Hur ser era höanalyser ut?

Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Nu när hippocampus inte har sin gratis version av foderstatsberäkning undrar jag om nån här kan hjälpa mig?
Inget supervärde men följande hästar ska äta av höet:
9 årigt american curly sto-lättfödd
4 årigt paint sto-normalfödd
2 årig ridponnyvalack-normalfödd
23 årig shettisvalack-lättfödd
17 årigt arab sto-lättfödd

Shettisen och 2 åringen rids ej. Dom andra rids-mest promenadridning ca 1 1/2 timme i skog ca 4-5 ggr i veckan.

Hästarna har fri tillgång ute i hagen så dom får bara hö inne sedan. Dom är ute 7.30-20.00.
Värde i höet/kg foder:
Torrsubstans: 86,9 %
Råprotein: 66
Smältbart råprotein: 34
Omsättningsbar energi: 7,8
Smältbart RP/Omsättningsbar energi:4,4
Kalcium: 3,1
Fosfor: 1,3
Magnesium: 0,8
Kalium: 14
Kalcium/fosfor: 2,4

Kan nån hjälpa mig att räkna foderstat? Jag har tidigare år haft följande foder:
havre och havre kross
betfor
vetekli
mineraler-granngårdens blå säck(normal)
soja
Räknar att painten/ridponnyn/curlyn och araben äter ca 15-20 kg/dag. Shettisen ca 8 kg/dag
Men jag har ingen aning egentligen.. Vet ju bara att jag ger dom kg hö inne då jag väger det. Men ute äter dom ju som dom vill och då jag har stora rundbalar så kan jag inte väga höet..

Kolla på freefarm tex, också gratis.
Nutrina har som man kan köpa billigt. ca 30 kr/månad och då kan man lägga in 5 hästar tror jag.

kl
Okey, nu tror jag att jag har fårr tag i rätt värden, kan någon säga om det är bra eller inte?
Försökte mig på freefarm, men fattar inte hur man ska göra :(

Nåja, här kommer analysen:

TS 62%
Omsättbar energi: 10,2 (MJ/kg ts)
Sm rp: 65 (g/kg ts)
Kalcium: 4,4 (g/kg ts)
Fosfor: 2,4 (g/kg ts)
Magnesium 2,4 (g/kg ts)

Har fått hösilageanalysen nu och fattat att det inte har så höga värden.

Kan någon hjälpa mig att reda ut begreppen.

Har två föl av kallblodsras.

Ett 11 årigt sto just nu digivande.

skördat 27/6-11

per kg foder

ts 75
rp 59
smrp 32
smrp 4.8 kvot
mj 6.7
ca 2.2
p 1.4
mg 0.8
k 14
ca/p 1.5

brukar fodra med salsa xtra mix och tillskott av mineral/vitamin samt linfröolja och salt i fodret.

Runt 6.3 i MJ och 40.3 Smb rp per kg foder är inte tokigt! :) En kvot på runt 6, ett foder min dräktiga
ponny skulle kunna äta minst 11 kg av utan att behöva tillsätta något förens i 8e månaden och då
något litet proteintillskott bara, lucern eller gräspellets.

Kvoten på Ca/P är 2, så bara lite fosforbalans kanske om du kan täcka alla mg och ca med silage.

Okey!! Har dock en vääääldigt svår född häst som ger di till en 5,5mån unge + är dräktig i 5:e månaden, nu får hon hö och granngårdens avelss müsli, och höet har analys på:

TS: 86,7
MJ: 9,3
Smrp: 97 (g/ks ts)
Kalcium: 4,3 (g/kg ts)
Fosfor: 2,7 (g/kg ts)
Magnesium: 2,8 (g/kg ts)

Är det hysfat då?
Hon får 10-12kg (äter inte mer) och ca 4kg müsli+ 1kg havre just nu...

Det där var ett hö med krut i och en kvot på 10, om den skrivna energin är per kg TS, då borde MJ vara 8 och Smb rp vara 84.
Du lär ju inte behöva trycka i så mycket protein i alla fall. :)

Åh, ge mig! Passar perfekt till tjockisarna hemma.

