Hur råd med häst?

Sv: Hur råd med häst?

Nej, man får som sagt prioritera.
Jag jobbade inom vården, natt, på somrarna - fick ut ungefär 1200kr/natt så på en månad med i snitt 9 pass så blev det en skvätt. För dessa köptes sen hö och halm in för hela vintern. Valt att betala försäkringar per halvår istället för per månad. Då kan man jobba ihop summan och betala den i en klump och ha det klart istället för en löpande utgift varje månad. Tycker det är smidigare och tryggare.
Billig kallhyra, 400kr/box. Men då gjorde jag ALLT själv. Ut & In, fodringar, mockning, ridning etc 7 dagar i veckan året runt. Snäll mamma tog ut dem ibland, men då hon på den tiden var hästrädd så var det också allt.
Pengar man fick i födelsedagspresent och julklapp gick oavkortat till hästarna. Osv, osv.

Såhär efteråt undrar jag hur det gick till, men jag hade faktiskt alltid lite pengar över varje månad.. :eek:
Och med all skötsel och ridning av 3 hästar, skola med 45min resväg enkel och pojkvän så måste mitt dygn ha haft minst 34 timmar och jag trollat fram pengar med knäna.. :rofl:

Klart att det går, men är det värt det? För mig var det det - mina pojkar är guld värda!

Du måste ha fått en j-la massa i julklapp osv...

Jag vill gärna se budgeten för det där... :cool: Det finns alltid folk som påstår att dom kan hålla hästar på inga pengar alls... Men när det kommer till kritan brukar det vara föräldrarna som gör det möjligt...

3 stallhyror: 1200 kr
3 försäkringar: ?
3 skoningar: ?
Foder till tre hästar: ?
Boende för dig: ?
Din mat: ?
Telefon, el osv: ?
Resor till och från skolan: ?
Skolmaterial: ?

Tack för svar allihopa!
Men då känns det som att man har en försäkring "bara för att ha". Hur många hobbyhästar var försäkrade för en 10-20 år sedan? Det kan inte ha varit lika många, och folk klarade sig ändå (eller inte...)
Om tex hästen är halt eller har kolik, och veterinären måste komma och kolla på det - täcks det besöket av försäkringen då?

Beror på vad du har för försäkringsform. Vissa hästar går ju inte att fullförsäkra, och dessa blir ju dyra om det t ex inte täcker hältor.

För 10-15 år sedan var det nog fler hästar som var försäkrade än vad det är idag. Försäkringarna är mycket dyrare idag och det är stor prisskillnad på veterinärbehandlingarna mellan olika kliniker.

Har man en dyr häst vill man ju ofta skydda investeringen genom en livförsäkring, problemet är bara att premien snabbt äter upp samma summa som investeringen i sig.

Allt är en avvägningsfråga, men det går inte att komma undan fakta; försäkring eller inte bör man ha ett rejält kapital för veterinärvård (om man inte är beredd att ta bort hästen istället för att behandla den). Dels täcker inte försäkringen allt, dels kan man få ligga ute med pengar innan bolaget reglerar.

Åh, okej, jag visste inte.
Men de som har en varblodstravare som är köpt som ridhäst för 6 000, då kanske det kan anses som "onödigt" med försäkring?
*funderar*

Beror ju på. Tycker man det är onödigt med veterinärvårdsförsäkring har jag man antingen ett väl tilltaget konto för veterinärvård eller fattat ett beslut att ta bort hästen istället för att behandla den.

Livförsäkring däremot kan ju verka lite onödigt på en billigare häst.

Hej,

Jag har ett problem; Jag har så länge jag kan minnas velat ha en häst. Jag har såklart inte varit mogen för häst tidigare men nu efter 8 års ridning på ridskola, ridläger, olika medryttarhästar m.m så känner jag mig mogen och vet att jag skulle klara av att ha häst, självklart i närhet av kunniga människor med lång erfarenhet.

Det stora problemet är pengarna :crazy: Mina föräldrar har ganska låga löner som det inte blir något över på efter allt som ska betalas i hushållet m.m. Därför kan de inte bidra med mycket ifall jag ska köpa häst. Kan också berätta att de är skilda, de har alltså inte gemensam ekonomi.

Jag kan börja jobba men tiden räcker inte till för det när man går i gymnasiet och samtidigt har pojkvän osv att hinna med. Tvivlar dock på att pengarna ens kommer att räcka till om man jobbar extra ca 3 dagar i veckan på ett normal lönat jobb :confused:

Hur gör ni andra i min ålder som har egen häst? Delar ni med någon eller betalar föräldrarna allt? ;) Tycker ni helt enkelt att jag ska vänta tills efter gymnasiet när jag kan jobba åtminstonde halvtid?
Jag vill ju så gärna :grin:

Jag går på Wången trav gymnasium nu och här finns möjlighet att ha privathäst för 2 500kr i månaden. Då ingår foder, spån, hö mm
Jag skulle gärna vilja låna en travare och träna för det blir mycket fritid när det tar ungefär 1,5 min att gå till skolan osv. ;)
Men de pengarna har jag inte. Absolut inte familjen heller. Det är knappt så jag överlever :crazy:

Men jag har tänkt jobba skiten ur mig i sommar och sedan ha häst här en termin i alla fall.

Vi har två varmblod och en shettis hemma, men det är ju inte så ofta jag är hemma så jag känner att jag har slutat utvecklas här och blir smått desperat efter en häst ^^
Vid två års ålder fick jag min första häst och sedan har jag haft de verse olika hästar på gården och det är såååå värt det!

Kämpa på och lycka till!

Min häst åkte till Trapalanda i onsdags, och det enda som gör det möjligt för mig att skaffa ny häst är just att han var försäkrad. Jag hade både liv och veterinär, vilket innebär att jag har fått full ersättning, att jag bara betalar 500 för att ta bort honom och att det enda jag betalade på kliniken, röntgen av en hel häst, hältutredning mm, bara var min självrisk.
Fundera på om det verkara vara bra eller inte att ha en försäkring.

Nån som vet hur man kan söka vecko/-helg jobb när man är 15, snart 16år? :confused: Måste tjäna ihop pengar om jag ska kunna skaffa häst(vilket jag vill och kommer att göra så småningom :angel:) men jag hittar inga jobb? :cry:

Hej,

Hur gör ni andra i min ålder som har egen häst? Delar ni med någon eller betalar föräldrarna allt? ;) Tycker ni helt enkelt att jag ska vänta tills efter gymnasiet när jag kan jobba åtminstonde halvtid?
Jag vill ju så gärna :grin:

När jag var 18 år köpte jag min första häst. Gick i tvåan i gymnasiet då.
Hur fick jag det att gå ihop? Jo, varenda lov slet jag som :devil: , jobbade VARJE lov, och sparade de pengarna, varenda sommarlov var jag ledig max 2-3 veckor, resten av tiden jobbade jag.
Vände på varenda krona, ingen glass under sommarn, för om jag -slösar- bort 15 kr så går jag miste om ca en dags hö-ranson till hästen.
Hårt slit och jävligt sparsam så gick det ihop. Jag läste NV under gymnasiet, tillsammans med en kille hela tiden också, och kompisar, men det gick. Lite slitigt ibland, men det gick. Sommarn innan trean så köpte jag en till häst, det var inte alls tänkt så, men när en häst som jag älskade över allt annat blev till salu, ja då tänker man inte efter, då handlar man efter vad hjärtat säger :).
Mina föräldrar har aldrig bidragit mer än en morotspåse ibland :)
Jag har alltid haft en buffert ifal något ska hända (pengar jag sparat ihop under åren innan jag köpte häst), och mina föräldrar har kunnat hjälpa ifall ngt skulle hända.

Tillägg.

När jag gick i gymnasiet så hade jag hästarna hos en bekant, fick betala VÄLDIGT lite i boxhyra 200:-/box, men då hjälptes vi åt med ALLT.
Sen tillkommer ju hö, halm, hovslagare, försäkringar, vaccinationer.

Det jag gjorde för att få det att gå runt, var, att köpa hö av bekant, bra och billigt var det 1.25:-/kg tror jag att jag betalade. Halm köpte jag in i storbal, kommer ihåg att jag slet som fan med balarna för de stod utomhus, och det var en schåhej att rycka loss tuss för tuss och lägga i skottkärran för att sedan skjutsa in.
Försäkring, japp, men en väldigt enkel försäkring som bara täcker de mest akuta skadorna som frakturer, kolik osv.
Vaccinationer går inte att komma ifrån, de kostar jämt...
Hovslagaren kan jag väl erkänna att jag betalade svart (jaja hoppa inte på mig nu hela huliganbuke, står det mellan att ha häst och betala svart, eller att inte ha häst alls så väljer iallafall jag att betala svart).

Har alltid gjort mitt bästa för att hästarna ska må bra. Hästarna går ALLTID före!

Ett tips för alla hästägare med sparsam ekonomi, är att räkna ut hur mkt hästen kostar / år. Dela kostaden på 12 och börja sedan sätta över den summan (plus lite extra för oförutsägbara utgifter) på ett eget konto varje månad. Då får man koll på vad hästarna kostar, och vet att man alltid har pengar tills hovslagarn kommer, eller man behöver köpa in mer hö.

Summan av kardemumman så går det att få ihop ett hästägande med lite pengar. MEN det är jäkligt slitigt, och man får kämpa som en idiot för att få det att gå runt. Ifall du INTE är beredd att satsa i princip hela din fritid på det, så vänta tills ekonomin är bättre. För man ska inte ha häst ifall man inte har råd att se till att den mår bra!

Kände bara att jag måste lägga in min egna historia nu :)

När jag var liten (tom jag var 8 år) Hade mamma och pappa hästar och när jag var 1.5 fick jag en egen shettis. Då betalade jag inget eftersom jag var så liten då. När jag var 9 fick jag min mammas D-ponny unghäst eftersom hon fick problem med beckenet. Både mamma och pappa slutade med hästar då och jag stog själv med mina ponnyer. Mamma betalade allt då, vi hade stall hemma och så så det var ju ingen fara. Men allt eftersom så fick vi ont om pengar och när jag var13 betalade jag skoning och stallhyra själv. I den vevan bestämde jag mig för att sälja min D-ponny. Hon var då 5 år, outbildad och het, ingen bra ponny egentligen (inte lustigt när red inne henne sjäk XD). Men jag sålde henne och pengarna fick ju då naturligtvis mamma eftersom den egentligen var hennes. Shettisen fick gå kvar i hagen och jag hade den stora turen att få rida försäljningshästar hos min trränare. Detta hjälpte mig massor och jag hade flera hästar att sköta som mina egna utan att jag behövde betala mer än tävlingar då.

När jag sedan började gymnasiet flyttade jag till skåne och mamma tänkte sälja min shettis. Detta gick jag inte med på utan tog ner honom till mig där jag nu betalar allting för honom. JAg hade flera medryttarhästar här nere men ingen som fungerade med det jag ville ha ut av min ridning. Turen kom iaf och nu har jag en häst på foder för ev köp om 1 och ett halvt år :D Denna hästen betalar jag för allt utom skoning, spån och krafftfoder. De får jag av ägaren som tack för att jag har hästen. Resten ( 2500/Stallhyra, träningar, tävlingar, utrustning ja allt som behövs...) Betalar jag själv. Så jag betalar allt som allt för två hästar och mitt boende och min mat.

Stallplats Shettis: 900/månaden
Stallplats häst: 2500/månaden
Mitt boende: 2155/Månaden
Mat till mig: ca 700/ månaden
Tävling/träning: 500kr/månaden

och egentligen får jag bara in ca 3500 varje månad så som studiebidrag, inackorderingstillägg osv. Nu undrar ni säkert hur jag gör då. Jo jag har en underbar mormor som ofta köper mat till mig, jag jobbar kvällar, helger och lov, varenda ledig timme. Detta gör att jag klarar av min ekonomiska situation. Dock så kan jag ju i princip aldrig unna mig själv ngt, men vad gör det? Jag har ju hästarna <3

Hästar äter pengar!

Jag har också skilda föräldrar, och ingen av dem har inte världens bästa ekonomi. Förr betalade mina föräldrar ALLT i mitt hästeri, plus att de alltid köpt mina hästar till mig.
Nu har jag blivit äldre, mognare och mer ansvarsfull. Så jag vill betala allt själv. Jag vill inte belasta mamma och pappa med mitt dyra intresse.

Så, jag jobbar hårt varje helg för att få råd med hästen. OCH - det är värt vartenda litet öre. Jag lever för hästar, och jag älskar varje minut med dem.
Mamma och pappa hjälper mig istället med saker jag inte kan göra, som tex kör mig till träningar och tävlingar (då jag ännu inte tagit körkort..)

Därimot är jag ju tvungen att planera väldigt mycket, jag studerar, har pojkvän och hästen. Man får helt enkelt göra ett "schema".

VILL MAN, SÅ KAN MAN.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 389
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 197
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 626
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 939
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka