är full lärda och inte vill lära ut!

Men nu tänker jag inte sitta här och försvara mig, det är ju inte bara jag som har frågat ang analyser, och frågar man inte så lär man sig inte!:idea:

Här är en fodersida där man kan lägga in sina egna värden på "eget hö"
http://www.freefarm.se/djur/nyhast.htm

eller http://www.hastsverige.se/foderstatsprogram.html men som vissa säger inte räknar lika som det andra eller inte riktigt rätt.

Värt att prova så du får ett hum om vad du kan ge, men glöm inte ögat :)

Helt rätt, man måste fråga. Men jag håller med mackan här.

Det finns många bra sajter med vetenskaplig grund och referenser som ex SLU och hästsverige.se för att inte tala om alla engelskspråkiga sidor.
Här på Buke är det väldigt skiftande kompetens, och erfarenheten är oftast till egna hästar och i bästa fall i närområdet. Det gör att du måste veta inläggets författares kompetens och erfarenhet och hur man i någorlunda detalj kommit fram till sin slutsatser.

Däremot kan forum av detta slag vara av värde att diskutera olika vetenskapliga rön och även information när sådana dyker upp. Åtminstone när det gäller foder och sjukdomar, vilken färg det ska vara på grimman är en helt annan sak ;-)

Men fråga på du, men välj forum där du frågar :D

Vänligen
Rolle
IpL

Helt rätt, man måste fråga. Men jag håller med mackan här.

Det finns många bra sajter med vetenskaplig grund och referenser som ex SLU och hästsverige.se för att inte tala om alla engelskspråkiga sidor.
Här på Buke är det väldigt skiftande kompetens, och erfarenheten är oftast till egna hästar och i bästa fall i närområdet. Det gör att du måste veta inläggets författares kompetens och erfarenhet och hur man i någorlunda detalj kommit fram till sin slutsatser.

Däremot kan forum av detta slag vara av värde att diskutera olika vetenskapliga rön och även information när sådana dyker upp. Åtminstone när det gäller foder och sjukdomar, vilken färg det ska vara på grimman är en helt annan sak ;-)

Men fråga på du, men välj forum där du frågar :D

Vänligen
Rolle
IpL

Haha ja du, fråga kommer jag säkert att göra, men inte på denna sida :grin:

Men tack för svar :)

Ja men du HAR ju fått svar, att det är lite proteinsvagt. Vad är det du mer exakt vill veta?

Du frågade om det bara var lägga på lucern, men fick svaret att nej det är inte bara det.

Grejen är att du inte får fråga så mycket djupare, och för att ställa de frågor du FÅR måste du själv veta lite mer. DÅ kan du t ex fråga om det finns något proteintillskott som är ditt och datt.

Du har en kvot på 4,6 i ditt grovfoder, alltså förhållandet mellan protein och energi. För vuxen häst bör kvoten för problemfri utfodring ligga på 6 eller högre. Det innebär att du måste proteinkomplettera ditt grovfoder. Om du har en vuxen normalfödd häst så görs det halvenkelt via rätt sorts proteintillskott. Lucern KAN fungera, men du måste upp i ganska höga mängder. För att kunna svara på hur stora mängder och om det är genomförbart i praktiken för just din häst skulle jag behöva veta vad det är för häst, lätt/svår/normalfödd, arbete, vad den har för energibehov osv. Sen skulle jag behöva räkna på det.

DET är dock inte tillåtet, det är att fråga om individuell foderstat och det har förbjudits. Helt enkelt för det blev så fruktansvärt många trådar om det.

Så, mer svar än att ditt grovfoder har en låg kvot och är proteinsvagt, men att dte beroende på häst kan vara mer eller mindre lätt att lösa går egentligen inte att ge inom forumreglerna.

Om du läser ordentligt så hade du sett vad förslags hästar jag har och vad dom gör om dagarna ;)

Har redan tackat för dom svar jag fått, som tex Korven, det var hjälpsamt och bra sidor :laugh:

Finns inget mer att tillägga, så nu skall jag ut och spåna på dom sidor och räkna :D

Tack igen Korven!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 315
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 268
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 931
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama