Hur reagerar din häst på bremsning?

DarkInNight

Trådstartare
Spin off på tråden om att använda bremsen vid klippning :)

Hur reagerar din häst om den bremsas?

Svarar själv:
Hästen blir helt spritt språngande tokig. Det var vid ett klinikbesök där veterinären ville bremsa honom, men det hade motsatt verkan på min häst så han fick lugnande istället.
Jag förmodar att de flesta inte reagerar som min häst, hur reagerar din?

Sv: Hur reagerar din häst på bremsning?

Min häst blir skräckslagen, han tycker inte alls om att man nyper i näsan på honom. Jag gissar att han har väldigt dåliga erfarenheter förknippade med bremsen, det är ju inte direkt så att man plockar fram den för att "skoja till det lite" för häststackar´n..

Jag tycker det är väldigt individuellt från individ till individ.

Personligen har jag inte haft ngt behov av att utveckla denna erfarenhet under dom sista 20 åren utan försöker i stället analysera grundproblemet till varför denna metod böhöver vidtagas.

Som ex. en häst som behöver brems vid klippning (i lugnande syft) har av en eller annan anledning blivit orolig och upprörd.. Vad är det som tidigare hänt som hästen vid detta förknippar med obehag,,, ljudet,,, smärta,,, värme eller stötar?????

Men nu var frågan inte hurudvida man ska använda brems vid klippning eller ej, utan hur olika hästarna reagerar på bremsen. :idea:

Hur har dina reagerat på för olika sätt?

Jag tror inte min häst skulle reagera "positivt". Han är väldigt känslig om näsan och om någon skulle nypa tag i nosen på honom och spänna på en brems runt skulle han nog få spel. Han är oerhört rädd om näsan och huvudet, var knappt det gick att röra hans huvud ö.h.t när jag köpte honom.

Jag vet inte hur han reagerar.
Jag har aldrig behövt prova!
Tror inte att han blivit bremsad i alla sina 14 år (jag har haft honom i 11)

Nu har jag ingen häst, men mina förra häst blev kolugn. Det gick jättesmidigt och tog på en gång utan att hon verkade det minsta brydd. Det var väldigt praktiskt vid klinikbesök att slippa ge lugnande. (Det var också bara på klinik hon blev bremsad)

Vi har använt brems vid otaliga tillfällen och ingen, repeterar ingen, har löpt amok eller dummat sig.

kan jag ta ett exempel.

Korkad fölmärr slog åt sin unge då den försökte dia.
På med brems och ungen fick dia.
Inte bara en gång utan väldigt många gånger innan hon fattade att man inte sparkar på föl.
Skulle vi ha gjort fel så hade vi enbart kunnat bremsa en eller max två gånger.
Men hon bara stod där då öglan kom fram.
Samma märr var ganska grisig med vaccinationer.
Och en fölmärr får, varken hon vill eller inte, underkasta sig ett antal vaccinationer under dräktigheten.
Hon vevade hej vilt med frambenen och högg vilt runt omkring sig.
Bremsen var ett måste..då.
Nu är hon inne på sig tredje dräktighet och har fattat att vi inte ska skära henne i små bitar bara för att nålen kommer fram (även om tanken har funnits)
Räcker att man binder henne kort och talar om i skarp ton att Farmec finns runt hörnet. Så står hon still.

Och detta system har vi till fölmärrar som ska ta emot adoptivföl, större skador som behöver tas om hand innan vetten kommer osv..

Min fundering är att dom som bråkar bör ju ha blivit felbremsade.
Har ju sett att folk som inte vet bättre, drar runt öglan med noll koll på att överläppen kommer i kläm med övre framtänder.
Och blir inte ett dugg förvånad att denne sen inte går att bremsa alls..

AM

Min häst har blivit bremsad på klinik ett par gånger och hans reaktion var typ 'ajajajajaj, matte det gör så ont så jag döööööör' sen stod han stilla. :)

Hon hyperventilerar efter en usel bremsning på klinik för flera år sen.
De försökte bremsa henne på återbesöket men jag stoppade dem när jag såg den stora förändringen i hästens reaktion.

Efter det har hon inte bremsats alls och det har inte funnits något behov av det.

Men nu var frågan inte hurudvida man ska använda brems vid klippning eller ej, utan hur olika hästarna reagerar på bremsen. :idea:

Hur har dina reagerat på för olika sätt?

Två av hästens mest känsliga ställen är nosen och öronen,, Jag tror att det är samma sak på människan men för säkerhets skull ska jag utforska detta lite närmare...

Beroende på individens rangordning,psykiska och fysiska förutsättningar, sociala rangordning samt tidigare erfarenheter så reagerar alla olika för smärta. Vissa blir helt appatiska,, vissa reagerar genom ren flyktinstinkt och vissa genom ren uppvisande av stressymtom genom ökad svettning.

Jag förstår inte själva grundfrågan eftersom jag inte förstår anledningen till att man måste utsätta en medmänniska eller sitt djur för smärta som leder till bedövning för att uppvisa "underkastelse".

För flera år sedan fick jag förmånen att sko en häst som man inte kunde spika på skorna på utan brems. Med brems så gick första skon bra att spika på sedan "tappade" bremsaren bremsen. Nu va det lögn i helvete att åter bremsa den trots att det va samma person som den va van vid att bremsa den hästen.

Jag ställde mig framför den,, tittade med låg blick på den och ställde en dum fråga,, " förmedlar du att du inte vill bli bremsad och att det kommer gå bättre bara du slipper bremsen?"

Hästen förmedlade ngt och jag sa åt "bremsaren" att gå och hämta en hink med krafft, ställa sig framför hästen och låta den äta medans jag fortsatte med mitt.. 20 minuter senare satt övriga tre skorna på och med en helt avslappnad häst.

Den enda skillnaden jag kan analysera va att jag inte använde lika grov söm på så tunna hovväggar och försökte analysera orsaken till varför den uppfattade skoning som obehag. Svaret va att grövre söm leder till smärta och absolut inte mindre tappskorisk visade det sig.

Du vill veta hur olika hästar reagerar på bremsning och jag har svarat utifrån min ringa erfarenhet på din fråga. Det jag vill ska leda till eftertanke är varför behöver man bremsa sin häst!!!

Klok insikt :bow:

hade jag varit hovslagare hade jag dessutom vägrat att sko en bremsad häst, med tanke på hur bremsen tenderar att verka, dvs efter 10-15 minuter kan hästen få en adrenalin kick och kasta sig häftigt framåt, uppåt eller bakåt. samma anledning att det är högst olämpligt även oavsett den etiska aspekten, att bremsa en häst som ska klippas. Danskarna verkar vara ett klokt folk som i lag förbjudit bremsning i hemmabruk.

Jag tycker att det är hemskt att bremsa, skulle aldrig testa på någon av mina hästar!
Min donna HATAR att man tar henne i mulen (man får på sin höjd kolla tänderna och torka ur näsborrarna) och jag ger henne alla gånger hellre lugnande än att testa brems....*ryyyser*

Nu har hon tack o lov bara behövt lugnande 2 ggr vid tandkoll (innan gick det utan) men när 2 små vassa kanter skulle slipas för första ggn så kom hon på att det gick att göra motstånd! ;)

MIna hästar har blivit bremsade på klinik, vid sprutning av leder och det har fungerat bra, har inte haft något behov att göra det på hemmaplan. Dock tycker jag nog att det krävs en viss teknik och det är ju inget man föds med.

Min häst verkar tycka att det är ganska mysigt... Jag har bara bremsat henne vid ett enda tillfälle (dock två gånger), och hon sträckte fram mulen och "hjälpte till" andra gången.

Nu är det väldigt längesedan jag bremsade min häst, hon har blivit väldigt duktig på att acceptera att sårvård etc. kan göra ont en kort stund och verkar även lita på att jag inte plågar henne i onödan. Kanske pga all träning vi fått i ämnet? :angel:

Men när hon var yngre och hade dessa ständiga småskador så bremsade jag henne ganska flitigt, just för att hon tog det så himla bra och inte "var rädd" för bremsen. Hon fick den på sig, och efter en liten stund så var hon som helt avslappnad.

Så på just min häst var/är effekten precis så som den ska vara, tycker jag! :laugh:

Angående att bremsa vid just klippning, så känns det som att det kommer att ta en otrolig massa tid, eftersom bremsen bara kan användas korta stunder åt gången. Känns som att det blir ett utdraget tjafs som kanske inte gör gott för klippningssituationen i längden?

Tillägg:
Min förra häst gick att bremsa, hon hade inget emot det, men det hade ingen lugnande effekt alls på henne.

Senast ändrad:

Jag håller med om att det är väldigt individuellt. På många hästar funkar det alldeles utmärkt och på andra inte alls.

Men beror också mycket på vem som håller och hur situationen ser ut i övrigt. Vi hade tex en häst i stallet som fick pencillin för en mycket svårt skada i ett baken. Hästen hade stått på klinik ett tag och där hade de haft väldigt svårt att spruta henne och de hade provat med brems men det hade inte funkat utan gått över till lugnande medel.
Väl hemma i stallet var det mycket bättre. Brems på, hästen slappnar av på 2 sekunder, sprutas, Klart. (Mycket bättre för henne än de mängder med lugnande de behövt ge henne på kliniken)

(Däremot för skoning eller annan hantering som tar tid föredrar jag att om det verkligen behövs ge lugnande)

Varför valde du att överhuvudtaget sko en häst som måste bremsas om du är så emot det ? :confused:

Jag var ute efter att få höra olika hästars reaktion på bremsning, inte att skapa en tråd om bremsningens vara eller icke vara, det får du gärna skapa en egen tråd för :idea:

Fast jag tyckte det var jätte intressant att läsa vad Coari skrev !

Hej från Hambo

Hej!

Min blir tokspänd (som en fiolsträng) och lider verkligen. Dock glömmer hon ganska effektivt bort det elaka vi gör nån annanstans.. (typ sticker nålar i leder och sånt). Min tjej är väldigt bestämd med hur saker ska göras och tycker inte om att bli stucken.

Lugnande skulle kanske vara bättre för henne, men för att få henne lugnad får man ge så mycket att lyfta hov och spruta bedövning inte längre går för då välter hon..

I love my horse!

/Lavinia

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 915
Senast: SiZo
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 500
Senast: lirco11
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 023
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka