Hur rengör ni hästens "sköte"?

Sulax

Trådstartare
Jag har nyligen kommit tillbaka till hästeriet efter många års uppehåll och har märkt att mycket är nytt. Det gäller både foder, skötsel och regler. När jag som tonåring var aktiv med hästar rengjordes hästen sköte, dvs könsorgan, med vatten och en svamp som var avsedd enbart för detta och alltså inte användes till något annat. Nu får jag höra att man SKA använda oparfymerade våtservetter som man använder på barn från ena hållet. Från andra hållet får jag höra att man inte ska rengöra det alls för att det rengör sig själv och man stör bakteriefloran om man rengör. :confused: Men...min medryttarhäst har ganska ofta lerstänk runt sitt könsorgan och jag vill gärna göra rent det åt honom. Hur ska man göra? När jag googlar på det kommer man bara till läskiga sidor med helt andra syften...:mad: Hur gör ni? Kanske knäpp fråga, men jag vill inte att det ska bli infekterat av eventuella småsår man missar om man inte får göra rent där. Skäms nästan att fråga, men vill gärna på lite info :o

Sv: Hur rengör ni hästens "sköte"?

Jag rengör inte i tid och otid, finns ingen anledning. Gamla valacken har dock problem med att han får väldigt mycket smegma och som blir till "stenar" som han är besvärad av. Då rengör jag med oparfymerad lactasydtvål, eller med vegetabilisk olja, vilket som är lämpligast beroende på situationen.
Viktigast är dock motion eftersom han alltid får mer problem med skapet när han vilar eller inte går regelbundet.

Sök här på forumet istället så får du upp flera trådar i samma ämne.

Har inte hästen problem utan bara är lerig/dammig/bajsig (gäller väl främst ston då) så föredrar jag att bara spola med vattenslangen, är det något gegg som behöver lösas upp så tycker jag olja (barnolja eller vanlig rapsolja) funkar bra.

Ok. tack för tipsen. Lerstänk sådär utanpå kan man ju torka av bara, men jag har inte ens tänkt på att man kan använda Lactacydtvål. Det ska jag ha i åtanke. Ja jag vet ju att man inte ska göra rent för mycket pga bakterieflora och så. Men ibland blir han så himla lerig där att jag är rädd att det ska komma in smuts. Kanske bara är onödigt nojjig...:crazy: Försökte söka efter trådar om det men hittade inget. Då hade jag läst där istället. Men tack för svar :)

Om hästen är svettig och/eller lerig torkar jag av med en blöt svamp, alt låter leran torka och borstar sedan bort. Min kille brukar tycka det är mysigt när man kliar och skrubbar honom runt skapet och mellan bakbenen med en lagom grov borste och står med elefantsnabel framtill. Sommartid är det extra härligt och kommer man åt rätt ställe lyfter han på ena bakbenet så man ska komma åt bättre :p

Min får ibland en ganska stor samling snusk framför urinröret.. alltså ingen lätt historia att göra rent eftersom den för det mesta befinner sig gömd någonstans långt in:p
Pratade med vet om detta och han tycke jag skulle passa på att göra rent när hästen ändå fått lugnande (då åker den ju gärna ut) vid tandkontroll, dvs ca en gång om året.. Skulle hästen verka väldigt bekymrad så skulle man försöka passa på när den var ute på vädring typ..

Jag tycker att det är självklart att man dagligen ser över könsorgan. Precis lika normalt som att känna över ben och rygg, kontrollera öron och ögon, m.m.

Självklart ska det inte tvättas i tid och otid men behövs det så gör det. Ett av mina ston får ofta lervälling på juvret - det åker väck direkt. Ena valacken är en fena på att få smuts i skapet så han får också tvättas regelbundet. De andra är riktigt renliga av sig och tvättas mycket sällan.

Gör du som du själv tycker är bäst.

Oj vad snabbt det blev många svar. Tack för alla tips och tack för länken :) Nu har jag lite mer info om det här. Jag har ju nyligen börjat som medryttare på den här hästen så jag ska kolla med ägaren hur de brukar göra och om han haft problem tidigare. :)

Hett tips: Plasthandskar! Engångs, givetvis.

Det är inte kul att inte få bort smegma från händerna och för hästens skull bör man inte sticka några smutsiga fingrar i skapet, tänk på infektionsrisken! Inte roligt med infekterat skap, om än en aldrig så liten infektion. Det gör ont!
Och som sagts, tvätta inte för mycket. På djursjukhuset tipsade de om att torka försiktigt med en fuktad kompress när hästen har problem eller om det av någon anledning bildats mycket smegma. Tvål behövs ytterst sällan på en normal häst.

Det är ytterst få valacker som behöver hjälp med hygienen om man låter bli att börja klydda där. Det blir mkt snabbt en ond cirkel om du börjar pilla och tvätta där, eftersom det inte ens är din häst och jag antar att ägaren själv har ansvaret för den några dagar i veckan hade jag definitivt inte rört den låt ägaren själv sköta den biten det är absolut inget som skall göras på någon daglig basis jag skulle bli skogstokig om någon medryttare fick för sig att störa balansen på någon valack här.
En alltså en enda gång har en valack behövt någon hjälp här hemma de sista 10 åren (och då pratar vi många hästar) den var inte ens irriterad men doften som dök upp under magen var inte helt ljuvlig, den hade haft ett ordentligt svullet insektsbett som då väl täppt till lite för mkt i sommarvärmen och bakterierna hade frodats, vet fick ge den lugnande och kolla den, doften försvann direkt och den har aldrig behövt någon hjälp sen dess. Man skall inte hålla på och rota i skapet på dem det ökar produktionen så det blir bara en ond cirkel.

Hett tips: Plasthandskar! Engångs, givetvis.

Det är inte kul att inte få bort smegma från händerna och för hästens skull bör man inte sticka några smutsiga fingrar i skapet, tänk på infektionsrisken! Inte roligt med infekterat skap, om än en aldrig så liten infektion. Det gör ont!
Och som sagts, tvätta inte för mycket. På djursjukhuset tipsade de om att torka försiktigt med en fuktad kompress när hästen har problem eller om det av någon anledning bildats mycket smegma. Tvål behövs ytterst sällan på en normal häst.

Framförallt är smegman starkt cancerframkallande hur bissart det än låter därav ska man aldrig ha hudkontakt med den.

Just det! Det tänkte jag skriva, men var osäker på om det var något jag fått för mig eller om det låg något i det. Ytterligare en anledning till att ta på handskarna.

Hade absolut inte tänkt göra något utan att fråga ägaren först!! Är inte en sån medryttare som ändrar på saker och ting på eget bevåg, utan allt sker i samråd med ägaren, dessutom är vi ofta ut och rider tillsammans och är i stallet samtidigt. (Hon rider sin unghäst och jag den gamle). Det som fick mig att fundera var att när jag borstade magen på hästen så såg jag att han var full av lerstänk och lerkockor UTANPÅ skapet och undrade då vad jag gör rent med. Det är DET jag under tidigare år, innan mitt långa uppehåll från hästar, (typ 90-talet) använt babyvåtservetter utan parfym till för att göra rent med. Innanför brukar jag inte göra rent om det inte behövs. Men tack tack tack för alla tips och råd och idéer ändå. :bow:

Jag brukar inte rengöra där så noga, torkar/borstar bort leran bara om det skvätt upp nått(på utsidan). Och min har då aldrig haft några problem mellan benen;)

Men lera eller annat som sitter på huden borstar du ju bort som vanligt?!
Om det behövs mer än så är det i min värld en svamp och lite varmvatten som gäller. :)

alltså förlåt men jag bara skakar på huvudet när jag läser om vad ena "lägret" påstår när du frågat.....

VÅTSERVETTER?

som om hästarna var bebisar eller människor?

alltså, jag blir beklämd :crazy:

Brukar bara peta bort de klumpar som blir då och då, har en valack som har lite problem med det, obs MED HANSKAR PÅ, den lukten är inte hallon!
Skulle inte falla mig in att hålla på med tvål och servetter, på sin höjd lite vatten kanske men det har hittils inte behövts.

Stoet jag hade rörde jag inte alls, inte de båda andra valackerna jag har nu heller, de har inga problem.

alltså förlåt men jag bara skakar på huvudet när jag läser om vad ena "lägret" påstår när du frågat.....

VÅTSERVETTER?

som om hästarna var bebisar eller människor?

alltså, jag blir beklämd :crazy:

Ja jag blev oxå lite fundersam. Men du anar inte hur BRA dessa babyvåtservetter är (tydligen, enligt det lägret). De kan användas till hästens ögon, näsborrar, lädervård, torka bort smuts från hovarna med (?????) och till alla möjliga ändamål. Jag frågade om de hört talas om en ren svamp och lite ljummet vatten till "hästvården" om det nu behövs mer än borste. :confused:
Jaja...nu har jag fått en massa bra svar här i tråden. Så jag fortsätter med ren svamp o vatten OM det nu behövs, vilket inte är säkert. Babyvåtservetterna får mina vänner som har barn använda till vad de vill...

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 916
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 994
Senast: Ceta
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 878
Senast: Jahopp
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 097
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka