Hur rolig är du egentligen?

Lejonelle

Trådstartare
Är du intressant? Har du hundra olika belöningar på lager?
Jag känner mig helt körd. Hjälp mig komma på alternativ till att ge godis, klappa eller ta fram glada rösten.

Sv: Hur rolig är du egentligen?

Jag tycker vinter är jättebra på det viset att man alltid har med sig ett par vantar och en mössa som brukar vara väldigt uppskattade både om man kastar eller att ha dragkamp om.

Kamplek är min hunds absolut bästa belöning, slår tillochmed godis vilket säger en HEL del....! Så, är din hund kampglad - ha alltid en snörboll, trasa eller annan slitstark leksak snabbt åtkomlig i en ficka och ryck fram den som en plötslig belöning! Har du tur med din Beauceronblandis kan det bli en riktigt kampglad vovve ;) Kampleksaken kan du också kasta, bakom dig, bakom hunden, så får den springa och jaga också.

och glöm inte den roligt roliga leken "jaga snöboll", där kan man snacka djupsnösarbete, kul OCH nyttigt på samma gång :)

ts.
fast varför behöver du fler sätt att belöna, är det hunden som inte känner sig belönad, eller är det du som känner att du upprepar dig själv, och därför inte har roligt?

jag kör på röst, jaga, kampa och godis, oftast i den ordningen. letar fortfarande efter den där ultimata belöningen (för att JAG känner att jag är tråkig, och då tycker vovvan det vi gör är trist :) ) men har inte hittat den än, så jag ska följa tråden och se om jag får några bra tips :)

Min vuxna hund har jag i stort sett bara kamp och godis som är riktigt roligt, men han har börjat uppskatta bollar mer och mer. Samt att jag "lärt" honom att leka med mig. Jag jagar honom, han jagar mig, vi brottas och knuffas :)

Valpen har jag försökt "öppna alla dörrar" med, och använder alla olika belöningsätt jag kommer på. Men lägger störst vikt på social belöning, att den glada rösten, klappar och lite bus med mig (utan något föremål) ska räcka helst hela vägen. Men kamp, springa efter bollar, godis etc funkar jättebra på honom med. Mycket lättbelönad tack och lov!

Jag kör nästan uteslutande på röst och kroppsspråk och det funkar väldigt bra på mina hundar :)

ts.
fast varför behöver du fler sätt att belöna, är det hunden som inte känner sig belönad, eller är det du som känner att du upprepar dig själv, och därför inte har roligt?

Jag känner mig tråkig, kör på i samma gamla hjulspår bara. Jag behöver en nytändning så jag blir en lite roligare och mer intressant matte.

Här är vi väldigt roliga :D

Billy är väldigt signalkänslig och älskar beröm oavsett form, så det mesta fungerar:
Glada rösten, kamp med leksak, kamp med mig, jaga/finta/busa, kasta något, pussar/kramar/gos...

Bästa belöningen ever: Ost.
Ost (gärna i form av ostbågar :angel: ) slår köttbullar, korv och leversnittar alla gånger.

Nivån på berömmet/belöningen är olika beroende på nivån på uppgiften/ambitionen.

Jag kör belöning med det jag har i närheten, en pinne, godis (mina hundar gör allt för en godis, om det så är torrfoder), boll, kamp...

MEN framförallt har jag vuxna hundar som jag har ganska högt ställda krav på och jag kommer väldigt långt med klapp och röst. Ska jag lära in nåt nytt eller typ träna agility tänker jag dock annorlunda.

Klicker?

När jag tränar med unga dåren så har vi massor av olika belöningsformer.

Det som verkligen får henne att stråla av glädje är när vi brottas, leker för fullt utan leksaker och hoppar runt och "slår" på varandra. Jag "slår" henne, hon biter (väldigt snällt) i min arm, vi springer runt lite, hon hoppar på mig, jag hoppar runt och puttar och "slår" henne.. Helvimsigt och skitkul både för henne och mig :D

Sedan jagar vi varandra, jag springer iväg i full fart och hon springer efter mig, sedan springer jag efter henne något steg och därefter får hon jaga mig igen. Ofta har vi det som inslag i själva "brottningen" då och då.

Dragkampsleksaker älskar hon. De brukar jag även kasta iväg ibland så att hon får hämta dem. Vi använder rep, gosedjur, pinnar, trasor (gamla mjukisbyxben som jag knutit en knut på i vardera ände) osv.

Godis uppskattas också mycket, men det ger jag bara när vi finslipar på något som tex fotgående eller belönar mitt under ett moment för att snabbt kunna fortsätta.

Och justja, vad som passar min dam bra är att ha ett gammalt ridspö, knyta ett snöre i det, sätta ett gosedjur eller liknande (jag tog en bit gammalt kaninskinn) i snöret och sedan kasta runt med det så att hon får jaga.
Såhär ser det ut:
48075_1287585862.jpg

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 329
Senast: Nota
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 858
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 750
Senast: Tiger tok
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 031
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka