Hur rida Femgång A klass?

silversvart

Trådstartare
Har letat på sifs hemsida och sökt på filmer på youtube men hittar inga svar :(

Hur många varv får man rida i varje gångart? vilken ordning bruukar ni rida dem i och hur lägger ni passen?

Måste man lägga på en sida sakta av och sen lägga igen direkt på nästa sida eller får man rida ett halvt varv i en annan gångart först och sen lägga på samma sida som man la passen första gången på?

Får man högre poäng om man lägger passen direkt efter varandra på varsin sida?

Snälla hjälp mig, tänkte åka på en kvaltävling om ett par veckor och hittar inte hur man gör.

Sv: Hur rida Femgång A klass?

Nu får någon rätta mig om jag har fel men jag är nästan helt säker ;)
Ett varv i tölt, trav, galopp och ett halvt varv skritt.
Passen läggs på långsidorna. Dvs galoppfattning i mitten av kortsidan (om man inte precis visat galopp såklart), passläggning på långsidan, ny galopp på kortsidan och sen passläggning på nästa långsida. Viktigt att man verkligen fattar ny galopp mellan läggningarna och inte passar genom kortsidan.

Edit: Du har alltså bara ett varv på dig att visa passen.
Är det Mökkurs kval du ska på?

Senast ändrad:

kolla in Här och läs om F.1. (det femgång A-klass).
Det är ett varv i varje gångart, förutom skritt där det är ett halvt. Om passen inte läggs från galopp är det avdrag på -2 poäng.

MöRS kval lär det inte vara då vi inte har A-klass utan F2.
vilka kvaltävlingar har A-klass? Det är ju idén med kval - att kvala till B- eller A-klass.

/Malin

Senast ändrad:

nej jag tänkte åka till bärby för när det är mökkurs kval hoppas jag att jag ska få starta på stormur, men det blev strul med anmälan så jag har bara en reservplats där.

Jag startade i norrköping i helgen och det var F1 bedömning i B/C klass och jag som inte hade koll på vad det innebar och rider såklart fel :(

Red ett halvt varv för mkt i galoppen och la passen på samma sida, har ridit ensam inne på banan förut i B/C klass och visste inte att det var annorlunda den här gången.

Det var himla synd för jag fick 6.0 på tölt, trav och skritt innan jag blev diskad

En sak till, räknar de bara den bästa läggningen i totalpoängen eller räknar de ihop båda?

kolla in Här och läs om F.1. (det femgång A-klass).
Det är ett varv i varje gångart, förutom skritt där det är ett halvt. Om passen inte läggs från galopp är det avdrag på -2 poäng.

MöRS kval lär det inte vara då vi inte har A-klass utan F2.
vilka kvaltävlingar har A-klass? Det är ju idén med kval - att kvala till B- eller A-klass.

/Malin

Nej man rider ju inte i A klass men man ska ju rida ett A klass program när man ska kvala till B och A klass?

Är det olika i F2 och F1? Vad är skillnaden, jag har ju bara ridit på domarens kommandon.

Många i norrköping red ett och ett halvt varv tölt?

Nej, A-klassprogram (F1) rider man endast om man kvalat till A-klass. Har man inte det så rider man F2.

F1 är A-klass, då rider du ensam på banan med ett varv i varje gångart förutom skritt som vi skrev tidigare.
F2 är B och C-klass, då är man flera på banan och rider på speakerns kommando.

Senast ändrad:

okej men är man flera inne på banan även på en kvaltävling eller rider man ensam?

Läs på sidan jag länkade till eller i FIPO ;)

F2 är femgång C/B-klass. Då är man flera på banan och det går på speakers kommando med fast gångartsföljd enligt FIPO (Tölt, trav, skritt, galopp, pass. Passen läggs en och en på speakerns kommando på en långsida och alla har två försök i uttagningen).
F.1. är A-klass och då är man själv på banan och rider valfri gångartsföljd.

En del tävlingar kan ha F.1. även om det inte är A-klass, det är tillåtet. Men det måste vara utlyst i proppen. Dyggur hade det utlyst i proppen och då är det upp till ryttarna att läsa på hur det går till (helst innan de rider och blir diskade då ;) ).
Att man näst intill alltid har F2 i C/B-klass beror på att F.1. är väldigt tidskrävande.

Synd med diskningen, bättre lycka nästa gång!

/Malin

En sak till, räknar de bara den bästa läggningen i totalpoängen eller räknar de ihop båda?

I uttagningen har man ju två läggningar på sig. Domarna poängbedömer båda
(te.x. 1:a passen: 3,5 2:a passen 5,0) och ger sedan en poäng för själva passen som blir ungefär ett snitt. För exemplet här ovan skulle passpoängen troligen blir 4,0 eller 4,5 lite beroende på helhetsintrycket.
Om den ena passen blir nollad (galopp, tölt eller för lite visat) drar man av -2 poäng på den lyckade passen.
Exempel:
1:a passen: 6,5
2:a passen 0
poäng för pass: 6,5 -2,0 = 4,5

Samma bedömning gäller såväl i F2 som i F1.

/Malin

Nej man rider ju inte i A klass men man ska ju rida ett A klass program när man ska kvala till B och A klass?

Vanligtvis rider man F2 för att kvala till B-eller A-klass.
Nu valde Dyggur att ha F1.

Är det olika i F2 och F1? Vad är skillnaden, jag har ju bara ridit på domarens kommandon
.

Svarade på det här ovan

Många i norrköping red ett och ett halvt varv tölt?
Var det inte för att de kom in på banan i tölt och fortsatte tölta till motstående kortsida där de började sitt program då?
Annars vet jag inte, jag var inte där.

/Malin

Du får inte passera kortsidans mittpunkt utan att ha påbörjat programmet. Så det beror alltså på var ingången på banan är och in vilket varv du rider.

/Malin

Ingången är på kortsidan så de flästa valde att starta sitt program på bortre kortsidan. När de då kommer in i tölt så blir det ju 1 1/2 varv i tölt.

aha oki så om man inte passerar kortsidans mittpunkt kan man börja programmet på bortre kortsidan, det kan ju vara bra att veta.

Men visst gör det inget om programmet avslutas där borta på andra sidan banan, om jag tex lägger sista passen bort från utgången saktar av och sen skrittar ut från den bortre kortsidans mittpunkt. Jag tänkte bara att det blir lite konstigt om man lägger pass sen saktar av och direkt rider ut.

När programmet är avslutat visst får man vända för att rida ut så man slipper rida varvet runt om man är nära utgången?

Haha förlåt för dumma frågor :p

Och Freyr Tack för att du är så snäll mot mig och svarar på frågor och hjälper mig både ang tävlingsregler och bloggen :laugh:

Om du rider in på kortsidan som i Norrköping och vill börja vid öppningen får du gå "åt fel håll" när du kommer in för att vända på ekipaget innan långsidan så du kan starta ditt program mitt på kortsidan.
Det är om du rider in på en långsida du inte får gå förbi en kortsida utan måste börja ditt program på första kortsidan.

Börjar du direkt på första kortsidan får du ju sista passläggningen bort från in/utgången. Börjar du på bortre kortsidan blir den ju vid utgången.

Du får inte vända och rida ut kortast väg om inte speakern säger till. Nästan alltid gör de ju det för de vill att det ska gå så fort som möjligt. Säger de inget skrittar du runt i den riktning du kom in.

Freyr, Rätta mig om det är fel!

Tack så mycket för alla svar :laugh:

Oki ja då är det ju lättare att bara tölta bort till bortre kortsidan och starta än att byta varv och krångla så då blir ju sista passen mot utgången

Men hinner man sakta av till skritt och gå ut direkt :p eller får man fortsätta en liten bit och sen vända eller fortsätta varvet runt om de inte säger till en? Bedömmer de avsaktningen, ska man göra på något speciellt vis? typ att om man lyckas ha hästen i skritt till mitten av kortsidan så får man högre poäng än om man töltar ur kurvan och sen får stopp på hästen, haha förlåt för dumma frågor, men det är ju bra att veta hur man avslutar på bästa sätt det är ju stilbedömning liksom :p

hittade till slut videor på youtube iaf, verkar ju inte som om de bedömmer avsaktningen jätte hårt så länge det inte blir korsgalopp förstås, denna tar det en stund att få stopp på och den kom 3.a på VM :laugh: så full fräs fram till sista kurvan o sen får man se när man får stopp på hästen :p fast han e väldigt lyhörd så de ska nog gå

http://www.youtube.com/watch?v=_ogPOwD1o9k&feature=related

Nu är jag osäker på om det är en regel eller en rekommendation, men jag har alltid fått höra att hästen ska vara nere i skritt inom halva långsidan.

Ja, är inte hästen nere i skritt inom halva långsidan blir man diskad. Efter att ha skrittat så domarna sett kan man rida annan gångart till utgången.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 065
Senast: fejko
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat