Hur ser era höanalyser ut?

Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Tack för ditt svar! Det var foderrådgivaren som sa detta till mig. Antingen skulle jag ge
4-5 kg ensilage + 1,5-2 kg halm + 0,5-1 kg krafft groov 60 + 1-2 dl olja + mineraler.

eller om hon inte äter halmen skulle jag ge
7-8 kg ensilage + mineraler + 1-2 dl olja och lite krafft groov för att blanda ut oljan med.

Enligt henne var det inte bra att ge för mycket protein när energin var lägre för att det tar mycket energi att bearbeta ett proteinöverskott precis som du skrev. Hon menade dock på att det skulle kunna göra hästen trött när energin går åt till att ta hand om proteinet.

När jag räknade själv på 6 kg ensilage (+1 kg halm) och 0,5 kg krafft groov så fick jag dock aldrig något proteinöverskott utan det låg inom ramen för vad som är rimligt för min häst med en arbetsbelastning på 45%. Fick dock lite för lite MJ. MEN kvoten protein/energi blev 8,2 vilket verkar kunna anses vara för högt då tydligen.
Blir inte klok på detta! Det är för svårt!

Just därför ska du skippa oljan och ge nåt kg hösilage extra istället! Billigare och bättre med hö istället för rent kraftfoder. Känns bara onödigt när du fyller behovet med lätthet med ditt hö. :) Trött tycker jag inte att de blir av att få mer protein. Det som är bra med mycket protein är som sagt att de förbränner lite av överskottsenergin så de blir lättare att hålla smala.
Det är en vanlig uppfattning som vi med lättfödda hästar har, att ju högre kvot höt har ju lättare är det att hålla bra hull på hästen. :) För oss är det inte roligt alls med kvoter under 7. Jag ligger gärna runt 10 på min. Ligger idag på strax under 10.

Jag skulle hellre ge det sista allternativet du gav förslag på som du själv räknat på. Om det är för lite MJ - ge mer hö så du täcker MJ. Stirra dig inte blint på proteinet. De är ofarligt så länge det kommer från höt. Min går på 300g smb.rp. för mycket!! Utan problem. Då ligger han på sina 80MJ som han ska ha - och på 750g smb.rp fast behovet ligger på 450g. Inga problem. Och strunta i kvoten. Det är bara ett mått man går på för att se om höt duger eller inte. Vet man att man har en svårfödd häst - då letar man efter ett hö med kvot under 7 och har man en lättfödd häst så letar man man hö med kvot över 8 och hellre högre. När du har ditt hö, strunta i kvoten. Du ligger i rätt ramar för din typ av häst, vill säga lättfödd. Du hade fått det jobbigare med en lägre kvot. :)

Foderrådgivare vill sälja foder ;) Varför betala flera hundra i månaden på olja och groov när du kan fodra hö? Du får samma resultat på hästen. Det är en annan sak om du har för dåligt hö så du måste komplettera. Men har du bra hö, som du nu ha - njut av pengarna du kan ha över och att du slipper trycka i din häst en massa skräp ;)

Senast ändrad:

Hej! Så här ser min analys ut: Sbrp 63 och energi 8,2. Mitt halvblod, ganska lättfödd, arbetande och träning 1-2 ggr i veckan, 14 år, får 12 kg/dygnet. Kvot 7,7. Har jag räknat rätt? För hög kvot? Är den ok?

Gav henne Krafft Muskel i våras när analysen kom (då när Hippocampus foderstatsprogram fortfarande fungerade och jag kunde räkna :D) så det kanske är idé att ge henne det igen? Mycket protein och lågt i energi.

En dum fråga kanske :o Med tanke på att hon kommer ha fri tillgång så kanske hon ändå kommer upp i rätt mängd protein? Eller funkar det inte alls så? Tänkte att hon kanske åt mer än hon egentligen behöver och på så sätt får i sig allt protein hon behöver.

Även om hon äter så att hon får i sig sitt behov låt oss säga 500 smb rp så kommer hon inte att äta de 83 MJ hon
max kan äta för att hålla sig på kvoten 6 i foderstaten, utan om hon äter 500 g smb rp ifrån silaget så får hon i sig,
runt 101 MJ, Kvoten kommer hursom vara 4.9 och hon kommer få i sig för mycket energi i förhållandet till proteinet.

Vilket brukar fungera rätt bra på svårfödda hästar som behöver gå upp i vikt. Vet att den del fullblod får
ett "underhållsbehov" av protein men att man öser på med massor av energi och att de håller sig fina.

Problemet med fri tillgång är ofta att man inte har ett silage anpassat för fri tillgång, Din häst som är normalfödd
lär få i sig mer MJ än vad hon behöver förhållande till proteinet om hon bara ska få silaget! Hur mycket uppskattar
du att hon äter i hagen?

Risken är väl att hon får en liten hängmage. ;)

Aah, okej! Tack för svaret :) Vad tror du om Krafft Muskel då?

Vi har inte flyttat till det stallet än utan gör det på lördag så jag vet tyvärr inte hur mycket hon kommer äta. Fördmodligen en hel massa! Hängmage lär hon definitivt få (läs: ännu mer) men då träningsmöjligheterna förbättras på nya stället kanske det går att hålla det i balans något sånär i alla fall :)

Vi har fått ett rätt bra ensilage i år till ena stallet där min 13-åriga valack står uppstallad. Dock hade jag hellre haft detta ensilaget till 3-åringen för jag tror det är sämre värden på höet.

ts 64 %
RP 72 g
Smrp 48 g
MJ 6,6
= kvot 7,2
Ca 3,8 g
P 1,6 g
Mg 1,0 g
K 16 g
Ca/p kvot = 2,3

Stort KL här...
Har fått analysen nu och nu dock det upp för mig varför nya hästen inte ökar i vikt...

Analys:

Smrp: 73
MJ: 8,7.

Innan jag fick analysen fick han al*a(134/10) 1kg + hes*ekraft extra(135/12)1,2kg för att jag minstänkte proteinbrist.
Hur sjutton gör jag nu när jag inser att det är energin som inte räcker till???
Vad kan jag ge?
Är rekommenderad foder från min leverantör som har MJ 14 och SMRP 58. Skulle något kilo av detta hjälpa?
Han är 8år, valack, fullblod, går på fri tillgång och får i sig ca 15kg.

SNÄLLA Snälla, någon med tips????

Svarar på min egna fråga och förenklar lite...

Kan man räkna på kvoten i kraften enbart (höet är ju som det är..) och se till att sänka den för att få bäst effekt?

Idag äter han kraftfoder som ger en kvot på 9,8...(smrp/MJ i fodersorterna i exakt mängd)
Har kollat på lite alternativ och kommit ner till en kvot på 4,8 med ca 0,5-1kg vardera av foder av tre sorter (pellets, tillskott+betfor).

Kan man räkna så här??? För att få ordning på energibalansen alltså. Vill inte att han blir proteinförgiftad...

Återigen, tacksam för hjälp...

Vad tror ni om denna analysen? Fick den nu i veckan och har ej hunnit räkna så mycket.
Nordsvensk vikt ca 500kg, 5år, lättfödd, har hull, hans behov i MJ ligger väl runt 56-58 i underhåll och har då räknat på ca 8 kg hösilage.
Quarter, vikt ca 450kg, 23år, lite svårfödd och har fri tillgång men är ganska kräsen och ratar lite av det grövre han får,känns som han inte får i sig mer än ca 8-9 kg hösilage, (tänder är kollat), Han får oxå av Mustangs senior musli. Hans behov av MJ ligger väl på ca 50 i underhållsbehov men han kommer ju behöva mer.
Ingen av hästarna är just nu så aktiva utan promenadrids kanske 1-3 gånger i veckan för tillfället.

Hösilage.

per kg foder

Torrsubstans (ts) 73%
Råprotein (RP) 70 gram
Smältbart råprotein 43 gram
Omsättningsbar energi 7,0 MJ
Smältbart RP/Omsättningsbar energi 6,1 Kvot

Kalcium (Ca) 3,5 gram
Fosfor (P) 1,6 gram
Magnesium (Mg) 1,6 gram
Kalium (K) 8 gram
Kalcium/Fosfor (Ca/P) 2,3 Kvot
Socker (WSC) 78 gram

Vad tror ni? kan man få ihop något bra på detta? Håller på att försöka lära mig och räkna foderstat, dels med papper och penna och har kollat på program som finns på nätet. Kvoten på Kalcium/Fosfor blir hög om jag fattat rätt. Tacksam för förslag!

