Sv: Hur reagerar din häst på bremsning?
Men nu var frågan inte hurudvida man ska använda brems vid klippning eller ej, utan hur olika hästarna reagerar på bremsen.
Hur har dina reagerat på för olika sätt?
Två av hästens mest känsliga ställen är nosen och öronen,, Jag tror att det är samma sak på människan men för säkerhets skull ska jag utforska detta lite närmare...
Beroende på individens rangordning,psykiska och fysiska förutsättningar, sociala rangordning samt tidigare erfarenheter så reagerar alla olika för smärta. Vissa blir helt appatiska,, vissa reagerar genom ren flyktinstinkt och vissa genom ren uppvisande av stressymtom genom ökad svettning.
Jag förstår inte själva grundfrågan eftersom jag inte förstår anledningen till att man måste utsätta en medmänniska eller sitt djur för smärta som leder till bedövning för att uppvisa "underkastelse".
För flera år sedan fick jag förmånen att sko en häst som man
inte kunde spika på skorna på utan brems. Med brems så gick första skon bra att spika på sedan "tappade" bremsaren bremsen. Nu va det lögn i helvete att åter bremsa den trots att det va samma person som den va van vid att bremsa den hästen.
Jag ställde mig framför den,, tittade med låg blick på den och ställde en dum fråga,, " förmedlar du att du inte vill bli bremsad och att det kommer gå bättre bara du slipper bremsen?"
Hästen förmedlade ngt och jag sa åt "bremsaren" att gå och hämta en hink med krafft, ställa sig framför hästen och låta den äta medans jag fortsatte med mitt.. 20 minuter senare satt övriga tre skorna på och med en helt avslappnad häst.
Den enda skillnaden jag kan analysera va att jag inte använde lika grov söm på så tunna hovväggar och försökte analysera orsaken till varför den uppfattade skoning som obehag. Svaret va att grövre söm leder till smärta och absolut inte mindre tappskorisk visade det sig.
Du vill veta hur olika hästar reagerar på bremsning och jag har svarat utifrån min ringa erfarenhet på din fråga. Det jag vill ska leda till eftertanke är varför behöver man bremsa sin häst!!!