Hur ser era höanalyser ut?

Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Aj, då. Det är ju riktigt kasst. Är det per kg TS eller per kg foder?

Antar att det är per kg foder. Har du en lättfödd häst så är energin för hög i mitt tycke.

Om du har tillgång till halm så kan du byta ut en del av högivan mot halm + lucern och/eller Salsa grön. Med så lite protein så får du förmodligen komplettera med nåt proteinkoncentrat. Exv. Krafft Muskel eller potatisprotein.

Jag vet faktiskt inte det var bara den informationen jag fick. Ska kika på hela analysen så fort det finns tillfälle. Mineralanalysen va inte heller fullständig så där har jag ingen aning.

Halm kan jag nog glömma. Tror det blir väldigt svårt att få tag på halm som har tillräckligt hög kvalitet för att jag skulle kunna fodra med det.

Hur fungerar det med potatisprotein? Hur mycket kan man ge? Antar att det är ett pulver?

Nu har jag räknat lite i freefarm.

Fick ett behov på 65MJ / 390 smrp. Räknade på 7kg hö och 1,5kg salsa grön fick då ihop 65 MJ / 408 smrp.
Är det okej eller har jag gjort något fel? Något annat jag ska tänka på? Mineralerna får jag räkna på senare.

Märks att det var sex år sedan jag räknade foderstat sist.. ;)

Vi har fått ett rätt bra ensilage i år till ena stallet där min 13-åriga valack står uppstallad. Dock hade jag hellre haft detta ensilaget till 3-åringen för jag tror det är sämre värden på höet.

ts 64 %
RP 72 g
Smrp 48 g
MJ 6,6
= kvot 7,2
Ca 3,8 g
P 1,6 g
Mg 1,0 g
K 16 g
Ca/p kvot = 2,3

Och så kom analysen på höet till treåringen.

MJ 8,4
SMrp 44 g
...........
Kvot 5,2 :(

Ca 2,3 g
P 1,7 g
Mg 1 g
K 15,3 g
Na <0,4 g
S 508 g
Socker 108 g

ca/P = 1,35

Nu har jag räknat lite i freefarm.

Fick ett behov på 65MJ / 390 smrp. Räknade på 7kg hö och 1,5kg salsa grön fick då ihop 65 MJ / 408 smrp.
Är det okej eller har jag gjort något fel? Något annat jag ska tänka på? Mineralerna får jag räkna på senare.

Märks att det var sex år sedan jag räknade foderstat sist.. ;)

Har du fått reda på torrhalten? Annars är det hopplöst att räkna. Är det till en ponny?

*kl*

Stirra er inte blinda på kvoten! Se till att proteinbehovet är tillgodosatt, och inget annat. Hästar har ett grundbehov av protein, sen tillägg pga svårfödd, dräktig/digivandetillägg, träningstillägg, utevistelse, osv. Se att det är täckt och justera med ögat (man lär sig ju med tiden vad ens häst behöver i proteinväg;))och strunta i vilken kvot det blir. Varför skyffla på med onödigt massa protein för att följa en kvot?
Problemet med en låg kvot (jag kallar det hellre högt/normalt mj och lite smrp) är väl om man har en lättfödd häst.. Då kan man behöva komplettera med proteiner i någon form

Som ett par exempel som gavs, värde mj 8.4 smrp 44g, eller 7 mj och 24 g smrp.. Båda dessa skulle passa mina utmärkt då de ej är lättfödda, går på fri tillgång. Proteinbehovet är tillgodosatt vid 9 resp. 16 kg, vilket de lätt drar i sig.

Ska kolla upp torrsubstansen.. men antar att den ligger runt 84%.

Hon är 155 cm och är mer som en ponny än ett halvblod. Har räknat med att hon väger 500/550 kg. (på 550kg så täcks behovet med 8kg hö/1,5 kg salsa.) Hon ska vägas så fort det finns möjlighet.

Räknar jag knasigt? Är 7 kg hö alldeles för lite?

Senast ändrad:

Det är i minsta laget tycker jag. Kan du inte öka på grovfodret och ge soja i stället? Av salsan får ju en massa mer mj, bättre att ge mer grovfoder isf. Alt lusern, helst hack för tuggbehovet.

Soja är jag inte jättesugen på efter att ha läst lite här på buke. Hon har rätt känslig mage och jag har hört att magen kan paja med soja.
Har inte hittat något lusern som har mer än 105 smrp iaf inte hackat. Pelleterat så finns ju spannexs lusern. Det har samma värden som salsan. Skulle den kunna vara ett bättre alternativ?

Problemet som jag ser det med en låg kvot är att när du uppfyllt proteinbehovet så har man åt skogen för mycket energi. Kan iofs funka för många hästar.

Soja är jag inte jättesugen på efter att ha läst lite här på buke. Hon har rätt känslig mage och jag har hört att magen kan paja med soja.
Har inte hittat något lusern som har mer än 105 smrp iaf inte hackat. Pelleterat så finns ju spannexs lusern. Det har samma värden som salsan. Skulle den kunna vara ett bättre alternativ?