Ser bra ut och håller du bara koll på gamlingens hull så får du en bra vinter. Bra värden på mineralerna också.

Svarar på min egna fråga och förenklar lite...

Kan man räkna på kvoten i kraften enbart (höet är ju som det är..) och se till att sänka den för att få bäst effekt?

Idag äter han kraftfoder som ger en kvot på 9,8...(smrp/MJ i fodersorterna i exakt mängd)
Har kollat på lite alternativ och kommit ner till en kvot på 4,8 med ca 0,5-1kg vardera av foder av tre sorter (pellets, tillskott+betfor).

Kan man räkna så här??? För att få ordning på energibalansen alltså. Vill inte att han blir proteinförgiftad...

Återigen, tacksam för hjälp...

Jag fattar inte riktigt... varför skulle han bli proteinförgiftad?
(Och vad exakt menar du med proteinförgiftad?)

Varför vill du ha ner kvoten?
15 kg av ditt hösilage täcker ju underhållsbehovet av MJ med det dubbla.
Hur tänker du? :)

KL

Vår hösilageanalys, per kg foder:

44% TS
5 MJ
45 Smbrp Kvot: 9
2.9 g Ca
1.4 g P Kvot: 2.07
0.9 g Mg
9 g Ka

Till lättfödd islandshäst, nästan för mycket protein. Synd att TS är så låg, 9 kg ger knappt 4 kg TS till en 400-450kg häst :crazy: Har ju dock tillgång på halm halva dygnet. Men skönt med hög kvot då måste jag inte kompensera kvoten med lusern när jag ger betfor :laugh:

Undrar dock om en Ca/P kvot på 2.15 är för högt? Om så är fallet, kan havre eller korn fixa det? Ingår i stallhyran nämligen.

Ca/P-kvoten är det ingen fara med. Om fosforbehovet är täckt behöver du inte göra något åt kvoten.

Och proteinet hade jag inte heller oroat mig för, om du inte vet med dig att din häst är extra känslig för proteinöverskott. Det är ju toppen om du kan komplettera med halm till en lättfödd häst och ändå kunna täcka proteinbehovet :)

Jag tänker som så att han är smal.
Han får för lite energi i förhållande till smpr helt enkelt...Han har använt all energi till att bryta ner proteinet i höet.

Han är enligt förra ägaren som bäst i hull på kvot 6, så nu har jag skaffat foder som ställer honom på det.
Är fullblod som tränas för fälttävlan så det går åt en del energi...

Ursäkta ordvalet proteinförgiftning, är orolig att överskottet han fick innan från kraften (höet ger kvot 8.2, men fodret jag gav gjorde kvot 9.8...)

Olja räckte inte långt i uträkningarna....

Senast ändrad:

Ok. Jag tänker att dubbelt behovet av MJ borde "räcka" även till att bryta ner protein. Min erfarenhet är att hög kvot enbart varit positivt till tunna hästar, men du känner din häst bäst och jag har aldrig haft ett hårt tränande fullblod, -och när jag snabbräknade så var det ju bara på underhållet dessutom.

Bra att du hittade ett lämpligt foder!

*kl*

Puh! Nu kan jag änteligen pusta ut. Har idag fått levererat 1 200 kg hösilage. Värden;

TS= 67%
Smbrp= 31 g/kg foder
MJ= 5,8 /kg foder
Kvot= 5,3
Ca= 2,2
P= 1,1
Mg= 0,8
Ca/P= 2,0

Perfekt för min lättfödde häst. Kan komplettera med lucern och Salsa grön som krubbskrammel.

kl

Någon som kan hjälpa mig räkna lite?

Fick värdena av stallägaren idag:

mj 7,0
smrp 24

Till en ganska lättfödd häst.
Är det helt värdelöst? Jag som var glad att jag fått tag på hö överhuvudtaget. :(

Givetvis får jag ge proteintillskott men vilket är bäst?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 268
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 931
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25