Hur separera två bråkande hästar?

Sv: Hur separera två bråkande hästar?

I morgon ska vi flytta ponnyerna bredvid varann i stallet. Boxen bredvid den ena har blivit ledig. Sen ska vi försöka inom en vecka att sätta ihop dem ute. Den andra ponnyn är van att gå med en annan. Men den hästen har nu flyttat bort. Så nu hade ponnyn hoppat ut från hagen idag, när den är van att gå med en annan och kände sig ensam... (hängde ni med?)

Vi brukar alltid försöka göra ihopsläppen på samma sätt. Nyinflyttad häst får stå och bekanta sig med sin boxgranne över natten. Därefter gå i hagen bredvid de andra en eller två dagar. Sen brukar ihopsläppen gå tämligen odramatiskt till. Den nya hästen får gå in i hagen först och bekanta sig med den en stund, därefter släpps de andra in en i taget. Har man en rymlig hage där de kan komma ifrån varandra så brukar det inte vara några problem.
Sen får man vara beredd på att det skriks och pips och delas ut ett par sparkar, det är deras sätt att hälsa och sätta varandra på sin plats.
Vi har aldrig haft något emot att hästarna har brodd i hagen eftersom jag hellre tar en sårskada än en fläkning (som jag fick ta bort en häst för). Dremot tar vi bort bakbrodden vid nya ihopsläpp. Är det väldigt isigt i hagarna så väntar vi med ihopsläppet faktiskt.

Kan inte göra annat än att hålla med samt i travet har vi ju oftast "guldskor" med fasta brodd. så nej släng inte av brodden kanske ett tjockt täcke istället som kan broma en smäll. Det brukar ju i 80-90% gå jätte bra efter några minuters "jag bestämmer NEJ jag bestämmer osv":p

Vi ska snart prova att släppa ihop dotterns och kusinens ponnyer i samma hage. Har dock inte gjort sådant förut och är nu rädd att de kommer att börja bråka (fast inget tyder på det att det skulle hända, de rider ofta ihop)
Men vad bör man tänka på och hur separerar man dem om de på riktigt börjar bråka? Hur har ni andra gjort? Båda hästarna har broddar.

Låt dem först stå i boxar bredvid varandra och när det nosat klart och struntar i varandra släpp då ut dem. Det finns ingen anledning att tro att de skall bråka så att ni måste ta dem ifrån varandra. De lär väl springa ett tag och göra upp. Oftast gör de upp med kroppsspråket och så är det bra med det. Men givetvis kan olyckan vara framme och någon av dem bli sparkade, men att de skulle börja slåss så att man måste gå emellan är ovanligt. Om de inte är hingstar och då skall ni givetvis inte släppa ihop. :idea:

Hälsning Maja

Idag var då den stora dagen. Ponnyerna var först på hopptävlingar båda två och åkte trailer bredvid varann. De har också stått i boxarna bredvid varann hela helgen. De kom hem vid 14 tiden, åt i sin box och sen släppte vi ut dem tillsammans. Först fattade de inte att de var lösa ihop men sen började de.... Piip och några rejäla bakutsparkar mot varann. sen lugnade de sig och tstod typ orörliga bredvid varann en lång stund. Sen smakade de på varanns öron och halsar med läpparna liksom. Ibland var det Piip igen och ett framben lyftes. Nu är vi hemma och äter, ska snart åka tillbaka och ta in dem. Undrar nu bara, kan man släppa ihop dem nu i fortsättningen då, utan uppsikt? Har de liksom tjafsat klart nu?
Få se nu när vi tar in dem om de är hela eller har fått några sår eller annat. Håll tummarna!

Åå, han hade 3 stora sår upptäckte vi när vi tog in honom. Usch vad tråkigt. Nästan så att man tappade lusten att prova igen, fastän det såg ut att det gick bra sen. :-( Skit också.

Lite skrapsår får man nog räkna med. Var dom lugna nu när ni tog i dom så borde det inte vara några större problem kommande dagar:)

Det är nog ingen fara.. låt hästarna bråka på.. De behöver bestämma rangordningen och det är svårt att undvika slag helt och hållet. Om hästarna bråkar mycket kan ni ta av broddarna eller skorna om det är väldigt halt i hagen. Jag tycker inte att det är så stor grej att släppa ihop hästar, låt dem vara och bestämma rang ordningen själva, men ta av brodd vid mer allvarliga bråk..

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 195
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 455
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 074
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama