Hur ser era höanalyser ut?

Sv: Hur ser era höanalyser ut?

kl

Smp 45 /kg foder
MJ 5.1 / kg foder
med TS 50%. Bra eller hur? Blir en billig vinter.

KL
Fick min igår

Smp 51
MJ 6.7

Tror TS var runt 70, men det är inte riktigt tillförlitligt, så jag är ändå nöjd. Nu ska jag bara förhandla med stallägaren om de där 10 kg som ingår i hyran, det är på tok för lite.

Jag är förbryllad o vet inte riktigt hur jag ska göra här...

Fick hem en andraskörd, sent tagen i växtfas och var väl inte sådär superglad över det. Dock tog jag en analys och tänkte att jag förmodligen fick be om en annan skörd (bra producent, har mer att välja på men man får analysera själv).

Blev dock förvånad över kvoten, naturligtvis är det lågt MJ men nu vet jag inte hur jag ska göra.
Hästarna är dräktiga quarterston och en väldigt lättfödd avelshingst - inte så lätt att kombinera nej :grin:

Partiet jag skickade in var blött, dock trodde jag att det var högre TS men har märkt att det varierar lite mellan balarna så det värdet är nog lite i underkant.... men iaf här är analysen:

TS 35
Smb rp 27/kg foder 76/kg ts
MJ 3/kg foder 8,5/kg ts

kvot 9

Ca 1,6 /4,6
P 0,5 /1,4
Mg 0,8 /2,1
K 4 /10

Ca/P 3,4

Funderingar. Byta ut?

Det där hade jag gärna tagit till min dräktiga märra och satt henne på fri tillgång. :d
Och sen matat med vanligt energifoder för första gången på många år. :p

Det är lite det jag kliar mig i huvudet över....

När jag räknar så skulle dom behöva äta 22 kg för att ha energibehovet täckt. Och det är ju ingen orimlighet särskilt när det är så blött.

Eller tänker/räknar jag helt fel? Det förvirrar mig med så hög ts halt plus att jag är TRÖTT i mössan!!! :eek:

Jag är van att alltid få vääääldigt höga värden på fodret, nu är det typ samma kvot men lägre värden o låg TS. Kanske det blir samma sak i slutänden? Om dom äter det dom ska..... ?

Hur mycket MJ behöver de äta? Min lilla skulle lätt kunna smälla i sig 20-25 kg och hålla sig bra när det gäller MJ,
om det bara är 3 MJ per kg foder. Med tanke på att min åt 15 kg halm ibland så tror jag inte att 25 kg silage skulle
bli några problem för det matmonstret. :p

Jag är avundsjuk! Du skulle kunna ge lite oja eller något för att få i mer MJ också.

Senast ändrad:

Problemet du kan få är väl snarare att de inte orkar äta tillräckligt pga den låga TS-halten.
Om vi pratar svårfödd häst då..

Behovet är ca 70 MJ, 78-80 i slutet av dräktigheten.

Ja visst kan jag ge olja. Jag är nog bara ovan att se siffran 3 i den kolumnen :D

Oj vilka lättfödda saker du har! Min äter 80 MJ idag och är inte tjock än, kanske måste ändra åsikten om
att hon är lättfödd, hon har ändrat sig mycket nu när hon blev dräktig, men sen så blir hon ju också 18 år strax.

Jag skulle vara hemskt tacksam om jag hade en trea där i alla fall. ;)

Jag trodde det var normalt behov jag, men jo dom är lättfödda vilket är jäkligt skönt med avelsston. Den ena såg ut att vara dräktig innan vi betäckte *harkel*

Har ett sto till som inte är dräktig och normalfödd men hon trycker å andra sidan i sig ofantliga mängder mat så jag är inte orolig över henne. :cool:

edit: Tog bort bilderna då jag kom på att detta var en analystråd! Hittar en bättre tråd för dom...

Senast ändrad:

Ojoj vilka vackra damer du har! Såhär ser min ponnymärr ut när jag gett 80 MJ i två veckor
fick öka då hon började falla ur, hon är 3,5 månaders gången på bilden. Nu är hon dock något tjockare.

http://i206.photobucket.com/albums/bb148/Stella-Linde-Lou/DSC_0869.jpg

Såhär såg hon ut förra veckan, (fölar i maj)
http://i206.photobucket.com/albums/bb148/Stella-Linde-Lou/bild2-2.jpg

Intressant är det dock vad hästar har för näringsbehov. :bow: Tack för att jag fick se bilderna!

Själv flyttar jag mitt sto på fredag och vi får väl se vad vi får för nytt silage. Jag som var så nöjd över det
jag hade, 5 MJ per kg foder, dock litet dålig kvot, men inte svårt alls att ge lite proteintillskott. :(

Senast ändrad:

Hann du se bilderna? Haha jag flyttade dom till avelstråden :)
Din dam är lika vacker hon :love:

Du kan säkert räkna med lite högre än 80 då? Skulle du inte flytta henne till ett "avelsstall" -då har dom säkert bra mamma foder!

Jag vill gärna ha damerna lite runda o goa både innan o under dräktighet och även under digivning. En del är ju omöjliga men någon sådan har inte jag som tur är :D

Jag hann se bilderna, men jag ska väl inte skriva mer om dräktiga ston, även om det är intressant att se vilka hästar som
ska äta olika slags foder. :) Vad som är bra grovfoder beror ju så mycket på vad det är för häst som ska äta det!

Jo vi flyttar till ett stuteri, hon tar själv sitt silage och har 350 hektar mark. Hon sa att hon hade lite snålt med protein
i grovfodret, det är inget problem för mig, jag hoppas bara att det inte är för högt i MJ så att hon kan äta fritt på silage
i hagen då hon är så jäkla hungrig. Annars får jag väl börja rida någon mil mer om dagen. :o

Stella ska få äta samma grovfoder som unghästarna får 7.5 MJ och 61 smb rp.
Behöver knappast ge kraftfoder förens i slutet av dräktigheten. :)
Det var "de vanliga hästarnas" mat som var låg i proteinet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 268
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 931
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25