Hur ser era höanalyser ut?

Sv: Hur ser era höanalyser ut?

*knapplån*

Stallet hö:

1)
Ts 81
Smältbart råprotein 36
7,5 MJ
(Ca) 4,2
(P) 1,3
(Mg) 1,7

2)
Ts 80
Smältbart råprotein 50
7,4 MJ
(Ca) 4,4
(P) 1,6
(Mg) 1,6

Grannens hösilage, som jag köper av:
3)
Ts 56
smrp 35
MJ 5,6
Ca 1,8
P 1,1
Mg 0,9

4)
Ts 48
smrp 46
MJ 3,9
Ca 4,4
P 1.3
Mg 1,2

:D

Mitt största problem är att jag inte får tag på ätbar halm. Jag vill ge halm för att HÖJA energin och utöka tuggtiden...!!!
Japp, lyxproblem, känns det som. ;)
(Är det ÄNTLIGEN dags med lite belöning och tur efter flera års slit, problem och foderbyten jag inte kunnat påverka?)

Såhär ser mitt silage ut i år, är första gången jag tar analys så är lite nybörjare på området. Är fem hästar som ska äta av detta, 1 lättfödd, 2 "normala" och 2 normal-svårfödda. Verkar vara lite för "bra" hö för oss, iaf för den lättfödde ifall jag förstått detta någorlunda rätt.

foder per kg

Torrsubstans 72,0 %
Energi häst 7,6 MJ
Råprotein 102 gram
Smältbart råprot 73 gram
Kalcium,4,1 gram
Fosfor, 2,2 gram
Magnesium, 1,3 gram
Kalium, 17,8 gram
Natrium, <0,4 gram
Svavel, 1,7 gram
NDF 384 gram
Socker 74 gram

KL

Min häst har verkat lite trött på sistone så jag har för första gången gjort en analys på mitt ensilage för att se om det är boven (andraskörd som inte togs förrän i september). Dock hade dom lika gärna kunnat skriva analysen på grekiska. Någon som kan säga om ensilaget är bra eller helt åt skogen?

Per kg foder och per kg torrsubstans
Torrsubstans 41,0%
Energi häst 3,9 MJ, 9,5 MJ
Råprotein 47 gram, 114 gram
Smältbart 31 gram, 76 gram
Kalcium, 2,0 gram, 5,0 gram
Fosfor, 0,9 gram, 2,1 gram
Magnesium, 0,7 gram, 1,7 gram
Kalium, 5,1 gram, 12,5 gram
Natrium, <0,2 gram, <0,5 gram
Svavel, 0,6 gram, 1,4 gram
NDF 212 gram, 518 gram
Socker 41 gram, 99 gram

Det är ju värderna per kg foder du ska gå efter när du räknar men det vet du säkert redan.sen beror det ju på vad för hästar som ska äta grovfodret också och vilket arbete dessa utför.

För mina lite mer svårfödda hästar skulle inte det där grovfodret fungera .för lite MJ och smbrp per kg foder och för låg TS.

Såhär ser mitt silage ut i år, är första gången jag tar analys så är lite nybörjare på området. Är fem hästar som ska äta av detta, 1 lättfödd, 2 "normala" och 2 normal-svårfödda. Verkar vara lite för "bra" hö för oss, iaf för den lättfödde ifall jag förstått detta någorlunda rätt.

foder per kg

Torrsubstans 72,0 %
Energi häst 7,6 MJ
Råprotein 102 gram
Smältbart råprot 73 gram
Kalcium,4,1 gram
Fosfor, 2,2 gram
Magnesium, 1,3 gram
Kalium, 17,8 gram
Natrium, <0,4 gram
Svavel, 1,7 gram
NDF 384 gram
Socker 74 gram

Sweet, Shae kan säkert sätta många fina muskler på detta om jag fattar det rätt!
Munkorg till kazi? :p

Min häst är en relativt lättfödd ridtravare som rids 4-5 dagar i veckan. Inte jättehård träning utan vi håller oss mest i skogen eller tar ett lättare dressyrpass på ridbanan.

Jag har aldrig haft några problem med att hon magrat av innan utan hon har alltid varit åt det välgödda hållet och alltid varit pigg vid ridningen. Men man börjar fundera när hon plötsligt tappar depåer, som hon haft i över ett år, på en månad samt inte har någon energi. Det kan ju även bero på att hon inom två veckor förlorade sin kompis sen fyra år, fick en helt ny hagkompis och sedan flyttade till ett annat stall med massor av hästar.

Men som sagt vill jag ju kolla ensilaget då det togs väldigt sent i år.

Just nu får hon ca 8-9 kg om dagen + att hon går ute i en gräshage runt 10 timmar om dagen. Jag har inte den blekaste hur mycket MJ hon behöver, har aldrig räknat på foderstater utan gått mest på känn.

KL

Har för första gången fått en höanalys i min hand. Den ser ut så här:

TS 82,9 %
Råprotein 94 g/kg TS
smb. protein nöt 57 g/kg TS
Energi 10,5 MJ/kg TS
Ca 3,2 g/kg TS
P 2,1 g/kg TS
Mg 0,8 g/kg TS

Bra/Dåligt?

Ett avelssto som dock är tom i år och en 1,5 åring som ska äta det, båda halvblod.

*knapplån*

Stallet hö:

1)
Ts 81
Smältbart råprotein 36
7,5 MJ
(Ca) 4,2
(P) 1,3
(Mg) 1,7

2)
Ts 80
Smältbart råprotein 50
7,4 MJ
(Ca) 4,4
(P) 1,6
(Mg) 1,6

Grannens hösilage, som jag köper av:
3)
Ts 56
smrp 35
MJ 5,6
Ca 1,8
P 1,1
Mg 0,9

4)
Ts 48
smrp 46
MJ 3,9
Ca 4,4
P 1.3
Mg 1,2

Höet alternativ ett och två är inte ens tillräckligt torrt för att vara lagringsdugligt, om det nu är hö!

Normalt sätt brukar en travare på 500 kg ha ett underhållsbehov på ca 56 Mj per dag. vilket betyder att du måste ge 15 kg av ditt hösilage för att täcka det behovet. Så det är antagligen där det gått snett för er.

Hon får då för lite mat. Din häst behöver precis som Qodrofenia skriver äta minst 15 kg av det hösilaget om
dagen för att bara vara i hagen, sen får du lägga på mer för arbetets skull.

Dvs 56 MJ. Nu får din häst endast 35.1 MJ. Sedan så är ditt silage blött också, så du måste ge mycket mer för
att hon ska få i sig så mycket TS = torrsubstans som hon behöver. Minst 1 kg torrsubstans per 100 kg häst tror jag att det är som gäller.

Min ponny skulle behöva äta runt 20 kg av ditt silage för att orka med det hon gör nu. :)

KL

Har för första gången fått en höanalys i min hand. Den ser ut så här:

TS 82,9 %
Råprotein 94 g/kg TS
smb. protein nöt 57 g/kg TS
Energi 10,5 MJ/kg TS
Ca 3,2 g/kg TS
P 2,1 g/kg TS
Mg 0,8 g/kg TS

Bra/Dåligt?

Ett avelssto som dock är tom i år och en 1,5 åring som ska äta det, båda halvblod.

Det är inte analyserat för häst utan nöt- Då blir smp mycket lägre. Inget toppenhö.

+ qodrofendia

Vad vore man utan buke?:) Då hade jag väl haft en mager pålle till slut..
Ska genast börja ge mer hö och Jossan säger nog inte nej till en massa extra mat:)

Så länge hon orkar äta större mängder så är det ett bra silage, du kan ge en hel del utan att få en fet häst!

Jaa, oj vilken lycka det är med höanalyser.
Det första höet jag köpte nu i höst såg ut så här:

MJ 7
Smrp 12
Kvot: 1.70 :eek:

Lämnade att gapa och fick svårt att andas då jag såg den! Hur i hela världen skulle man få ihop det här till något. Efter mycket om och men så hittade jag trots allt tilläggsfoder så jag nu någorlunda fick hästarnas behov tillgodosedda. Tur att man "bara" köpte 6 storbalar av detta hö!
Har sen dess sökt och sökt och sökt efter annat hö, och nu igår hittade jag äntligen!

MJ 7
Smrp 56
Kvot 8 :bow:

Kommer att hämta första lasset nu i helgen :bump: och blanda upp det med det första höet, så vi får bort det ur stallet.
Med bara detta hö sen så får jag hästarnas behov tillgodosedda utan att behöva lägga till något alls :banana: Eventuellt kommer jag att slänga till lite mineraler på grund av CA/P kvoten, men det blir bra mycket billigare än att hålla på och köpa in en massa olika tilläggsfoder som jag nu måste göra.
Hurra för analyser, säger jag bara!

Senast ändrad:

Gick in på freefarm och där fanns en omräknare från nöt/idisslaranalys till hästanalys och just smrp var samma... Men energin blev lite högre.

Fick då fram
TS 82,9 %
Energi 8,8 MJ/kg foder
smrp 47,2 g/kg foder

kvoten blir 5,36

Så nu har man fått årets analys; näästan perfekta värden!

MJ 8,1
Smrp runt 56

Kvot 7.

Hade gärna haft lite lägre energi men en kan ju inte få allt :) Har alltid haft problem med FÖR MYCKET protein förut men nu är det precis lagom för våra hästar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 268
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 931
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25