Kvarnbyfoders lucernpellets har 8 MJ och 150 g smbrp. Salsa grön har något lägre kvot, 10,5 MJ och 160 smbrp.

Ska kolla upp torrsubstansen.. men antar att den ligger runt 84%.

Hon är 155 cm och är mer som en ponny än ett halvblod. Har räknat med att hon väger 500/550 kg. (på 550kg så täcks behovet med 8kg hö/1,5 kg salsa.) Hon ska vägas så fort det finns möjlighet.

Räknar jag knasigt? Är 7 kg hö alldeles för lite?

Ok, är det hö så kan du säkert räkna med 84%
Jag tycker oxå det är i minsta laget. Jag har inte heller möjlighet att hålla MJ på tabellvärdet utan min häst får lite mer. Han verkar inte bli tjockare så det kanske funkar.

Du kan annars anväda kraffts muskel?
Ja, kanske det. Ser nu att jag räknade helt knasigt på värdena när jag la in det första gången. Men vad kostar det?

Kvarnbyfoders lucernpellets har 8 MJ och 150 g smbrp. Salsa grön har något lägre kvot, 10,5 MJ och 160 smbrp.
Aha! Fick inte fram något värde på den när jag letade. Den skulle ju kunna passa in kanske.

Ok, är det hö så kan du säkert räkna med 84%
Jag tycker oxå det är i minsta laget. Jag har inte heller möjlighet att hålla MJ på tabellvärdet utan min häst får lite mer. Han verkar inte bli tjockare så det kanske funkar.
Ja, precis det är hö. Hade hon kunnat äta hösilage så hade jag inte haft lika stort problem. Hur mycket protein kan man ge över behovet innan det blir konstigt?

Räknade lite igen på 8kg hö, 1,5 kg kvarnbys lusern och 0,2kg krafft muskel. Fick då en kvot på 7 och mj ligger precis på behovet. Räknade på att hon väger 550kg mer än så kan hon inte väga.

Vet att det inte går att räkna en perfekt foderstat på datorn och räkna med att den ska funka. Men jag måste veta om det kan gå överhuvudtaget eller om jag ska lägga ner hela projektet.. :crazy:

Senast ändrad:

Problemet som jag ser det med en låg kvot är att när du uppfyllt proteinbehovet så har man åt skogen för mycket energi. Kan iofs funka för många hästar.

Ja det är ju bla det jag menar, lågt protein blir jobbigt att pussla ihop med lättfödd om man vill ge mkt grovfoder. Det är mj som trasslar på lättfödingar egentligen, tänk vad bra om det låg på 2-3 mj för de som har lättfödda hästar;).
Men tycker i övrigt att många stirrar sig blinda på kvoten. Om en häst som har ett behov på tex 400 g smrp får i sig 400 g eller mer, finns ingen anledning att proteinkomplettera vare sig kvoten är 3,4 eller 5...Många hästar går på 3-4 ggr behovet bara för att kvoten ska vara korrekt..

Överskott av protein är ingen fara sålänge det kommer från grovfodret. Hade absolut gett lusern ist för kraftfoder i första hand eftersom det är grovfoder:)

Fast vilket av dom jag räknat upp är det du räknar som kraftfoder? Pelleterad lusern räknas väl som grovfoder?

All lusern är ju grovfoder, helr riktigt..
Tänkte mer på andra förslag du fått, som krafft muskel tex. Och soja som jag själv tipsade om( då den inte innehåller särskilt mkt mj). Jag menar på att om du kan ge de mj´n som lusernen tillför hade jag absolut gett det i första hand, för att få upp grovfodergivan:)

Ja det är ju bla det jag menar, lågt protein blir jobbigt att pussla ihop med lättfödd om man vill ge mkt grovfoder. Det är mj som trasslar på lättfödingar egentligen, tänk vad bra om det låg på 2-3 mj för de som har lättfödda hästar;).
Men tycker i övrigt att många stirrar sig blinda på kvoten. Om en häst som har ett behov på tex 400 g smrp får i sig 400 g eller mer, finns ingen anledning att proteinkomplettera vare sig kvoten är 3,4 eller 5...Många hästar går på 3-4 ggr behovet bara för att kvoten ska vara korrekt..

Men kvoten blir ju korrekt om hästen får rätt mängd protein och MJ. Man fodrar ju inte med kvoten :D.
Lättfödd med rätt mängd protein och lite MJ får en högre kvot än svårfödda med rätt mängd av båda.
Vare sig du vill eller inte så blir det en kvot. Hur man sen pusslar ihop det är en annan sak.

Som jag skrev:

"Men tycker i övrigt att många stirrar sig blinda på kvoten. Om en häst som har ett behov på tex 400 g smrp, får i sig 400 g eller mer, finns ingen anledning att proteinkomplettera vare sig kvoten är 3,4 eller 5...Många hästar går på 3-4 ggr behovet bara för att kvoten ska vara korrekt..!

Dvs för att kvoten ska vara 6!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 268
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 931
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25