Hur separera två bråkande hästar?

Harbor

Trådstartare
Vi ska snart prova att släppa ihop dotterns och kusinens ponnyer i samma hage. Har dock inte gjort sådant förut och är nu rädd att de kommer att börja bråka (fast inget tyder på det att det skulle hända, de rider ofta ihop)
Men vad bör man tänka på och hur separerar man dem om de på riktigt börjar bråka? Hur har ni andra gjort? Båda hästarna har broddar.

Sv: Hur separera två bråkande hästar?

Jag skulle ta ur brodden bak iallafall.Kan du ha dom i hagar jämte varandra några dagar först är det bra. Jag står själv här med en häst som är sydd efter en spark (utan skor). Blev riktigt djupt sår. Det hände vid hopsläpp. Enda sättet jag kan komma på är väl att ha en långpisk för att dela,men man ska vara
försiktig så man inte blir skadad isåfall. Hoppas det går bra.

Ha dem i boxar brevid varandra över natten o av med brodden.

Jag säger som de andra: plocka bort broddar innan hopsläpp och låt dem gärna bekanta sig med varandra med boxvägg emellan först.
Sedan tycker jag att de bör släppas ihop i en inte alltför liten hage först, där det finns utrymme att komma undan. Min erfarenhet är att det ofta är när en häst blir trängd som den löper störst risk att bli skadad av tex. en spark.

Jag tar emot beteshästar, och då släpper man ofta ihop flera hästar som är obekanta med varandra på en gång, men eftersom de har stora ytor att röra sig på kan lågrangade hästar dra sig undan till någon utkant medan de mer högrangade tar en eller annan strid för att befästa sina positioner.

Det kan vara viktigt att komma ihåg att det ofta ser värre ut än det är när hästar bekantar sig med varandra. Det kan vara många hovar och tänder-men oftast är det mer markeringar än att de medvetet försöker skada varandra. Jag har nog aldrig sett andra hästar än hingstar ryka ihop och slåss på ett sådant sätt att det varit motiverat att sära på dem på grund av skaderisk.

Med stor hage óch med mätta hästar brukar det inte vara några problem.

Vi brukar låta den nya, om den inte gått i hagen förut få gå ut först. Sen släpper vi ut den andra.
På vintern lägger vi ut flera högar med hö.

Vi har aldrig behövt separera på nån.

Ställ dem i hage jämte varandra först. av med både fram och bak brodd. Stegrande hästar och brodd på den andra hästens rygg är inte kul.

Stor hage och några hö högar så går det nog kanon!

Får jag kapa tråden och fråga om hur ni hade gjort om ni hade behövt släppa ihop en stor valack (700 kg) och en liten russvalack? Båda är rätt ranghöga av sig och har visat upp hingstbeteende vad det gäller att bestiga vårt sto.
Vågar man sig på att släppa ihop killarna och hur ska man göra? De har dagtid bekantat sig över staketet i ett par veckor och den store spänner fortfarande upp sig en del.
Några tips då jag börjar få ont om hagar och kan pga avtjälen inte spärra av i befintlig hage.
Tack

Jag skulle vara försiktig med att brodda av om hagarna är hala. En bekants häst fläkte sig och bröt bakbenet just vid ihopsläpp utan bakbrodd. Jag skulle personligen hellre ta en broddspark än benbrott.

Hoppas att allt går bra, och det gör det ju för det mesta :)

Du har fått bra tips angående hur ni bör gå tillväga.

OM det skulle braka loss riktigt ordentligt får man ta med sig långpisken.......men det är ytterst sällan det går till sådana ytterligheter.
Oftast blir det lite smågruff bara. Om inte någon av dem är vek och lägger sig direkt sas.

Jag hade inte släppt ihop de två hästarna med det beteendet du beskriver, det är som att be om problem.

Om överhuvudtaget skulle överväga att släppa ihop dessa två hästar. Hade jag dels väntat till sommaren och dels valt en stoooor hage (flera hektar) med mycket bete som ingen av dem kände sig hemma i.
Sedan hade jag släppt in dem från två olika hålla och låtit dem mötas av sig själv på neutral mark.

Så kanske man skulle vänta tills broddperioden åtminstone är över?

*kl*

Håller med övriga.. Ta av brodden o låt de stå i boxarna bredvid varandra på natten och/eller gå i hage bredvid varandra några dagar och se sen till att det finns gott om mat som man inte behöver bråka om i hagen så brukar det inte vara problem.

Dock har jag just det problemet själv just nu. Nya hästen tar stått i stallet och gått i hage bredvid de andra (tillsammans med en annan häst) i snart tre månader och det har fortfarande inte gått att släppa ihop dem. Han är världens mes i sin hage men när han kommer in i den andra, alt nån annan kommer in i hans hage så flippar han ur totalt... :crazy:

Senast ändrad:

*kl*
En avgörande faktor är om de är "flockvana" eller inte. Då måste man först definiera "flockvan". För mig betyder det att hästen föds och växer upp i en åldersblandad flock som också är flockvan. Då vet jag att chansen är stor att de har komplett hästspråk och social kompetens.
Då spelar det inte lika stor roll om det är två ranghöga, det brukar gå utan större problem även om det kan se tufft ut för den oinvigde ;)

Då jag sett många och onödiga skador av broddar har vi alltid haft broddförbud i hagarna, det har varit mycket skruvande genom åren när man skulle ut och rida :eek: Man får se till att hagarna är av den beskaffenheten att man minimerar risken för onödig halka.
Under vintermånaderna är alla pållarna avskodda numera, vilket ger bättre fäste.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Vi brukar alltid försöka göra ihopsläppen på samma sätt. Nyinflyttad häst får stå och bekanta sig med sin boxgranne över natten. Därefter gå i hagen bredvid de andra en eller två dagar. Sen brukar ihopsläppen gå tämligen odramatiskt till. Den nya hästen får gå in i hagen först och bekanta sig med den en stund, därefter släpps de andra in en i taget. Har man en rymlig hage där de kan komma ifrån varandra så brukar det inte vara några problem.
Sen får man vara beredd på att det skriks och pips och delas ut ett par sparkar, det är deras sätt att hälsa och sätta varandra på sin plats.
Vi har aldrig haft något emot att hästarna har brodd i hagen eftersom jag hellre tar en sårskada än en fläkning (som jag fick ta bort en häst för). Dremot tar vi bort bakbrodden vid nya ihopsläpp. Är det väldigt isigt i hagarna så väntar vi med ihopsläppet faktiskt.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 195
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 455
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 074
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama