Hur reagerar ni om man vägrar ringa ?

Jag pratar inte med okända i telefon. Och messar/mailar så mycket hellre. De som känner mig vet att de inte ska ringa, men gör dem det motförmodan, vet de att de ska prata tydligt så jag hör. Har nämligen en tendens att höra dåligt genom mobiltelefoner, och talar därför ogärna med okända. :cautious:

Jag har aldrig stött på någon som vägrar ringa. Om jag gjorde det skulle jag definitivt inte få ett bra intryck av personen. Telefonsamtal är sån liten grej man måste klara i vardagen.
Jag kan kontra med att messa och mejla är väl något man bör kunna i vardagen med på 2000 talet ? :)
Nej allvarligt talat anledning är främst att jag har tröttnat på alla samtal där man säger va , va , vad sa du ? Gång på gång. Sedan glömmer man ändå vad människan sa och dessutom är en del så fruktansvärt pratglada så man får höra en hel livshistoria i ett samtal .

Jag pratar inte med okända i telefon. Och messar/mailar så mycket hellre. De som känner mig vet att de inte ska ringa, men gör dem det motförmodan, vet de att de ska prata tydligt så jag hör. Har nämligen en tendens att höra dåligt genom mobiltelefoner, och talar därför ogärna med okända. :cautious:
Tycker dagens mobiler är dåligt ljud i, jag har supersvårt att höra i dom.

Generellt sett så ger det mig inte en positiv/seriös bild av människan, då det i de flesta privata sammanhang när det kommer till kontakt med främmande människor för min del rör sig om valpintressenter, där första kontakten i princip alltid tas via text och om jag sedan inte får prata med människan så går de bort som potentiella köpare för min del.
Då missar du många bra människor för du inte accepterar att alla inte vill prata i telefonen.
Har bara varit med om en sån uppfödare och jag hade kunnat erbjuda ett toppenbra till den valpen och vara vän på Facebook där jag uppdaterar flitigt om hundarna.
Men den uppfödaren var som dig förstod inte alls hur vi skulle kunna prata med varandra om vi inte kunde ta det i telefon, skrift och besök dög inte.

Jag kan kontra med att messa och mejla är väl något man bör kunna i vardagen med på 2000 talet ? :)
Nej allvarligt talat anledning är främst att jag har tröttnat på alla samtal där man säger va , va , vad sa du ? Gång på gång. Sedan glömmer man ändå vad människan sa och dessutom är en del så fruktansvärt pratglada så man får höra en hel livshistoria i ett samtal .
Det är väl klart att man ska kunna messa och mejla. Men det innebär inte att man kan vägra att prata i telefon.

För att inte nämna hundar som skäller i bakgrunden hos den andra, barn som gråter, tåg som susar förbi m.fl. som gör det omöjligt att höra vad personen säger.

Tycker dagens mobiler är dåligt ljud i, jag har supersvårt att höra i dom.
Precis!
Nu är jag visserligen milt hörselnedsatt på vänster öra (hör typ 80%). Så att jag inte hör ett jota i mobil på det örat är väl förståeligt. Men även med höger öra är det väldigt ansträngande tycker jag. Och där hör jag bevisat 100% ändå.

Precis!
Nu är jag visserligen milt hörselnedsatt på vänster öra (hör typ 80%). Så att jag inte hör ett jota i mobil på det örat är väl förståeligt. Men även med höger öra är det väldigt ansträngande tycker jag. Och där hör jag bevisat 100% ändå.
Precis , jag minns knapptelefonerna , den högtalaren man kunde sätta på där, det gick att prata utan problem på fest med den !

Om jag måste pratar jag i telefon. Annars inte.
Har löst hela min skuldsanering med mail och ett enda samtal per telefon.

Men jag _vägrar_ inte prata i telefon. Väljer bara bort det när jag kan. Typ planerade veterinärbesök (mail till DV, sms till kliniken), Hovis (sms), tandis (internetbokning även akut) osv.

(Värst är skolan med muntliga uppgifter på telefon :arghh: ).

För mig är det vilket som oftast. Jag både ringer och messar.
Ibland gör sig text bättre och ibland tal.
Men vill folk inte det ena respekterar jag det.

Jag har aldrig stött på någon som vägrar ringa. Om jag gjorde det skulle jag definitivt inte få ett bra intryck av personen. Telefonsamtal är sån liten grej man måste klara i vardagen.

Jag vägrar så länge jag kan, alltså så jobbigt tycker jag det är. Jag kan gå och kallsvettas och ha hjärtklappning i en hel dag om jag vet att någon ska ringa mig på kvällen, vet inte varför jag vet bara att jag tycker det är så hemskt att prata i telefon. Jag står min mor nära men blir ändå stressad av att prata med henne på telefon. Tänk då vad stressande när en okänd ringer...

Jag tycker inte riktigt det är ok att döma någon bara för att denne har telefon rädsla, det verkar vara fler prsoner som lider av detta och inte bara jag, tycker det är oshysst. Jag kan bara likna det med att en med akraknofobi skulle på kvällen bli täckt med spindlar. Självklart finnt det ju olika nivåer på obehaget man får mitt ligger ju riktigt högt, såpass högt att jag mår riktigt dåligt psykiskt, och andra kanske bara tycker det är lite jobbigt. Det är alltså inte en liten grej för mig som du säger, utan en väldigt stor och jobbig grej.

Men jag tycker du får skilja på de som verkligen hatar telefonprat och de som ogillar det.

Beror på.
Handlar det om frågor som tex finns det plats för mig i hoppgruppen på torsdag? Eller ska vi rida ut på fredag? mm tar jag på sms.

Handlar det om köp/sälj så telefon då jag tycker det går fortare än att skicka sms eller e-post i mängder fram och tillbaka och när det kommer till djur skulle jag aldrig drömma om att köpa eller sälja utan att pratat med säljaren/köparen.
Lever efter you snooze you lose när det kommer till köp och sälj.

Om ngn "vägrar ringa" hade jag nog reagerat lite på typ personens sociala skills. Eller liksom tänkt "ok vad skumt". Sen tycker jag personligen att det oftast är lättare att ta tex jobbrelaterade konversationer via mail, som ngn sa är det då lätt att gå tillbaka och se om man missat ngt och kanske påminna sig själv. Men om ngn helt och hållet "vägrar" ringa ett samtal hade jag nog reagerat lite.

@Lipperta Jag svarade bara på frågan - hur jag skulle reagera om någon vägrade ringa.

Rent praktiskt förstår jag inte hur det skulle funka. Hyresvärden kanske ringer. Eller, som för mig häromdagen, företagshälsovården ringde. Jobbet kanske ringer, eller stallet, eller föreningen eller vad man nu har för kontakter. Ska man alltså vägra prata med dem då? Och om jag behöver ha tag i min doktors mottagning, de tar inte emot mail utan där får man ringa på telefontiden.

I vardagen behöver man kunna prata i telefon, helt enkelt.

Och vad gäller telefonfobi, som jag inte gärna jämställer med araknofobi, så verkade det konstigt nog inte finnas innan mail och mess inte fanns. Det verkar ha växt fram i takt med att andra kommunikationskanaler gjorts tillgängliga.

Men om man nu ska kalla det fobi så borde det vara en fobi som är ovanligt enkel att behandla. Fobiträning går ju ofta ut på att utsätta sig för det farliga i små doser och sedan trappa upp - och att börja med att ringa de enklaste samtalen borde kunna gå rätt lätt.

Då missar du många bra människor för du inte accepterar att alla inte vill prata i telefonen

Det må vara hänt, men från mig får man inte köpa en valp om man inte pratat med mig. Det/de samtalen avgör om jag ens tycker människan är värd att sätta upp på intresselistan eller om den får komma på besök.

Kan man som köpare inte acceptera att jag som uppfödare vill prata med en, så missar man en väldigt bra uppfödare, med extremt bra hundar som andra med glädje står i kö under flera år för att ha en chans att få tag på.

Svarar inte på okända nummer om jag inte väntar samtal från någon. Kollar av numret på hitta.se först, oftast är det telefonförsäljare och jag är en dålig kund ;)
Jag gör exakt likadant!
Främst för att jag vill få ett hum om vad samtalet kommer handla om.innan jag svarar. Gillar inte att bli tagen på sängen så att säga, vill vara förberedd ;)

Är det viktigt får de lämna meddelande/ringa igen.

Jag älskar sms! :D

J
Nu lever ju jag ett lite udda liv, men jag tycker tvärt om mot många här, att telefonsamtal tar en evinnerlig tid för nått som gått att föra fram med två meningar i ett textmeddelande.

För det första så måste man avbryta det man gör när det ringer. Dvs blir störd i den syssla man är uppe i. Sen blir man stående stilla (i mitt fall den här årstiden med förfrysningskänslor i fingrarna) och ska växla artighetsfraser och vänta när de pratar med sin unge/kollega/partner/hund/vägg innan de kan få fram poängen med samtalet, sen måste man titta på almanackan (som är i telefonen) för att kunna boka en tid, den som ringer måste titta i sin almanacka, mer artighetsfraser och så gärna ytterligare nått avbrott från omgivningen innan det är över. Sen ska man hitta tillbaka till sitt arbetsflow igen...

Eller så skickar man ett SMS: "Jag kan komma och träna onsdag eller fredag, kan du nån av de dagarna?" och får svar med "Ja, dag och tid, välkommen!" så fort jag tränat färdigt aktuell hund.
Ja! Håller med!
Med sms kan man kolla upp grejer innan man ger svar, och man kan svara när man hinner. Så bra!

Jag kan ringa, jag gör det om det är akut eller viktigt. Men föredrar text så jag kan svara i lugn och ro :)

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 087
Senast: mars
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar