Hur ser era höanalyser ut?

Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Per kg
Energi: 7,7 MJ
Råprotein: 56 gram
Smältbart råprotein: 28 gram
NDF: 444 gram
Socker 121 gram

Per kg TS
TS: 77%
Energi: 10 MJ
Råprotein: 73 gram
Smältbart råprotein: 37 gram
NDF: 577 gram
Socker: 157 gram

Har lättfödda ponnys... Lämpligt?

Per kg
Energi: 7,7 MJ
Råprotein: 56 gram
Smältbart råprotein: 28 gram
NDF: 444 gram
Socker 121 gram

Per kg TS
TS: 77%
Energi: 10 MJ
Råprotein: 73 gram
Smältbart råprotein: 37 gram
NDF: 577 gram
Socker: 157 gram

Har lättfödda ponnys... Lämpligt?

Inte så värst tyvärr. Du har en jättelåg kvot (balansen mellan protein och energi), vilket gör att ska du täcka proteinbehovet med grovfodret kommer du få alldeles för mycket energi, dvs feta ponnysar. Eller så får du proteinkomplettera med koncentrat, men du får extra MJ där med, och måste begränsa grovfodret. (Det senare är dock oavsett bäst lösning).

Så nej, tyvärr inte så bra för lättfödda ponnys med tanke på kvoten. Energin är dock mycket trevligt lågt - men som tyvärr är så vanligt blev det på bekostnad av proteinet :S

Du har en kvot på 2,75. För problemfri utfodring till vuxna hästar bör den vara 6 eller högre.

Blanda absolut inte in halm i det där, det gör allt ännu värre- Tyvärr.

Till unga hästar är det grovfodret komplett värdelöst tyvärr, till vuxna är det dåligt men går med proteinkoncentrat få hanterbart.

Du har ingen möjlighet skaffa annat?

Vi har bara köpt ett par balar av detta tror jag, så vi kan säkert byta :)

Vi har dock olika behov på hästarna i stallet, så det får diskuteras först :) Annars får jag väl kolla på småbalshösilage. Oj vad billigt ;)

Sikta på så låg MJ och så hög kvot som möjligt så reder det sig för de flesta hästtyper. De svårfödda kan man då enkelt ge mer energi via kraftfoder

Kl
Har precis fått ta del av våran höanalys. Enligt mina amatörögon är den bedrövlig, men någon här kanske kan hjälpa mig? :crazy:

Råprotein: 67
Smb protein: 21
Energi: 5,9

Analysen innehåller ingen info om magnesium, fosfor eller något annat, bara ovannämnda samt torrsubstans.

Jag får detta till en kvot på 3,5 som känns fruktansvärt lågt? Jag tävlar och tränar med min häst och det känns så där bra att ge detta höt. Vad kompletterar man bäst med? (Hästen är 7 år, sv hlb, normalt hull och rids 6 dagar i v.)

Bra att det är relativt lågt med energi i alla fall. Om vi säger att han behöver 90 MJ om dan så blir det 15 kg hö och det borde han väl bli nöjd på?

Jag hade försökt komplettera med lusern och potatisprotein i möjligaste mån.
Tradigt att du inte har nån mineralanalys. Blir svårt med den biten då.

Info om mineralerna kan du få mot en liten peng om du ringer till analysföretaget så kör de om provet.

Vilket företag, funkar det bara om man nyligen skickat in provet? Min kompis skulle skicka på bara mineralerna, säljaren hade redan tagit övrig analys men dom sa att det inte gick att göra så! Vet ej vilket bolag hon kollade med men tror det var eurofins. Blev en ny analys få se om det stämmer med tidigare!

Min bonde hade använt Argilab så jag ringde upp dem och eftersom det var ett prov från iår så hade de provet kvar och kunde göra en mineralanalys.

Men byter man företag trår jag man "måste" analyserar energi o protein också, jag vet dock inte varför men det verkar vara det enda att välja om man tittar på deras hemsidor :p

*kl*
Öppnade först balen med året hösilage idag och är fortsatt mycket nöjd!
Det är inte särsilt grovt så det är perfekt att komplettera med halm!
Tänk om man fick tag på sånt här hösilage varje år... Drömmer :-*

KL

Fått svar på min analys nu och behöver lite hjälp. Det är ett dräktigt fullblod samt travvalack, ingen av dom rids.

NIR metod:
TS 76% g/kg Ts

Råprotein 79 g/kg Ts

Smb protein 43g/kg Ts

Energi 9,2 Mj/kg Ts

Socker 125 g/kg Ts

Kalcium 2,9 g/kg Ts

Fosfor 2,2 g/kg Ts

Magnesium 0,9 g/kg Ts

Kalium 15,5 g/kg Ts

Natrium <0,5 g/kg Ts

Svavel 1,2 g/kg Ts

NorFor metod:
TS 76 %
Smb Råprotein 33 g/kg foder

Energi 7,0 Mj/kg foder

Kalium 2,2 g/kg foder

Fosfor 1,7 g/kg foder

magnesium 0,7 g/kg foder

Kalium 11,8 g/kg foder

Sen säkert en dum fråga, men varför använder man två olika metoder?

Hoppas någon har tid och lust att svara, samt är det något mer man måste kompletera med och vad?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 268
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 931
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur