Hur ser era höanalyser ut?

Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Nej. "KL" hamnade fel i inlägget.
Det var jag själv som postade den frågan i en tråd som handlade om att inte använda analys. (jag var trött)

Och att räkna själv är uteslutet då jag varken har kunskapen eller tiden att lära mig. :)

(kl= knapplån)

Ok, då fattar jag :)

Prova Freefarm.

Hej alla!
Jag bad om att få analysen av det hö jag tänkt köpa mailad till mig och fick den nyss.
Den ser ut så här : Smältbart råprotein är 50 g/kg foder och energi foder 7.9 MJ/kg foder.

Vad säger detta då? Jag läser andras analyser här och det är ju massvis med siffror och olika punkter på mångas analyser. De enda siffror jag fick var dessa. Kan någon hjälpa mig här, 1. varför bara två olika punkter och 2 är det bra siffror på mitt hö och vilken typ av häst/ponny ska äta sånt?
Vore gruvligt tacksam för lite hjälp :)

Om man har en 17-årig ponny som går lättare träning/tävling, kan detta vara ett bra hö då?

Om man har en 17-årig ponny som går lättare träning/tävling, kan detta vara ett bra hö då?

Det beror på hur lättfödd den är och TS%. I mitt tycke är det liite för mycket energi men om ponnyn står på halm och kan tillgodogöra sig sitt grovfoderbehov den vägen så kan det funka. Du behöver i alla fall inte ge något kraftfoder, inget proteintillskott heller.

Mitt riktmärke är ca 2 kg TS/100 kg häst. Det är lite i överkant men jag tror hästar som får gott om grovfoder blir glada hästar. Om ponnyn väger, säg 400 kg så skulle jag vilja ge den minst 8 kg grovfoder. 8 kg av detta hö => 63 MJ energi och det är ganska mycket och då har jag ändå inte justerat för torrsubstansen. Säg att du har TS% på 70% så behöver du ge 11 kg för att tillgodogöra grovfoderbehovet och det => 87 MJ. Kan hända ponnyn behöver det, annars får man spä ut med halm + proteintillskott.

KL

Har tagit min första höanalys nånsin.. Och som jag fattat det är den VÄLDIGT krånglig. Vad säger ni om detta:

TS: 72%
Smrp: 32g
MJ: 7,2

Kvot 4,5

Vad kan man fodra med för att detta ska bli bra? Hästen går på fri tillgång av hö. Räknar med att hon får i sig 10-14 kg om dagen ungefär. Varmblod, går i normalhård träning. Dressyr, hoppning och aktiva uteritter (intervallträning m.m). Har fått ge henne 2-3 kg Groov 125 + 4dl soja om dagen för att hon ska klara sig året om tidigare, på annat hösilage (utan analys).

Står just nu på vila men är på G snart igen.

Senast ändrad:

Har en varmblodstravare på 152cm. Jaså? Groov 125 och soja..? Samma mängder? Blir det "jämt" fördelat?

Har en varmblodstravare på 152cm. Jaså? Groov 125 och soja..? Samma mängder? Blir det "jämt" fördelat?

Ja du har ju lite smp i höt så du behöver öka där, både sojan o 125 ger ca 500 gr smp. MJ får du ha koll på om han faller ur och blir tunn.

KOlla här hur det ser ut med det du ger.

http://www.freefarm.se/djur/nyhast.htm

När jag kollar så ser det mycket ut för en 550 kg häst, men om han behöver det så OK. Du ser ju hästen IRL

Senast ändrad:

Okej. Ja jag har ju ingen aning om vilka värden tidigare hö har haft, men skulle det räcka med typ 1kg Groov om dagen "normalt" sett utifrån min analys?

Då får jag tacka så mycket för ditt råd till mig! :) Då har jag ett litet hum om vad som kan fungera.

kl

Fått analysen på årets skörd nu, 77%TS , 7.8Mj och 52g smrp/kg foder. Ingen jättehöjdare kanske, men det funkar ju...

Nä jag är nöjd, skulle egentligen velat ha lite mer "koncentrerade" värden, eftersom mitt fölsto inte är så glad för hö :crazy: men jag proppar i henne iaf 13 kg nu så jag får väl vara glad för det och proppa i henne mer kraft helt enkelt :D Till tävlingshästarna är det helt perfekt!

*knapplån*

fått analysen på hösilaget jag har tänkt att ge mina hästar, vad säger ni om det?

torrsubstans 77 %

Per kg foder
Råprotein 65
Smältbart råprotein 37
Omsättningsbar energi 7.5
Smältbart RP/MJ 5.0
Kalcium 2.4
Fosfor 1.8
Magnesium 1.3
Kalium 15
Kalcium/Fosfor 1.4

Per kg ts
Råprotein 85
Smältbart råprotein 48
Omsättningsbar energi 79.7

Kalcium 3.1
Fosfor 2.3
Magnesium 1.6
Kalium 19

ska jag leta efter annat? eller köra på med det här? har mest unghästar, avelsston (SWB) i stallet plus en fet liten ponny :angel: och en äldre halvblodsherre på 20 år..

kl*

Första gången jag får en hö analys på hösilage, kan ingenting. Är detta okej till min snart 19 åriga islänning?

Torrsubstans 58%
Smältbart råprotein 36g/kg foder
Energi, foder 6.0 MJ/kg foder
Råprotein 100g/kg foder
Smältbart råprotein 100g/kg TS
Energi 10.3 MJ/kg TS
Socker (NIR) 170 g/kg TS

Vad är det man sa kolla på? Vilket ska det vara mycket/lite av?

Hej
Du har skrivit fel i smrp/kg ts. du har skrivit samma på både råprotein och smältbart råprotein och det kan det inte vara.

Du ska kunna dela smrp med mj och få fram en siffra nära 6 för att du ska, troligen, klara dig med enbart hösilage till din häst.
Enligt dina siffror per kg foder så har du 6 i kvot så det är bra.

Ditt hösilage är högt i socker så om din häst haft fång eller är känslig så kan det vara ett problem, troligen inte annars.

Mitt hösilage till två islandshästar är jag i år överlycklig för :-) :-)
En lättfödd och en äldre med IR (smal)
De kan av detta äta mycket utan att bli för tjocka eller få i sig för mycket socker heller :-)

ts 65
smrp 66 g/kg ts
energi 9,3 mj/kg ts
socker 87 g/kg ts

Alltså, fick igår resultaten från vår analys på det torra höet som ges åt hästarna i "vårt" stall.
Måste medge att jag inte vet hur väl det representerar hela årets höskörd eftersom stallägaren inte själv vill göra analys utan vi fick nöja oss åt att plocka lite ovanpå ifrån de balar vi kom åt. (=De som ligger övers i lagret...)

Det här resultatet är alltså en verklig KATASTROF :eek:

Råprotein 54 g/kg ts
Smältbart råprotein 18 g/kg ts :eek:
MJ 9,3 kg/ts
Kvot 1,94 !!!
Socker 159 g/kg ts :eek:
Kalcium 2,5 g/kg ts
Fosfor 2,1 g/kg ts

Redan råproteinet ligger ju hutlöst lågt, men undrar hur förhållandet råprotein/SRP dessutom kan vara så uselt?? Nån som har nån vettig förklaring till den procenten? Är ju betydligt lägre procent SRP av råproteinet än någon annan här lyckats få :confused:

Sockermängden ligger sedan i sin tur på en alldeles onödigt hög nivå...

Vet inte hur jag ska ta upp det här med stallägaren - finns av detta hö för ca 20 hästars hela årsbehov :crazy:
Om det här resultatet sen gäller hela mängden hö är som sagt ganska oklart eftersom jag inte vet exakt på hur många olika åkrar det odlats. Allt skördades i alla fall vid samma tidpunkt...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 268
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 931
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25