Själv har jag inte fått analysen ännu men snart så ;) Använder både hö och hösilage så jag hoppas på hösilage med lite högre värden och hö med lite lägre och helst en kvot på 7 på båda. Då får jag ihop enkla foderstater åt alla hästarna som har mkt olika behov. (Unghästar, avelsston, travare och ridhästar :crazy:)

Mvh JV

Jag har fått ett jättetrevligt fettofoder till min ponny,dock lite lågt i kvoten; 5,6 men kommer inte vara några
problem för mig att lyfta upp med lite muskel eller salsa naturell. Jag ska glädjedansa mig genom vintern, sällan
kan jag ge min ponny 12 kg silage och mer blir det sen när hon ska ha för dräktighetens skull. :banana:

Men per kg foder;

MJ 5.3
Smbrp 30

Ca 4.6
P 1.3
Mg 1.1

Värre är det ju med Ca/P balansen som är 3.4. Får väl ge maxdos på fosforbalans?

KL

Nu har vi fått nytt hösilage och värdena ger mig mardrömmar :devil:

TS 77%
Sbrp 26 g :eek:
Energi: 7,7 MJ
Ca 2,1 g
P: 1,5 g
Mg: 0,6 g

Har ägnat två kvällar i rad för att få ihop någon vettig foderstat utan att behöva använda 10 olika foder, men får verkligen inte ihop det! :(
Krafft Grund och Krafft havre blå måste på något sätt ta slut då jag har 30 kg av vardera redan. Därefter planerar jag att ge Kvarnbyfoders lusernpellets (150 smrp), Krafft Muskel, Miner blå och magnesiumtillskott för tillfället. Har jätteproblem att få något vettigt utan att energin skjuter i höjden...

Usch, var tvungen att få ut lite irritation, för vi som hade så bra hösilage förut... :(

Fast så svårt blir det ju inte om du kan peta i ponnyn "lite" muskel!

Om han är som min ponny så borde han kunna äta 7.5 kg silage och 650g muskel?
65.55 MJ och 435.5 smb rp, kvot; 6.6.

KL

Skriver mina värden på höet så fort jag kommit hem.
Undrar så här i förtur, när jag räknade på mitt hö och räknade foderstat med lusern och soja fick jag 6.5 som kvot och 1.9 på CA/P. Är detta ok värden för en unghäst? Vad skall kvoten ligga på tycker ni? 2 1/12 år är hon.

Det där var ett hö med krut i och en kvot på 10, om den skrivna energin är per kg TS, då borde MJ vara 8 och Smb rp vara 84.
Du lär ju inte behöva trycka i så mycket protein i alla fall. :)

Så bra!! Ja, det är MJ/kg TS:laugh:
De har ju bara varit hemma några veckor, och stoet är lite smal, men det var skönt att veta att höet inte var kasst :D

I år fick jag foder till hästarna från tredjeskörden.

TS 63%
12,3 MJ/kg TS
154 g smrp/kg TS

Ca 6,2
P 3,1
Mg 1,6

Så jag är nöjd! :D

I mina ögon så var det väl inte så hävligt, men allt beror ju på vilka hästar som ska äta det. :)

En unghäst, så det går absolut inte.
Köper upp ett parti av hösilage istället tänkte jag.
TS 77%
Smältbart råprotein 56g/kg foder.
Energi 6,6MJ/ kg foder

Kändes som detta var avsevärt mycket bättre då jag får en kvot på 8.5.
Eller är det för mycket? Unghäst som växer på två år. Kan hon behöva mer än 12kg av detta?

Jag tycker inte att det är en för hög kvot, absolut inte för hög till en unghäst. Men jag gillar att fodra med rätt höga kvoter. ;) Om hästen behöver mer än så beror väl lite på hur den är som individ, men 12 kg låter väl bra att börja med.

*kl*

Hjälp mig! Jag är pinsamt dålig på det här och grät en skvätt när Hippocampus försvann (förstår mig inte på dom andra..)
Så om någon kan hjälpa mig vore jag glad :)

Har en 19årig fjording som gärna skulle gå ner lite i vikt och en 4årig morganhäst som ser rätt bra ut i hullet.

Hösilage:

TS 88,1%
Råprotein 88 g/kg TS
Smb.protein 45 g/kg vara
Energi 9,1 Mj/kg vara
Ca 3,1 g/kg TS
P 2,2 g/kg TS
Mg 1,0 g/kg TS
K 21,0 g/kg TS

Har även detta från ett annat parti:

TS 87%
Smb.protein 60 g/kg vara
Energi 9,8 Mj/kg vara
Råprotein 107 g/kg TS
Smb.protein 69 g/kg TS
Energi 11,2 Mj/kg TS
NDF 530 g/kg TS
Socker 155 g/kg TS

Vilket skulle ni satsa på?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 268
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 931
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama