Sv: Hur ser era höanalyser ut?
Jag läser i tabellen
Och sedan är ju tex lätt arbete underhåll + 25 % av underhållet (dvs underhåll*1,25).
Jag läser i tabellen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
lånar sista knappen. har fått analysen idag och jag vet inte om jag är trög, men jag kan helt plötsligt inte ens läsa av pappret !!!! :O
kan någon här hjälpa? är det bra eller dåligt?
![]()
Du ska använda energivärdet för häst (10,9 MJ/kg Ts) om du räknar foderstat för din häst. Det andra energivärdet gäller för kor (idisslare). Du får dock räkna om värdet till MJ/kg foder genom att multiplicera med torrsubstansen. Det går inte att se detta värde på bilden men första siffran är 7 så jag förmodar att detta är hösilage. Är det hö så kommer det att mögla.
Kvot = 52/10,9 = 4,7 vilket är lågt.
Ca:P = 3/2,4 = 1,25 är lite lågt
Ca:Mg = 3/1,1 = 2,7 är lite högt
Järn och manganhalterna är ovanligt låga men zink och koppar måste tillsättas liksom jod och selen samt E-vitamin.
Äntligen har jag fått min analys, och det ser mycket bättre ut än jag hade väntat mig!
Hösilage TS 56%
Värden per kg foder:
5,8 MJ
37 g smrp
Kvot 6,38
Ca 3,6 g
P 1,5 g
Mg 1,3 g
Socker 65 g
Tack!! Gissa om jag blev glad!![]()
Jag har förresten en kompis som har en ponny med fånghistorik, visst borde detta hösilage vara ok till den ponnyn? (Vi har balar från samma parti)
Man vill ha under 10% om jag inte minns helt fel. Men 11.6% borde vara helt ok?
Åh vadjag skulle bli glad om jag hittade ett sådant grovfoder. Mina lättfödda damer skulle jubla! Var glad!!
Man vill ha under 10% om jag inte minns helt fel. Men 11.6% borde vara helt ok?