Hur ser era höanalyser ut?

Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Om du läser ordentligt så hade du sett vad förslags hästar jag har och vad dom gör om dagarna ;)

Har redan tackat för dom svar jag fått, som tex Korven, det var hjälpsamt och bra sidor :laugh:

Finns inget mer att tillägga, så nu skall jag ut och spåna på dom sidor och räkna :D

Tack igen Korven!

Ja men jag får ändå inte ge dig ett svar, det var det jag ville poängtera. Att jag får inte svara att för din/a häst/ar så blir det lämpligt med X kg hö och Y kg lucern t ex.

Så handlar inte om läst slarvigt, utan att ha läst även reglerna ordentligt, och hålla svaren till det som är innan reglerna. Dvs att du har en låg kvot.

Sen, du är såpass fientlig så du gillar säkert inte det här svaret, men en sak till går inom reglerna att säga. Du har påtok för högt TS på ditt foder, det är inte bra ligga så högt i TS på ett plastat vallfoder. Utan endera ska det vara under ca 65%, eller så ska det vara 84% eller högre. Intervallet däremellan ska undvikas. Så hög TS som du har ger ingen process, ger sämre hygienisk hållbarhet, större risk för lagringsskador och större risk för oönskad tillväxt i fodret.

hej!

fick hem analysen idag. djup suck. kvot på 4,1(!).. vad 17 gör man med det liksom?? (5.5mj,22 smrp, 1 ca,1 p om jag minns rätt).

häst kommer stå i säkert 2-3 månader till och får inte gå upp i vikt.. hon behöver mycket strå för att magen ska må bra och har hittills haft ett rätt stort behov av protein.

de lusern jag hittar som borde funka finns såklart inte i närheten och jag har självklart varken bil eller tid(nytt jobb) att åka runt halva sverige för att få tag i det.

är det nån som vet hur man räknar tshalt i pellets, det verkar vara det enda vettiga lusernet i området.

lavinia

hej!

fick hem analysen idag. djup suck. kvot på 4,1(!).. vad 17 gör man med det liksom?? (5.5mj,22 smrp, 1 ca,1 p om jag minns rätt).

häst kommer stå i säkert 2-3 månader till och får inte gå upp i vikt.. hon behöver mycket strå för att magen ska må bra och har hittills haft ett rätt stort behov av protein.

de lusern jag hittar som borde funka finns såklart inte i närheten och jag har självklart varken bil eller tid(nytt jobb) att åka runt halva sverige för att få tag i det.

är det nån som vet hur man räknar tshalt i pellets, det verkar vara det enda vettiga lusernet i området.

lavinia

Men du har ju jättebra energivärde!
Hon borde kunna äta en hel del av det.

Hej!

Visst är energin ok men med så låg protein måste det till nåt extrafoder med mer protein(mycket mer protein) och för att få tillräckligt med ts blir det alldeles för mycket energi och ändå inte nog med protein.

Jag räknade lite på det igår och kan nästan lösa med med silage, halm och lusern, hon kommer antagligen tappa de få muskler hon har kvar tyvärr, men jag lyckas inte få tilltäckligt med ts på annat sätt.

Tshalt vilket jag tydligen glömde skriva är 55.

Lavinia

Senast ändrad:

Potatisprotein! :laugh:

Hade lika låg kvot jag oxå i mitt hösilage, har fixat en säck med potatisprotein och det blir perfekt.:)

Hej!

Jo, det blir nog potatisprotein. Frågan är bara hur man får i det i kräsen häst som inte tål betfor och ratar "allt" äckligt..

Sen ligger såklart fibrerna lite i lägsta laget ändå, det är en MYCKET glupsk häst som alltid letar mer mat.. *suck*

/Lavinia, nästa häst blir en hamster..

Min ratar potatisprotein, och då fick hon det i betfor som hon älskar. Men det tog tvärstopp. Hon äter inte ens pelletts med potatisprotein i. Hon sorterar maten.

Jippie, det låter ju inte alltför positivt när man har en sorterare.. Fast hon kanske ändrar sig om hon inser hur lite mat hon får annars..

Nu lutar det mest åt en lucern/pp-blandning, mixat i kvällshöt

/Lavinia

*kl*

Fick hem analysen idag och kände mig riktigt besviken på proteindelen.. Såhär såg analysen ut:

Per kg foder:

Ts 61
RP 41
Smrp 19
Mj 6,1
Kvot (Smrp/Mj) 3,2

Ca 2,9
P 1,1
Mg 0,7
K 8,0
kvot (Ca/P) 2,6

Är inte jätte kunnig inom detta med att läsa analyser men fattat som att energin är ok men proteinet är väldigt lågt och kvoten är väldigt dålig? :/

Senast ändrad:

*kl*

Stallets hö/hösilage (samma skörd, men en del plastades då vi inte hann få in det annarspga vädret) har värdena
per kg foder:

TS 82%
Smrp 45
energi 8,9MJ
Ca 2,2
P 1,7
Mg 0,7
K 15,8

I stallet står mestadels dressyrhästar i åldrarna 3-14 år samt ett par ponnyer, varav en inte gör ngt alls och den andra rids men är 24 år gammal.

En är fånghäst, men den får annat grovfoder, med mer passande värden.

Det höet är numera uppeldat :devil: och nytt bättre hö med kvot på 5 är inköpt. Inte perfekt det heller men bra mycket roligare att försöka lösa fodringen med till lättfödda isisar.

~Här är det ännu värre..
RP 37 g
smältbart rp 10 g
oms energi 7,2 MJ
kalcium 1,3 g
fosfor 1,1 g
magnesium 0,5 g
kalium 10,9 g
kalcium 1,2 g

Som ni ser så är det katastrof,och hur mycket av tex lusernstrå behövs för att täcka behovet av protein, det kan nog bli dyrt misstänker jag...

Dyrt ? Det är väl minsta uttrycket . Du lär spara tusenlappar på att välja ett annat grovfoder än lucern komplement tänket .

Är ingen expert, men enligt mina beräkningar så hamnar kvoten på 1,5.
Rekommenderas att det ska ligga på 6.0? Har jag räknat rätt tro?

Min analys har äntligen kommit. Både bra och dåligt.
Energi (kan ha räknat fel, är en amerikansk analys) 4,7 MJ
Råprotein 32 g, Lysin 1,1 g.
C 1,7
P 1,4
Mg 0,6
TS 70%

Proteinet är katastrof, hade mer i halmen jag analyserade samtidigt :crazy: Men det är det fodret vi har i stallet. Jag hoppas att det är ett felsvar, att jag tog ett dåligt prov och att fodret egentligen är bättre än så.
Fördelen är det låga energivärdet, jag kan ge massor med gott samvete.

Nu är det pyssel med att försöka få ihop en bra och inte alltför dyr foderstat till båda hästarna.
Det lär bli potatisprotein, det brukar vara ett bra alternativ. Lite bökigt att få tag i, men jaja..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 315
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 268
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 931
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama