Hur rida Femgång A klass?

Sv: Hur rida Femgång A klass?

Ja, är inte hästen nere i skritt inom halva långsidan blir man diskad. Efter att ha skrittat så domarna sett kan man rida annan gångart till utgången.

bra att veta exakt vart man ska ha saktat av och vart man ska byta gångart och hur de dömmer mm.

Jag har beställt fipo men det kommer ju aldrig, tur man har att det finns snälla bukare som hjälper en :laugh:

just det har en fråga till, om man åker på en kvaltävling är det bara kval och ingen tävling då? eller får man priser och placeringar också?

Jamen ja, då såg jag ju er!! Jag skulle in efter i T3u, hängde inte med när speakern berättade att T2 var före :D

Fin häst!! :) Det gick väl bra för er om jag inte minns fel?

På kvaltävling så är det inte tävling. Alltså inga finaler eller priser osv.

Var också i norrköping helgen, tyckte det blev krångligt när de ändrade från F2 till F1, och det fick jag veta när klassen precis startat :S Men jag frågade tävlingsledaren, så det är ett tips :)

Så var det inte nu i Norrköping. De ändrade F2 till F1 för att det gick snabbare än att rida 3 och 3.

Men det var väl Dyggur våröppna? Man kan kvala från öppna/regionala tävlingar också. Men är det ett kval så är det alltså inga finaler eller prisutdelningar.

Jamen ja, då såg jag ju er!! Jag skulle in efter i T3u, hängde inte med när speakern berättade att T2 var före :D

Fin häst!! :) Det gick väl bra för er om jag inte minns fel?

Tack :)

Jo det gick bra, vi kom 4.a på 5.30 i T2, är jätte nöjd med honom för jag har aldrig startat det förut. Synd att vi blev diskade för jag fick som sagt 6 or på de gångarter jag visade innan jag blev diskad för missen i galoppen, en domare hade skrivit ut poängen ändå så jag hade fått 5.85 av en domare om jag inte blivit diskad.

Men ändå kul att vi fick fina poäng och kommentarer han har utvecklats jätte mkt sen i höstas :laugh: vågar ta för sig mer på banan

Var också i norrköping helgen, tyckte det blev krångligt när de ändrade från F2 till F1, och det fick jag veta när klassen precis startat :S Men jag frågade tävlingsledaren, så det är ett tips :)

Jag upptäckte att man skulle rida ensam inne på banan när klassen startade, trodde det var samma bedömning eftersom det var B/C klass och när jag var ensam inne på banan på stormur så red jag efter domarens kommando. Klantigt av mig att inte kolla, men jag vet ju inte hur man rider F1 heller och har inte brytt mig om att kolla eftersom jag inte legat på den nivån.

Han strulade lite när jag skulle lägga galopp, vet inte varför han brukar inte ha svårt för galoppfattningar men just då blev det bara tölt så han fattade rätt sent så jag red ett halvt varv extra för att hinna visa galoppen ordentligt och för att lägga passen på rätt sida :p

Vad heter din häst och hur gick det för er ? :)

Senast ändrad:

jo man kan ju kvala från öppna / reg tävlingar också och helst åker jag ju på såna eftersom det är roligare att tävla på riktigt, men det vart strul med min betalning till stormur så jag fick bara en reservplats till deras tävling så förmodligen kommer jag inte få starta där så då åker jag på denna istället.

Förmodligen kommer jag inte lyckas kvala till nåt men det är bra träning iaf :laugh:

T.2
Grenen är från början framtagen för femgångshästar, och det krävs inte samma samling och tempo som i T.1. Rids i grupper på tre ekipage på banan samtidigt och på speakers kommando.

Ekipagen skall visa:
2½ varv valfritt tempo tölt
2½ varv långsam tölt
Varvbyte
2½ varv valfritt tempo tölt utan tygelkontakt och med enhandsfattning.

Rider man aldrig ensam inne på banan i T2? om man gör det hur rider man då?

Har för mig att jag läste på en annan sida att det var 1 varv i varje moment :confused:

jobbigt att hålla reda på 2 ½ varv :p

Jättefina poäng ju - grattis!! :)

Bättre lycka nästa gång (med diskningen) :) Man lär sig av sina misstag!!

T.2
Grenen är från början framtagen för femgångshästar, och det krävs inte samma samling och tempo som i T.1. Rids i grupper på tre ekipage på banan samtidigt och på speakers kommando.

Ekipagen skall visa:
2½ varv valfritt tempo tölt
2½ varv långsam tölt
Varvbyte
2½ varv valfritt tempo tölt utan tygelkontakt och med enhandsfattning.

Rider man aldrig ensam inne på banan i T2? om man gör det hur rider man då?

Har för mig att jag läste på en annan sida att det var 1 varv i varje moment :confused:

jobbigt att hålla reda på 2 ½ varv :p

Du behöver ju inte hålla ordning på 2½ varv då T2 alltid är på speakers kommando.

Det är uppe på förslag i FEIF nu om att ändra T2 till att man är ensam på banan och färre varv.
En annan grej som är uppe på förslag i FEIF är att ha valfri följd på momenten i T1.
Vi får se vad som röstas igenom nästa år!

/Malin

Bedömmer de avsaktningen, ska man göra på något speciellt vis? typ att om man lyckas ha hästen i skritt till mitten av kortsidan så får man högre poäng än om man töltar ur kurvan och sen får stopp på hästen, haha förlåt för dumma frågor, men det är ju bra att veta hur man avslutar på bästa sätt det är ju stilbedömning liksom :p

De bedömmer avsaktningen . När du lägger pass så ska du lägga hästen precis när du kommer på långsidan.. sen rider du pass hela långsidan. Men när du är i mitten utav långsidan ska du börja tänka på avsaktningen. Hästen ska inte passa i kurvorna! väldigt viktigt! dels för att hästen kan bli rädd för att lägga sig i pass om man rider pass på böjt spår. Så vid kortsidan ska du ha någon annan gångart än pass. Sen ska du försöka få ner hästen i skritt så fort så möjligt när du är klar, och gärna kunna skritta på helt långa tyglar med en så avslappnad häst så möjligt.. och så fort så möjligt. Jag brukar tänka att hästen ska skritta på långa tyglar och avslappnat vid mitten utav kortsidan ungefär.

Hästen heter Stjörnu-Máni, en fux :) I uttagningen gick det sådär, råkade klanta till passläggningarnalite, så fick 5.20 tror jag. :) I finalen kom jag 4a, det gick inte lika bra eftersom han blivit alldelesför taggad efter stil och speedpass.. :(

I uttagningen har man ju två läggningar på sig. Domarna poängbedömer båda
(te.x. 1:a passen: 3,5 2:a passen 5,0) och ger sedan en poäng för själva passen som blir ungefär ett snitt. För exemplet här ovan skulle passpoängen troligen blir 4,0 eller 4,5 lite beroende på helhetsintrycket.
Om den ena passen blir nollad (galopp, tölt eller för lite visat) drar man av -2 poäng på den lyckade passen.
Exempel:
1:a passen: 6,5
2:a passen 0
poäng för pass: 6,5 -2,0 = 4,5

Samma bedömning gäller såväl i F2 som i F1.

/Malin

Är det inte så också att totalpoängen får max vara ett poäng högre än den lägsta poängen?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 065
Senast: fejko
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025

Hästrelaterat