Hur ser era höanalyser ut?

Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Det var det jag kände. Det jag köpte på mig nu kräver att jag stödfodrar hejdlöst mycket :( Detta är bättre, då det fyller mer och har en högre kvot som jag tycker unghästar borde ha. Det andra landade på 4.5 enbart höt ... jösses...

kl

Någon som har erfarenhet av att utfodra med en skyhög kvot? Närmare bestämt 14? (energi lite över 7) Kan det funka på två svårfödda unga arabkillar? Eller ska jag se mig om efter annat hösilage?

Hej alla!
Jag bad om att få analysen av det hö jag tänkt köpa mailad till mig och fick den nyss.
Den ser ut så här : Smältbart råprotein är 50 g/kg foder och energi foder 7.9 MJ/kg foder.

Vad säger detta då? Jag läser andras analyser här och det är ju massvis med siffror och olika punkter på mångas analyser. De enda siffror jag fick var dessa. Kan någon hjälpa mig här, 1. varför bara två olika punkter och 2 är det bra siffror på mitt hö och vilken typ av häst/ponny ska äta sånt?
Vore gruvligt tacksam för lite hjälp :)

Hej alla!
Jag bad om att få analysen av det hö jag tänkt köpa mailad till mig och fick den nyss.
Den ser ut så här : Smältbart råprotein är 50 g/kg foder och energi foder 7.9 MJ/kg foder.

Vad säger detta då? Jag läser andras analyser här och det är ju massvis med siffror och olika punkter på mångas analyser. De enda siffror jag fick var dessa. Kan någon hjälpa mig här, 1. varför bara två olika punkter och 2 är det bra siffror på mitt hö och vilken typ av häst/ponny ska äta sånt?
Vore gruvligt tacksam för lite hjälp :)

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/index.cfm?Call=foder

matnyttig information från SLU.

kl

Någon som har erfarenhet av att utfodra med en skyhög kvot? Närmare bestämt 14? (energi lite över 7) Kan det funka på två svårfödda unga arabkillar? Eller ska jag se mig om efter annat hösilage?

Ett åt hade vi hö med 120 g smrp/kg. Gav initialt lusernhack innan analysen hade kommit och det visade sig att lusernet sänkte kvoten....
Kvoten måste mao varit över 14.
Inga problem att fodra med detta men det var nog ingen häst i stallet som var jättesvårfödd.

Blir ju en billig vinter för dig, ev kraftfoder behöver ju inte innehålla nåt protein direkt så inga dyra proteintillskott.

Ja det är hög TS halt men för mig gör det inget eftersom jag bara har två hästar så hinner inte balen bli dålig.

Men enligt mina beräkningar är det bättre kvot på det andra höet, men jag är som sagt väldigt dålig på sånt här..

Sant, fast tycker det är lättare med låg proteinhalt och högt energivärde, då är det ju bara att ösa på med lusern utan att tänka på för stora mängder kraftfoder. Energi är ju knepigare.

kl

Jag fodrar alltid med grovfoder med hög kvot, har gjort det i många år till många typer av hästar utan problem. Årets grovfoder har en kvot på 12,5, men då ligger energin på 12,3 också.

Till unga hästar är det ju det man vill ha. Du kommer att få en billig vinter!:)

Ni som har lite i bagaget. Nu har jag bokat upp ett hösilage åter med en torrsubstans på 77% alltså.

Kvoten på enbart hösilaget blir 8.5
MJ 6.6
SMB Protein 56

Det känns som att denna kvoten är väldigt bra till unghäst, rätta mig om jag har fel förstås. Om jag tänker ge 12kg av detta och tillsätta 1/2kg hippo alfa, magnesium och någon deciliter olja för att få ner kvoten lite så att hon kan tillgodose sig proteinet och därmed öka energin. Eller tänker jag fel? Desperat behov utav hjälp. Hon är inte jätte lättfödd, dam på 2år med fullblod i sig.

Någon som vet hur man räknar med olja i foderstaten, hittar inte någon innehållsförteckning omsatt i energi för hästar i någon tråd i varje dl.

Antagligen har dem enbart tagit analys på detta och inte lagt till den extra kostnad för ca/p halten. Alltså kalcium och fosfor halten. Det där ser ut att vara ett perfekt hö, kvoten blir 6.3 och har du en fullvuxen normalfödd näst är det ett bra hö anser jag. Behöver din häst större proteinbehov kan du lägga till lite lusern. :)

KL

Ååh, så glad jag är! Vi har nyligen övergått från ett helt ok hösilage till ett väldigt proteinfattigt och energirikt hösilage och det har verkligen varit jättesvårt att få ihop någon vettig foderstat på det.

Det proteinfattiga hösilaget:
TS 77%
Smb rp 26 g/kg foder
7,7 MJ
Ca 2,1 g
P 1,5 g
Mg 0,6 g

Idag fick jag mail från stallet att de ger oss ett väldigt proteinrikt hösilage att komplettera med och har bara räknat lite fort på det och får ihop en väldigt bra foderstat.

Det har värdena:
TS 72%
Smb rp 68 g/kg foder
7,8 MJ
Ca 4,3 g
P 2,1
Mg 0,9 g

Det kan bli riktigt bra om du blandar det lätt, härligt härligt. grattis :)

PUTTAR UPP. Snälla, kan någon svara på mitt inlägg*?:cool:

Ang din fråga om olja är det 31,3 MJ per kg enligt Plancks bok. Jag räknar med ca 3 MJ per dl olja.

*kl*

Jag har eventuellt möjlighet att köpa plastat hö (antar jag, 80.2 % TS), 220 kg-balar med 7.3 MJ och 95 g smbrp / kg. Detta tänkte jag i så fall ge till en något överviktig, 13-årig, lättfödd halvblodsvalack som tränar ibland.

Ser ni några problem?

*kl*

Jag har eventuellt möjlighet att köpa plastat hö (antar jag, 80.2 % TS), 220 kg-balar med 7.3 MJ och 95 g smbrp / kg. Detta tänkte jag i så fall ge till en något överviktig, 13-årig, lättfödd halvblodsvalack som tränar ibland.

Ser ni några problem?

Nej, annat än att det måste vara ett väldigt torrt hö:)

Va bra!

Mig veterligen har hästen aldrig tidigare ätit så kraftigt hö så jag är liiite orolig över att han ska reagera på det. Har annat silage oxå, oanalyserat, som jag kan tänka mig att blanda med.

Jag lär i alla fall inte behöva alla mina säckar lucern/salsa gräs, eller kanske i alla fall, för att sänka kvoten lite ;)

Har räknar med att han behöver ca 85 MJ och det blir det ju ungefär med 12 kg.

Nu kanske det blir mer rätt än att posta detta inlägg i en tråd som handlar om att Inte ta analys på fodret...

*kl*

Har sökt men inte kunnat hitta. Vilka foderberäkningsprogram är bra/pålitliga tycker Ni? Har flyttat hästarna och fått ett silage som jag vill beräkna foderstat på.

Nu kanske det blir mer rätt än att posta detta inlägg i en tråd som handlar om att Inte ta analys på fodret...

*kl*

Har sökt men inte kunnat hitta. Vilka foderberäkningsprogram är bra/pålitliga tycker Ni? Har flyttat hästarna och fått ett silage som jag vill beräkna foderstat på.

Är det menat till mig? Jag förstår inte vad du menar? Jag har ju analys, även om jag inte tror ett ögonblick på den.

På din fråga; det blir bäst om du räknar själv.

Nej. "KL" hamnade fel i inlägget.
Det var jag själv som postade den frågan i en tråd som handlade om att inte använda analys. (jag var trött)

Och att räkna själv är uteslutet då jag varken har kunskapen eller tiden att lära mig. :)

(kl= knapplån)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 268
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 931
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur