Hur ser era höanalyser ut?

Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Det finns hösilage i 30-40 kgs balar. I alla fall häromkring. Det funkade för mig till en häst. Nu har jag 100 kgs balar och det funkar oxå, i alla fall vad jag märkt hinner det inte bli dåligt.

Vad menas med mögelår?

Har varit och hämtat hö idag och la det emot en vägg det mesta och så tätt som möjligt sedan täckte jag det med halm(öppnad bale) hoppas det håller sig bättre.

har funderar på hösilage men har bara 2 islandshästar.

Det har varit en extremt fuktig höst och vinter och det gör att torrhö drar åt sig fukten i luften och möglar. Det har varnats från veterinärer att fler djur blir sjuka av mögel i år och t o m dör.

Jag har två islandshästar och köper hösilage i 100kgs balar. Det hinner inte bli dåligt utan är fräscht och gott foder enl hästarna. ;-)
Bra analysvärden också.

Och jag har 2 hästar som jag hämtar foder till 2 gånger i veckan från grannen. Det känns lite tungt ibland, men samtidigt packar jag hökassarna bara de dagarna, så de andra 5 dagarna i veckan har jag ett moment mindre i stallet. Rätt skönt, på sitt sätt. Dessutom slipper jag ta hand om plasten, flytta på balarna, ordna med förvaring o s v. Förra året hade jag 40kgs balar till en häst. Det funkade jättebra, men den leverantörens priser blev alldeles för höga i år och nu ser jag faktiskt stora vinster med att köpa från grannen. Riktigt bra värden blev det också. :D

Så Gullan86, det går att ha hösilage, även om man bara har 2 hästar. :)

Vid vägg/tak bildas kondens, det ska du absolut undvika. Att förvara hö härnere är m e m omöjligt när det är så fuktigt och milt som i år. Det kommer att gå fukt och bildas mögel.

Det vettigaste är att lägga småbalshalm runt hela partiet(sidorna och över) och hoppas på det bästa. Skulltorkat är vad jag föredrar, men bara om de låter torken gå och har torkat det vettigt.

Oj? okej har inte packat upp till taket men tog en innervägg och staplade emot som en trappa sedan strödde jag ut halm(öppnade balar) över hela som ett täcke och trappan gjorde så att jag kunde täcka allt.
Tror det fungrar bra.

För de balarna som blev mögliga där hade de som låg emot väggen klarat sig.

Okej låter ju inte så bra, men jag hoppas att det kan funka med hö resten av vintern en då för här där jag bor får man vara glad om man ens får tag i foder, och det närmsta är 5mil att köra för att hämta:(.
Och sånna småbalar hösilage det kan man ju bara drömma om, skulle jag köpa sådana skulle jag få köra 20mil för att hämta dem det går ju inte ekonomiskt det är ju dessutom hutlöst dyra och har hittils bara hittat ett ställe som säljer och de har sålt slut:(.

det funkade bra när jag hade 5 hästar men hösilaget, tyckte det var smidigt men lätt att det blir mögel i det med så man kan ju inte alltid säga att det är bättre.
speciellt inte i dessa tider så det ruttnar väldigt snabbt när det inte är kallt:(.

*KL*

Mitt hösilage ser ut så här:
per kg foder/per kg torrsubstans
torrsubstans 78%
Energi 7,6MJ/9,8MJ
Råprotein 106g/136g
Smrp 75g/96g
Socker 62g/79g
Kvot på 9,8

Första gången jag tagit analys och försöker lära mig.
Jag har både räknat med freefarm och för hand men blir inte klokare för de.
Har ett kallblod på 24 år. Har alltid varit lättfödd men faller nu ur.
Han väger ca 575 enligt måttband. Jag får det till att han har ett grundbehov på 58,5MJ om jag nu räknat rätt som sagt. ;)
Han tränas inget utan går bara o har det bra.
Just nu får han upp till 10kg silage om dagen, men äter kanske hälfen om det är en bra dag enligt honom, han har blivit jättekinkig med mat.
Utöver det får han 5dl betfor, 1dl olja och nu har vi även lagt på ca 1kg havrefri musli som han verkar gilla skapligt. Lucern får han oxå men han pelar i sig max 1hg om dagen. Förr gick han på 6kg hö eller 7-8kg silage och 5dl betfor och kunde hålla hullet alternativt nästan bli tjock....
Helst av allt hade jag bara gett honom grovfoder men de funkar tydligen inte.
Tänder är kollade, blodprov tagna som inte visa nått märkligt.
Sliter snart mitt hår i förtvivlan :cry:
Någon som kan hjälpa till med en hyfsad uträkning eller bara förklara vart jag gör fel :cool:

Så här ser vårt hösilage ut

Torrsubstans KLK 1965-1 - 78,0 %

Energi häst 7,7 MJ 9,9 MJ/ts

Råprotein 61 gram 78 gram/ts

Smältbart råprot häst , 33 gram 42 gram/ts

NDF Goening&van Soest 462 gram 592 gram/ts

Socker NIR 126 gram 162 gram/ts

De har fri tillgång

Senast ändrad:

Ja om han bara får i sig 5 kg silage, dvs 38 MJ ifrån silaget varje dag så är det inte så konstigt om han faller ur.
Du får helt enkelt fodra mer kraftfoder om han äter det. Han får ju i sig för lite grovfoder så det hade ju varit bra
om han kunde äta lucern, ger du hack eller pellets?

Har testat både och, har även haft 2 olika hack för o se om det hjälpte men icke :crazy:
Vet inte om han vill pilla i sig mer kraftfoder, får väll försöka men de kommer bli kopiöst dyrt :(
Men om man hade räknat på normalhull är det ett bra silage?

Det är ett silage med hög kvot, det hade passat till avelshästar och unghästar. Om din häst hade ätit
silaget så borde du inte behövt ge något annat foder alls.

Råprotein 19 gram/kg foder
Smrp 26 gram/kg foder
MJ 7,0

Har precis bytt stall och fick då ovanstående hösilage...

Ngt svårfödd tävlingshäst, 595kg, hon äter 12kg av det hösilaget.
2 överfulla liter-mått lucern hackad strå.
1.5 kg krafft grund
0.5 betfor
Tidigare åt hon också havre men vilar nu så den har jag dragit ner på.

Funderar på soja eller krafft muskel/protein. Vad skulle ni ge? Vill vekligen inte att hon ska falla ur..
Samt byta grund mot grov?

Senast ändrad:

Okej. Synd man inte har de ju :D
Allra helst hade jag såklart sett att han bara ätit hö/silage men nu gör han ju tyvärr inte de så alla råd är värdefulla :)

Senast ändrad:

Råprotein 19 gram/kg foder
Smrp 26 gram/kg foder
MJ 7,0

Har precis bytt stall och fick då ovanstående hösilage...

Ngt svårfödd tävlingshäst, 595kg, hon äter 12kg av det hösilaget.
2 överfulla liter-mått lucern hackad strå.
1.5 kg krafft grund
0.5 betfor
Tidigare åt hon också havre men vilar nu så den har jag dragit ner på.

Funderar på soja eller krafft muskel/protein. Vad skulle ni ge? Vill vekligen inte att hon ska falla ur..
Samt byta grund mot grov?

Hade jag varit du så hade jag bytt ut Krafften mot mera lucern i stället. Kan inte tänka mig att du har en sammanlagd kvot på 6 med den foderstaten. Blir nog knepigt ändå även om du skulle byta Krafften mot lucern men det blir bättre i alla fall.

Nej jag kommer ju inte upp i 6. Men lucern hackad strå innehåller ju 105 g smrp.
& tex krafft plus protein 220g smrp
krafft muskel 370g smrp därav frågan!

Om du inte får i hästen mer lusern (ev. byta ut delar av grovfodret mot lusern om det handlar om mängden som inte går i hästen) kanske du ska snegla på Hippo Alfa. Själv är jag väldigt försiktig med kraftiga proteintillskott, men har fått fina resultat på Hippo Alfa.

Titta inte på kvoten, titta på hästens behov och fyll det.

Har du tillgång till Salsas och/eller Kvarnbyfoders sortiment så rekommenderar jag byte till Salsa grön naturell (160/10.5) och/eller Kvarnbyfoders lucern (150/8). Räcker inte det till så lägg till lite plus protein och/eller muskel.

Har testat både och, har även haft 2 olika hack för o se om det hjälpte men icke :crazy:
Vet inte om han vill pilla i sig mer kraftfoder, får väll försöka men de kommer bli kopiöst dyrt :(
Men om man hade räknat på normalhull är det ett bra silage?

Har du provar olja? Ren energi ger bra hull. Tappar han muskler också eller bara hullet?

Han får 1dl olja just nu. Det är nog både och eftersom han inte rör sig nått precis, han är stel i bogarna så han är inte så pigg på den fronten.

Har samma problem med min gamling.:(
Kblstravare, 30 år,158 hög, väger 601 kg på våg. Något tunn nu:(
Får nu 5 kg hösilage (ingen analys, men lite blött:confused:). + 2-2½ kg lusern (hack och pellets). Är kinkig med maten, så han äter inte mer hösilage, inte just nu iaf
Runt 1½ kg havre, 0,4 kg betfor, 1 dl foderjäst, 1 dl nypon + "pulver"

Olja är blä...

Även om den inte har problem med tänderna kanske den har problem med tuggmekaniken? Nacke/käkar. Bara en teori, eftersom den inte verkar vilja tugga särskilt mycket och du säger att den är stel.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 268
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 931
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur