Hur ser era höanalyser ut?

Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Hej, har ngn några kommentarer till detta hösilage:

Ts: 47%
smb rp/ kg foder: 55
Mj/kg foder: 5,2

Mineraler/ kg ts
Ca: 4,3
P: 2,1
Mg: 1,3
K: 21

Det jag är mest nervös över är att det är så blött, att det blir en hög kvot ser jag endast som positivt. Men jag funderar lite: när man har ett så blött foder, kan man räkna med att hästarna äter mindre ts än vanligt vid fri tillgång eller årder ungefär samma? Tänker att vattnet också mättar lite? Har både en lättfödd häst och en svårfödd..

Kl mig själv

Ingen sockeranalys är gjord, behövs det till icke insulinresistenta hästar som är i normalt hull?

Nej det tycker jag inte. Om sockret alltså.
När vi hade så blött hösilage gick det bara mindre vatten i burkarna. Bra för oss som bar vatten :D

kl

Så här ser mitt hösilage, skördat 7:e juli, ut:

TS 74%

Per kg foder - Per kg TS
MJ 6,7 - 9,1
Smrp 40 - 54
Kvot 5,9

Ca 2,2 - 3,0
P 1,0 - 1,4
Mg 0,6 - 0,8
K 13,6 - 18,4
Ca/P 2,2

Hej, har ngn några kommentarer till detta hösilage:

Ts: 47%
smb rp/ kg foder: 55
Mj/kg foder: 5,2

Mineraler/ kg ts
Ca: 4,3
P: 2,1
Mg: 1,3
K: 21

Det jag är mest nervös över är att det är så blött, att det blir en hög kvot ser jag endast som positivt. Men jag funderar lite: när man har ett så blött foder, kan man räkna med att hästarna äter mindre ts än vanligt vid fri tillgång eller årder ungefär samma? Tänker att vattnet också mättar lite? Har både en lättfödd häst och en svårfödd..

Mitt hösilage har liknande värden. Det jag är lite orolig för är om det är för lågt i energi och att min lite mer svårfödda häst inte ska få i sig så mkt som hon behöver. För tjockisen torde ju värdena vara optimala?
Hur lätt är det att fodra energi, olja kan man ju endast ge i måttliga mängder? Sen har man ju hört det där om att det "kostar" energi att bryta ner överskott av protein? Eller gällerinte det för protein från grovfoder?

Ingen kommentar mer än att jag är jätte avundsjuk på dina enerigvärden! Hade varit det optimala för mina små ponnyer.

Kan den äta halm? Det ger ca 5 MJ per kilo.

Hon står på fri tillgång på hösilage (och halm), tänkte mer på något kraftfoder som är superenergirikt? Problemet är ju lite att hon kanske inte hinner äta så mycket hösilage som behövs iom att det är så lågt i energi. Proteinet har hon ju redan överskott av iom hösilaget.

TS 81%
MJ 9,5 (7,7 per kg/foder)
Smrp 46 gr (37 gr per kg/foder)
Ca 3,7
P 1,7
Mg 1,6

Kvot 4,8
Ca/P kvot 2,1

Inget att hoppa och jubla över, som synes. Men det vet jag ju, att damen står på lösdrift med ett par islandshästar, en dartmoorponny och en minishettis. Och det är därför jag tillskottsfodrar min dam efter det.

Knapplån

Nu har jag fått mina höanalyser på det höet som finns tillgång till i stallet. Alla tre är första skördar, men från olika vallar ( eller, fjolårshöet är nog blandat från olika vallar, som jag förstod det på stallägaren).
Dom ser ut så här:

Fjolårs hö:
TS: 83%

RP: 63/76 gr
SMRP: 33/40 gr
Energi: 8,1/9,8 MJ
Kvot: 4,1

Ca : 3,6/4,3 gr
P: 2/2,4 gr
Mg: 1,6/1,9 gr
K: 9/11 gr
Ca/p: 1,8

Socker: 80/97 gr

Tidig skörd

TS: 85%

RP: 62/73 gr
SMRP: 32/37 gr
Energi: 7,9/9,3 MJ
Kvot: 4

Ca : 3,5/4,1 gr
P: 2/2,3 gr
Mg: 1,6/1,8 gr
K: 8/10 gr
Ca/p: 1,8

Socker: 76/89 gr

Sen skörd

TS: 84%

RP:50/60 gr
SMRP: 21/25 gr
Energi: 6,9/8,3 MJ
Kvot: 3

Ca : 3,2/3,8 gr
P: 1,2/1,4 gr
Mg: 1/1,2 gr
K: 11/13 gr
Ca/p: 2,7

Socker: 77/92 gr

Vad tycker ni???
Det jag inte förstår är hur det kan bli så lika värden:confused:. Det är skördat vid helt olika tillfällen och på olika vallar, men ändå, tycker jag det är väldigt identiska värden. Hur kan det komma sig? Kan det blivit något fel?

Det vore roligt om någon hade kommentarer till detta. Är det möjligt att få så lika värden från så olika skördar?

Det vore roligt om någon hade kommentarer till detta. Är det möjligt att få så lika värden från så olika skördar?

Om höet kommer från samma område så är det väl troligt att jordmånen är densamma även om höet kommer från olika vallar. Kommer det dessutom från samma lantbrukare så är det förmodligen också samma gräsarter som har såtts in. Om jordmån, väderlek, gräsarter och gödning är den samma är det väl inte så konstigt att värdena är ungefär desamma. Det som skiljer är tidpunkten då höet slogs. Det syns också på resultatet. Den senare skörden har en lägre proteinhalt och ett lägre mineralinnehåll än den tidiga skörden, vilket är helt normalt.

Om väderleken var ungefär densamma förra året och höet slogs vid ungefär samma tidpunkt så är det heller inte så konstigt att resultaten är ganska lika.

Jag har köpt in hö från samma lantbrukare i 5 år nu och det är nästan samma värden varje år.

Tack för svar.

Det låter ju rimligt. Men ända sen jag började ta analyser på hö, har man blivit itutat (?;)) att hövärden kan skilja väldigt mycket bara inom samma vall och att det är samma grässorter inte är någon garanti för likvärdiga värden etc. Därför blev jag så förvånat.

Vissa andra bönder, som jag har tagit analys hos har ju varit väldigt olika från år till år. Ena året perfekta väden nästa året totalt kassa. Men det känns ju på sätt och vis skönt att dom verkar hålla så stabila värdenom jag ska fortsätta stå i samma stall en längre tid framöver (vilket jag hoppas).

Men optimala vore ju om dom kunde sänka energin lite och höja proteinet och sen fortsätta vara lika stabila:idea:

Ingen kommentar mer än att jag är jätte avundsjuk på dina enerigvärden! Hade varit det optimala för mina små ponnyer.

För min smak var det för höga energivärden till en lättfödd häst om det nu gäller per kg foder och ts är 47 %.

För min smak var det för höga energivärden till en lättfödd häst om det nu gäller per kg foder och ts är 47 %.

Hur ska man tänka där, äter de lika mkt när fodret är så pass vått? Minastår på fri tillgång.. Vad är den lägsta energin som man kan tänkas få per kilo ts?

Andraskörd.

Hösilage

TS 77%

7,9 MJ/kg foder

41 g smrp /kg foder.

Kommer att komplettera upp proteinet med gräspellets.

Hur ska man tänka där, äter de lika mkt när fodret är så pass vått? Minastår på fri tillgång.. Vad är den lägsta energin som man kan tänkas få per kilo ts?

Vet att en del upplever att hästarna får i sig mindre ts av ett blött silage även om de äter fritt. Men egentligen är det ju bara mer vatten, mängden foder blir inte större så du får nog prova dig fram.

Vet inte hur lågt man kan komma ner i energi men som jämförelse hade ju Iser nyss ett exempel på foder med 8,3 MJ/kg ts. Du har 5,2/0,47 = 11,1 MJ/kg ts och det hade jag varit rädd för att ställa en lättfödd på fri tillgång på.

