Hur ser era höanalyser ut?

Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Du får gärna vidarutveckla. Är inte så bra på å tolka analyser ;)

Två 09or som ska sättas igång efter nyår och stoet tävlas och tränas ganska intensivt.

Vad bör jag tänka på?:confused:

Inte jag heller, jag håller som bäst på att försöka lära mig :D

Jag antar att dina värden är /kg foder, inte /kg TS - kolla det!

Men min häst ska enligt tabell ha ett energibehov på 53 MJ (500 kg, lättfödd) i bara underhåll (vilket räcker för normal ridning på honom) och 53*6 = 318 g smältbart råprotein.

Ditt hö har en kvot på 58/10,5 = 5,52. Du behöver alltså ge något foder upptill höet som innehåller mycket protein jämfört med energi, tex lusern. Men lusernet jag hittat innehåller 8 MJ och 150 g smb rp - alltså ganska mycket energi där också.

Ska min hästs energibehov täckas av ditt hösilage kan han alltså äta 5 kg (5*10,5 = 52,5). Men då får han i sig alldeles för lite strå för att magen ska må bra!

Att addera halm innebär att lägga till energi utan att få protein (tabellvärde 6,3 MJ och 0 g smb rp).

Längre än så har jag inte kommit :p

Jaså? Jag vill ha mineralanalys också och räkna på, jag har inte vågat titta på olika mineraler ännu :p Det kommer garanterar mer frågor då :D

Har fått analysen på mitt hösilage :)
Tre lättfödda isisar ska livnära sig på detta i vinter...

Tolkning av denna?

Torrsubstans 65%
10,5 MJ
råprotein 95 g
smältbart protein 58 g
Kalcium 3,2 g
Fosfor 2,1 g
Magmesium 1,0 g
Kalium 22,0 g
Natrium <0,5g
Svavel 1,5 g
Koppar <5,2 mg
Zink 50,0 mg
NDF 610g
Järn 89 mg
Megan 40 mg
Socker 103 g

Åter igen... är värdena per kg foder eller per kg TS?

edit: såg att dina siffror var per kg Ts nu :)

Per kg foder har du alltså
6,825 MJ
37,7 g smrp

(osv - gångra värdena med 0,65 så får du fram vad du har per kilo foder)

Senast ändrad:

Så långt är jag med!
Hur räknar jag ut kvoter?

smältbart protein / MJ =bör ligga över 6 i en komplett foderstat? min 5.52

kalcium / fosfor= bör ligga över 2? min 1,5

Inga bra kvoter om jag fattat rätt?
Måste lägga till mer protein för att få upp kvoten. Byta ut mot halm, lägga till lucern/soja/potatisprotein och mineraler?
Fel på det?:crazy:

Har räknat lite till.

Unghästarna: 5 kg hösilage + 0,2 kg krafft muskel resulterar i:
MJ: -8%
Protein: +14%
Kalcium: +46%
Fosfor: +44%

Tävlingsthäst: 5 kg hösilage + 0,4 kg krafft muskel resulterar i:
MJ: -30%
Protein: +/- 0%
Kalcium: +35%
Fosfor: +36%

Ok att MJ ligger lågt när de är lättfödda? Olja?

Vad är dina procent? Vilka tabellbehov räknar du med att hästarna har?

Tänk på att de ska få i sig tillräckligt med TS från grovfodret oxå. 1.5-2 kg TS/100 kg häst rekommenderas, minimum tror jag är typ 1? Min får nog ca 1.2 på underhållsfoderstaten, annars blir det väldigt hög energi. Något liknande har han funkat på tidigare men man får ju vara observant på hur magen är. Annars får min äta mer hösilage och så får jag rida mera helt enkelt :-)

Din mineralkvot är ok. Räkna först på energi, protein och TS (i första hand grovfoder som hösilage, halm, lusern och ev andra proteinfoder). Sedan justerar du mineralkvoten som blir av det med mineraler. Det är tipsen jag fått :-)

Olja är massa energi utan protein!

Procenten är av behovet som ser ut som följer:

Unghästar:
35 MJ
228g protein
13g kalcium
9g fosfor

Tävlingshästen:
48 MJ
290 protein
17 kalcium
112 fosfor

5 kg hösilage ger en TS mängd på 3,25kg. Hästarna väger ca 330 alla tre och har tillgång till halm i SMHN nät.
Därmed anser jag att andelen TS är ok.

Unghästarna ligger något över i protein och tävlingshästen +/- 0 och detta anser jag vara ok.

Vad det gäller MJ ligger alla tre under behovet.
Unghästarna 8% motsvarar 2,8 MJ
Tävlingshästen hela 30% motsvarar 14,4 MJ
Frågan är då om detta är ok ellerjag ska tillsätta mer energi så som tex olja?

Jag tycker TS är för låg. Hur mycket halm äter de? Räknar du med halmens MJ?

Jag tycker du borde försöka komplettera med lusern i stället för muskel eftersom lusern är grovfoder så du får upp TS en aning.

Så hade jag också valt , eftersom diffen i protein på grovfodret är så pass låg och givan grovfoder annars blir så på gränsen .

*kl*
Jag har fått analysen på hösilaget, ts är på 76 %. Unghäst på 4 år som rids normalt. Bra i hullet och inga problem att hålla det.
per kg foder
Energi 6,5 MJ
SRMP 35 gram
Socker 47 gram

Vi har köpt svindyrt hösilage i småbalar med skitvärden ... dock räckte det att tillsätta soja och lite mineraler och hästarna kan äta så de fyller tuggehovet iaf.

Har inte alla värden här men 7,2 mj och 32 g smrp köpte vi två ton av. Vi köpte tre ton av ett annat som innehåller typ 5,5 mj och 19 g smrp ...

Nåja, det är väldigt fint ur hygienisk synpunkt och vi hade inte så mycket till val ...

Har räknat lite till.

Unghästarna: 5 kg hösilage + 0,2 kg krafft muskel resulterar i:
MJ: -8%
Protein: +14%
Kalcium: +46%
Fosfor: +44%

Tävlingsthäst: 5 kg hösilage + 0,4 kg krafft muskel resulterar i:
MJ: -30%
Protein: +/- 0%
Kalcium: +35%
Fosfor: +36%

Ok att MJ ligger lågt när de är lättfödda? Olja?

Kom att tänka på en sak till...
Du kan förmodligen lägga på en hel del MJ och därigenom mera hösilage. Absolut inte ligga på - %MJ
Mitt väldigt lättfödda halvblod som nu är rätt lagom i hull får +10% MJ och går inte upp i vikt. En aspekt jag tycker man måste ta hänsyn till är att hästen måste få sitt tuggbehov stillat. Annars kan det bli en mycket olycklig häst. Man får väga överviktig häst mot lycklig häst.

Ca/P-kvoten ska ligga mellan 1.2 och 1.8 så ditt hösilage är perfekt ur den synvinkeln. Lägger du på lusern så är det möjligt du måste kompensera med nåt fosfor.

KL
Tänkte på en sak när jag tittade runt på hö och hösilage på bl*cket idag. Många skriver att de har gjort analys men ingen skriver ut värdena. Har det alltid varit så eller har alla fått dålig värden i år och vågar därför inte skriva ut dem?

Annars är hösilaget jag kommer att ge väldigt snarlikt det som Olina har fått tag på. Kommer ge lite extra soja till pållarna och hoppas att det blir bra. Kvoten hamnade på ca 5,4 så det är inte jättedåligt. Båda går på i princip fri tillgång så jag tror inte att de kommer att falla ur i alla fall. Tyvärr var bonden lite småsnål och gjorde ingen mineralanalys så jag får väl ta och ge 1 dl mineraler som vanligt.

Jag inbillar mig att många bönder tror att bara det faktum att de har en analys räcker för att folk ska tro att det är bra och köpa. Har varit så förr om åren oxå.

Kruxet med att inte ha en mineralanalys är du inte har nån koll på Ca/P-kvoten. Den kan vara bra men oxå heltokig och har du otur så kan dina mineraler försämra kvoten ytterligare.

Är medveten om det men skulle jag sluta ge mineraler skulle min pappa gå i taket. Har hästarna på hans gård. Han är uppfödd med mjölkkor och ett år skulle det sparas pengar och korna fick inga mineraler vilket gjorde att många kalvar dog (20 år sedan). Sedan dess är han övernitisk med mineraler och ser mineraler som lösningen till allt. Skulle jag försöka sluta ge mina mineraler kan jag nästan garantera att han skulle smyga ut på nätterna och tvångsmata dem med mineraler ;).

Jag vet ingen som ngnsin skrivit ut värden på blocket ? Det tar annonsplats och blir överflödigt då folk letar efter olika typer av grovfoder beroende på hästar och behov .

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 268
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 931
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25