Hur ser era höanalyser ut?

Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Jag läser i tabellen :p Och sedan är ju tex lätt arbete underhåll + 25 % av underhållet (dvs underhåll*1,25).

lånar sista knappen. har fått analysen idag och jag vet inte om jag är trög, men jag kan helt plötsligt inte ens läsa av pappret !!!! :O :crazy:

kan någon här hjälpa? är det bra eller dåligt? :bump:

sdc11110_50719084e087c33d793dc811.jpg

jag måste bara fråga... håller på och räknar nu för fullt. men vet ni vad skillnaden är mellan omsättningsbar energi (SE) och omsättningsbar energi, häst enligt min analys? är ju olika värden där menar jag... vilken ska jag kolla på?! blir förvirrad av den här analysrapporten! :)

för er som undrar; medel står för snittet på samtliga inlämnade till företaget de senaste 3 åren. analysen kommer från eu*of*ns.

Senast ändrad:

Konstigt, så där har inte mina analyser från Eurofins sett ut... är det alltså "Tidigare nationella fodervärden" man ska titta på för att få värdena på ditt prov? Det uppfattade jag var just tidigare värden :o

Du ska använda energivärdet för häst (10,9 MJ/kg Ts) om du räknar foderstat för din häst. Det andra energivärdet gäller för kor (idisslare). Du får dock räkna om värdet till MJ/kg foder genom att multiplicera med torrsubstansen. Det går inte att se detta värde på bilden men första siffran är 7 så jag förmodar att detta är hösilage. Är det hö så kommer det att mögla.

Kvot = 52/10,9 = 4,7 vilket är lågt.

Ca:P = 3/2,4 = 1,25 är lite lågt

Ca:Mg = 3/1,1 = 2,7 är lite högt

Järn och manganhalterna är ovanligt låga men zink och koppar måste tillsättas liksom jod och selen samt E-vitamin.

Du ska använda energivärdet för häst (10,9 MJ/kg Ts) om du räknar foderstat för din häst. Det andra energivärdet gäller för kor (idisslare). Du får dock räkna om värdet till MJ/kg foder genom att multiplicera med torrsubstansen. Det går inte att se detta värde på bilden men första siffran är 7 så jag förmodar att detta är hösilage. Är det hö så kommer det att mögla.

Kvot = 52/10,9 = 4,7 vilket är lågt.

Ca:P = 3/2,4 = 1,25 är lite lågt

Ca:Mg = 3/1,1 = 2,7 är lite högt

Järn och manganhalterna är ovanligt låga men zink och koppar måste tillsättas liksom jod och selen samt E-vitamin.

Jättetack för svaret, spaderÄss!!! :) :banana:
Jag antog att det var för häst, förstod inte vad SE stod för?!

Och japp, det är hösilage! :)

Nu ska jag leta lämpliga mineraltillskott! S*l*vit*n har jag för selen i dagsläget. :bump:

Äntligen har jag fått min analys, och det ser mycket bättre ut än jag hade väntat mig! :bump:

Hösilage TS 56%

Värden per kg foder:

5,8 MJ
37 g smrp
Kvot 6,38

Ca 3,6 g
P 1,5 g
Mg 1,3 g
Socker 65 g

Tack!! Gissa om jag blev glad! :)

Jag har förresten en kompis som har en ponny med fånghistorik, visst borde detta hösilage vara ok till den ponnyn? (Vi har balar från samma parti)

Man vill ha under 10% om jag inte minns helt fel. Men 11.6% borde vara helt ok?

Så har jag fattat det som iallafall.

Min häst har ju haft fång. Här i Dalarna är det ett katastrofår hömässigt, så det höparti med under 10% socker jag hade bokat upp var bara att glömma pga mögel :(

Men det jag tänkte komma till är att jag fick tag på halvstora hösilagebalar, och där ligger sockret på 15% och hästeskrället verkar tåla den högre mängden socker som tur är! peppar peppar...

Åh vadjag skulle bli glad om jag hittade ett sådant grovfoder. Mina lättfödda damer skulle jubla! Var glad!!

Ni kunniga skulle ni vilja hjälpa mig??

Årets analys:

(per kg ts)

Ts: 55
SMRP: 65gram
Omsättningsbar energi: 10,3MJ
Smältbart RP/Omsättningsvar energi 6,3 kvot

Kalcium: 7,3gram
Fosfor: 2,1 gram
Magnesium: 5,2 gram
Kalium: 6,0gram
Kalcium/Fosfor: 3,5 kvot

Här finns unghästar upp till äldre hästar (hbl samt fbl).....

Nå vad säger ni kan jag vara :laugh: eller :cry:??

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 268
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 931
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25