Hur ser era höanalyser ut?

Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Vem är det som säger att man bara ska proteinkomplettera??? Det kan ju vara MJkomplettering också.

Givetvis. Men det behöver inte betyda att man måste följa med med proteinet,( sålänge proteinbehovet är uppfyllt), för att hålla typ kvot 6, som många verkar tro. Jag skrev *kl* i mitt första svar, därför att många i tråden verkar ha den uppfattningen.

En del hästar har högre mj behov än "böckerna" och en del har högre proteinbehov. Det ena behöver ju inte följa det andra. Sålänge grundbehoven är uppfyllda, är kvoten rätt ointressant.

KL

Höanalys på partiet jag har nu, per kg foder (hö):

MJ 7,7
SRP 28
Ca 1,2
P 1,4
Mg 0,9
K 11

Det är ju ingen jätte kul historia. Skulle vilja ha fodret min mamma fick tag på, 6,8 i kvot och perfekt mineralbalans...

Åsikter om ifall det går att få ihop med soja och mineraler eller om det bara är att leta efter annat?

Aj då! Det var ju inga kul kvoter.

Har du möjlighet att få tag på annat grovfoder?

Vad har du för behov?

Ska kolla med honom som mamma köpte sitt hö av om han har något kvar. Blir en bra bit att åka och hämta, men kan ju vara värt det.

Om jag läser från rätt ställe i mina anteckningar så har hästen behov av:

62,5 MJ per dag, och 375 g SRP, 20 Ca och 15 P.

Ponnyn behöver: 27 MJ, 162 g SRP, 8 Ca och 6 P.

Ska kolla med honom som mamma köpte sitt hö av om han har något kvar. Blir en bra bit att åka och hämta, men kan ju vara värt det.

Om jag läser från rätt ställe i mina anteckningar så har hästen behov av:

62,5 MJ per dag, och 375 g SRP, 20 Ca och 15 P.

Ponnyn behöver: 27 MJ, 162 g SRP, 8 Ca och 6 P.

Aha, jag hade hoppats på att du hade tävlande galoppörer och/eller travare och behövde mycket energi. Ska du få ihop en foderstat med en kvot på 6 så blir det väldigt kluddigt med lite hö men mycket halm + proteinkoncentrat och lucern.

Fosforbalans kan man väl fixa Ca/P-kvoten med men det bästa är ett annat grovfoder om möjligt.

Hallå alla analysnördar...
fick reda på att höet jag funderar på att köpa ligger på:

smrp 54gram
energi 8,1

Minns inte riktigt hur jag skall tolka dessa siffror, var ett tag sedan jag hade analyserat, har fungerat mkt bra utan analys senaste åren men ja..

med detta hö tänkte jag fodra.

mkt lättfödd islandshäst 129cm mkh 11år valack.
mindre lättfödd islandshäst växande 4åring hingst.

Har haft förstaskörd till dem innan dock utan analys men från mjölkbonde och det har de funkat super på så anar att det innehåller rätt mkt protein?!

Vad tror ni, är det okej att köpa detta höet eller är det alldeles för kassa värden?

Hur var det man tolkade kvoten osv minns fasiken inte...

Kan tillägga att jag har hippo bas musli tror jag den heter hemma, + lusern pellets...vill helst använda endast grovfoder i den mån det går de mår bäst av det:).
Har aldrig haft någon kolik/kolikkänning osv på mina hästar.

Du behöver inte ge något kraftfoder till dina hästar. Däremot lär du nog inte kunna ge så mycket då det ligger ganska högt i energi.
Kvoten 54/8.1= 6.66. En normal häst i träning behöver en kvot på minst 6. :)

Du kanske behöver ge mineraler beroende på vad ditt hö innehåller. Selen bör du dock ge oavsett.

oj vad skönt att höra, låter riktigt bra då alltså:)
ska kolla närmare på analysen sen när jag får den frågade bara lite snabbt om det som kändes viktigast, energin och proteinet.

Jag tänkte inte ge mer än runt 4-5kg till den lättfödde och runt 5-6kg till unghästen beroende på väderlek de går på lösdrift.
Men jag fodrar ganska mkt med ögat då jag inte haft analys så ofta.
Den lättfödda blir väldigt lätt tjock med för stor högiva av någon anledning har kvittat hur analysen sett ut.
Han är väldigt svårfodrad så jag hoppas detta höet passar honom.

mineraler tänkte jag ge i vilket fall som helst men kan skriva ner resten av sifforna sen när jag fått analysen.

Men till en växande unghingst behövs inget extra då i och med att energin är så hög?

det som känns viktigt nu är att hygienen och kvaliten är bra på höet(har inte sett det ännu) då mitt nuvarande är dammigt och med något slags vitt "puder" på som yr bara man rör det typ som ett stor dammmoln.
Men det är kanterna som dammar så fodrar med mitt men detta är inget jag tänker fortsätta med så ska hämnta det nya så fort som möjligt,
Men man skall ju göra övergången gradvis ska jag fodra med det dammiga endå i 1-2veckor till då blandat med det nya?

Hur är det med torkningen av höet och så, ska det vara skulltorkat eller torkat ute osv? hur vet man om det är ordentligt torrt?

Vad ligger ert hö på i kg pris? ni här i tråden!

Nej din unghingst behöver antagligen inget extra. Har han lätt för att falla ur kan du säkert ge lite lucern.

det som känns viktigt nu är att hygienen och kvaliten är bra på höet(har inte sett det ännu) då mitt nuvarande är dammigt och med något slags vitt "puder" på som yr bara man rör det typ som ett stor dammmoln.
Men det är kanterna som dammar så fodrar med mitt men detta är inget jag tänker fortsätta med så ska hämnta det nya så fort som möjligt,
Men man skall ju göra övergången gradvis ska jag fodra med det dammiga endå i 1-2veckor till då blandat med det nya?

Hur är det med torkningen av höet och så, ska det vara skulltorkat eller torkat ute osv? hur vet man om det är ordentligt torrt?

okej tack för svar är det någon som vill svara på de angående skulltorkning osv?
hur ska man hitta ett hö som inte får detta dammlager?

hur ska jag förvara det? hämtar bara ett släp i taget men har bara två islandshästar nu så det varar ju i ca 2månader.

verkar som att detta väde då det regnar mkt och inte fryser på bidrar till mögelbildningen för jag har då aldrig haft något sånt här på höet innan:(.

I år är ett mögelår och bra torrhö är svårt att få tag på i södra Sverige. Kanske fundera på hösilage?

Vad menas med mögelår?

Har varit och hämtat hö idag och la det emot en vägg det mesta och så tätt som möjligt sedan täckte jag det med halm(öppnad bale) hoppas det håller sig bättre.

har funderar på hösilage men har bara 2 islandshästar.

Vid vägg/tak bildas kondens, det ska du absolut undvika. Att förvara hö härnere är m e m omöjligt när det är så fuktigt och milt som i år. Det kommer att gå fukt och bildas mögel.

Det vettigaste är att lägga småbalshalm runt hela partiet(sidorna och över) och hoppas på det bästa. Skulltorkat är vad jag föredrar, men bara om de låter torken gå och har torkat det vettigt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 268
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 931
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama