Hur ser era barns rum ut?

Mirre

Trådstartare
Håller på och rustas barnens rum, de har ett varsitt sovrum och gemensamt lekrum. Sovrummen har jag en ganska klar bild av hur de ska se ut (men tar gärna emot inspiration där också). Lekrummet är lite knepigare, tanken är att det ska bli en myshörna där som de kan sitta och läsa och bara slappa i. Men vet inte riktigt hur vi ska göra, så tänkte höra om någon här har gjort något liknande och kan dela med sig av lite inspiration :p

Såhär ser grabbens rum ut hemma.
Rekomenderar verkligen lådor under sängen. De han har är det hjul under så bara att dra ut och hiva ner allt vid städning (uppskattat av både han och mig :p)
Screenshot_20160814-111527_zps7wframph.png

Han har också lekrum, halva vardagsrummet. Målet nedre delen av ena väggen med griffelfärg, byggt en lång förvaringslåda som är delad i tre fack. Har ingen sittyta för sitta gör han helst i soffan. Han har en gammal skolbänk men den används aldrig. På väggen har jag ramat in massa tekningar han gjort hemma/på dagis.

Håller på och rustas barnens rum, de har ett varsitt sovrum och gemensamt lekrum. Sovrummen har jag en ganska klar bild av hur de ska se ut (men tar gärna emot inspiration där också). Lekrummet är lite knepigare, tanken är att det ska bli en myshörna där som de kan sitta och läsa och bara slappa i. Men vet inte riktigt hur vi ska göra, så tänkte höra om någon här har gjort något liknande och kan dela med sig av lite inspiration :p

Har barnen tre rum bara för sig själva?? :eek:

Jösses, våra har ett litet att dela på. Och då tycker jag vi bor lyxigt stort... :cool:;)

Men myshörna skulle jag bygga upp av en madrass eller liknande (eller tjock matta) och en massa kuddar. Men kommer de sitta själva i rummet och mysa verkligen, är det inte troligare att de kommer vilja vara med er i vardagsrummet när de vill ta det lugnt?

Jösses, våra har ett litet att dela på. Och då tycker jag vi bor lyxigt stort... :cool:;)

Det är väl inte så ovanligt att man har ett lekrum? När jag var liten hade jag och min bror varsitt litet sovrum på övervåningen där det i princip bara fick plats säng och skrivbord. Sen hade vi ett gemensamt lekrum på nedervåningen där alla leksaker var. Det här var en högst ordinär 80-talsvilla. Jag önskar att vi kunde ha en liknande lösning nu men tyvärr tycker husets planlösning annorlunda..

Till TS, vi har ett tipitält i sonens rum som myshörna. Det används mycket både till lek och läsning mm. Vårt är nog lite litet för flera barn men det går ju att tillverka själv! :)

• Gilla
Reactions: Sar

Vi har ingen myshörna i lekrummet ( läsa och slappa görs i tv-rummet eller sovrummen) utan där satsar vi mer på aktivitet. Det finns en plats för legobyggen, skrivbord, staffli, boxningsboll, ribbstol, bokhyllor med böcker, hängstol, utklädningskläder etc. När barnen var yngre hade jag ett " hängtält" som jag sydde som en form av koja. Jag saknar ett par romerska ringar och en hängmatta men det krävs en rejäl utrensning för att det ska rymmas.

Såhär ser grabbens rum ut hemma.
Rekomenderar verkligen lådor under sängen. De han har är det hjul under så bara att dra ut och hiva ner allt vid städning (uppskattat av både han och mig :p)
Screenshot_20160814-111527_zps7wframph.png

Han har också lekrum, halva vardagsrummet. Målet nedre delen av ena väggen med griffelfärg, byggt en lång förvaringslåda som är delad i tre fack. Har ingen sittyta för sitta gör han helst i soffan. Han har en gammal skolbänk men den används aldrig. På väggen har jag ramat in massa tekningar han gjort hemma/på dagis.

Mattan! Minns du var den kommer från?

Vi har ingen myshörna i lekrummet ( läsa och slappa görs i tv-rummet eller sovrummen) utan där satsar vi mer på aktivitet. Det finns en plats för legobyggen, skrivbord, staffli, boxningsboll, ribbstol, bokhyllor med böcker, hängstol, utklädningskläder etc. När barnen var yngre hade jag ett " hängtält" som jag sydde som en form av koja. Jag saknar ett par romerska ringar och en hängmatta men det krävs en rejäl utrensning för att det ska rymmas.

Låter mer som en gymnastiksal? :p

Av ren nyfikenhet, hur stort bor ni? Tänkte på att barnens lekrum måste vara enormt, dessutom finns egna sovrum till alla, tv-rum, gissningsvis också vardagsrum och kök?

Det är väl inte så ovanligt att man har ett lekrum? När jag var liten hade jag och min bror varsitt litet sovrum på övervåningen där det i princip bara fick plats säng och skrivbord. Sen hade vi ett gemensamt lekrum på nedervåningen där alla leksaker var. Det här var en högst ordinär 80-talsvilla. Jag önskar att vi kunde ha en liknande lösning nu men tyvärr tycker husets planlösning annorlunda..

Till TS, vi har ett tipitält i sonens rum som myshörna. Det används mycket både till lek och läsning mm. Vårt är nog lite litet för flera barn men det går ju att tillverka själv! :)

Jag vet inte om det är ovanligt, jag känner få som har det. Och om de har det har inte barnen varsitt sovrum dessutom. Det beror väl på hur stora bostäderna är där man bor. Jag tänker att ni måste bo i en riktigt stor villa?

Låter mer som en gymnastiksal? :p

Av ren nyfikenhet, hur stort bor ni? Tänkte på att barnens lekrum måste vara enormt, dessutom finns egna sovrum till alla, tv-rum, gissningsvis också vardagsrum och kök?

Så stort som en gympasal är det inte, men som ett stort sovrum. För oss har det alltid varit viktigare med stort lekrum än sovrum om man kan välja.
Vi bor i en gammal prästgård så rummen är överlag stora, sedan är vissa inte ens rum utan snarare sågspånsupplag utan golv eftersom vi ständigt renoverar. ;)

Jag vet inte om det är ovanligt, jag känner få som har det. Och om de har det har inte barnen varsitt sovrum dessutom. Det beror väl på hur stora bostäderna är där man bor. Jag tänker att ni måste bo i en riktigt stor villa?

Jag kikade in i den här tråden av nyfikenhet (inredning är kul!) och nu blev jag förvirrad istället :D Kanske beror det på var i landet man bor? Antar att det i storstäderna oftast är trängre, till exempel.
När (och där) jag växte upp, i ett väldigt medelsvensson-villaområde i en medelsvensson-stad i södra Norrland under 90- och 00-tal, var det inte alls ovanligt. Jag och min bror hade varsitt normalstort sovrum (säng, skrivbord, garberob, byrå, bokhylla, lite egna leksaker osv) samt ett lekrum (ungefär samma storlek som sovrummen, överfullt av leksaker). Min ena bästa vän hade eget lite mindre rum precis som sin syster, och ett stort + ett litet lekrum i källaren. Andra bästa kompisen var tre barn, de hade tre stora sovrum på övervåningen, ett litet lek/datorrum på bottenplan och ett större kombinerat lekrum/hobbyrum för de vuxna i källaren.

Inga jättevillor utan vanliga, normala villor alltså :)

Jag kikade in i den här tråden av nyfikenhet (inredning är kul!) och nu blev jag förvirrad istället :D Kanske beror det på var i landet man bor? Antar att det i storstäderna oftast är trängre, till exempel.
När (och där) jag växte upp, i ett väldigt medelsvensson-villaområde i en medelsvensson-stad i södra Norrland under 90- och 00-tal, var det inte alls ovanligt. Jag och min bror hade varsitt normalstort sovrum (säng, skrivbord, garberob, byrå, bokhylla, lite egna leksaker osv) samt ett lekrum (ungefär samma storlek som sovrummen, överfullt av leksaker). Min ena bästa vän hade eget lite mindre rum precis som sin syster, och ett stort + ett litet lekrum i källaren. Andra bästa kompisen var tre barn, de hade tre stora sovrum på övervåningen, ett litet lek/datorrum på bottenplan och ett större kombinerat lekrum/hobbyrum för de vuxna i källaren.

Inga jättevillor utan vanliga, normala villor alltså :)

Det är min uppfattning också när det gäller " normala" villor, jag får känslan av att @Mabuse har lägenheter som sin referensram och där är det förstås ovanligare men många rum.

Jag är uppväxt i Västerås och kan inte påminna mig om att någon av mina kompisar hade lekrum. Ändå så bodde en del av dem ganska så stort och flashigt.

Vi hade våra rum att leka på samt att jag och min bror älskade att leka i trappen och som riktigt små hade mamma en leksaksback med leksaker åt oss.

Vi har lite samma nu till våra barn och vi bor i en normalstor (?) 1,5-plans villa på ca 140 kvm. Stora barnet på 6 år har sovrum med alla sina leksaker och lillebror har ett hörn i tv-rummet då vi inte kan släppa 1,5-åring vind för våg på övervåningen ;)

Hur gamla är barnen? Här tex ser rummen olika ut beroende på vem som bor där, nu är iofs småttingarnas rum inte klara än. Mellanpojken som fyller 3 år i december beräknas flytta upp runt jul, och då tar minstingen över lekrummet tills han också kan flytta upp. På ovanvåningen har vi 3 sovrum, 1 vardagsrum och ett kök/lekrum för äldsta sonen.