Fick idag hem analysen på höet jag köpt;

Ts: 84%
Per kg foder:
Rp: 55g
Smrp: 26g
Omsättningsbar energi: 6,5 MJ
Smältbar RP/ omsättningsbar energi: 4,0 kvot

Hur "bra"/"dåliga" värden har det här höet? Är totalt nybörjare på det här^^,

Fick idag hem analysen på höet jag köpt;

Ts: 84%
Per kg foder:
Rp: 55g
Smrp: 26g
Omsättningsbar energi: 6,5 MJ
Smältbar RP/ omsättningsbar energi: 4,0 kvot

Hur "bra"/"dåliga" värden har det här höet? Är totalt nybörjare på det här^^,

Ligger rätt "ok" i kalorimängd men lågt i protein. Du kommer att behöva ge proteintillskott och då är det lätt att totalenergin sticker iväg.

Säg att du ska fodra med 75 MJ/dag (ungefär medellättfödd häst på ca 500 kg)

Då behöver du ungefär ca 6 gånger så många g protein som MJ = 450 g smrp.

Om du bara fodrar med detta hösilage behöver du ge 75 / 6,5 = ca 11,5 kg hö för att täcka energin.

Proteinet blir dock bara 26 x 11,5 = 299. Det saknas alltså ca 150 g smrp.

Då måste du plocka bort hö för att kunna ge proteintillskott och ändå inte komma över 75 MJ.

Ex med mitt favoritfoder (Gräspellets).
1 kg gräspellets ger 10,5 MJ och 160 g smrp.

10,5/6,5 = 1,6. Du måste alltså ta bort ca 1,6 kg hö för att kunna ge 1 kg gräspellets men inte gå över 75 MJ.

då har du 10 kg hö = ca 65 MJ, 260 smrp (saknas nu alltså 190 g smrp)
1 kg gräspellets 10,5 MJ 160 g smrp.
Tot: 76,5 MJ och 420 g smrp (fortfarande lite lågt i protein)

Såhär kan man alltså räkna för att försöka få fram vad man ska ge för att komplettera ickeidealska värden.

Om man förutsätter att hästen behöver 75 MJ (bara ett exempel alltså) så skulle jag ha gett

Gräspellets 1,5 kg = 15,75 MJ, 240 g smrp
9 kg hö = 58,5 MJ, 234 g smrp
Kanske lite topping med nåt gott om gräspelletsen inte faller pållen på läppen.
Sen får man ju kolla mineralerna också

TOT: ca 74 MJ, 474 g smrp. Kvot 6,4.

Gräspellets räknas som grovfoder förresten, innehåller inget annat än gräs. Inte så dyrt heller, ca 5,50/kg.

Det är inte ett svårt hö att komplettera upp, om hästen inte är väldigt lättfödd.
Detta är bara exempel, vissa hästar behöver högra kvot och energi så man får testa sig fram, men sen vet man till nästkommmande år så man kan lägga sig på rätt nivå direkt.

Senast ändrad:

Nu när hippocampus inte har sin gratis version av foderstatsberäkning undrar jag om nån här kan hjälpa mig?
Inget supervärde men följande hästar ska äta av höet:
9 årigt american curly sto-lättfödd
4 årigt paint sto-normalfödd
2 årig ridponnyvalack-normalfödd
23 årig shettisvalack-lättfödd
17 årigt arab sto-lättfödd

Shettisen och 2 åringen rids ej. Dom andra rids-mest promenadridning ca 1 1/2 timme i skog ca 4-5 ggr i veckan.

Hästarna har fri tillgång ute i hagen så dom får bara hö inne sedan. Dom är ute 7.30-20.00.
Värde i höet/kg foder:
Torrsubstans: 86,9 %
Råprotein: 66
Smältbart råprotein: 34
Omsättningsbar energi: 7,8
Smältbart RP/Omsättningsbar energi:4,4
Kalcium: 3,1
Fosfor: 1,3
Magnesium: 0,8
Kalium: 14
Kalcium/fosfor: 2,4

Kan nån hjälpa mig att räkna foderstat? Jag har tidigare år haft följande foder:
havre och havre kross
betfor
vetekli
mineraler-granngårdens blå säck(normal)
soja
Räknar att painten/ridponnyn/curlyn och araben äter ca 15-20 kg/dag. Shettisen ca 8 kg/dag
Men jag har ingen aning egentligen.. Vet ju bara att jag ger dom kg hö inne då jag väger det. Men ute äter dom ju som dom vill och då jag har stora rundbalar så kan jag inte väga höet..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 315
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 268
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 931
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama