Hur rengör ni hästens "sköte"?

Sv: Hur rengör ni hästens "sköte"?

*KL*

Jag är en sån där dålig förmänskligande hästägare som har ett paket oparfymerade BABYvåtservetter i stallet och använder dem på HÄSTEN! :eek:

Kan inte se något fel med det alls. Jag torkar av hästen under svansen med dem. Enklare och mycket mer hygieniskt än att hålla på med svamp (en klassisk härd för bakterietillväxt). Jag använder bara svamp till att tvätta hästens pälsklädda delar.

Jag har dessutom alltid ett paket BABYtvättlappar i skumplast i stallet, jättebra till allt möjligt, t ex om man behöver göra rent runt nos och läppar. Och det har hänt att jag även haft BABYpuder (bra för att göra vita ben vitare). Och BABY-schampoo när jag inte kunnat köpa hästvarianten.

Skapet tvättar jag dock med Lactacydtvål och rikligt med vatten och hand med engångshandske, återfettar med lite baby(!!!!!!!!!)olja vid behov. Jag tvättar ungefär en gång i månaden, min häst har skimmelsjuka och det sitter en klase småtumörer i skapet där det gömmer sig en del kladd. Har blivit rekommenderad av veterinär att hålla efter kladdet just eftersom det ökar risken för cancer.

Bara för att man använde babyprodukter till hästen betyder det inte att man tror att hästen är en baby. Om man har lite svårt att hålla reda på vilken art den fyrbenta vännen tillhör kan jag dock meddela att det sedan minst tio år finns speciella hästvåtservetter samt servetter för lädervård. Man får dock betala ganska många tior extra per paket för att få en bild på en häst i stället för en baby på förpackningen.

med all due respect Svea. Så det jag reagerade på var just våtservetter för baby rumpor, i samband med tvättande av hästens könsdelar. Som flera redan skrivit i tråden så ska man inte hålla på och tvätta där aldeles för maniskt, och TS framställande av ämnet i tråden framstår för mig som att man ngnstans blivit lite väl manisk runt att där ska tvättas så att säga. Därav min kommentar. Våtservetter brukar vara descificerande, och man ska inte hålla på och döda naturliga bakterier titt som tätten i samband med hästens könsdelar. Du får väldigt gärna göra precis som du själv vill och om du har specifik anledning på just din häst pga åkommor osv. Nu var det ju dock inte ett enskilt fall som diskuterades utan TS hade enligt rapport en hel grupp med människor som använde det som rutin.

Jag använder ljummet vatten för att tvätta inne skapet alt. så kan jag bara "rensa runt" med fingrarna (plasthandskar på) om det blivit alltför mycket snusk. Valackerna på lösdriften väljer ibland att inte hänga ut snoppen när de kissar utanför ligghallen, antagligen stänker det mindre då, vilket innebär att de inte rengör sig själva lika mkt som vanligt.

När hästen av någon anledning är drogad så brukar jag kolla om det samlats någon klump längst ut i urinröret.

Tycker att man gott kan låta bli att hålla på och tvätta "underlivet" på hästar - det är att förmänskliga dem och i mina ögon helt onödigt. Jag förutsätter då att vi talar om friska hästar.

Jag använder också våtservetter och har gjort så i flera år nu,har alltid ett pkt i ryktlådan,tvättar ögon och under svansroten (inte skapet) med dom. funkar jättebra och som du skrev mkt mer hygieniskt:)

tvättar du alltså ögon med descificerande medel regelbundet?

varför? :confused: och varför runt svansen? vad finns det som skulle motivera det behovet ?

Senast ändrad:

OK, mitt intryck var att man var totalt idiotförklarad om man använde våtservetter för baby till sin häst över huvud taget.

Hur som helst, vanliga tvättservetter för babyrumpor innehåller inte desinficeringsmedel. Man kan t ex köpa Svanen-märkta från Libero som innehåller vatten och rapsolja. Knappast ingredienser som stör bakteriefloran ens i skapet (eller babyns minst lika känsliga rumpa).

Senast ändrad:

då tycker jag alla som lever i förvissningen om att baby våtservetter är av godo ska läsa följande, som jag, för att förklara det jag redan skrivit med lite pränt, lite snabbt med en enkel googling lyckas hitta:

http://www.viforaldrar.se/Global/Vi_foraldrar/tester-guider/tester/vatservetter/TestVatservetter.pdf

http://www.alltforforaldrar.se/forumarchive/forums/viewArticle/1130/8909590/8925926

http://www.testfakta.se/foraldrar_barn/article14809.ece

http://gd.se/konsument/tester/1.3961545-ar-vatservetter-battre-an-tval-och-vatten-

lägg till att tvätta könsorgan och ögon med sånt, så förstår man kanske att det inte är vatten man tvättar med, men det borde man ju förstått i och med att man är ute efte descificerande tydligen, annars hade du ju tvättat med vatten och vanlig tvål vilket är descificerande det också, men betydligt mindre kemikalier och innehåll med allergener och tillsatta ämnen som jag vågar lova att de som använder inte har koll på, och inte du heller enligt ditt argument?
och då frågar jag återigen varför och i vilket syfte? en hästrumpa behöver inte descificeras. Snarare är det som med allt annat, man ska inte vara där och döda naturliga bakteria, utan anledning och som rutin, för att man fått för sig att det är hygieniskt.

Senast ändrad:

tvättar du alltså ögon med descificerande medel regelbundet?

varför? :confused: och varför runt svansen? vad finns det som skulle motivera det behovet ?

Jag använder Ica handlarnas oparfymerade våtservetter och tvättar min häst runt ögonen ja när han har "lite guks i ögonvrån", och under svansen speciellt under täckesperioden med tyngre täcken då han har en tendens att bajsa på kanten av täcket bak och lyfter inte upp svansen tillräckligt högt när han utfärdar sina behov...
kan tillägga att jag använder likadana våtservetter hemma för att ta bort min makeup.

*kl*

Har aldrig behövt tvätta en vallack.
Mina två nuvarande ston tvättar jag av med svamp och ljummet vatten runt vulvan efter brunst eftersom de blir så jäkla äckliga där efter brunst. Förra stona har jag inte gjort nått med heller.

Hade bar olja på min en gång efter jag läst här, han blev svullen o varm i 2 dar!!
Fortsätter med svamp o ljummet vatten.
Men, cancerframkallande? Finns det fakta på det?

Jag har naturligtvis läst en del av dessa tester, det är därför jag tipsar om Liberos tvättlappar som innehåller vatten och rapsolja. Det enda ämnet i dessa som testet tog upp som negativt var citronsyra, som kan irritera ögonen vid direktkontakt. Bara för att vissa produkter är dåliga behöver inte betyda att alla är det. Man måste kolla allt man har på hästen, det gäller även t ex flugspray, schampoo och salvor.

Det där att jag är ute efter något desinficerande när jag använder tvättlappar är dina egna fantasier. Jag torkar hästens rumpa och undersidan av svansen för att det ganska ofta finns torra smuliga avföringsrester där som kan klia.

fast tråden handlar inte om dig Svea, det är ditt eget påhitt.

Och uppenbarligen har inte alla koll vad det är de använder, eller hur?

Om du skriver "du" när du svarar på ett inlägg som jag har gjort får du faktiskt ursäkta mig om jag tror att du riktar dig till mig.

Jag har inte skrivit till dig från början det är du som hakat på i tråden. Givetvis svarar jag dig utifrån det.

varför skulle man behöva descificerande våtservett för att torka hästen runt ögon och rumpa?

Tycker att man gott kan låta bli att hålla på och tvätta "underlivet" på hästar - det är att förmänskliga dem och i mina ögon helt onödigt. Jag förutsätter då att vi talar om friska hästar.

Min valack är hur frisk som helst, men han får massor med smegma inuti skapet så det sväller upp - enligt veterinär är det HELT normalt och drabbar vissa valacker. Det tvättas enkelt bort VID BEHOV ungefär var tredje/fjärde vecka med ljummet vatten och lactacyd. Det är en helt normal skötseluppgift som behöver göras emellanåt.

Min valack är hur frisk som helst, men han får massor med smegma inuti skapet så det sväller upp - enligt veterinär är det HELT normalt och drabbar vissa valacker. Det tvättas enkelt bort VID BEHOV ungefär var tredje/fjärde vecka med ljummet vatten och lactacyd. Det är en helt normal skötseluppgift som behöver göras emellanåt.

Om du en gång börjat ja och stört balansen så blir det en nödvändig uppgift men normalt så är det något som aldrig behöver göras på valacker/hingstar, de får en ökad produktion om du är där och pillar därav hamnar ni i en ond cirkel.
Hästar är inte skapta för att behöva hjälp med något sådant så länge inte något stör bakteriebalansen.

Hästar är väl å andra sidan inte skapta för att kastreras heller... vilket väl sägs vara en stor del av orsaken till eventuell uppbyggnad av smuts.

Varför är folk så upprörda? Ser man att det behöver tvättas måste man ju göra det. Ser man att det är rent finns ju inget behov.

Eller?

Jag har haft flera valacker och av dem har två behövt tvätta skapet - allt efter inrådan av veterinär. Tror du jag går o pillar på allt o inget på mina hästar? Vissa behöver hjälp få bort smegman när skapet svullnar. Då kan jag be veterinärerna tala med dej gylle eftersom du vet bättre än dem.

Jag har aldrig hållit på att tvätta skap i onödan. Med det menar jag att NÄR det behövs, ja då sköljer jag rent med vatten. Pillar inte såvida det inte är påkallat extra omsorg av veterinär, vilket ännu inte hänt.

Sommartid lägger jag på skydd mot flugor och knott, skillingarydssalva och liknande, på utsidan av skapet.

Så här långt, efter att ha hållit på med hästar i ca 45 år, har jag inte haft en enda häst med problem vid könsdelarna. Nej, jag donar inte särskilt på stona heller, rent vatten om det skulle behövas vid lös mage eller liknande.

Inte ens när Rocket blev kastrerad innebar det något extra pyssel. Stående kastration och sen direkt ut i hagen till andra hingsten som höll igång honom. Kollade upp såret flera ggr om dagen men rörde det inte. Läkte fint utan komplikationer.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 916
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 994
Senast: Ceta
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 878
Senast: Jahopp
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 097
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka