Sv: Hur separera två bråkande hästar?
Jag säger som de andra: plocka bort broddar innan hopsläpp och låt dem gärna bekanta sig med varandra med boxvägg emellan först.
Sedan tycker jag att de bör släppas ihop i en inte alltför liten hage först, där det finns utrymme att komma undan. Min erfarenhet är att det ofta är när en häst blir trängd som den löper störst risk att bli skadad av tex. en spark.
Jag tar emot beteshästar, och då släpper man ofta ihop flera hästar som är obekanta med varandra på en gång, men eftersom de har stora ytor att röra sig på kan lågrangade hästar dra sig undan till någon utkant medan de mer högrangade tar en eller annan strid för att befästa sina positioner.
Det kan vara viktigt att komma ihåg att det ofta ser värre ut än det är när hästar bekantar sig med varandra. Det kan vara många hovar och tänder-men oftast är det mer markeringar än att de medvetet försöker skada varandra. Jag har nog aldrig sett andra hästar än hingstar ryka ihop och slåss på ett sådant sätt att det varit motiverat att sära på dem på grund av skaderisk.