Hur ser era höanalyser ut?

Sv: Hur ser era höanalyser ut?

*kl*

Är supernöjd med årets värden:). Pållarna har fri tillgång, behöver bara komplettera med selen (en skvätt betfor får alla vid insläpp, för sakens skull;))

Per kg foder:
Ts 71% (Lite blötare hade dock inte gjort mig något)
Mj 6,2
Smrp 39 g
Ca 3,7
P 1,7
Mg 2,3

Tror bonden har preparerat med gräsknark , hästarna älskar detta hösilage, en rundbal (400-450 kg, 8 hästar) går på 2 dagar:eek: och då finns ändå massa gräs kvar i hagarna.

Jag skulle behöva hjälp och bedöma mina analyser.. Har ett hö och en hösilage som jag fått vädren på..

Kan ingenting av detta med siffror och kvoter och grejer.. Vilket hö/hösilage hade passat bäst till en häst som hade fång för 2,5 månader sen och som håller på att bantas?.. Allt han äter ligger i småmaskigt hönät.. Och han får även halm för att öka tuggtiden.. Idagsläget äter han ca 6-7 kg av höet. Han är 155 hög och väger nu ca 600kg men behöver ner till runt 500 kg..

Höet:årets
TS: 85 %
Energi: 7,9MJ /kgfoder -9,3MJ /kg TS
Råprotein:73 g/kg foder-86g/foder
Smältbart råprotein: 42g/kg foder-49g/kg TS
Socker: 97g/kg foder- 114g/kg TS
NDF: 518g/kg foder-609g/kg TS

Fjolårshösilage:
TS: 62%
Energi 6,4MJ/kg foder- 10,3MJ/ kgTS
Råprotein: 81g/kg foder-131g/kg TS
Smältbart råprotein: 57g/kg foder- 92g/kg TS
Kalcium: 3,6g/kg foder-5,8 g/kg TS
Fosfor: 1,6g/kg foder- 2,6g/kg TS
Socker:66g/kg foder- 107g/kg TS
NDF:324g/kg foder- 522g/kg TS

Rent spontant så är det ju lägre värden (tänker ffa på energivärdet) per kg TS i första höet än i hösilaget.
Å andra sidan så om du ändå stödfodrar med halm och inte behöver så mycket hö/hösilage för att få tillräckligt med torrsubstans/dag och ändå får lite energi från halmen så kanske det är bättre att ta det med mer protein, för att slippa ge tillskott.

Nu höftar jag bara för jag har ingen koll på vad din häst har för behov och alla olika faktorer att tänka på med fånghästar, men säg att du behöver minst 400g smbrp/dag, men inte bör överstiga kanske 40 MJ från höet, så skulle du kunna ge 6kg av hösilaget och få i pålle 38,4MJ och 342g smbrp. Då har du "plats" för att kunna lägga till lite MJ från halm/proteintillskott. (men måste nästan lägga till halm och/eller lucern om man ska få nog med torrsubstans per dag).
5kg hö ger 39,5MJ och bara 210g smbrp = ganska mycket protein som ska till och då får man ju mer MJ på köpet.

Det är inte analyserat för häst utan nöt- Då blir smp mycket lägre. Inget toppenhö.

Nej, Smb.Rp. är samma för nöt och häst. Om man har uträknat Smb.Rp. för nöt på analysen så är det samma som för häst. Det MJ som skiljer sig. Den omsättbara energin (MJ) är högre för häst än för ko.
Oftast finns bara råproteinet utskrivet på analyser för nöt. Därför måste vi räkna ut det till häst - men de skiljer sig inte.

Källa: HÄSTEN Näringsbehov och fodermedel, sidan 21. Christina Planck m fl. Sveriges Lantbruksuniversitet. Rapport nr 1. Uppsala 1997. ISSN 1403-1019

Vet inte vart du får att det skulle vara dåligt? Hon lär ju knappast behöva kraftfoder (ev lite protein om hästarna är lättfödda) iafl och då måste ju höt klassas som bra? :confused: Men på 10 kg foder får de ju i sig 470g Smb.Rp. Så så dåligt är det ju inte. är väl ganska normalt.

För häst ser analysen ut som följande:
TS 82,9 %
Råprotein 94 g/kg TS
smb. protein 57 g/kg TS
Energi 10,7 MJ/kg TS
Ca 3,2 g/kg TS
P 2,1 g/kg TS
Mg 0,8 g/kg TS

Per kg foder:
Smb.Rp. 47.253g
MJ 8.8703
Ca 2.6528g
P 1.7409g
Mg 0,6632g

Senast ändrad:

Nej, Smb.Rp. är samma för nöt och häst.

Källa: HÄSTEN Näringsbehov och fodermedel, sidan 21. Christina Planck m fl. Sveriges Lantbruksuniversitet. Rapport nr 1. Uppsala 1997. ISSN 1403-1019

Det är bara i Plancks och SLUs värld som smältbarheten är densamma. I verkligheten så har hästar svårare att tillgodogöra sig proteinet i ett grovfoder, dvs. smältbarheten för häst är lägre än för idisslare.

Vad har du för källa på det och vad har du för formel för att räkna ut dina värden i sådana fall??

Knapplån

Det känns som värdena på hösilaget i vårt stall är väldigt höga när jag tittar runt här. Det är dessutom 3 e skörd...
Ts 72%
Smrp/kg foder = 69 g
MJ/kg foder = 7,2
Ca/kg foder = 3,5
P/kg foder = 2,3

Hjälp?

*kl*

Årets analysvärden:

TS 80%
Smb Rp/kg foder: 49
MJ: 7,6
Ca: 3,0
P: 2,0
Mg: 1,5
K: 9,0

Knapplån

Det känns som värdena på hösilaget i vårt stall är väldigt höga när jag tittar runt här. Det är dessutom 3 e skörd...
Ts 72%
Smrp/kg foder = 69 g
MJ/kg foder = 7,2
Ca/kg foder = 3,5
P/kg foder = 2,3

Hjälp?

Hjälp med vad?

Det var nog mest "gud hjälpe mig för näringsvärdena är knepiga i mitt hö" :D
Protein/energi-kvoten blir ju jättehög! 9,6!
Hur hög får den vara för att det inte ska vara skadligt? Har en lättfödd islänning som dock tränas mycket.
Har fått hjälp av foderrådgivare och ska ge olja också och nästintill inget kraftfoder, bara så mycket så hon får i sig oljan.

Någon som har någon slags reflektion över en hög protein/energi-kvot???

Som boccia skrev så är det för att få upp energin. Proteinet är för högt i höet i förhållande till hur mycket energi där finns i.

Kl.

Fick analysen av hösilaget hästen kommer äta i nya stallet och skulle uppskatta att få några kommentarer på det då jag har dåligt koll själv :)

TS: 70 %
Smrp: 36
MJ: 7,3
Ca: 3,1
P: 1,6
Mg: 0,8

Har ett halvblodssto som ska gå på fri tillgång. Hon rids på hobbynivå, mest turer i skogen men även lättare pass på banan. Normalfödd.

Fast det är oftast ingen fara att ge en häst ett grovfoder med mycket protein! :)
Ni behöver ju inte ge något kraftfoder i alla fall!

Det är en kvot på 4.9 och en vanlig normal ridhäst behöver en kvot på runt 6.
Du behöver ge ett proteinrikt foder för att få upp kvoten.

Som boccia skrev så är det för att få upp energin. Proteinet är för högt i höet i förhållande till hur mycket energi där finns i.

En lättfödd häst är bra att ge hö med hög kvot i, dvs mycket protein och lite energi. Det går åt energi att förbränna mycket protein så då håller de sig fina i hullet lättare. Så jag skulle absolut inte ge olja och istället ge så mycket hösilage så de täcker energibehovet och sedan vara glad om det blev mycket protein.

Varför ge olja till en lättfödd häst? Olja gör hästen ännu fetare iomed att det är ren energi. 1 dl olja är samma som ett kg havre. Är det vad din lättfödda häst behöver? Lättfödda hästar brukar man vilja ge så mycket hö man kan för oftast får man för låg TS till dem iomed att antal kg blir för lågt i när man nått upp i MJ-behovet. Olja för mig är nåt man ger svårfödda hästar som äter dåligt så de får mycket MJ på lite mat. = raketbränsle för underhudsfettet :D

Sen kan du ge flera hunda gram smb.rp. mer än behovet utan att det är skadligt om källan är grovfoder. Det är lättillgängliga proteiner från proteintillskott som kan vara farliga, tex baron gruffsjukan. Men från ett grovfoder är det oftast ingen som helst problem med för mycket protein, om du inte har en jättekänslig häst som blir dålig i magen. Men då märker du det. En kvot upp till 12-13 funkar bra att fodra med. Så din kvot skulle jag inte alls vara orolig över. Bara bra för din häst om hon är lättfödd.

Senast ändrad:

Tack för ditt svar! Det var foderrådgivaren som sa detta till mig. Antingen skulle jag ge
4-5 kg ensilage + 1,5-2 kg halm + 0,5-1 kg krafft groov 60 + 1-2 dl olja + mineraler.

eller om hon inte äter halmen skulle jag ge
7-8 kg ensilage + mineraler + 1-2 dl olja och lite krafft groov för att blanda ut oljan med.

Enligt henne var det inte bra att ge för mycket protein när energin var lägre för att det tar mycket energi att bearbeta ett proteinöverskott precis som du skrev. Hon menade dock på att det skulle kunna göra hästen trött när energin går åt till att ta hand om proteinet.

När jag räknade själv på 6 kg ensilage (+1 kg halm) och 0,5 kg krafft groov så fick jag dock aldrig något proteinöverskott utan det låg inom ramen för vad som är rimligt för min häst med en arbetsbelastning på 45%. Fick dock lite för lite MJ. MEN kvoten protein/energi blev 8,2 vilket verkar kunna anses vara för högt då tydligen.
Blir inte klok på detta! Det är för svårt!

Det var precis det som Nominous skrev som gjorde att jag frågade varför du skulle ge olja. Jag skulle aldrig ge olja till en lättfödd häst om det inte finns någon annan anledning. Jag hade varit jättenöjd med ditt hösilage till min lättfödda häst :) Om jag vore du skulle jag utgå från att bara ge hösilage och komplettera med de mineraler som behövs.

Att ge olja bara för att få ner kvoten tycker jag verkar dumt, om det finns ett överskott av protein (som i ditt fall inte bör vara någon som helst fara) blir det inte bättre av att ge överskott av energi också.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 268
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 931
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25