Här på nedervåningen har vi lekrummet även tillfälligt sovrum tills de små flyttar upp.
b200191.jpg

Äldsta sonen (snart 12 år) har ett litet sovrum där endast hans säng, nattduksbord och ett hemmabyggt databord/skrivbord/tvbord får plats. Men han har även vårt andra kök att tillgå för sina leksaker. I köksskåpen finns experimentlådor, dvd-filmer och de sällskapsspel som inte passar de små barnen.

b200192.jpg

Mer lekyta (vårt andra vardagsrum). Här är det fokuserat på begagnade möbler eftersom det är barnens egna vardagsrum, så småningom ska vårt gamla köksbord upp som spelbord. Kattstapeln avvaktar beslut på om den ska monteras ihop och sättas upp eller om den ska flytta ner igen :angel:

b200193.jpg

(ja, vi har alldeles för många rum för vår familj :o :p )

Jag är född -78 och har enbart bort i villa områden, men jag har bara minne av lekrum hos de som var dagmammor, annars var leksakerna i sovrummet.

När mina barn var små så hade vi mycket leksaker i vardagsrummet eftersom vi bara har två sovrum på övervåningen och barnen kunde inte vara själva på övervåningen. När de började vara själva i sitt då gemensamma sovrum så flyttade leksakerna upp allt eftersom.
Idag har vi flyttat ner vårat sovrum, barnen har ett varsitt sovrum på övervåningen med sina saker i rummen.
@Mirre jag skulle inte göra en myshörna i lekrummet, det är som att be om konflikten mellan den som vill ha det lugnt och tyst och den som vill leka livligt. Gör iordning myshörn på deras sovrum eller i något annat rum är mitt tips.

Villan jag växte upp i var en 1,5-plans katalogvilla. Skulle gissa på 130-140 kvm kanske. Inte trångbott men inte enormt för 5 pers och en hund. Det beror ju planlösningen mer än ytan. Idag bor jag större med man och barn men något rum som skulle kunna vara lekrum finns inte.

:up: Hittat massa fina rum där.
Vi bor absolut inte jättestort, kedjehus med 5 rum. Barnen har varsitt sovrum som är ganska små, sedan har vi gjort lekrum av en möblerbar hall. Den är inte heller så stor och går inte att använda till så mycket annat. Nere har vi vardagsrum som alla använder tillsammans.

Jag är uppväxt i Västerås och kan inte påminna mig om att någon av mina kompisar hade lekrum. Ändå så bodde en del av dem ganska så stort och flashigt.

Vi hade våra rum att leka på samt att jag och min bror älskade att leka i trappen och som riktigt små hade mamma en leksaksback med leksaker åt oss.

Vi har lite samma nu till våra barn och vi bor i en normalstor (?) 1,5-plans villa på ca 140 kvm. Stora barnet på 6 år har sovrum med alla sina leksaker och lillebror har ett hörn i tv-rummet då vi inte kan släppa 1,5-åring vind för våg på övervåningen ;)

Jag är också uppvuxen i villasamhälle, men där villorna var 100-150 kvadrat kanske, då har man sällan lekrum. När man var liten och lekte hos kompisar så var man i deras rum, det fanns inget speciellt "lekrum", utan man hade ett rum, där man hade både säng och leksaker. Det är det normala för mig.

Jag tänker mig att extra lekrum blir det när man bor på 200+ kvadrat? Och det är det nog inte så stor andel av befolkningen som gör. Mina farföräldrars hus, t ex, i en liten ort 50 mil från Stockholm, är på knappa 100 kvadrat, och där finns det definitivt inget lekrum, utan det mer traditionella kök-kammare-sal på nedervåningen, och sovrum på övervåningen.

Men myshörna skulle jag bygga upp av en madrass eller liknande (eller tjock matta) och en massa kuddar. Men kommer de sitta själva i rummet och mysa verkligen, är det inte troligare att de kommer vilja vara med er i vardagsrummet när de vill ta det lugnt?

Våra barn har varsitt hyffsat stort sovrum på övervåningen och sen ett gemensamt hyffsat stort lekrum på undervåningen. Vi har ett stort hus med 4 rum + stor hall på övervåningen och 3 rum + kök och stor hall på undervåningen.
Barnen är 4,5 år och 1,5 år.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 781
Senast: Anonymisten
·
Småbarn I vårt nya hus finns på mellanvåningen tre sovrum och ett litet allrum. Vi kommer såklart att ha ett utav sovrummen och sen funderar vi...
2
Svar
20
· Visningar
2 687
Senast: Soapbubble
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka