Hur ser era barns rum ut?

Jag tror inte att jag mågonsin i livet har varit hemma hos någon där barnen både har vanliga rum och "lekrum". Leker gör väl barnen vanligen överallt i hemmet.

Jag är uppvuxen i en stor 3-våningsvilla med källare. 2-3 mil från Stockholm. 8 rum och kök. 250 kvm boarea och minst 100 till i biarea. Jag hade ett stort sovrum (i stil med dagens vardagsrum) och ett lekrum. Föddes år -90. Mina barn är 1 år drygt resp 3 mån där den äldsta har eget rum, den mindre sover med oss. Men tanken är nog gemensamt sovrum eftersom dom är så små och lika i ålder samt gemensamt lekrum. Vi har en liten villa på 5 rum o 120 kvm. Kan fixa bild ikväll!

Är född 83 och uppvuxen på landet men inte heller jag kan påminna mig om att ngn haft ett lekrum.

Vi sitter och väntar på bygglov för att bygga till vårt hus som då kommer landa på ca 225kvm + källare men inte heller där blir det några lekrum. Dock 12kvm per sovrum till barn.

Sonen bor just nu i det framtida biblioteket (därav alla bokhyllor) men det ser ut såhär iaf. :)
attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

Lite mörka bilder men ger ett hum iaf.

Vi älskar militärlådan som han har sina leksaker i (har fixat så att det inte går att stänga den/ skada sig). Rena leksaker (alltså inte duplo, pussel och dylikt) åker ner i den och är den överfull så rensar vi.

Inför hans kommande "riktiga" rum har jag börjat fundera, läs varit besatt av pinterest, och har kommit fram till följande:
*Sovplats
*Myshörna med böcker
*Musikhörna (han har oerhört många musikinstrument)
*Lekhörna med hans leksakslåda, litet kök osv
*Plats för kläder
*Plats för Brio och Duplo under sängen (se bild)
17ca1dc026824ec77db12468df18e135.jpg

Hade ett lekrum när jag var liten, men mest för att det rummet liksom var över :p
Ingen av mina vänner har haft särskilda lekrum.
Syskonbarnen har ett lekrum, men också där för att det rummet inte används till nåt annat.
Jag har alltid trott det var därför man hade lekrum (att man har möjligheten) än att det var någon norm- intenorm typ :D

Våra barn kommer inte ha nåt särskilt lekrum, de har sovrummet och sen lär de väl leka lite överallt ändå misstänker jag. Precis som de flesta jag känner och även jag gjorde som liten.

Kul inspirationstråd iaf! :up:

Jag och min storebror hade varsitt (stort) sovrum och gemensamt lekrum när vi var små, jag är född 90 och uppvuxen i en förort norr om Stockholm. I vårt fall var det som några andra sagt att lekrummet var ett rum som var över. Det var inte vanligt bland mina kompisar att man hade lekrum.

Nu är det visserligen länge kvar till mitt och sambons barn behöver ett eget rum överhuvudtaget men eftersom vi har en trea så får barnet nöja sig med att sova och leka i samma rum.

Jag är uppvuxen med lekrum. Alla sovrum var på övervåningen medans lekrummet var nere bredvid köket. Lättare för mamma och pappa att hålla koll på oss då antar jag. :)

Jag är uppvuxen i stor villa med källare där det största källarrummet blev lekrum ("pingisrummet", vi hade ett pingisbord där). Även vissa bekantas barn hade lekrum i källaren, dock långt ifrån alla. Det är väl något man kan inrätta om man har rum över. Med dagens huspriser lär lekrum vara ganska ovanligt. Min dotter har ett halvt rum, resten är arbetsrum.

Vårt BARN har ett litet rum med säng, skrivbord och en långsida med stringhyllor där allt pyssel och leksaker förvaras. För att det ska vara trevligt är det fina färger, kuddar i sängen, mjuk matta och mycket lampor.

Jag är också uppvuxen i villasamhälle, men där villorna var 100-150 kvadrat kanske, då har man sällan lekrum. När man var liten och lekte hos kompisar så var man i deras rum, det fanns inget speciellt "lekrum", utan man hade ett rum, där man hade både säng och leksaker. Det är det normala för mig.

Jag tänker mig att extra lekrum blir det när man bor på 200+ kvadrat? Och det är det nog inte så stor andel av befolkningen som gör. Mina farföräldrars hus, t ex, i en liten ort 50 mil från Stockholm, är på knappa 100 kvadrat, och där finns det definitivt inget lekrum, utan det mer traditionella kök-kammare-sal på nedervåningen, och sovrum på övervåningen.

Jag tyckte det här blev intressant, undrar vad det beror på att lekrum verkar vanligt i vissa områden och nästan obefintligt i andra?

Huset jag växte upp i var ca 130-140 kvadrat, ena bästa kompisens hus var drygt 100 kvadrat + delvis inredd källare. Andra bästa kompisen var väl det enda som var åt det större hållet, runt 200 kvadrat skulle jag tippa på. Så det är alltså inte bara större hus.

Behövs inte många kvadrat för att ha många rum. Vi bor i radhus på 130 kvadrat, och har 6 rok.

Har man många rum så väljer man nog väldigt olika vad man använder dom till. Vissa väljer att ha lekrum, andra matrum eller gästrum/atbetsrum?
Eller ha många barn som behöver rum ;)

Vi har ett gästrum (som ska bli tv-spelsrum) och ett rum som förråd. Lekrum har ej behövts då dottern har allt i sitt rum men även en leksakshörna i vardagsrummet.
Skulle kunna skaffa typ 3 barn till är hemma, men skippar det ;) japp bor för stort men bor billigt hehe.

Behövs inte många kvadrat för att ha många rum. Vi bor i radhus på 130 kvadrat, och har 6 rok.

Har man många rum så väljer man nog väldigt olika vad man använder dom till. Vissa väljer att ha lekrum, andra matrum eller gästrum/atbetsrum?
Eller ha många barn som behöver rum ;)

Vi har ett gästrum (som ska bli tv-spelsrum) och ett rum som förråd. Lekrum har ej behövts då dottern har allt i sitt rum men även en leksakshörna i vardagsrummet.
Skulle kunna skaffa typ 3 barn till är hemma, men skippar det ;) japp bor för stort men bor billigt hehe.

Vi har lekrum på undervåningen för att det är smidigt när dom är små och inte ska gå i trappan själva för att leka på deras rum på övervåningen :) När båda är så stora att dom kan gå upp och ner själva så kommer inte lekrummet behövas utan då får dom ha sina saker på sina rum uppe. Vad vi ska göra med lekrummet då vet vi inte riktigt :D Annars på undervåningen har vi kontor/gästrum och det rummet på övervåningen som inte är sovrum finns garderober och så sköts tvätten där :p Den dagen ungarna är utflugna får vi fylla huset med hundar brukar jag säga till maken :angel:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 781
Senast: Anonymisten
·
Småbarn I vårt nya hus finns på mellanvåningen tre sovrum och ett litet allrum. Vi kommer såklart att ha ett utav sovrummen och sen funderar vi...
2
Svar
20
· Visningar
2 687
Senast: Soapbubble
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka