Sv: Hur ser era höanalyser ut?
oj vad skönt att höra, låter riktigt bra då alltså
ska kolla närmare på analysen sen när jag får den frågade bara lite snabbt om det som kändes viktigast, energin och proteinet.
Jag tänkte inte ge mer än runt 4-5kg till den lättfödde och runt 5-6kg till unghästen beroende på väderlek de går på lösdrift.
Men jag fodrar ganska mkt med ögat då jag inte haft analys så ofta.
Den lättfödda blir väldigt lätt tjock med för stor högiva av någon anledning har kvittat hur analysen sett ut.
Han är väldigt svårfodrad så jag hoppas detta höet passar honom.
mineraler tänkte jag ge i vilket fall som helst men kan skriva ner resten av sifforna sen när jag fått analysen.
Men till en växande unghingst behövs inget extra då i och med att energin är så hög?
det som känns viktigt nu är att hygienen och kvaliten är bra på höet(har inte sett det ännu) då mitt nuvarande är dammigt och med något slags vitt "puder" på som yr bara man rör det typ som ett stor dammmoln.
Men det är kanterna som dammar så fodrar med mitt men detta är inget jag tänker fortsätta med så ska hämnta det nya så fort som möjligt,
Men man skall ju göra övergången gradvis ska jag fodra med det dammiga endå i 1-2veckor till då blandat med det nya?
Hur är det med torkningen av höet och så, ska det vara skulltorkat eller torkat ute osv? hur vet man om det är ordentligt torrt?
Vad ligger ert hö på i kg pris? ni här i tråden!